Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi eläkeläisille on niin vaikeaa hyväksyä se tosiasia, että he elävät sosiaalituilla?

Vierailija
27.12.2025 |

Eläkkeet eivät ole itse maksettuja, vaan töissäkäyvät ihmiset maksavat ne. Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet aikaisempien sukupolvien eläkkeet huomattavasti nykyistä alhaisemmilla eläkemaksuilla.

Kommentit (727)

Vierailija
721/727 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on kun perusasiat eivät ole hallussa ap. Kyllä vanhempiasi nolottaisi.

Vierailija
722/727 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin parikymppisenä eläkkeelle. Olin työeläkevakuutettuna ennen työkyvyttömyyttä joten eläkkeen maksaa työeläkelaitos. Eläke on siis itse anasaittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/727 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisten maksamilla verorahoilla on rakennettu tämä maa. Tiet, joita kuljet päivittäin, terveydenhoito, kaikki.

Tuo tämän maan rakentamislässytys on ihan h*lvetin kulunutta. Yhtälailla nykyään työssä käyvät maksavat veroina teistä ja terveydenhuollosta. Ei nykyisten eläkeläisten veronmaksussa ollut mitään erityistä.

Tiet ja terveydenhuolto on nykyään päin persettä.  Mihin ne teidän verorahanne oikein menee?

Vierailija
724/727 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin perustuu 0,7 kertainen, kun pienin luku minkä olen nähnyt on jotain 1,7 kertainen. 1960-luvulla ja sen jälkeen syntyneillä kaikilla on kerroin vähän päälle tai alle 2.

Moneen kertaan tänne linkattu tämä, mutta laitetaan kerran vielä. https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html

Kun puhutaan boomereista, niin me 60-luvulla syntyneet boomerit olemme tuon laskennan mukaan aivan samassa tilanteessa nuorempien kanssa. Ja itse asiassa 50-luvulla syntyneillä ei paljon paremmin mene. Täällä palstalla jaksetaan jauhaa 40-luvulla syntyneiden eläkkeistä, mutta heidän määränsä vähenee sitä vauhtia, että käytännössä kaikki mahdolliset eläkkeiden heikennykset tulevat koskemaan vasta sen jälkeen syntyneitä.

Tässä toinen laskelma, josta löytyy se usein viitattu 7 kertainen eläke, joka tosin koskee vain 1940 syntyneitä naisia.

https://yle.fi/a/74-20071825

Vierailija
725/727 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä huolimatta eläkerahastot ovat edelleen kasvaneet viimeisen 10 vuoden aikana. Jos ikääntyneiden taloutta ei vedetä liian kireäksi, pystyvät he kustantamaan merkittävän osan omasta hoidostaan. Pysyvässä hoidossa suurin osa eläkkeestä otetaan joka tapauksessa hoitomaksuihin. 

Pötyäkö  VM puhuu? Siis mitään ongelmaa ei tosiasiass  ole?

VM on poliittisessa ohjauksessa ja sen ulostulot osoittavat aina siihen suuntaan minne kulloinkin halutaan. Sama koskee kaikkia taloudellisia tutkimuslaitoksia. 

Vierailija
726/727 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan v:n sama kuka mun eläkkeen maksaa, kunhan se tippuu tilille säännöllisesti. Yli 40 v työura takana, niin todellakin ansaitsen joka euron.

Mahtavaa! Oletko harkinnut kirkosta eroamista?

Mahtavaa on kyllä. Itse asiassa olen harkinnut, mutta päätin antaa kirkolle vielä mahdollisuuden.

Vierailija
727/727 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuoden 1993 jälkeen maksanut eläkevakuutusmaksua sen verran, että rahastoissa on noin 500 000 euron arvosta eläkesäästöjä. Miksi oletat, että ne olisivat sosiaalituki tai että sinä maksaisit eläkkeeni?

Juuri näin valkoistani on kautta aikojen 18% kerätty tulevaa työeläkettäkin varten mitä sosiaaliap tämä on. 

SDP yrittää päästä valtaan niin sanotusti sammutetuin lyhdyin joka tarkoittaa että he eivät kerro poliittisista suunnitelmistaan yhtään mitään äänestäjille. Nyt kuitenkin sdp:n kolmosmies Näkkääjä järvi on puuttunut peliin ja kertonut suunnitelmistaan, hänen ykköstehtävänään omasta mielestään politiikassa on suojella ulkomailta tänne tulevia työntekijöitä väärinkäytöksistä, hän 5 veisaa sille massiiviselle määrälle ihmisiä jotka Suomessa ovat työttöminä sdp:n ylisuurien sosiaalietuuden johdosta heiltä on myös viety työmotivaatio ja tehdät töitä he saavat saman edut vaikka eivät tekisivät yhtään mitään kun toiset jotka raatavat läpi elämänsä ja maksavat osakettaan 30 vuotta, tästä myös seuraa myös valtion hirvittävä velkaantuminen, olemme jo eläneet 20 vuotta yli varojemme ja sama meno vaan jatkuu sdp:n toimesta. Nämä massiiviset määrät työelämän ulkopuolelle jättäytyneistä ihmisistä ovat myös pääosa sdp:n äänestäjäkuntaa ja sen takia sdp:n johdon täytyy olla hyvin varovainen etteivät he astu näiden työtömien varpaille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme