Missä vaiheessa tätiytyminen tapahtui?
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeellinen tätiviha täällä? Taas yks naisvohan muoto. Hyvin on sekin sisäistetty.
En voisi kuvitella yhdenkään miehen aloittavan ketjua: milloin huomasit ukkoutuneesi. Tai milloin sinusta tuli setämies.
Mun mies vois kyllä aloittaa, jos palstailisi. Osaa nauraa itselleen ja ikääntymisen tuomille muutoksille niin ajattelussa kuin toiminnassakin. Ei täällä ole kuin se yksi kiukutteleva lapsi, tädit ovat leppoisia. Ja sedät.
osa ei jaksa enää välittää lasten tullessa ulkonäöstään, näitä löytyy niin miehistä kuin naisista. Elämä on sen verran kovaa suorittamista ettei vain jakseta ja ehkä ei alkujaankaan ole saatu syvällisiä kikseja kauneudesta vaan se on nuorempana ollut enemmänkin sellainen juttu "kun kaikki muutkin".
Osa sitten säilyttää ulkonäöstä huolehtimisen ja tyylin läpi elämänsä.
Jokainen tyylillään.
Mä itse yhdistän tätiytymisen vaihdevuosiin. Itselläni tää muutos tuli tavallista nuorempana. Esim hiukset ei enää kasva riittävällä vauhdilla, että pystyisin pitämään edes hartiapituisia hiuksia ja lihasvoima pakeni kropasta ikäänkuin yhdessä yössä. Nyt täytyy alkaa tehdä hartiavoimin töitä, että saan edes jonkinlaisen lihaskunnon takaisin. Ikävintä on, että olen aina nuorempana ollut sellaista vahvaa emäntämallia ja nyt yhtäkkiä olenkin muuttumassa ilmeisesti pikkuiseksi mummoksi. Muistan, kun mun äitini kertoi hänelle käyneen näin, mutta ajattelin aina, että hän liioittelee ja että hän on aina ollut pieni.
Ikävintä on, että ilmeisesti asia vaikuttaa myös sosiaalisiin tilanteisiin ja joudun miettimään uudelleen esim. työpaikalla kommunikaatiotyylejä. Huomaan jonkinlaisen kukkahattutäti -leiman tulleen kuin varkain fyysisten muutosten mukana.
Pelkäsit elää omannäköistä elämää ja mietit, mitä muut sinusta ajattelivat. Se on suomalaista ajattelua. Beige tuulipuku. Laittamaton näppynaama. Tukka tiukalla ponnarilla. Kotikin tyhjä ja valkoinen kuin pöpilästä tukiasuntoon muuttaneella.
Ilmeisesti viime yön aikana enkä edes ehtinyt tätiytyä vaan rysähdin kerrasta mummoksi. Tänään vähän ihmettelin kun bussikuski odotti kunnes ehdin istumaan, koska normaalisti ne aina lähtee heti liikkeelle. Sitten vähän ajan päästä tajusin, että tuo aamuinen kuski odotti aina kun ikääntyneempi/huonojalkaisempi nousi kyytiin, mutta nuoret ja aikuiset sai etsiä paikkansa jo liikkuvassa bussissa.
Vierailija kirjoitti:
Puutarhanhoito on estetiikkaa, kaunista turhuutta. Luonnonkierron ihmettelyä. Hyvinkin filosofista puuhaa, jos sen päälle ymmärtää. Eikä täti-ihmisiä ei näe taidegallerioiden avajaisissa tai yleisillä luennoilla. Täti-ihminen ei taida käydä muualla kuin kesäteatterissa.
-
Tuota noin.
Puutarhanhoito on nimenomaan tätien ja mummojen harrastus. Lisäksi kulttuuririennoissa käy nimenomaan tätejä. Kaikista tyypillisin kulttuurin kuluttaja on vanhempi keski-ikäinen tai eläkeikäinen nainen.
Mitään pahaa siinä ei ole, sellainen minäkin olen, mutta turha kuvitella, ettei olisi silloin tyypillinen täti tai mummo.
N50+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puutarhanhoito on estetiikkaa, kaunista turhuutta. Luonnonkierron ihmettelyä. Hyvinkin filosofista puuhaa, jos sen päälle ymmärtää. Eikä täti-ihmisiä ei näe taidegallerioiden avajaisissa tai yleisillä luennoilla. Täti-ihminen ei taida käydä muualla kuin kesäteatterissa.
-
Tuota noin.
Puutarhanhoito on nimenomaan tätien ja mummojen harrastus. Lisäksi kulttuuririennoissa käy nimenomaan tätejä. Kaikista tyypillisin kulttuurin kuluttaja on vanhempi keski-ikäinen tai eläkeikäinen nainen.
Mitään pahaa siinä ei ole, sellainen minäkin olen, mutta turha kuvitella, ettei olisi silloin tyypillinen täti tai mummo.
N50+
Tuota noin. Itse valmistuin puutarhuriksi 24v (tosin olin kolmen täti : ) )
Mun tätiytyminen alkoi 47-vuotiaana. Huomasin ekat harmaat raidat etuhiuksissa ja niveliäkin alkoi kolottaa ja hiukset pudota päästä. Kuntokin on päässyt rapistumaan kun ei jaksa liikkua entiseen tapaan.
Olen 63-v enkä yhtään tätimäinen. Hoikka, liikun päivittäin, kasvissyöjä ollut jo 45 vuotta, ei mättöruokia tai sokeriövereitä, raitis, tupakoimaton. Ne on valintoja, mitkä näkyy myös ulkonäössä. Lisäksi hormonikorvaushoito ja säännölliset kasvohoidot. Yksi lääkäri ihmetteli ja oikein tarkisti koneelta iän, kun sanoi että näytän 48-v. Geeneillä toki myös osuutta, mutta ehdottomasti terveelliset elämäntavat.
Siinä 30 vuotias syntymäpäivinä kun tajusin ettei ne rikkaat ja komeat miehet odottanutkaan minua friend zonella siihen asti kun olen itse valmis asettumaan aloilleni vaan ne oli kehdannut jo hankkia parisuhteen itselleen
Tätiytyminen on tyylivalinta, joka tehdään keski-iässä pakon sanelemana sen jälkeen kun kiloja on kertynyt.
Lapsuus, nuoruus, aikuisuus, keski-ikä ja vanhuus. Tässä on ihmisen elämä kokonaisuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 47 ja vielä olen tyttö. Mutta ei minulla tätiytymistä vastaankaan mitään ole.
Olisit käynyt Specsaversillä.
No vaatekoko pysynyt samana, kasvot pysyneet samana. Ehkä olen alkanut käytää vähän kalliimpia vaatteita ja kenkiä, mutta muuten olen täsmälleen sama kuin 15 vuotta sitten.
Mullakin on vaatekoko sama kuin alle kolmekymppisenä, mutta ei se mitään tarkoita. Vaikka samat vaatteet menee päälle, niin silti on selän puolelle, vyötärön alapuolelle alkanut kertyä rasvaa, mikä saa siluetin tätimäiseksi. Myös yläselkään on tullut jotain mitä siellä ei todellakaan ennen ollut. Koko lantio on muutenkin muhkuraisempi ja kuoppaisempi kuin nuorena. Nuorilla lantio ja vyötärö muodostaa sileät kaaret. Rinnat ovat melkein kymmenen senttiä alempana, vaikkeivät varsinaisesti roiku. Kokeilepa laittaa valokuvat vierekkäin vartalostasi/kasvoistasi nyt ja nuorena, väitätkö ettet erota kumpi on kumpi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
Tuota noin.
N50+
Ymmärrän mitä haet. Minä haen eroa korkean ja matalan kautta. Heti tähän ensiksi, että se stereotyyppinen täti-ihminen tunikassa ja legginsseissä ei kuluta kulttuuria ollenkaan. Loput tädeistä kuluttavat viihdettä, jota kutsuvat kulttuuriksi (suuren näyttämön komediat ja musikaalit, pop/rock-konsertit, kesän kuvataidetapahtumat...) Korkeakulttuurista ehkä oopperaa, sinfoniaa, balettia. sataan kertaan pureskeltua Ateneum-taidetta kerran vuodessa, parissa. Näissä tapahtumissa he ihastelevat ja nauttivat, mykistyvät ja vaikuttuvat, mutta eivät koe tarvetta ymmärtää näkemäänsä tai kuulemaansa. Nämä helmikanatädit. Olet oikeassa, että täditkin kuluttavat kulttuuria.
Mutta sitten on pieni keski-ikäisten joukko, joka kuluttaa nykytaidetta. Osa heistä saattaa pukeutua tätimäisesti, mutta ajattelu ja puhe ei ole tätimäistä. He pyrkivät puutarhoissaankin taiteelliseen kokonaisvaikutelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 47 ja vielä olen tyttö. Mutta ei minulla tätiytymistä vastaankaan mitään ole.
Olisit käynyt Specsaversillä.
No vaatekoko pysynyt samana, kasvot pysyneet samana. Ehkä olen alkanut käytää vähän kalliimpia vaatteita ja kenkiä, mutta muuten olen täsmälleen sama kuin 15 vuotta sitten.
Mullakin on vaatekoko sama kuin alle kolmekymppisenä, mutta ei se mitään tarkoita. Vaikka samat vaatteet menee päälle, niin silti on selän puolelle, vyötärön alapuolelle alkanut kertyä rasvaa, mikä saa siluetin tätimäiseksi. Myös yläselkään on tullut jotain mitä siellä ei todellakaan ennen ollut. Koko lantio on muutenkin muhkuraisempi ja kuoppaisempi kuin nuorena. Nuorilla lantio ja vyötärö muodostaa sile
Mulla jalat muuttuneet tikkumaisiksi menopaussin edistyessä. Tiedätte miten pikkulapset piirtävät pääjalkaisen ihmisen, torsosta lähtee vain ohuet tikkumaiset jalat ja kädet. That's me. Vaikka painosta ja kunnostani huolehdinkin.
Vierailija kirjoitti:
Siinä 30 vuotias syntymäpäivinä kun tajusin ettei ne rikkaat ja komeat miehet odottanutkaan minua friend zonella siihen asti kun olen itse valmis asettumaan aloilleni vaan ne oli kehdannut jo hankkia parisuhteen itselleen
Hyvä mies, käy hakemassa Aasiasta itsellesi vaimo, että loppuu tuo jatkuva kitinä.
Minä en ole tätiytynyt, paitsi kun veljen lapset syntyi.
Sen sijaan aloin 45-vuotianaa simsalabim muistuttaa aivan erityisen ahdasmielistä ruustinnaa noin vuodelta 1917.
Oikeastaan rakastan tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
Tuota noin.
N50+
Puutarhurointia muuten kyllä tekee sekä ammatikseen että harrastuksekseen huomattava määrä eri-ikäisiä miehiä.
Mikä ihmeellinen tätiviha täällä? Taas yks naisvohan muoto. Hyvin on sekin sisäistetty.
En voisi kuvitella yhdenkään miehen aloittavan ketjua: milloin huomasit ukkoutuneesi. Tai milloin sinusta tuli setämies.