Missä vaiheessa tätiytyminen tapahtui?
Löysin 7 vuoden takaisia kuvia ja järkytyin. Olen muuttunut jossain ikävuosien 36 ja 40 välillä aivan rytinällä.
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Olen 63-v enkä yhtään tätimäinen. Hoikka, liikun päivittäin, kasvissyöjä ollut jo 45 vuotta, ei mättöruokia tai sokeriövereitä, raitis, tupakoimaton. Ne on valintoja, mitkä näkyy myös ulkonäössä. Lisäksi hormonikorvaushoito ja säännölliset kasvohoidot. Yksi lääkäri ihmetteli ja oikein tarkisti koneelta iän, kun sanoi että näytän 48-v. Geeneillä toki myös osuutta, mutta ehdottomasti terveelliset elämäntavat.
Saanko kysyä: onko tämä siis elämäntarkoitus sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Mä itse yhdistän tätiytymisen vaihdevuosiin. Itselläni tää muutos tuli tavallista nuorempana. Esim hiukset ei enää kasva riittävällä vauhdilla, että pystyisin pitämään edes hartiapituisia hiuksia ja lihasvoima pakeni kropasta ikäänkuin yhdessä yössä. Nyt täytyy alkaa tehdä hartiavoimin töitä, että saan edes jonkinlaisen lihaskunnon takaisin. Ikävintä on, että olen aina nuorempana ollut sellaista vahvaa emäntämallia ja nyt yhtäkkiä olenkin muuttumassa ilmeisesti pikkuiseksi mummoksi. Muistan, kun mun äitini kertoi hänelle käyneen näin, mutta ajattelin aina, että hän liioittelee ja että hän on aina ollut pieni.
Ikävintä on, että ilmeisesti asia vaikuttaa myös sosiaalisiin tilanteisiin ja joudun miettimään uudelleen esim. työpaikalla kommunikaatiotyylejä. Huomaan jonkinlaisen kukkahattutäti -leiman tulleen kuin varkain fyysisten muutosten mukana."
Tuo työpaikkakommunikointi on just sitä elävän elämän nais"vihaa" ( käytännössä siis väheksymistä). Et sillä, mitä sanot ei ole merkitystä, vaan viestin tuojan ulkoisella habituksella on painoarvo. Se on surullista ja osoitus myös siitä, ettei silloin arvosteta iän ja kokemuksen mukana tuomaa osaamista.
Siksi myös ärsyttää tällaiset ketjut. Ikään kuin naiset olisivat vähemmän naisia ja siten vähempiarvoisempia, kun vanhenevat ja muuttuvat siitä nuoruuden tyttömäisyydestä ja raikkaudesta. Tässäkin ketjussa toiset kuvaavat itseään tyttömäisiksi. Mikä ihmeen arvo sekin on, kun puhe on aikuisista naisista?
Kyl se vähän rajua on, jos 50v koittaa olla 30v. Siihen auttaa, kun muistelee, miltä 50v:t vaikuttivat silloin kun itse oli 30v. Koska näitä ikinuoria vitsejä on ollut aina.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole nolompaa kuin keski-ikäinen täti, joka yrittää olla nuorekas pukeutumalla kuin nuoret ja pyörimällä nuorien festareilla :D Ymmärrän kyllä, että se naisen nuoruus on todella lyhyt eikä siitä haluta päästää irti, mutta noloahan se on ja nuoret nauravat katketkaseen.
Ai kauhee. Et taida festareilla käydä? Mietin kumpikohan ei ole kasvanut aikuiseksi jos jonkun tuntemattoman keskenkasvuisen nuoren naureskelut niin haittaa? Vai omatko pieleen kasvatetut nuoret siellä naureskelee sulle?
Eihän me kypsempään ikään ehtineet siellä nuorisofestareilla käydä, vaan siellä missä on oman ikäistä porukkaa. Tee palvelus äläkä vaan ikinä eksy sellaiselle, me nimittäin ei jakseta teitä ankeuttajia joita arjessa joutuu jatkuvasti sietämään.
Vierailija kirjoitti:
Olen 63-v enkä yhtään tätimäinen. Hoikka, liikun päivittäin, kasvissyöjä ollut jo 45 vuotta, ei mättöruokia tai sokeriövereitä, raitis, tupakoimaton. Ne on valintoja, mitkä näkyy myös ulkonäössä. Lisäksi hormonikorvaushoito ja säännölliset kasvohoidot. Yksi lääkäri ihmetteli ja oikein tarkisti koneelta iän, kun sanoi että näytän 48-v. Geeneillä toki myös osuutta, mutta ehdottomasti terveelliset elämäntavat.
Kyllä, ehdottomasti, nettihän on täynnä 6- kymppisiä, jotka näyttävät about 4- kymppoisiltä!
Jatkuva ymmärtämättömyys ettei olekkaan kuningatar ja ei voikkaan käskyttää muita 24/7, tekee katkeraksi ja siitä menee suupielet alaspäin ja nenä ylöspäin.
Ja katso--täti on syntynyt. Iällä ei ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Onkos tummelit ripuloineet joulun aikana laatikoista? Edessä haisee silakka, takana silkka kakkaripuli, yöks!
Oletko jälkeenjäänyt?
Tossa iässä mullakin oli joku tätivaihe. Ihan kamalaa katsoa niitä valokuvia, missä on pukeutunut mummomaisesti.
Siinä vaiheessa kun ylipaino alkaa olla jo näkyvää, ei jaksa enää juuri meikata, tukka kynitään lyhyeksi, nenälle asetaan "upeat trendilasit" ja vaatteet alkavat olla "mukavia ja rentoja" telttoja.
Eläköön tätiytyminen ja tädit! Itsekin olen täti.
Väitän, että tätiytyminen alkaa hiipien 40 ikävuoden jälkeen. Löytyy oma "tyyli" leikkauttaa hiukset, valita vaatteet ja sisustaa koti. Arvomaailma tulee konservatiivisemmaksi vähitellen. Tarvitsee lukulasit. Alkaa käydä terveysseulonnoissa. Sellainen hiipivä prosessi, johon liittyy myös positiivisuutta. Löytyy oma identiteetti, eikä kaikki pyöri oman navan ympärillä. Lopulta hyväksyy muutoksen ja suhtautuu hymyillen nuorempiinsa, jotka huomauttavat tunikasta ja leggingseistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puutarhanhoito on estetiikkaa, kaunista turhuutta. Luonnonkierron ihmettelyä. Hyvinkin filosofista puuhaa, jos sen päälle ymmärtää. Eikä täti-ihmisiä ei näe taidegallerioiden avajaisissa tai yleisillä luennoilla. Täti-ihminen ei taida käydä muualla kuin kesäteatterissa.
-
Tuota noin.
Puutarhanhoito on nimenomaan tätien ja mummojen harrastus. Lisäksi kulttuuririennoissa käy nimenomaan tätejä. Kaikista tyypillisin kulttuurin kuluttaja on vanhempi keski-ikäinen tai eläkeikäinen nainen.
Mitään pahaa siinä ei ole, sellainen minäkin olen, mutta turha kuvitella, ettei olisi silloin tyypillinen täti tai mummo.
N50+
Ymmärrän mitä haet. Minä haen eroa korkean ja matalan kautta. Heti tähän ensiksi, että se stereotyyppinen täti-ihminen tunikassa ja legginsseiss
Omg 😅 Nyt tuli oikein kulttuuritätituubaa. Tädit kuluttavat paljon kulttuuria ja laidasta laitaan, jotkut korkeampaa ja toiset matalampaa. Miten itseänsä sivistyneeksi kuvitteleva ihminen voi lokeroida noin ennakkoluuloisesti? Muistan tuon helmikanatermin, sehän on vain yksi tapa dissata keski-ikäisiä naisia.
Eiköhän se rummoutuminen ala viimeistään kolmekymppisenä
Anon vaimo on täysin tätiytynyt.
Tukeva keskivartalo, lyhyeksi kynityt hiukset, silmälasit ja telttavaatteet. Ylipaino.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole tätiytynyt, paitsi kun veljen lapset syntyi.
Sen sijaan aloin 45-vuotianaa simsalabim muistuttaa aivan erityisen ahdasmielistä ruustinnaa noin vuodelta 1917.
Oikeastaan rakastan tätä.
Sama täällä! Vaikka kuinka kävisi salilla ja urheilisi, se ei auta tähän naamaan! Bulldoggi alkaa myös tulla mieleen näin 60 v lähestyessä. Vaatii pientä psyykkaamista mennä tilanteisiin, joissa ei ruustinnan näköisten oleteta käyvän.
Vierailija kirjoitti:
Usein lasten saamisen vuoksi naisen tukka ohenee, ja silloin leikataan se kuuluisa vaimotukka josta ei kuitenkaan jakseta pitää huolta. Tämä on iso osa täti-imagoa
olen 68v pitkähiuksinen neljän lapsen äiti ja parin isoäiti. Eikös tuollaisia hiuksia juuri ole mm. Riikka purralla, Elina Valtosella, Kaisa Juusolla, Mari Rantasella, Paula Vesalalla, joilla juurikin pitäisi olla tyylikkäät hiukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole nolompaa kuin keski-ikäinen täti, joka yrittää olla nuorekas pukeutumalla kuin nuoret ja pyörimällä nuorien festareilla :D Ymmärrän kyllä, että se naisen nuoruus on todella lyhyt eikä siitä haluta päästää irti, mutta noloahan se on ja nuoret nauravat katketkaseen.
Ai kauhee. Et taida festareilla käydä? Mietin kumpikohan ei ole kasvanut aikuiseksi jos jonkun tuntemattoman keskenkasvuisen nuoren naureskelut niin haittaa? Vai omatko pieleen kasvatetut nuoret siellä naureskelee sulle?
Eihän me kypsempään ikään ehtineet siellä nuorisofestareilla käydä, vaan siellä missä on oman ikäistä porukkaa. Tee palvelus äläkä vaan ikinä eksy sellaiselle, me nimittäin ei jakseta teitä ankeuttajia joita arjessa joutuu jatkuvasti sietämään.
Mitähän ne nuorten festarit ovat nykyään? Joku Weekend? Rock- ja metallifestarithan eivät ole mitään varsinaisia nuorten paikkoja, päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Millanen on tätiytymätön?
Normaalipainoinen tai vain pieni ylipaino, hiukset harteille tai pidemmät, hillityt silmälasit tai ei silmälaseja, vaatteet eivät ole telttoja, nuorekas kävelytyyli eli sellainen reipas ja vaivaton, ei lyllerretä ankkamaisesti
Jatkan vielä, että mielenkiintoista kun moni kertoo hiusten ja lihasten jne. muutoksista. Minulla tukka oheni hiukan menopaussissa, mutta pituuskasvu on ennallaan, lihas tarttuu salilla niin kuin ennenkin. Olen kyllä aina epäillyt, että minulla on ehkä liikaa testoa tai kasvuhormonia tai jotain, koska olen niin mörssäri naiseksi. Vyötärö erottuu edelleen ja jalat on lihaksikkaat.
Mutta naamani muuttui jotenkin kummallisesti. Minulla on aina ollut lapsellinen naama, ei siis nuorekas vaan nimenomaan lapsellinen, ja ryppyjen kera siitä tulee tuo ruustinna-vaikutelma.