Miksi eläkeläisille on niin vaikeaa hyväksyä se tosiasia, että he elävät sosiaalituilla?
Eläkkeet eivät ole itse maksettuja, vaan töissäkäyvät ihmiset maksavat ne. Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet aikaisempien sukupolvien eläkkeet huomattavasti nykyistä alhaisemmilla eläkemaksuilla.
Kommentit (727)
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun on omilla rahoillaan rakentanut itselleen mootoritiet koulun, sairaalaan ja muun infran voi kehua että elää omillaan
Aikaisempien sukupolvien panoksella tuo kaikki on saatu aikaan ja että nuoremmatkin voivat nyt netissä louskuttaa leukojaan. Mutta kiittämättömyys on maailman palkka, niinhän sitä sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VM:n mukaan väestön ikääntyminen on jo viimeisen noin kymmenen vuoden aikana lisännyt eläkemenoja ja aiheuttaa merkittäviä paineita julkisen talouden kestävyyteen pidemmällä aikavälillä. Ikääntyneen väestön määrän kasvu lähivuosikymmeninä lisää hoiva- ja terveysmenoja, joiden rahoittamiseksi nykyinen kokonaisveroaste ei tulevaisuudessa riitä.
Aah ihanaa kehitystä. Suomi nousuun!
Mitään ongelmaa ei ole, t. Boomerit
Et aio itse vanheta? Etkä eläkkeelle? Hyvä päätös sitten.
Vanhenen, mutta kun itse olen vanha, mitään hoivapalveluja tai eläkkeitä ei ole. Sehän tässä järjestelmässä harmittaakin. Ja vielä enemmän harmittaa tyttären puolesta.
Boomerit sen sijaan ovat kiinnostuneita ainoastaan itsestä
Siis oikeesti, 380 000 ihmistä syytät aaioista, et päättäjiä, et , purraa , orpoa, jotka tuhoavat hyvinvointivaltiota hampaat irvessä. Olen boomeri, asun kotonani, en ole vielä rahojasi tarvinnut.
Toivon että tyttäresi saa tarvitsemaansa apua, kuntoutusta, tuettua asumista yms. Ikävää että nuorissa on nykyisin niin paljon apua tarvisevia, enemmän melkeel lapsissa ja nuorissa kuin meissä 80-vuotiaissa.
Mikäli tarkoitat purraa hänelle ei kuulu työeläkkeet. Ne ovat työnantajien ja eläkeyhtiöiden varoja ja hallinnassa. Purraa ei vaivaa omat etunsa jotka kuukaudessa ylittävät monen boomerin eläkkeet. Ja purran usot tulot maksetaan verovaroista
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustuu 0,7 kertainen, kun pienin luku minkä olen nähnyt on jotain 1,7 kertainen. 1960-luvulla ja sen jälkeen syntyneillä kaikilla on kerroin vähän päälle tai alle 2.
Moneen kertaan tänne linkattu tämä, mutta laitetaan kerran vielä. https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html
V.tun pelle, mene töihin niin saat aikanaan eläkkeesi.,
Vierailija kirjoitti:
Mun eläkekertymäni tällä hetkellä on 1040, pelkkä työeläke siis. Arvio nykyisellä palkkatasolla 1400. 3,5 vuotta vielä työikää jäljellä.
Siitä valitetaan että eläkeläiset vievät nuorten rahat kun ovat eläkkeellä, mutta sitten taas valitetaan että eläkeläiset vievät nuorten työpaikat, jos ovat töissä. Jopa reilusti alle kuusikymppisiä joskus kehotetaan jäämään eläkkeelle, ihan niinkuin sen nyt noin vain voisi tehdä. Ei eläkkeelle pääse ennen eläkeikää vain jäämällä. Pitää kuulamma olla säästöjä. No ei ole vuosien elämiseen. Aina pitää olla se hätävarakin. Varsinkin kun itse olen tehnyt pienipalkkaisia pätkätöitä ja kouluttaunut uudelleen.
SInä et olekaan boomeri, vaan sinulle jäi luu käteen eläkearvonnassa. Kuten kaikille boomereiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun on omilla rahoillaan rakentanut itselleen mootoritiet koulun, sairaalaan ja muun infran voi kehua että elää omillaan
Aikaisempien sukupolvien panoksella tuo kaikki on saatu aikaan ja että nuoremmatkin voivat nyt netissä louskuttaa leukojaan. Mutta kiittämättömyys on maailman palkka, niinhän sitä sanotaan.
Oikeesti, pitäisikö tässä olla kiitollinen boomereille kun myitte suurimman osan tuottavista valtionyhtiöistä pois ja hassasitte rahat taivaan tuuliin ? Ja jätitte vielä järkyttävän suuren valtionvelan nuorempien maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä jotka ostetaan jolllakin päällikkötittelillä ja luulevat senjölkeen olevansa työnantajia. Unohtean että hekin vaan myyvät aikansa ja työnsä tietystä palkasta ja tittelin lisäarvosta.
Aikoinaan oli keskikoulun käynyt rouva palkanlaskijoiden esinaisena. Oli taloonpäin niin että pk-yrityksen omustajakin naureskeli Ainon olevan enemmän taloonpäin kuin hän. Aino kiukutteli joka tylntekijöiden palkankorotuksesta että konttori raikui. Tehraan puolelta ihmiset tulivat arasti asioimaan, siellä ei kuitenkaan pomot ollwer välikätenä. Siihen aikaan päivähoitoon, asumistukiin yms piti olla työnantajan tekemä palkkatodistus.
Olin jo sieltä pois kun Ainon ylitti valtuutensa ( ja hermonsa) niin pahasti että 30 vuoden jälkeen eläkeiän kynnyksellä hänet potkaistiin pois
Tässä taas näitä eläkeläisten ketjun aiheeseen täysin liittymättömiä muistelmia.
Ymmärrän näitäkin jotka ovat huolissaan lastensa hoivapalveluista.. niin paljon on nykyisin lapsilla, teineillä, nuorilla ongelmia, 30-vuotiaat jäävät eläkkeelle. Huumeet ja vieroitushoidot vielä lisäksi. Huoli varmaan on kova jos tarvittavaa apua ja palveluita ei löydy.
Kun ajattelen tietämiäni tuttuja lapsia alle 15-vuotiaita on yksi lievästi kehitysvammainen, kaksi hitaasti kehittyvää erityislasta puheongelmineen, opettaja kertovat häiriintyneistä lapsista.
Mutta näistäkinkö boomereita syytetään? Saan niin kiitollinen olla että omilla lapsilla on hyvä koulutus ja työpaikat, heidän lapsensa lahjakkaita nuoria aikuisia yliopisto-opinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä jotka ostetaan jolllakin päällikkötittelillä ja luulevat senjölkeen olevansa työnantajia. Unohtean että hekin vaan myyvät aikansa ja työnsä tietystä palkasta ja tittelin lisäarvosta.
Aikoinaan oli keskikoulun käynyt rouva palkanlaskijoiden esinaisena. Oli taloonpäin niin että pk-yrityksen omustajakin naureskeli Ainon olevan enemmän taloonpäin kuin hän. Aino kiukutteli joka tylntekijöiden palkankorotuksesta että konttori raikui. Tehraan puolelta ihmiset tulivat arasti asioimaan, siellä ei kuitenkaan pomot ollwer välikätenä. Siihen aikaan päivähoitoon, asumistukiin yms piti olla työnantajan tekemä palkkatodistus.
Olin jo sieltä pois kun Ainon ylitti valtuutensa ( ja hermonsa) niin pahasti että 30 vuoden jälkeen eläkeiän kynnyksellä hänet potkaistiin pois
Tässä taas
Ei mitenkään kun yhdellä oli kova huoli työnantajansa rahoista. Ihmistyypit ei muutu vaan yrittävät päteä samaistumalla johonkin sivukulujaan ratkuttaviin työnantajiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti, pitäisikö tässä olla kiitollinen boomereille kun myitte suurimman osan tuottavista valtionyhtiöistä pois ja hassasitte rahat taivaan tuuliin ? Ja jätitte vielä järkyttävän suuren valtionvelan nuorempien maksettavaksi.
Jos oikeesti otat päättäjiin yhteyttä ja rupeat politiikkaan. Me jonninjoutavat kirjoittelijat täällä emme voi asioille mitään. En usko että täällä isompia päättäjiä pyörii, joutpihmiset täällä joutaa olemaan.
Fakta on, että jokainen eläkkeellejäänyt vuosiluokka on ainakin tähän asti saanut parempaa eläkettä kuin edelliset.
Syynä on koulutuksen nousu ja sitä myötä tulojen kasvu, joka näkyy suurempina eläkkeitä.
Itse 65- syntyneenä tulen saamaan viiden vuoden päästä tuplaeläkkeen 44-syntyneisiin vanhempiini verrattuna. He olivat rekkakuski ja apuhoitaja. Itse olen keskijohdossa työskentelevä FM, kemisti.
Eipä ihme ettei Suomessa yrittäminen eikä työllistäminen kannata, kun eläkeläiset on 25 %:n suuruisella osalla heti, kun jollekin onnistutaan vähän palkkaa maksamaan. Maksetaan osa-aikatyöntekijälle tonni, niin heti pitää pää märkänä tilittää 250 euroa eläkevakuutusmaksuja että saadaan boomereille lisää rahaa ostella hilavitkuttimia ja tukkia Prisman lounasbuffet. Muilla nälkä jo kouristaa vatsaa, mutta eläkeläiset sen kun porskuttaa. Hyvä Suomi!
Ihan tiedossa oleva asia että koska palkat ovat nykyajannkoulutetuilla ihan toista luokkaa kuin vanhemmilla ihmisillä, heidän eläkkeensä tulee olemaan myös kaksin-kolminkertaiset suurten ikäluokkien kansakoulun käyneiden naisten eläkkeisiin verrattuna
Miten isoja eläkkeitä oikein ahnehditte, sitä 7000 mitä saatte kuukausipalkkaa? Inssin tms palkka
Vierailija kirjoitti:
Eipä ihme ettei Suomessa yrittäminen eikä työllistäminen kannata, kun eläkeläiset on 25 %:n suuruisella osalla heti, kun jollekin onnistutaan vähän palkkaa maksamaan. Maksetaan osa-aikatyöntekijälle tonni, niin heti pitää pää märkänä tilittää 250 euroa eläkevakuutusmaksuja että saadaan boomereille lisää rahaa ostella hilavitkuttimia ja tukkia Prisman lounasbuffet. Muilla nälkä jo kouristaa vatsaa, mutta eläkeläiset sen kun porskuttaa. Hyvä Suomi!
Kuules, työnantajaliitot kyllä pystyvät puolensa pitämään ja olivat tel-järjestelmää luomassa. Ei sun ressun tarvitse leikkiä johtajaa.
Ennen työeläkettä oli isoissa työpaikoissa ja tehtaissa omat eläkejärjestelyt. Isot rikkaat herrat olivat inhimillisempiä kuin täällä kirjoittavat , no en sano mitkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustuu 0,7 kertainen, kun pienin luku minkä olen nähnyt on jotain 1,7 kertainen. 1960-luvulla ja sen jälkeen syntyneillä kaikilla on kerroin vähän päälle tai alle 2.
Moneen kertaan tänne linkattu tämä, mutta laitetaan kerran vielä. https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html
Koskaan ei kannata uskoa pelkästään yhtä juttua.
Sun kannattaa lukea myös nämä (ensimmäisessä kommentoitu myös tuota sun linkkaamaasi):
https://www.elo.fi/fi-fi/elomedia/2018/kuinka-paljon-eri-sukupolvet-ova…
https://www.tela.fi/2024/03/20/miten-tehda-eri-sukupolville-reilu-elake…
https://proliitto.fi/fi/ajankohtaiset/mita-nuoren-kannattaa-tietaa-tyoe…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä väitän, että silloin kun boomerit olivat "vallassa", ei Suomi vielä ollut velkaantunut. Ainakin Louekosken viimeinen budjetti oli plussan puolella, eikä Suomella ollut juuri velkaa.
Suomihan on velkaantunut paljon vasta viimeisten 15 vuoden aikana, kun puikoissa ovat olleet boomereita paljon nuoremmat päättäjät. Ja samana aikana valtionyhtiöitä on myyty pois. Sipilän hallitus kunnostautui juuri tällä saralla.
Vierailija kirjoitti:
Fakta on, että jokainen eläkkeellejäänyt vuosiluokka on ainakin tähän asti saanut parempaa eläkettä kuin edelliset.
Syynä on koulutuksen nousu ja sitä myötä tulojen kasvu, joka näkyy suurempina eläkkeitä.
Itse 65- syntyneenä tulen saamaan viiden vuoden päästä tuplaeläkkeen 44-syntyneisiin vanhempiini verrattuna. He olivat rekkakuski ja apuhoitaja. Itse olen keskijohdossa työskentelevä FM, kemisti.
Tosiasiassa sinua on kuitenkin eläkebingossa kustu silmään.
"Ikäryhmistä 1960-luvulla syntyneet ottavat uudistuksessa eniten takkiinsa. Heidän osaltaan käy niin, että eläkemaksut nousevat joka tapauksessa vuoteen 2017 asti ja siitä eteenpäin maksut pysyvät tasaisina. Lisäksi he menettävät karttuman alennuksen myötä jonkin verran eläke-etuutta, Kautto toteaa.
https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/Superkarttuma-katoaa-elakkeista/
"Korvausasteet pysyvät likimain entisellään aina vuonna 1960 syntyneeseen kohorttiin saakka, jonka jälkeen ne
alenevat.
Lisäksi on mielenkiintoista, että eläkkeiden taso nousi 80-luvulta aina 2010-luvulle saakka mutta ennustetusti
"[e]läkkeiden suhde palkkaan alkaa laskea 2020-luvulta lähtien - -".
https://www.julkari.fi/server/api/core/bitstreams/d213134d-717e-4e50-8d…
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeesti otat päättäjiin yhteyttä ja rupeat politiikkaan. Me jonninjoutavat kirjoittelijat täällä emme voi asioille mitään. En usko että täällä isompia päättäjiä pyörii, joutpihmiset täällä joutaa olemaan.
Mene pois jos koet keskustelun turhaksi. Miksi roikut täällä neuvomassa muita? Neuvoja kannattaa jaella vain kysyttäessä jos silloinkaan.