Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Passiiviset ja ehkäilevät kaverit, mikä avuksi

Vierailija
29.12.2025 |

Ilmeisesti aika yleinen ongelma. Näen paljon omalla ja muiden kohdalla sitä että ei sitouduta mihinkään menoihin vaan laitetaan kutsuun ehkä ja tullaan paikalle jos huvittaa just sillä hetkellä. Isoihinkin juhliin, esim tasakymmensynttärit, vaikea tietää onko juhlijoita tulossa 10 vai 50 kun kutsuun ei ole vastattu eikä muistutuksiin reagoitu. Sitten ruoka ja juoma joko loppuu kesken tai sitä menee roskiin

Eipä ole tullut järkättyä mitään koko tänä vuonna koska tuntuu ettei kukaan enää arvosta toisten vaivannäköä

Voisipa ihmisille antaa tähtiarvostelut sen perusteella kuka sopii asioita mutta peruu viime tinkaan, ei vastaa kutsuun juuta eikä jaata, sanoo tulevansa mutta ei tulekaan, sanoo että ei tule mutta ilmaantuu paikalle ja odottaa lautasta eteensä yms

Kommentit (266)

Vierailija
241/266 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäily vaivaa ihmisiä, joilla on elämä ja kalenteri hallinnassa ja jotka arvostavat toisten aikaa ja rahaa, mitkä järjestelyihin upotetaan. Toisenlaisia ihmisiä sitten ei.

Vierailija
242/266 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aika monet juhlat jo eläessäni järjestänyt, enkä oikeasti edes muista kuka ei tullut minnekin. Keskityn heihin jotka pääsevät paikalle. Enkä todellakaan ala muokata kutsulistaa katkerana juhlien jälkeen sen perusteella kuka perui :D

Kutsun ne jotka haluan juhliini, ja ne tulevat jotka haluavat/pääsevät, se on niin yksinkertaista. Ei siinä mitään vaatimisia, kyttäämisiä tai kaunoja tarvita.

No tämä on ihan oikea asenne. Ruokaa järjestää sitten sen verran, kun vieraita on tulossa. Jos joku pamahtaa paikalle, vaikka ensin sanoi ettei pääse, niin tervetuloa hänkin. Ruokaa ei välttämättä kyllä riitä, mutta ei kukaan ole koskaan sellaista vaatinutkaan. 

Eikö ole vaikea järjestää, kun ei tiedä montako vierasta on tulossa?

Ei oikeastaan. Arvioin että varmat tulee ja sen lisäksi yleensä noin puolet ehkistä. Jos nyt kulhot tyhjenee vähän aiemmin niin kaupasta/woltista saa lisää ja jos jää vähän yli niin jääkaappi ja pakastin on keksitty. Tai rääppijäiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/266 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläjän sä jo tiedät ap ketkä tulee ja ketkä ei.

Ne jotka ei vastaa ja tule ja tätä on ollut useammin kuin kerran, eivät halua tulla.

Kyse ei välttämättä ole siitä etteivät pitäisi sinusta, kaikille JUHLAT eivät vain ole mukava asia.

Itse olen syyllisyydensekaisenkiitollinen muutamille jotka eivät enää mua kutsu juhliinsa. Kieltäytyminen on epämiellyttävää mullekin, mutta vielä epämiellyttävämpää on mennä juhliin joihin ei halua.

Itse en järjestä juhlia muuta kuin lapsille. Niihin kutsun vain ne jotka oikeaati haluavat tulla eli vain lähisukua olevat. Läheisten juhliin menen aidosti mielelläni minäkin.

Vierailija
244/266 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä huonokäytöksisyys, minä itsekkyys saavuttanut räjähtävät mittasuhteet 2020 luvun jälkeen, ihan kuin maailman pitäisi pyöriä sen yhden ympärillä, tämän huomaa myös tori yms netin kautta tehdyissä kaupoissa ostaja jankkaa ja jankkaa viesti kerrallaan kysytään hintaa (vaikka ilmoituksessa lukee) tauko sit laittaa uutta ja uutta kysymystä, ihnkuin myyjällä koko päivää vastata turhiin itsestään selviin kysymyksiin ja sit lopulta ei ostakaan sitä tavaraa. Myös just toi että ei ilmoiteta hyvissä ajoin pääseekö paikalle ja sit jos ilmoittaa ettei pääse ja tuleekin (siitä ei tietenkään ilmoiteta) niin aika huonoa jopa törkeää käytöstä.  Työelämä myös muuttunut että poissaoloista ei ilmoiteta hyvissä ajoin vaan just ennen työnalkua jotkut saattaa laittaa viestiä että ovat sairaana ja tosi vaikea järjestää tuuraajia silloin just. 

Vierailija
245/266 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans aikoinaan ollut tuttua tämä jossittelu, tullaan jos ei ilmaannu muuta menoa = parempaa tekemistä. Itselläni ja omassa ystäväpiirissä toimii parhaiten se, että sovitaan tapaaminen ravintolaan. Varataan pöytä, mennään paikalle, kukaan ei joudu varautumaan kokkailuun tai heittämään ylijäämäruokia roskiin. Toki siinäkin pyydetään vastaus (meillä toimii kavereiden keskinen Whatsapp-ryhmä) jossa ilmoitetaan pääseekö. Muuten olisi tylsä varata pöytä 10 henkilölle joista 3 vaivautuu paikalle. Tosin mun kaveripiiri on aika pieni, max 4-5 yleensä, joten ei tarvii tehdä mitään ylisuuria pöytävarauksia. Tää on toiminut todella hyvin ja helpottanut omaa vaivannäköä, kun ei tarvitse emännöidä koko iltaa keittiössä ja varmistaa että ruoka riittää ja pysyy lämpimänä :) 

Vierailija
246/266 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aito ekstrovertti ei jätä mitään ehkäilyn varaan. Hän varmistaa yhdet juhlat ja jos tulee jotain muuta, niin miettii ehtisikö molempiin ja sanoo molemmille jopa kyllä. Sitten juhlapäivänä hän sattaa ymmärtää ettei molempiin ehdi ja soittaa ja selittää ja ehdottaa jopa uutta ajankohtaa. "

Kuulostaapa tosi "huomaavaiselta" käytökseltä juhlien järjestäjä kohtaan ;-D 

Vierailija
247/266 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä tuohon ravintola-aiheiseen viestiini:

Toki aikaisemmin tuli ehkä ylimitoitettua varmuuden vuoksi ravintolapöydän suuruus, jos oli isommat juhlat kuten synttärit, pikkujoulut yms. Mutta nykyään kaveriporukka on oikeastaan pienentynyt ja tiivistynyt, ollaan läheisiä ja enemmän tekemisissä muutenkin kuin vain esim juhlapyhinä, joku aina säännöllisin väliajoin laittaa ryhmään viestiä että nähtäiskö, ja varataan pöytä kun kaikki ovat vastanneet sopiiko päivä. Silloin ei tarvitse "varmuudeksi" varata paikkaa jollekin, joka ei ole vastannut. Mulla on aika moni ihminen karsiutunut omasta elämästä juurikin sen vuoksi, että aina tehtiin ohareita tai ei pidetty muhun oma-aloitteisesti yhteyttä, kyselty kuulumisia jne. Sellaista ystävyyttä on aika kuluttavaa ylläpitää, kun on itse yksipuolisesti vuosia kysynyt kuulumisia tai ehdottanut näkemistä. Suosittelen rohkeasti, että tutkii omaa ystäväpiiriään ja käyttää omaa aikaansa niihin, jotka sitä arvostavat :) 

Vierailija
248/266 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kutsuun vastataan tuleeko vai ei. Jos juhlat ovat 3 kuukauden päästä ja sinne on tarkoitus mennä, niin vastataan kyllä tulemme, kiitos kutsusta. 

Ei vastata ehkä sen takia, että koskaan ei tiedä mitä voi tapahtua. Tietenkin voi tapahtua vaikka mitä, mutta sillä olettamalla mennään, ettei mitään ylivoimaista estettä tule jos sellaista ei ole tiedossa. Tapahtuma merkitään kalenteriin ja se ajankohta pidetään vapaana kaikesta muusta niin ei tule päällekkäisyyksiä.

Jos nyt kuitenkin jotain tapahtuu, mummon hautajaiset samana päivänä tai jää tuhkapilven takia jumiin 2000 km:n päähän, niin se on sitten asia jolle ei voi mitään ja juhlien järjestäjä ymmärtää tämän syyn. . "

Hyvä! Nyt tuli ytimekäs kirjoitus!

Vierailija
249/266 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran olin sopinut meneväni miehen kanssa toisille treffeille lähellä sijaitsevaan kylpylään. Miehen piti tulla minu ahkemaan autolla kotoani klo 17, kunnes klo 15 hän ilmoitti, että peruu treffit, koska huomasi, että "meidän välillä ei kemiat kohtaa". Eiköhän oikea syy ollut se, että ei vaan jaksanut työpäivän jälkeen lähteä kylpylään (tuskin olisi muuallekaan jaksnaut lähteä).

Vierailija
250/266 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kerran olin sopinut meneväni miehen kanssa toisille treffeille lähellä sijaitsevaan kylpylään. Miehen piti tulla minu ahkemaan autolla kotoani klo 17, kunnes klo 15 hän ilmoitti, että peruu treffit, koska huomasi, että "meidän välillä ei kemiat kohtaa". Eiköhän oikea syy ollut se, että ei vaan jaksanut työpäivän jälkeen lähteä kylpylään (tuskin olisi muuallekaan jaksnaut lähteä).

Mies löysi paremmat bileet.

Vierailija
251/266 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos tämä on sinulle noin vaikeaa, niin voit vastata ettö Tulen, jos ei ole mummon hautajaisia samaan aikaan."

Kiitos mutta sanon jatkossakin kuten itse haluan, eli että tulen jos ei tule muuta siihen. Ja se pitää sisällään kenen tahansa hautajaiset, sekä muut sellaiset menot mitkä menevät jaanan synttärien edelle tärkeysjärjestyksessä.

Jos joku välttämättä haluaa ymmärtää asian jotenkin niin, että vain odotan kivempaa kutsua tmv, niin se on heidän oman päänsä luoma virheellinen kuvitelma, eikä minun vastuullani. 

Eihän tuossa ole mitään järkeä. Ilmoitat että tulet juhliin jos mitään tärkeämpää ei ilmaannu, mutta silti on virheellinen päätelmä että tulet ellei tule kivampaa kutsua.

Koita päättää.

Vierailija
252/266 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikeasti mielestäni yleistymässä, ja mieheni on huomannut saman. Jotkut vastaavat jopa ihan suoraan, että voisihan sitä uutta vuotta teillä viettää, kuulostaa kivalta, ollaan yhteydessä lähempänä ellei muuta ilmaannu.

Työkaverini taas järkyttyi ja hermostui tyystin, kun pikkujouluihin piti ilmoittautua kuukautta ennen. En minä voi tietää pääsenkö paikalle! En voi tietää! Miten voisin tietää! Typerää että pitää ilmoittautua!

Minä ainakin tiedän niin, että ilmoittaudun saapuvaksi ja merkkaan kalenteriin ajan ja paikan johon olen ilmoittautunut. Sitten menen paikalle ellen sairastu tai tule jotain muuta force majeure-tyyppistä sekoilua (ei ole ikinä tullut).

No, tämä! Joillekin se vain on todella vaikeaa. Olen itse joskus sanonut kavereilleni, että jos sovin pidän siitä kiinni. Lähinnä sairastuminen voi sovitun peruuttaa ja sehän on ihan ymmärrettävää. Hänen on siis helppo sopia mun kanssa jotain.

Muutaman viime vuoden aikana olen huomannut että hänellä on päinvastainen meininki. On useasti sovittu jotain jo viikkoja aiemmin ja aloite tullut kaverilta itseltään. Olisi niiiin tarvetta tavata kun ei olla pitkään aikaan nähty ja tarve päästä tuulettamaan. Kun tapaamisen viikko sitten koittaa, alkaa super säätö (on huono ajokeli, kesällä liian kuuma, "anopin peräpukamat" tai muuta yhtä ihmeellistä) josta tietää, että jos motivaatio olisi kohdalla nämä eivät haittaisi pätkän vertaa. 

Ikävimmät perumiset ovat niitä, kun ko. viikolla ilmoittaa, että tapahtuma X tai juttu Y osui samalle päivälle ja menee prioriteeteissä edelle. Eli sovitun lisäksi hän siis seurailee tuleeko jotain muuta mielenkiintoisempaa.

Kaikista hauskinta tässä on se, että jos kuitenkin joudut jostain muusta syystä perumaan (itse en ole tätä tehnyt, nähnyt miten käy toisen ystävän kohdalla ja perumisen syy ollut oikeasti hyvä), suuttuminen ja viikkojen hiljaisuus on taattu ja kovin ihmettelee että tämähän sovittiin ensin. Omaa toimintaa ei näe ollenkaan.

Olen valitettavasti joutunut siirtämään hänet kategoriasta ystävä kaveri statukselle, koska selkeästi sellaiseksi tilanne on muuttunut.

Vierailija
253/266 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei oikeastaan. Arvioin että varmat tulee ja sen lisäksi yleensä noin puolet ehkistä. Jos nyt kulhot tyhjenee vähän aiemmin niin kaupasta/woltista saa lisää ja jos jää vähän yli niin jääkaappi ja pakastin on keksitty. Tai rääppijäiset."

Kätevää. Mulla ei ikävä kyllä ole tuollaiseen varaa. Jos ehkäilijöitä on kutsutuista 20 ja pitopalvelun ja juomien hinta per kärsä on 30 e, niin kymmenen ehkäilijän tuloon varautuminen maksaa 300 e.

Vierailija
254/266 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kans aikoinaan ollut tuttua tämä jossittelu, tullaan jos ei ilmaannu muuta menoa = parempaa tekemistä. Itselläni ja omassa ystäväpiirissä toimii parhaiten se, että sovitaan tapaaminen ravintolaan. Varataan pöytä, mennään paikalle, kukaan ei joudu varautumaan kokkailuun tai heittämään ylijäämäruokia roskiin. Toki siinäkin pyydetään vastaus (meillä toimii kavereiden keskinen Whatsapp-ryhmä) jossa ilmoitetaan pääseekö. Muuten olisi tylsä varata pöytä 10 henkilölle joista 3 vaivautuu paikalle. Tosin mun kaveripiiri on aika pieni, max 4-5 yleensä, joten ei tarvii tehdä mitään ylisuuria pöytävarauksia. Tää on toiminut todella hyvin ja helpottanut omaa vaivannäköä, kun ei tarvitse emännöidä koko iltaa keittiössä ja varmistaa että ruoka riittää ja pysyy lämpimänä :) 

Tästä tuli mieleen kun äitini varasi sukulaisilleen pöydän ravintolasta viime uutena vuotena. Kutsuttuja oli 15, 6 ilmoitti varmasti tulevansa, loput (lapsiperheet) ilmoittivat että ehkä. Suattavi olla että ehditään, suattavi olla että ei.

Paikalle tuli sitten 6 henkilöä siihen 15 hengen pöytävaraukseen sen ravintolan yhtenä vuoden kiireisimmistä illoista vuodessa.

Aivan saa ta nan noloa.

Vierailija
255/266 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varmaan olen joittenkin kavereitteni mielestä passiivinen ja ehkäilevä, mutta minkäs sille teet jos kysellään johonkin kissanristiäisiin puolen vuoden päähän, eikä mulla ole vuorotyöläisenä vielä mitään haisua olenko silloin töissä vai vapaalla.

Läheisten häät ja hautajaiset toki aina jotenkin saa järjestettyä vuorojen vaihdoilla sun muilla, mutta joihinkin muuten vaan illanistujaisiin ei niitä kortteja viitsis pelata.

Vierailija
256/266 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä varmaan olen joittenkin kavereitteni mielestä passiivinen ja ehkäilevä, mutta minkäs sille teet jos kysellään johonkin kissanristiäisiin puolen vuoden päähän, eikä mulla ole vuorotyöläisenä vielä mitään haisua olenko silloin töissä vai vapaalla.

Läheisten häät ja hautajaiset toki aina jotenkin saa järjestettyä vuorojen vaihdoilla sun muilla, mutta joihinkin muuten vaan illanistujaisiin ei niitä kortteja viitsis pelata.

Itse vuorotöitä tehdessäni vastasin aina heti että ilmoitan saman tien tulenko, kun saan työvuorolistan käteeni. Ja niin tein. En jaksa uskoa että kukaan piti minua passiivisena ehkäilijänä.

Vierailija
257/266 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa sitoa vapaa-aikaa. Maailma on niin sekava.

Ahistaa vapaa-ajan aikataulutus. Työssä on niin toukka aikataulu.

Helpommin lähden lyhyellä varoitusajalla.

Sellainen vapaa kutsu on hieno. Joku valitti, että juhlia järklää ja pitää olla tarkat tiedot ennakkoon.

Entä jos olisi vapaa tulo ja meno ja saa liittyä seuraan. Tarjoilu olisi sellaista ja tekeminen bileissä sellaista, että voi liittyä omaan tahtiin?

Toki ymmärrän Vp:n isoissa juhlissa.

Vierailija
258/266 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kutsutaan usein entiselle kotipaikkakunnalleni juttuihin pitkänkin ajan päähän. Minä vastaan aina, että en uskalla vielä luvata varmaksi, ilmoitan lähempänä, mutta tietysti tulen yrittämään päästä. Mutta en tosiaan pitkähkön matkan vuoksi uskalla luvata, että voin ottaa niin pitkän ajan (matkat + yöpyminen) tapaamiselle.

Ystäväni tietävät, että oikeasti yritän sovitella elämäni ja menoni siten, että pääsen. Sen vuoksi en usko heidän pitävän minua ehkäilijänä.

Koska he tietävät, että pidä heidän kutsujaan minään kissanristiäiskutsuina. Ja nimenomaan arvostan, että kutsut tulee ajoissa, joten voin järjestellä ajoissa.

Vierailija
259/266 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksa sitoa vapaa-aikaa. Maailma on niin sekava.

Ahistaa vapaa-ajan aikataulutus. Työssä on niin toukka aikataulu.

Helpommin lähden lyhyellä varoitusajalla.

Sellainen vapaa kutsu on hieno. Joku valitti, että juhlia järklää ja pitää olla tarkat tiedot ennakkoon.

Entä jos olisi vapaa tulo ja meno ja saa liittyä seuraan. Tarjoilu olisi sellaista ja tekeminen bileissä sellaista, että voi liittyä omaan tahtiin?

Toki ymmärrän Vp:n isoissa juhlissa.

Se on täysin ok kaikille ettet sinä voi suunnitella mitään, mutta muista vastata kutsuun että et ole tulossa. Älä jätä roikkumaan. Muut ihmiset suunnittelevat elämäänsä, ja ison osan on myös pakko muun elämän (perhe, työ yms.) takia suunnitella asioita etukäteen.

Voithan sitten itse järjestää noita omaan tahtiin extempore alkavia juhlia niin paljon kuin sielu sietää.

Vierailija
260/266 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun kieltäydyt, pahoitetaan mieli tai aletaan kyselemään miksi ei tulla, näitäkin riittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme