Passiiviset ja ehkäilevät kaverit, mikä avuksi
Ilmeisesti aika yleinen ongelma. Näen paljon omalla ja muiden kohdalla sitä että ei sitouduta mihinkään menoihin vaan laitetaan kutsuun ehkä ja tullaan paikalle jos huvittaa just sillä hetkellä. Isoihinkin juhliin, esim tasakymmensynttärit, vaikea tietää onko juhlijoita tulossa 10 vai 50 kun kutsuun ei ole vastattu eikä muistutuksiin reagoitu. Sitten ruoka ja juoma joko loppuu kesken tai sitä menee roskiin
Eipä ole tullut järkättyä mitään koko tänä vuonna koska tuntuu ettei kukaan enää arvosta toisten vaivannäköä
Voisipa ihmisille antaa tähtiarvostelut sen perusteella kuka sopii asioita mutta peruu viime tinkaan, ei vastaa kutsuun juuta eikä jaata, sanoo tulevansa mutta ei tulekaan, sanoo että ei tule mutta ilmaantuu paikalle ja odottaa lautasta eteensä yms
Kommentit (495)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin koko ketjun ja tässä on varmaan liian erilaiset ihmiset tekemisissä keskenään. On sellaisia jotka ottavat asiat rennommin: ei tarjottavien tarvitse olla justiinsa, tuutte jos pääsette, ohjelma elää vieraiden mukaan, jne. Ja sitten on näitä rsvp ihmisiä joilla on pitopalvelusta tarjoilut, tarkat ohjelmat ja aikataulut sekä musta lista juhlien jälkeen. Kommenttien mukaan on jopa käyty vakoilemassa onko osallistumisensa peruneen auto pihassa, vaikka piti olla muuta menoa!
Ihan hyvä, että jos näiden rennommin ottavien ihmisten suurpiirteisempi meno vain stressaa teitä sääntöihmisiä, niin jätätte heidät jatkossa kutsumatta. Se on oikeasti win-win.
Eikö sinua stressaa, jos sinäkään et tiedä onko se sopimasi lääkärinaika vielä sinä päivänä mitä ajattelit? Ja tullaanko sinua sinne asemalle vastaan vai ei? Emme me mitään koiria ole, jotka elävät hetk
No ei kyllä. Jos lääkäriaika peruuntuu niin ilmoittavat uuden ajan. Jos on kiire niin menen yksityiselle. Jos asemalle ei tulla vastaan niin soitan taksin tai menen julkisilla. Ihanan pieniä ongelmia teillä jos tällaisia stressaatte.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin vapaa-aikani on kallista ja sitä on ihan yhtä vähän kuin vieraillakin.
Tuntuu muuten, että juuri tätä ei nämä ei tajua. Eli että se järjestäjäkin tosiaankin panostaa ihan samalla tavalla aikaa kuin vieraat, jaksamista ja vaivaa. Että hänelläkin voi olla kiireinen työ ja oikeastaan se päivä, kun juhlat on sovittu, ei enää olekaan paras, vaan on olisi tulossa muutakin. Epäilen, että täytyisi olla aika saakelinmoisen hyvä syy, että vieraista olisi ok perua juhlat, johon he ovat varautuneet eri tavoin.
On muutaman kerran käynyt niin, että juhlat on peruuntunut samana päivänä. Yhdellä kerralla oli sairastapaus, toisella avioriita ja kolmas oli ihan vain että kuulemma olivat aivan poikki. Ei tämäkään ollut ainakaan minulle mikään ongelma. Toivotin paranemisia/tsemppiä ja chillailin sen sijaan kotona tai lähdin muualle.
Miten olisi pitänyt suhtautua? Vaatia pitämään juhlat väkisin tai selän takana haukkua pystyyn? Sellainen vinkki teille stressaajille, että elämä on paljon helpompaa kun ottaa sen sellaisena kuin se tulee, eikä aina odota että se menisi niin kuin itse on suunnitellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos tämä on sinulle noin vaikeaa, niin voit vastata ettö Tulen, jos ei ole mummon hautajaisia samaan aikaan."
Kiitos mutta sanon jatkossakin kuten itse haluan, eli että tulen jos ei tule muuta siihen. Ja se pitää sisällään kenen tahansa hautajaiset, sekä muut sellaiset menot mitkä menevät jaanan synttärien edelle tärkeysjärjestyksessä.
Jos joku välttämättä haluaa ymmärtää asian jotenkin niin, että vain odotan kivempaa kutsua tmv, niin se on heidän oman päänsä luoma virheellinen kuvitelma, eikä minun vastuullani.
Eihän tuossa ole mitään järkeä. Ilmoitat että tulet juhliin jos mitään tärkeämpää ei ilmaannu, mutta silti on virheellinen päätelmä että tulet ellei tule kivampaa kutsua.
Koita päättää.
<
Terve aikuinen ei pompi lapsen pillin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei oikeastaan. Arvioin että varmat tulee ja sen lisäksi yleensä noin puolet ehkistä. Jos nyt kulhot tyhjenee vähän aiemmin niin kaupasta/woltista saa lisää ja jos jää vähän yli niin jääkaappi ja pakastin on keksitty. Tai rääppijäiset."
Kätevää. Mulla ei ikävä kyllä ole tuollaiseen varaa. Jos ehkäilijöitä on kutsutuista 20 ja pitopalvelun ja juomien hinta per kärsä on 30 e, niin kymmenen ehkäilijän tuloon varautuminen maksaa 300 e.
Saatko ne rahat siis jotenkin takaisin jos kaikki kutsutut tulee?
-eri
Täh? Ei niitä takaisin saa. Oletko koskaan käyttänyt pitopalvelua?
Sehän tässä onkin, että ei tunnuta ymmärtävän, että jonkun ihmisen järjestämät juhlat ei ole mikään ravintolabuukkaus, jonka peruminen tai muu venkoilu ei aiheuta kenellekään mitään henkilökohtaisia tunteita koskien ystävyyttä, sukulaisuutta jne. Eikä ravintoloissa yleensä myös mitään taloudellisia tappioita koidu yksittäiselle ihmiselle.
No tässä on nyt se selkeästi sanottuna, mikä nykyajan ystävyyssuhteissa on vikana! Ajatellaan, että toisten tunteita ei tarvitse ottaa huomioon laisinkaan, vaan kestitystä voi odottaa aivan samalla tavalla kuin ravintolassa. Toiset on vain käyttöä varten. Ystävän juhliin menemisen peruuttaminen kuin lääkärikäynnin tai ravintolabuukkauksen peruuntuminen. Pienet on vaivat ihmisillä, joita harmittaa moinen käytös!
Mutta siitä kyllä sitten loukkaannutaan, kun erinomaista minua ei enää kutsutakaan. Mähän olen kantis, kyllä mulle kutsut kuuluu, käyttäydyn kuinka huonosti hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Sehän tässä onkin, että ei tunnuta ymmärtävän, että jonkun ihmisen järjestämät juhlat ei ole mikään ravintolabuukkaus, jonka peruminen tai muu venkoilu ei aiheuta kenellekään mitään henkilökohtaisia tunteita koskien ystävyyttä, sukulaisuutta jne. Eikä ravintoloissa yleensä myös mitään taloudellisia tappioita koidu yksittäiselle ihmiselle.
No tässä on nyt se selkeästi sanottuna, mikä nykyajan ystävyyssuhteissa on vikana! Ajatellaan, että toisten tunteita ei tarvitse ottaa huomioon laisinkaan, vaan kestitystä voi odottaa aivan samalla tavalla kuin ravintolassa. Toiset on vain käyttöä varten. Ystävän juhliin menemisen peruuttaminen kuin lääkärikäynnin tai ravintolabuukkauksen peruuntuminen. Pienet on vaivat ihmisillä, joita harmittaa moinen käytös!
Mutta siitä kyllä sitten loukkaannutaan, kun erinomaista minua ei enää kutsutakaan. Mähän olen kantis, kyllä mulle kutsut kuuluu, käyttäydyn kuinka huonosti hyvä
Sulla on kyllä raskas tapa ajatella aina pahimman kautta. Oletko koskaan miettinyt, että ihmisillä on kaikilla oma sisäinen maailmansa josta sinä et kaikkea tiedä, ja jos he eivät tule juhliisi, niin heillä on siihen syynsä. Siis ajatella ihmisistä lähtökohtaisesti hyvää, eikä heti pahaa?
Miten olisi pitänyt suhtautua? Vaatia pitämään juhlat väkisin tai selän takana haukkua pystyyn? Sellainen vinkki teille stressaajille, että elämä on paljon helpompaa kun ottaa sen sellaisena kuin se tulee, eikä aina odota että se menisi niin kuin itse on suunnitellut.
Sulta mitkään juhlat ole peruuntuneet, vaan jotkut kotibileet. Kukaan ei kalliisti järjestämiään juhlia peru riidan tai huvittamisen vuoksi. No sairastumisen ehkä, mutta se on sitten ollut vakava.
Mutta todellako suhtautuisitko yhtä chillisti, jos olisit ostanut kalliihkon juhla-asun, hommannut lapsenvahdin, varannut matkaliput ja ehkä yöpymisen. Tämä suunnilleen vastaa vaivannäössä ja rahanmenossa vähänkään parempien bileidenkään järjestämistä, siis muuta kuin sipsit ja kaljat ja sulle ilmoitettaisiin, että juhlat on peruttu, kun ei meitä nyt tänään yhtään huvita niitä järjestää?
Ai niin. Mutta et sä tee koskaan mitään tommoista, vaan kutsuun kuin kutsuun tulet lompsimaan samoissa chillikuteissa jos tulet, lapsia sulla ei oo ja minnekään et kenenkään kissanristiäisten takia matkustaisi.
Vierailija kirjoitti:
Sulta mitkään juhlat ole peruuntuneet, vaan jotkut kotibileet. Kukaan ei kalliisti järjestämiään juhlia peru riidan tai huvittamisen vuoksi. No sairastumisen ehkä, mutta se on sitten ollut vakava.
Mutta todellako suhtautuisitko yhtä chillisti, jos olisit ostanut kalliihkon juhla-asun, hommannut lapsenvahdin, varannut matkaliput ja ehkä yöpymisen. Tämä suunnilleen vastaa vaivannäössä ja rahanmenossa vähänkään parempien bileidenkään järjestämistä, siis muuta kuin sipsit ja kaljat ja sulle ilmoitettaisiin, että juhlat on peruttu, kun ei meitä nyt tänään yhtään huvita niitä järjestää?
Ai niin. Mutta et sä tee koskaan mitään tommoista, vaan kutsuun kui
Huh, aikamoinen tyyppi olet kun kuvittelet minua tuntematta tietäväsi minusta kaiken. Tässä alkaa nyt selvitä miksi ihmiset eivät vastaa kutsuihisi tai ehkäilevät: et ole mukava tyyppi, vaan mustavalkoinen, jyrkkä ja vaativa.
Sulla on kyllä raskas tapa ajatella aina pahimman kautta. Oletko koskaan miettinyt, että ihmisillä on kaikilla oma sisäinen maailmansa josta sinä et kaikkea tiedä, ja jos he eivät tule juhliisi, niin heillä on siihen syynsä. Siis ajatella ihmisistä lähtökohtaisesti hyvää, eikä heti pahaa?
Sitä sisäistä maailmaansa voi ihan reilusti avata siinä vaiheessa, kun saa sen kutsun. Siis jos ei ole sisäisen maailmansa vuoksi kykyä vastata suoraan, onko tulossa vai ei, niin olisi reipasta opetella sen verran ottamaan muut huomioon, että kertoisi, mitä siellä maailmassa tapahtuu. Mitä toisella siis on odotettavissa kutsunsa suhteen.
Jos maailma on mallia ei pysty sanoon, niin siinä tapauksessa kannattaa varmuuden vuoksi sanoa ei. Se on reilua juuri sen vuoksi, että toisen ei turhaan tarvitse arvuutella maailmasi meininkiä, vaan hän voi vaan jatkaa juhliensa suunnittelua, siinäkin nääs on jonkun verran hommaa.
Ei muiden maailma ole sinulle velkaa sitä, että toiset ajattelevat sinusta hyvää siinä kohtaa, kun toimesi heitä kohtaan aiheuttaa heille mielipahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsuun RSVP ja jos ei ole vastannut määräpäivään mennessä, ei ole asiaa sisälle.
Tässä juuri jännitän että moniko jättää vastaamatta valmistujaiskutsuuni. Lähetin ne kuukausi sitten, juhliin on vielä kaksi kuukautta, viestiin kirjoitin että ilmoittauduthan vuoden loppuun mennessä.
No, muutamalla on huominen vielä aikaa... :D
Olisiko ollut selkeämpää pyytää vastaus joka tapauksessa; tulee tai ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestätkö oikeasti aikuisena jotain omia synttäreitäsi vai oletko kymmenvuotias? En todellakaan viitsi enää mennä mihinkään aikuisten synttärikekkereihin, ne on lasten juttuja.
Ilmoitathan sitten kutsun saatuasi ettet ole menossa?
Tietenkin. Siihen riittää kolmen sanan vastaus, en ole tulossa.
Ja alkeellisimmankin kotikasvatuksen saanut ja käytöstavat omaava lisää - kiitos kutsusta.
Tämä :)
Huh, aikamoinen tyyppi olet kun kuvittelet minua tuntematta tietäväsi minusta kaiken. Tässä alkaa nyt selvitä miksi ihmiset eivät vastaa kutsuihisi tai ehkäilevät: et ole mukava tyyppi, vaan mustavalkoinen, jyrkkä ja vaativa.
Aha. Ja sinä tunnet minut vähintään yhtä hyvin kuin minä sinut😁 Mutta kysymykseen et luonnollisesti vastannut: eikö sua yhtään harmittaisi, jos olisit panostanut ajallisesti ja rahallisesti jonkun juhliin osallistumiseen ja sitten ne juhlat peruuntuisi, koska isäntäväkeä ei tänään vaan huvita niitä pitää?
No, en usko, että tähän kukaan teistä rennoista tyypeistä rehellisesti vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei oikeastaan. Arvioin että varmat tulee ja sen lisäksi yleensä noin puolet ehkistä. Jos nyt kulhot tyhjenee vähän aiemmin niin kaupasta/woltista saa lisää ja jos jää vähän yli niin jääkaappi ja pakastin on keksitty. Tai rääppijäiset."
Kätevää. Mulla ei ikävä kyllä ole tuollaiseen varaa. Jos ehkäilijöitä on kutsutuista 20 ja pitopalvelun ja juomien hinta per kärsä on 30 e, niin kymmenen ehkäilijän tuloon varautuminen maksaa 300 e.
-eri
Sulta meni pointti aika kovaa ohi.
Vierailija kirjoitti:
Sitä sisäistä maailmaansa voi ihan reilusti avata siinä vaiheessa, kun saa sen kutsun. Siis jos ei ole sisäisen maailmansa vuoksi kykyä vastata suoraan, onko tulossa vai ei, niin olisi reipasta opetella sen verran ottamaan muut huomioon, että kertoisi, mitä siellä maailmassa tapahtuu. Mitä toisella siis on odotettavissa kutsunsa suhteen.
Jos maailma on mallia ei pysty sanoon, niin siinä tapauksessa kannattaa varmuuden vuoksi sanoa ei. Se on reilua juuri sen vuoksi, että toisen ei turhaan tarvitse arvuutella maailmasi meininkiä, vaan hän voi vaan jatkaa juhliensa suunnittelua, siinäkin nääs on jonkun verran hommaa.
Ei muiden maailma ole sinu
Sä et voi velvoittaa muita aikuisia ihmisiä toimimaan tai puhumaan siten kuten sinä haluat. Et jotenkin vaikuta ymmärtävän tätä. Voit kutsua ihmisen juhliin, se on sinun vallassa, mutta se kutsuttu saa ihan itse päättää miten vastaa tai vastaako mitään. Sulla on sitten taas oikeus reagoida siihen miten haluat, mutta kannattaa luopua ajatuksesta että muita voisi jotenkin määräillä, tai että he olisivat sinulle jotain velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Sulta meni pointti aika kovaa ohi.
Toivottavasti. Toivon ettei kukaan ajattele että samapa se käyttääkö juhlien järjestäjä ylimääräisen 300 e ruokiin joita kukaan ei syö, pääasia on ettei ehkäilijän tarvitse vastata kutsuun joo tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ei muiden maailma ole sinu
Et voi vastuuttaa muita omista tunteistasi, varsinkaan jos kyse on jostain niinkin triviaalista kuin kutsuun vastaamattomuus. Tasapainoinen ihminen ymmärtää että muilla on kokonainen elämä sen kutsun ulkopuolella, eikä jää märehtimään jos joku unohtaa vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsuun RSVP ja jos ei ole vastannut määräpäivään mennessä, ei ole asiaa sisälle.
Tässä juuri jännitän että moniko jättää vastaamatta valmistujaiskutsuuni. Lähetin ne kuukausi sitten, juhliin on vielä kaksi kuukautta, viestiin kirjoitin että ilmoittauduthan vuoden loppuun mennessä.
No, muutamalla on huominen vielä aikaa... :D
Olisiko ollut selkeämpää pyytää vastaus joka tapauksessa; tulee tai ei tule.
Ei kai kukaan aikuinen oikeasti luule, että rsvp:hen vastataan vain jos aikoo osallistua?
"Pitäiskö teidän juhlien järkkääjien vaan relata"
Näyttäkää minulle se ihminen, joka pystyy "vaan relaamaan", jos kerta toisensa jälkeen kaveriporukan kanssa yhdessä sovitut asiat jää toteutumatta ja siitä tulee taloudellisia tappioitakin. Ei kai kenestäkään voi oikeasti tuntua hyvältä se, että suunnittelet ja varaat ajan ja käytät energiaasi ja sitten sovittu ei toteudukaan? Joskus näin voi tietysti käydä pakottavista syistä, mutta jos se on toistuvaa ja syyt on tasoa "tuli parempaa menoa", niin kyllä silloin saa ketuttaa. Ilman, että olet mikään kontrollifriikki äkseeraaja. Siinä kohtaa menee kyllä kaverisuhteet remppaan tai kokonaan uusiksi.
Pystyn allekirjoittamaan tuon kokemuksen, että ihan kuin tietyt ihmistyypit, jotka eivät itse ole kovin aktiivisia järkkäämään mitään, kuvittelisi, että ne järkkääjät ihan luonnostaan ja ilman mitään vaivaa järkkäilisi asioita. Että kun ne on semmosia ekstrovertteja, niin se tulee heiltä yhtä luonnostaan kuin heiltä itseltään mitään-tekemättömyys. No ei se oikein tule, vaikka olisi miten ekstrovertti. Vähintään taloudellisesti tulee takkiin ja aikaa menee hukkaan.
Siis olit introvertti tai ekstrovertti tai aktiivisempi tai passiivisempi tai ihan mitä tahansa, niin miten kukaan voisi muka oikeasti nauttia siitä, että käyttää energiaa, aikaa ja resursseja johonkin, mikä ei tuota lopulta mitään hyödyllistä? Ja kun olisi niin helppoa vain kommunikoida etukäteen, että hei, minä en ole tulossa, älä minuun käytä resursseja.
Vierailija kirjoitti:
Aha. Ja sinä tunnet minut vähintään yhtä hyvin kuin minä sinut😁 Mutta kysymykseen et luonnollisesti vastannut: eikö sua yhtään harmittaisi, jos olisit panostanut ajallisesti ja rahallisesti jonkun juhliin osallistumiseen ja sitten ne juhlat peruuntuisi, koska isäntäväkeä ei tänään vaan huvita niitä pitää?
No, en usko, että tähän kukaan teistä rennoista tyypeistä rehellisesti vastaa.
Pystyn päättelemään kommenttiesi perusteella luonteestasi jotain, mihin viittasin. Sinä taas kuvittelet tietäväsi lapsilukuni ja koko elämänhistoriani :)
Tottakai saattaisi harmittaa peruuntuminen, mutta en osaa jotenkin ajatella noin, että se johtuisi siitä, että isäntäväkeä "ei tänään vain huvita", vaan olettaisin, että heillä on hyvä syy. Sinä taas vaikutat olettavan heti, että muut ihmiset ovat itsekkäitä tai muuten pahoja, kun eivät toimi odotustesi mukaan.
Mistä tunnet sä ystävän, vastaa kutsuihin hän.