Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi eläkeläisille on niin vaikeaa hyväksyä se tosiasia, että he elävät sosiaalituilla?

Vierailija
27.12.2025 |

Eläkkeet eivät ole itse maksettuja, vaan töissäkäyvät ihmiset maksavat ne. Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet aikaisempien sukupolvien eläkkeet huomattavasti nykyistä alhaisemmilla eläkemaksuilla.

Kommentit (727)

Vierailija
621/727 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomerit sen sijaan äänestää sitä yhtä ja samaa puoluetta kun vuodesta 1970 asti on äänestetty sdp, jämpti on

Vierailija
622/727 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin kyvyttömiä nämä ovat. Työelämässä olivat samanlaisia, eivät pystyneet. Ego oli niin herkkä, ettei asioita koskaan sielläkään selvitetty eikä kyetty oppimaan uutta, koska hehän kaiken jo osasivat kun olivat lapsena pienempiään hoitaneet ja niin kovan elämän eläneet. Koskaan eivät vain rehellisyyden äärelle löytäneet.

Tämä ei ole mitään muuta, kuin itäisen naapurin yritys saattaa ihmisryhmiä vastakkain ja aiheuttaa eripuraa ihmisten välille.

Ahaa. Eli huoli omasta toimeentulosta vanha a ja Suomen kilpailukyvystä on itänaapurin vaikuttamista? Mikäs se eläkeläisten panostus maanpuolustukseen olikaan? Kannustatte kotisohvalta?

Te boomerit niitä pahimpia taistolaisia ja suomettajia olitte, ja osa on edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/727 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mikä estää nuorempia äänestämästä?Teitä on paljon enemmän.Mutta kun ei viitsi eikä jaksa"

Ketä oikein pitäisi äänestää? Viimeksi kokpersut ovat pettäneet kaikki vaalilupauksensa ja ajaneet Suomen lamaan. Sitä ennen vassarihallitus paskoi loputkin Suomen koulutusjärjestelmästä, ja hävitti miljarditolkulla rahaa ulkomaille.

Mainitse yksikin puolue, joka ajaa eläkemaksujen alentamista, äänestän vaikka heti.

Jos ei löydy sopivaa, niin perusta itse uusi puolue. Ja sille päätavoitteeksi eläkkeiden leikkaus boomereilta ja eläkemaksujen alentaminen työtä tekeviltä. Sitten vaan kannattajia keräämään.

Vierailija
624/727 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minkä takia sulle pitää yhdenkään eläkeläisen vastata yhtään mitään?"

Keskustelupalstalla on tapana keskustella, esittää kysymyksiä ja vastata niihin. Aivan normaalia toimintaa. Se mikä ei ole normaalia, on kyvyttömyys keskustella ja se, että viedään koko ajan asiaa aiheen sivuun jollain täysin asiaan liittymättömillä tai väittämättä toisesta paikkansapitämättömiä väitteitä.

Sorry nyt, mutta tuossa aikaisemmassa kommentissani, jossa sanoin että mun eläkettäni voi nää hampaidensa kiristelijät kutsua ihan millä nimellä haluavat, niin virheellisesti sanoin, tai jopa väitin, että kolmen vuoden kuluttua alkava eläkkeeni olisi sen viisi tuhatta euroa kuukaudessa. Pahoittelen että heitin luvun ihan ulkomuistista. Nyt kun Eläke-Varman sivulta asian tsekkasin, niin tarkka summa on siis 6780 eur/kk. Sillä pitää selviytyä. 

Vierailija
625/727 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mikä estää nuorempia äänestämästä?Teitä on paljon enemmän.Mutta kun ei viitsi eikä jaksa"

Ketä oikein pitäisi äänestää? Viimeksi kokpersut ovat pettäneet kaikki vaalilupauksensa ja ajaneet Suomen lamaan. Sitä ennen vassarihallitus paskoi loputkin Suomen koulutusjärjestelmästä, ja hävitti miljarditolkulla rahaa ulkomaille.

Mainitse yksikin puolue, joka ajaa eläkemaksujen alentamista, äänestän vaikka heti.

Jos ei löydy sopivaa, niin perusta itse uusi puolue. Ja sille päätavoitteeksi eläkkeiden leikkaus boomereilta ja eläkemaksujen alentaminen työtä tekeviltä. Sitten vaan kannattajia keräämään.

Tai äänestän jaloillani kuten monet muut. Sillä saa sentään muutosta aikaan. Voitte sitten saada kongolaisia ja intialaisia tilalle, kuten halusittekin.

Vierailija
626/727 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valheellista vihapuhetta. POISTOON. 

Ei mode poista, ilmiannettu monta kertaa.

Karkaileeko virtsa? Onko tena ladyt märkänä?

Vierailija
627/727 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan asumistukea vähän yli 1200 e/kk ja lisäksi eläkkeen sekä pääomatuloja. Mielestäni nämä sosiaalituet kuuluvat minulle, koska tein yli 45 vuotta töitä ja nyt on aina nauttia töiden tuotosta. Kuulun siihen sukupolveen, jonka ensimmäisen asuntolainan korko oli yli 10%, joten nuukasti on opittu elämään. Kun lisäksi maailmanparantamisen sijaan opetteli sijoittamista, voi nyt elää paljon leveämmin kuin mitä itse eli 30 vuoden iässä. Onko se nyt sitten väärin, että on rahaa, kun sitä on ikänsä säästänyt?

Vierailija
628/727 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun työeläkkeeni ei ole sosiaalituki, sitä ei Kela maksa. Kela-rotat on erikseen.

Maksunvälittäjällä ei ole merkitystä onko se Kela ja työeläkeyhtiö. Maksaja on kuitenkin sama: työssäkäyvät. Heidän lompakollaan eläkerottakin loisii 75-prosenttisesti.

Puhutaas nyt rehellisesti.  Työnantajat eläkkeet kustantavat kunkin saamien työtulojen mukaan.  Älyllinen epärehellisyys on ala-arvoista.

Eläke on kuitenkin ansaittu etukäteen tekemällä töitä.  Opintotuet maksetaan jälkikäteen maksamalla veroja 

Tuo nyt vasta älyllistä epärehellisyyttä onkin. Ne rahat tulevat työntekijän tekemän työpanoksen tuottamasta arvosta. Ihan samalla tavalla kuin työntekijän palkka ja työntekijän osuus eläkevakuutusmaksuista. Työnantaja ei maksa sentin senttiä eläkekoisille ilman työntekijän työpanosta. Eli kaikki se raha tulee oikeasti työntekijältä. 

Vierailija
629/727 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikani elätin sinutkin AP ja nyt olen antanut paikkani työpaikalla jollekin nuoremmalle. Terveisin Eläkeläinen yli 40 vuoden työrupeaman jälkeen

Emme voi tietää, onko AP edes kasvanut Suomessa, joten noita väitteitä ja tietämystä kannattaa hillitä. Kyse on järjestelmästä, ei juuri sinun työssäkäynnistäsi tai AP:sta. Kysyn nyt sinultakin, kun kukaan eläkeläinen ei ole selvään kysymykseen pystynyt tähän mennessä vastaamaan: Onko oikein, että tietyt ikäluokat ovat saaneet järjestelmästä nelinkertaisen tuoton ja nuoret ikäluokat 0,7-kertaisen eli eivät saa edes omiaan takaisin siinä missä jotkut nyt eläkkeellä olevista saavat nelinkertaisena sen, mitä ovat järjestelmään maksaneet? Onko se oikein vain väärin? Yksi sana riittää, en kaipaa hellahuonemuisteloita tai 15-vuotiaana tukinuitossa -tarinoita.

Mihin perustuu 0,7 kertainen, kun pienin luku minkä olen nähnyt on jotain 1,7 kertainen. 1960-luvulla ja sen jälkeen syntyneillä kaikilla on kerroin vähän päälle tai alle 2. Olen samaa mieltä siitä, että eläkemaksuja olisi pitänyt nostaa enemmän silloin, kun suuret ikäluokat olivat työelämässä, mutta työnantajapuoli ei siihen suostunut. Se mikä on aikoinaan päätetty, on silloin päätetty sen aikaisen käsityksen mukaan. Suuret ikäluokat poistuvat vinhaa vauhtia keskuudestamme ja suurimmalla osalla heistä on euromääräisesti pienet eläkkeet. Erityisesti naisille kertyi heikosti eläkettä sen aikaisten eläkelakien vuoksi, jotka painottivat pitkiä työsuhteita eikä pätkistä saanut mitään.

Vierailija
630/727 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minkä takia sulle pitää yhdenkään eläkeläisen vastata yhtään mitään?"

Keskustelupalstalla on tapana keskustella, esittää kysymyksiä ja vastata niihin. Aivan normaalia toimintaa. Se mikä ei ole normaalia, on kyvyttömyys keskustella ja se, että viedään koko ajan asiaa aiheen sivuun jollain täysin asiaan liittymättömillä tai väittämättä toisesta paikkansapitämättömiä väitteitä.

Sorry nyt, mutta tuossa aikaisemmassa kommentissani, jossa sanoin että mun eläkettäni voi nää hampaidensa kiristelijät kutsua ihan millä nimellä haluavat, niin virheellisesti sanoin, tai jopa väitin, että kolmen vuoden kuluttua alkava eläkkeeni olisi sen viisi tuhatta euroa kuukaudessa. Pahoittelen että heitin luvun ihan ulkomuistista. Nyt kun Eläke-Varman sivulta asian tsekkasin, niin tarkka summa on siis 6780 eur/kk. Sillä pitää selviytyä. 

Moniko vauvapalstalla asaitsee palkkaa vuosien ajan 14000e kuukaudessa? Kun koko Suomessakin vain n 3% työssäkäyvistä ansaitsee tuon verran. 

Yksisarvisiakin näkee täällä useammin

Vierailija
631/727 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan asumistukea vähän yli 1200 e/kk ja lisäksi eläkkeen sekä pääomatuloja. Mielestäni nämä sosiaalituet kuuluvat minulle, koska tein yli 45 vuotta töitä ja nyt on aina nauttia töiden tuotosta. Kuulun siihen sukupolveen, jonka ensimmäisen asuntolainan korko oli yli 10%, joten nuukasti on opittu elämään. Kun lisäksi maailmanparantamisen sijaan opetteli sijoittamista, voi nyt elää paljon leveämmin kuin mitä itse eli 30 vuoden iässä. Onko se nyt sitten väärin, että on rahaa, kun sitä on ikänsä säästänyt?

Ei asumistukea voi noin paljoa saada.

Vierailija
632/727 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomerit on paitsi röyhkeitä myös hyvin, hyvin tyhmiä. Ei ne ymmärrä edes lukemaansa.

Vierailija
633/727 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun työeläkkeeni ei ole sosiaalituki, sitä ei Kela maksa. Kela-rotat on erikseen.

Maksunvälittäjällä ei ole merkitystä onko se Kela ja työeläkeyhtiö. Maksaja on kuitenkin sama: työssäkäyvät. Heidän lompakollaan eläkerottakin loisii 75-prosenttisesti.

Puhutaas nyt rehellisesti.  Työnantajat eläkkeet kustantavat kunkin saamien työtulojen mukaan.  Älyllinen epärehellisyys on ala-arvoista.

Eläke on kuitenkin ansaittu etukäteen tekemällä töitä.  Opintotuet maksetaan jälkikäteen maksamalla veroja 

Tuo nyt vasta älyllistä epärehellisyyttä onkin. Ne rahat tulevat työntekijän tekemän työpanoksen tuottamasta arvosta. Ihan samalla tavalla ku

Taas älyllistä epärehellisyyttä.  Kaiken maksaa asiakas.  Jos niin ei ole miten käy yritykselle. 

Olen myös aina erottanut omat ja työnantajan rahat toisistaan mikä sulle näkyy olevan vaikeaa.

Olen myynyt työpanokseni hintaan xxxx,  työnantaja on sitoutunut lisäksi maksamaan tyel-maksun ja sairausvakuutusmaksun.  Kun olin työelämässä se oli kuukausittain n. 12 % brutoista jonka työnantaja maksoi ennakonpidätysten kanssa verottajalle.  Nyt en oi seurannut.

Nämä tellit ym sps etuuksia on aikoinaa n sovittu niin että työntekijät suostuneet pienempiin palkankorotuksiin saaden vakuutusturvaa.

Kauan ennenkuin olet syntynytkään mutta minä muistan.

Vierailija
634/727 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valheellista vihapuhetta. POISTOON. 

Ei mode poista, ilmiannettu monta kertaa.

Karkaileeko virtsa? Onko tena ladyt märkänä?

Kuules, kyllä miehillekin löytyy pissisuojat prismasta.

Vierailija
635/727 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä tulkittava niin, että nykyvelttonuoriso haluaa jo eläkkeelle? Ennen vanhaan, kun oltiin nuoria, ei tullu kenellekään miettiä jotain eläkkeitä! Fokus oli nykyhetkessä ja elämisessä.

Vierailija
636/727 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eläkekertymäni tällä hetkellä on 1040, pelkkä työeläke siis. Arvio nykyisellä palkkatasolla 1400. 3,5 vuotta vielä työikää jäljellä.

Siitä valitetaan että eläkeläiset vievät nuorten rahat kun ovat eläkkeellä, mutta sitten taas valitetaan että eläkeläiset vievät nuorten työpaikat, jos ovat töissä. Jopa reilusti alle kuusikymppisiä joskus kehotetaan jäämään eläkkeelle, ihan niinkuin sen nyt noin vain voisi tehdä. Ei eläkkeelle pääse ennen eläkeikää vain jäämällä. Pitää kuulamma olla säästöjä. No ei ole vuosien elämiseen.  Aina pitää olla se hätävarakin.  Varsinkin kun itse olen tehnyt pienipalkkaisia pätkätöitä ja kouluttaunut uudelleen.  

Vierailija
637/727 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten ei tarvitse vslittaa kuinka boomerit äänestävät liian innokkaasti.

Vierailija
638/727 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomerit sen sijaan äänestää sitä yhtä ja samaa puoluetta kun vuodesta 1970 asti on äänestetty sdp, jämpti on

Moni eläkeläinen äänestää persuja,ei sentään niin sekaisin olla että SDP kelpaisi.

Vierailija
639/727 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai äänestän jaloillani kuten monet muut. Sillä saa sentään muutosta aikaan. Voitte sitten saada kongolaisia ja intialaisia tilalle, kut

Tuollaista valittajaa ei jää kukaan kaipaamaan.

Vierailija
640/727 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nyt vasta älyllistä epärehellisyyttä onkin. Ne rahat tulevat työntekijän tekemän työpanoksen tuottamasta arvosta. Ihan samalla 

Ihanaa kuinka joku ajattelee työnantajan parasta !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi