Passiiviset ja ehkäilevät kaverit, mikä avuksi
Ilmeisesti aika yleinen ongelma. Näen paljon omalla ja muiden kohdalla sitä että ei sitouduta mihinkään menoihin vaan laitetaan kutsuun ehkä ja tullaan paikalle jos huvittaa just sillä hetkellä. Isoihinkin juhliin, esim tasakymmensynttärit, vaikea tietää onko juhlijoita tulossa 10 vai 50 kun kutsuun ei ole vastattu eikä muistutuksiin reagoitu. Sitten ruoka ja juoma joko loppuu kesken tai sitä menee roskiin
Eipä ole tullut järkättyä mitään koko tänä vuonna koska tuntuu ettei kukaan enää arvosta toisten vaivannäköä
Voisipa ihmisille antaa tähtiarvostelut sen perusteella kuka sopii asioita mutta peruu viime tinkaan, ei vastaa kutsuun juuta eikä jaata, sanoo tulevansa mutta ei tulekaan, sanoo että ei tule mutta ilmaantuu paikalle ja odottaa lautasta eteensä yms
Kommentit (495)
Yleensä nämä, jotka eivät tajua edes toisen kotiin kutsun saadessaan jo etukäteen arvostaa vaivaa, jota isäntäväki näkee, ovat ihan samanlaisia kaikkien muidenkin asioiden kanssa. Heiltä joutuu lainaamiaan rahoja tai tavaroita ruinaamaan, kun eivät muista, ei kai se niin nuukaa ole, maksan kun jaksan. Oho onko se mennyt vähän rikki, eihän se mitään haittaa.
Se siinä on, mikä näiden erilaisten ihmisten välillä hiertää, eikä se, että toiset ovat rentoja ja toisilla joku säännöstö. Toisilla on kunnioittava asenne, toisilla hälläväliä susta kunhan mulla on kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi aiheesta, mutta nämä on hauskoja nämä vanhat tutut, joita tapaa "kylillä" sattumanvaraisesti. Olisi pitkästä aikaa hauska tavata. Joo. Koitappa jotain tapaamista sitten järkkäillä, niin ihan turhaa. Vuosien mittaan milloin lapsen luokalla on ollut korona-altistusta, milloin auto rikki ja jostain syystä bussilla ei voi tulla. Tuntia ennen tapaamista huomataan, että on vatsatauti iskenyt tai pitää mennäkin auttamaan anoppia asioilla käynnissä. Ajoin pirukseen ohi ja siellä auto seisoi ihan omassa pihassa.
Tämä tekosyiden keksiminen on tosi rasittavaa. Asia on myös niin että jos ei halua tulla niin sopiva syykin löytyy. Esim. "mulla särkee päätä, en jaksa tulla."
Mutta jos meno olisi ollut joku tarpeeksi kiinnostava ja hauska, niin ei olisi pikku päänsärky haitannut menoa. Joskus olen myös joutunut pyytelemään ihmisiä johonkin työvuoroon, siis vapaaeht
Itse nykyään suhtaudun näihin tuttujen ja kavereiden "pitäisi joskus tavata, vois keksiä jotain illanistujaista, vois mennä kahville jne" juttuihin sattumalta tapaamisen yhteydessä ihan pelkkänä smal talkina. Joidenkin tällaisten ihmisten osalta tiedän että varmasti tulee tekosyitä ja perumisia joten en ala järjestämään mitään, en jaksa olla taas se aloitteellinen vaan se toinen saa ihan kutsua ja järjestää tapaamisen jos oikeasti haluaa. Vaan eipä noista smal talk heitoista koskaan mitään tapaamisia oikeasti tule, sen olen nyt tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aito ekstrovertti ei jätä mitään ehkäilyn varaan. Hän varmistaa yhdet juhlat ja jos tulee jotain muuta, niin miettii ehtisikö molempiin ja sanoo molemmille jopa kyllä. Sitten juhlapäivänä hän sattaa ymmärtää ettei molempiin ehdi ja soittaa ja selittää ja ehdottaa jopa uutta ajankohtaa. "
Kuulostaapa tosi "huomaavaiselta" käytökseltä juhlien järjestäjä kohtaan ;-D
No miksi se ei olisi huomaavaista? Kyllä ekstrovertin voimat riittävät klo 14 oleviin ylioppilasjuhliin ja klo 21 illanistujaisiin. Tietysti jos nyt sitten ne juhla klo 14 ovat 200 km päässä, saattaa matkaan tulla mutkia, mutta ei se nyt jaksamisesta ole heillä kiinni. Toisin kuin introverteillä, joille ongelma on jo se, että edellisviikolla oli joku vanhempienkokous. Niin seuraavat kolme viikkoa pitää levätä sen jälkeen. Onhan se nyt huomaavaista yrittää ratkaista ongelma
Minä olen introvertti ja autisti (nainen). Minulla ei ole edes viherkasveja, koska en jaksa normaalin arjen päälle mitään ylimääräistä muistettavaa, kun aivot ovat mitä ovat. Tämän takia en myöskään voi sosialisoida samoin kuin normaalit ihmiset, MUTTA. Ilmoitan joka kerta säntillisesti, että olenko tulossa vaiko en heti, kun juhlien järjestäjä ilmoittaa juhlista. Kerron myös, että voin tulla juhliin, mutta joudun lähtemään pois esim. 2h kuluttua. Esimerkiksi ystäväni 30-vuotisjuhlissa, jotka kestivät iltapäivästä seuraavaan aamuun, kävin pistäytymässä 1,5h.
Minusta itsestänikin on karseaa, että jos haluaisi järjestää jotain, niin vastaukset ovat ehkä, en tiiä, katotaan jaksonko jne. Ei sitten. Menen ja teen itsekseni. Se hyvä puoli autismiaivoissa, jos ei muuta :D
Sitten kun vastaat suoraan, että et ole tulossa, niin alkaa se pirunmoinen väijytys ja kysely, että MITEN NIIN ET TULE, TIETENKIN TULET, EI OLE MAHDOLLISTA, ETTÄ JÄTÄT VÄLIIN, MITÄ MENOA, MIKSI... jne.
Mä yleensä käyn aina kun pääsen. Mulla nykyään on reissutyö, joten mä olen paljon poissa ja jos esim tulen perjantai-iltana, niin mä haluan levätä sen viikonlopun ilman mitään aikataulua, että taas jaksaa seuraavalla viikolla. Pidän tuosta levostani kiinni, koska yksi burnout tässä on jo käyty läpi.
Kun mun vastaus ei kelpaa useallekaan, niin olen alkanut valehtelemaan. Tietenkin tulen ja sitten perun juhlapäivää ennen ties millä verukkeella. Tietenkin pettyneitä on, mutta silloin he ymmärtää.
Mä pidän kirjaakin noista, että kelle olen sanonut mitäkin, ettei tule samaa valetta kerrottua liian montaa kertaa.
Rakastan läheisiäni ja juhliaan, mutta ei aina jaksa/pysty.
Vierailija kirjoitti:
Luin koko ketjun ja tässä on varmaan liian erilaiset ihmiset tekemisissä keskenään. On sellaisia jotka ottavat asiat rennommin: ei tarjottavien tarvitse olla justiinsa, tuutte jos pääsette, ohjelma elää vieraiden mukaan, jne. Ja sitten on näitä rsvp ihmisiä joilla on pitopalvelusta tarjoilut, tarkat ohjelmat ja aikataulut sekä musta lista juhlien jälkeen. Kommenttien mukaan on jopa käyty vakoilemassa onko osallistumisensa peruneen auto pihassa, vaikka piti olla muuta menoa!
Ihan hyvä, että jos näiden rennommin ottavien ihmisten suurpiirteisempi meno vain stressaa teitä sääntöihmisiä, niin jätätte heidät jatkossa kutsumatta. Se on oikeasti win-win.
Eikö sinua stressaa, jos sinäkään et tiedä onko se sopimasi lääkärinaika vielä sinä päivänä mitä ajattelit? Ja tullaanko sinua sinne asemalle vastaan vai ei? Emme me mitään koiria ole, jotka elävät hetkessä ja tunteissa. Vaan ihmisiä, joiden olettaisi osaavan ottaa huomioon myös muut? Ja tosiaan, en laske kissojen ja koirien varaan tulevatko he paikalle johonkin sovittuun aikaan, koska sitähän heiltä ei voi odottaa.
Sitten kun vastaat suoraan, että et ole tulossa, niin alkaa se pirunmoinen väijytys ja kysely, että MITEN NIIN ET TULE, TIETENKIN TULET, EI OLE MAHDOLLISTA, ETTÄ JÄTÄT VÄLIIN, MITÄ MENOA, MIKSI... jne.
Tämmöistä voi esittää ainoastaan todella hyvät ystävät tai sukulaiset. Kukaan tuttava ei ala tinkaamaan, että miksi et tule.
Ja ne ovat varmaan huolissaan sinusta, kun et jaksa koskaan lähteä minnekään ja työ täyttää elämäsi niin, että siitä pitää toipua kaiken aikaa. Jos asia ei sinulle ole ongelma, eli siten haluat elää, niin tee heille selväksi, että sinun prioriteettisi eivät ole heissä ja juhlissaan.
Sanot suoraan siis, että ei kiinnosta sisarusten lasten synttärit, sukulaisten pyöreät juhlat jne. Teet sen selväksi, niin loppuu se jankutus.
Mutta niin rohkea et taida olla? Valehtelet mieluummin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestätkö oikeasti aikuisena jotain omia synttäreitäsi vai oletko kymmenvuotias? En todellakaan viitsi enää mennä mihinkään aikuisten synttärikekkereihin, ne on lasten juttuja.
Ilmoitathan sitten kutsun saatuasi ettet ole menossa?
Tietenkin. Siihen riittää kolmen sanan vastaus, en ole tulossa.
Ja alkeellisimmankin kotikasvatuksen saanut ja käytöstavat omaava lisää - kiitos kutsusta.
Minunkin vapaa-aikani on kallista ja sitä on ihan yhtä vähän kuin vieraillakin.
Tuntuu muuten, että juuri tätä ei nämä ei tajua. Eli että se järjestäjäkin tosiaankin panostaa ihan samalla tavalla aikaa kuin vieraat, jaksamista ja vaivaa. Että hänelläkin voi olla kiireinen työ ja oikeastaan se päivä, kun juhlat on sovittu, ei enää olekaan paras, vaan on olisi tulossa muutakin. Epäilen, että täytyisi olla aika saakelinmoisen hyvä syy, että vieraista olisi ok perua juhlat, johon he ovat varautuneet eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Kyläily ja turhanpäiväiset juhlat on niin nähty. Pelkkää ekstroverttien huomionhakuisuutta. Korona-aika oli ihanaa kun ei tarvinnut koko ajan kieltäytyä mistään ja keksiä tekosyitä, aina oli hyvä peruste.
Vaikea kuvitella, että sinua on jatkuvalla syötöllä kutsuttu juhliin joista joudut "koko ajan kieltäytymään", vaikutat sen verran nihkeältä tyypiltä.
Kiva, että järjestät niin voisin tulla, kun meillä päin ei juuri kukaan järjestä yhtään mitään.
Kertoo aika hyvin siitä samasta itsekkäästä mielenmaailmasta, että kun ketjun aiheena on "ärsyttävää, kun vieraat ei voi antaa suoraa vastausta kutsuihin", niin jotkut alkavat valittaa siitä, miten juhlat on perseestä ja kutsuja huomionhakuinen ekstrovertti.
Eihän aihe koske sitä, onko juhlat perseestä vai ei, vaan sitä, että vastataanko kutsuihin. Tällaisista aiheen ohi menevistä vastauksista tulee olo, että hypätään ikään kuin perustelemaan ja puolustelemaan sitä omaa venkoilua ("minulla on oikeus käyttäytyä törpösti, koska juhlat ovat VIELÄ TÖRPÖMMÄT!!!"), kun ei ihan toden totta pystytä vaan antamaan rehellistä kyllä/ei vastausta. Pitää haukkua juhlat ja juhlien järjestäjä, vierittää syy muualle.
Tuntuu muuten, että juuri tätä ei nämä ei tajua. Eli että se järjestäjäkin tosiaankin panostaa ihan samalla tavalla aikaa kuin vieraat, jaksamista ja vaivaa. Että hänelläkin voi olla kiireinen työ ja oikeastaan se päivä, kun juhlat on sovittu, ei enää olekaan paras, vaan on olisi tulossa muutakin. Epäilen, että täytyisi olla aika saakelinmoisen hyvä syy, että vieraista olisi ok perua juhlat, johon he ovat varautuneet eri tavoin.
No näinpä. Jos pidän aikuisten illanistujaiset ja kutsun vaikka 10-15 ihmistä, se tarkoittaa tätä:
- hommaan lapselle hoitopaikan yön yli (helppoa tai vaikeaa, riippuu tilanteesta ja usein vaatii säätöä)
- käyn kaupassa ostamassa tarjottavat ja juomiset erilaisten mieltymyksien ja allergioiden mukaan (n. 2-3 t)
- siivoan (n. 1-1,5 t)
- teen tarjoiltavat ja asetan ne tarjolle (helposti 3 t)
Eli ennen kuin vieraat saapuvat, olen minimissään säätänyt puhelimessa ja käyttänyt aikaa minimissään 6 t ja pahimmillaan 7,5 t, eli karkeasti sanottuna työpäivän verran. Tämä siis jos kaikki menee putkeen. Minulla on hyvin kiireinen työ, jossa on paljon asiakastapaamisia ja matkoja.
Kyllä minua tuon tehtyäni suoraan sanottuna ketuttaa, jos joku alkaa mankumaan, että enks mää voi tulla jos huvittaa ja olla tulematta jos ei huvita ja ainakin mun pitäis saada tulla kun huvittaa, oletpas sinä tiukkapipoinen sääntöihminen, win-win mulle kun rentona kivana tyyppinä en tule sun bileisiin.
Kun näin sitten kuulemma on, tervetuloa tosiaankin olla tulematta!
Kaverini valitti aina sitä että ei ole juhlia minne kutsuttaisiin. Sitten kun kutsuin (40v juhlat) niin vastasi tulevansa mutta juhlapäivänä kun teimme valmisteluita laittoi vihaisen viestin matkalta juhliin "saat olla kyllä tosi kiitollinen että tulen!". Pilasi kyllä juhlafiilistä tuollainen. Sitten murjotti sohvalla koko juhlan. Olisi ennemmin jättänyt tulematta kokonaan ja perunut tulonsa vaikka matkalla sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestätkö oikeasti aikuisena jotain omia synttäreitäsi vai oletko kymmenvuotias? En todellakaan viitsi enää mennä mihinkään aikuisten synttärikekkereihin, ne on lasten juttuja.
Sitten voit vastata heti, että kiitos kutsusta, en pääse tulemaan.
Laita siihen kutsuun, että "Ilmoita jos olet tulossa, muuten oletan että et ole. Ilmoittautuminen on sitova, peruminen tehtävä X päivää ennen juhlia, tai olet velvollinen maksamaan korvauksen X euroa."
Noin, ongelma hoidettu. Ei ole niin vaikeaa.
Aito ekstrovertti ei jätä mitään ehkäilyn varaan. Hän varmistaa yhdet juhlat ja jos tulee jotain muuta, niin miettii ehtisikö molempiin ja sanoo molemmille jopa kyllä. Sitten juhlapäivänä hän sattaa ymmärtää ettei molempiin ehdi ja soittaa ja selittää ja ehdottaa jopa uutta ajankohtaa. "
Kuulostaapa tosi "huomaavaiselta" käytökseltä juhlien järjestäjä kohtaan ;-D
"No miksi se ei olisi huomaavaista? Kyllä ekstrovertin voimat riittävät klo 14 oleviin ylioppilasjuhliin ja klo 21 illanistujaisiin. Tietysti jos nyt sitten ne juhla klo 14 ovat 200 km päässä, saattaa matkaan tulla mutkia, mutta ei se nyt jaksamisesta ole heillä kiinni. "
Miksi sinusta on huomaavaista ehdottaa juhlille toista ajankohtaa? Siitähän tuossa edellisessä esimerkissä oli kyse, jos viitsisit lukea ajatuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten voit vastata heti, että kiitos kutsusta, en pääse tulemaan.
Laita siihen kutsuun, että "Ilmoita jos olet tulossa, muuten oletan että et ole. Ilmoittautuminen on sitova, peruminen tehtävä X päivää ennen juhlia, tai olet velvollinen maksamaan korvauksen X euroa."
Noin, ongelma hoidettu. Ei ole niin vaikeaa.
Kenenkään täysijärkisen kanssa ei tarvitse kikkailla. Ihan riittää, että kutsussa lukee: ilmoitathan, pääsetkö tulemaan xx päivään mennessä. Jos muuta tarvitaan, kikkailee sitten itsensä ulos jokaiselta seuraavalta kutsulistalta.
Pitäisi (ehkä!) sanoa näille ehkäilijöille, että "ok, merkkaan sinut ei-tulevaksi. Jos sitten tuletkin ja näyttää, että ruoka loppuu kesken, sinulle ei valitettavasti voida tarjoilla. Etusija on ilmoittautuneilla."
Pitäisi (ehkä!) sanoa näille ehkäilijöille, että "ok, merkkaan sinut ei-tulevaksi. Jos sitten tuletkin ja näyttää, että ruoka loppuu kesken, sinulle ei valitettavasti voida tarjoilla. Etusija on ilmoittautuneilla."
Jos nyt kuitenkin taas ajatellaan edes minuutti sitä järjestäjää, niin kyllä hänelle on todella kurjaa se, että ruoka loppuu ja tietenkään ei halua vierailta pilata juhlatunnelmaa alkamalla ärhentelemään etusijoista jo etukäteen ja antamaan äkseeraavasti ohjeistusta.
Järjestäjä kutsuu ne ihmiset juhliinsa ja toivoo kaikkien tulevan. Ei muuten kutsuisi. Hän toivoo kivaa iltaa, vieraiden viihtyvän ja ruuan ja muiden tarjottavien maistuvan.
Sehän tässä onkin, että ei tunnuta ymmärtävän, että jonkun ihmisen järjestämät juhlat ei ole mikään ravintolabuukkaus, jonka peruminen tai muu venkoilu ei aiheuta kenellekään mitään henkilökohtaisia tunteita koskien ystävyyttä, sukulaisuutta jne. Eikä ravintoloissa yleensä myös mitään taloudellisia tappioita koidu yksittäiselle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini valitti aina sitä että ei ole juhlia minne kutsuttaisiin. Sitten kun kutsuin (40v juhlat) niin vastasi tulevansa mutta juhlapäivänä kun teimme valmisteluita laittoi vihaisen viestin matkalta juhliin "saat olla kyllä tosi kiitollinen että tulen!". Pilasi kyllä juhlafiilistä tuollainen. Sitten murjotti sohvalla koko juhlan. Olisi ennemmin jättänyt tulematta kokonaan ja perunut tulonsa vaikka matkalla sitten.
Olipas kurja temppu! Oliko olevinaan jostain muusta sulle vihainen? Olisi voinut käännyttää ovelta, että joo mene vaan kotiisi, ettei tule turhia kiitollisuudenvelkoja näin juhlapäivänä. Mutta tiedän, ei sitä osaa niin jyrkästi reagoida.
On sellaisia jotka ottavat asiat rennommin: ei tarjottavien tarvitse olla justiinsa, tuutte jos pääsette, ohjelma elää vieraiden mukaan, jne.
Olen tosiaankin järjestellyt monenlaisia juhlia sillä ajatuksella, että bileet on aina kivat ja ihmisten kanssa seurustelu. Kokemuksesta voin sanoa, että kyllä se on vieraat, jotka odottavat etenkin tarjottavien olevan suunnilleen justiinsa. Ei ole tykätty, jos on ollut uunista kolme tuntia sitten otetut ranut ja makkara kaupan salaatin kera tarjolla. On se naamasta näkynyt, että aivan muuta vastinetta odotetaan sille, että on raahautunut sieltä kotoaan meille vieraaksi.
Ohjelmia en yleensä ole kovasti järjestellyt, koska harva niistä oikeasti tykkää, mutta jos on jengi alkanut esim. pelailla jotain niin laisinkaan hyvällä ei katsota, jos peliä tullaan keskeyttämään ja sotkemaan. Sama muunkin vähäisen ohjelman kanssa.
Ja ennen kuin vedetään henkeä moittia meitä sääntöihmisiä: ihan oikeasti sellaisten tarjottavien keksiminen ja väsääminen, jotka pysyvät hyvinä koko pitkän illan ilman, että siinä isäntäväki sählää koko ajan niiden ympärillä on hakusassa.
Minunkin vapaa-aikani on kallista ja sitä on ihan yhtä vähän kuin vieraillakin. Sen vuoksi en ole valmis kotonani odottelemaan ihmisiä, joille on ihan sama, jotka eivät arvosta näkemääni vaivaa. He menkööt tosiaan suoraan baariin tai minne nyt sitten pääsevätkin.