Miksi eläkeläisille on niin vaikeaa hyväksyä se tosiasia, että he elävät sosiaalituilla?
Eläkkeet eivät ole itse maksettuja, vaan töissäkäyvät ihmiset maksavat ne. Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet aikaisempien sukupolvien eläkkeet huomattavasti nykyistä alhaisemmilla eläkemaksuilla.
Kommentit (727)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pettynyt eläkkeeseensä oli tuttuni, norssin opettaja joka siis ohjasi opiskelijoita oman opettamisen ohella. S. 1946
Ei kehunut viiden tonnin eläkkeellä,.
Normaalikoulujen opettajia koskee yliopistojen työehtosopimus, ei OVTES kuten kuntien. Palkkaus on joiltain osiltaan erilainen ja se vaikuttaa eläkkeeseen.
Ota selvää asioista tai kysy edes, jos et tiedä
No sullahan on hyvä sitten. Nyt minäkin viisastuin. Kunhan teet työurasi viimeiset 15 viotta siellä lukiossa on sullakin viiden tonnin eläke kuten isälläsi. Hyvä kun oikaisit edellisen juttusi.
Voi hyvänen aika. Kun se superkarttuma on poistettu. Se oli suurten ikäluokki
Oletko varma että edes jaksat eläkeikään asti tehdä töitä? Minua huolestuttaa mitä nuorille esim lukiossa opetetaan jos opettajat ovat vanhusvihaajia? Opettajana mueti. 1, 6 milj eläkeläistä, niistä 380 000 suuria ikäluokkia.
"Superkarttumassa eläke määräytyi viimeisten vuoden ansioiden mukaan" Tuon superkarttuman ajatuksena oli pitää ihmiset työelämässä mahdollisimman pitkään yli virallisen eläkeiän ajan.
Mitä pitempään ihminen on eläkeiän jälkeen töissä niin maksaa veroja. Mutta sitten kun jää myöhemmin eläkkeelle ja ikää on, tulee nopeammin viikatemies vastaan. Eli ehtii saada eläkettä vähemmän aikaa. Siinä mielessä talouden kannalta hyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Monessa maassa maksetaa koulutuksesta. Moni eläkeläinen on aikoinaan ottanut opintolainaa. Oppikoulukin oli maksullinen ennen peruskoulun tuloa. Opiskelijasta tulevat kustannukset yhteiskunnalle ovat moninkertaiset mitä hän itse saa. Eläkeläinen, jokaceivenää itse kykene tekemään ruokaa joko syö eineksiä tai maksaa 9-15 euroa/annos jos käyttää ruokapalvelua ja siinä saa mitä sattuu tulemaan.
Suomella menisi hyvin jos kaikki vihan lietsonta ja vastakkainasettelu käytettäisiin innovaatioihin ja työmahdollisuuksien etsintään. Mutta ei, sen sijaan päivästä toiseen ruikutetaan netissä kuinka nuori ja terve ei saa ilmaiseksi kaikkea nyt heti. Samalla kun valitetan eläkeläisistä valitetaan niistä, jotka eivät jää eläkkeelle ja anna töitään nuorille.
Ei niitä innovaatioita ja työpaikkoja synny kun yli puolet varallisuudesta on eläkeläisillä, jotka eivät tee työtä tai innovoi. Ja kolmannes koko maan bkt:sta menee ikäihmisten toimeentuloon, terveydenhuoltoon ja hoivaan. Kysymys on arvovalinnoista ja Suomi on valintansa tehnyt. Käperrytään sisäänpäin vanhusten oleskeluyhteiskunnaksi, jätetään tuottavat työt meren takana oleville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun maksukatto sairaalamaksuissa täyttyy, hinta päivältä on noin 25 euroa.
Sairaat ovat sairaaloissa. Vanhuus ei ole sairaus.
No ei se muusta monellakaan täytyy ja suurin osa terveyskeskusten vuodeosastolla on vanhuksia. Niitä sanotaan nykyään sairaalaksi ja maksubon sama.
Vasta 90-luvulla alkoivat työntekijät maksaa eläkemaksuja suoraan palkastaan. Sen jälkeen suuret ikäluokat eivät kauaa enää olleetkaan työelämässä. Siitä huolimatta he uskovat kartuttaneensa suuret eläkerahastot, vaikka ne ovat pääosin karttuneet vasta sen jälkeen, kun he ovat eläkkeelle jääneet ja maksuista vapautuneet.
70-luvun puolivälissä eläkemaksu, siis se työnantajan maksama, oli vain 7 % ja 80-luvullakin vain 12 %, eikä työntekijältä tosiaan peritty suoraan palkasta mitään. Nykyään tuo työnantajan maksu on 25 % ja siinäkin on korotuspaineita. Työntekijältä itseltään peritään 7,15 %, siis enemmän mitä oli työeläkeprosentti edes työnantajilla 70-luvulla!
Nämä lukemat kertovat, että ei ole pelattu aivan reilusti. Kyllä nuo isot eläkkeet nyt nuoremmilla ikäluokilla maksatetaan, itse eivät maksaneet vastaavia summia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei taatusti maksukatto täyty likikään kaikilla eläkeläisillä. Eläisit nyt ees vähän reaalimaailmassa vaikka oman pääsi sisällä elätkin.
Useimmilla vanhuksilla täyttyy, kuten sanoin.
Joo,sinä tiedät kaikkien ostokset.
Besserwisser kyllä tietää. Mulla on suuri tuttavapiiri. Olemme kaikki ekläkeläisiä. Suurella osalla ei ole mitään lääkkeitä ja osalla on statiinit ja joku verenpainelääke.
Maksukatto ei tulisi täyteen edes kymmenessä vuodessa. T. Farmaseutti
1973. Äitiysloma 3 kk. Mene töihin tai irtisanoudu. Mitään hoitovapaita , roiku talon kirjoilla, ei ollut. Äitiysrahat tuli kelalta, työnantajilla ei ollut palkan maksuvelvollisuutta.
Päivähoito oli yksityisten perhepäivähoitajien varassa.
Lykkäsikö, jos vahinkoa ei sattunut, kaikki raskautensa vuoteen 1974 jolloin tuli puolen vuoden äitiysloma. Niin tekisitte nykyisinkin.
Huono asia kun eläkeläinen on töissä ja huono kun on eläkkeellä, miten ne muut maat pärjäävät eläkeläisten kanssa. Huokaus.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma että edes jaksat eläkeikään asti tehdä töitä? Minua huolestuttaa mitä nuorille esim lukiossa opetetaan jos opettajat ovat vanhusvihaajia? Opettajana mueti. 1, 6 milj eläkeläistä, niistä 380 000 suuria ikäluokkia.
Taas tuttu uhriutuminen sieltä. Tosiasioiden kertominen on vanhusten vihaamista. Aina nämä samat alhaiset keinot käytössä. Pystytkö puhumaan asiasta nimittelemättä kanssakeskustelijoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yäåääh, minä saan 35 vuoden kuluttua eläkettä liian vähän. Hitostako te sen tiedätte, mikä tilanne on silloin? Kaikki suuret ikäluokat on silloin jo kuolleet, voitte ihan itse tehdä päätöksiä.
Paska tilanne. Lapsia ei synny, fiksut nuoret pakenevat ulkomaille ja tilalle otetaan kolmannen maailman osa-aikasiivoojia ja wolt-kuskeja.
Ne wolt-kuskitko eläkkeemme maksavat? Tuskin.
Wolt-kuskeilta loppuu työt, kun työssäkäyvillä ei ole enää varaa woltata. Mutta hehän työllistyvät sitten perseenpesijöiksi vanhainkoteihin. Siellä on sitten boomereilla afganistanilainen Abdullah ja syyrialainen Mohamed hoitelemassa teitä. Hyvinhän tässä lopulta käy.
Surkeaa rahanhallintaa jos työssäkäyvällä ei ole varaa woltatakaan.Vai viekö 5,6 prosenttia palkasta ulosoton äärelle?Eiköhän ne mainitsemasi ole teidän nuorempien sukupolvien palveluksessa aikanaan kun olette vanhainkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä isäsi on yläkoulussa tehnyt 9000€ kuukausiliksalla?
T. Eläkejärjestelmää kritisoiva.
Ei ole saanut 9 000 euron kuukausipalkkaa. Asia on jo ketjussa selitetty. Superkarttumalla sai kartutettua suuremman eläkkeen kuin mihin olisi normaalipalkan perusteella ollut oikeutettu. Ja nyt kahtena viime vuonna eläkkeisiin on tullut suuret indeksikorotukset. Tuo 4 500 euroa ei ole se alkuperäinen eläkepäätöksen mukainen eläke.
Eikö täällä kukaan ymmärrä mistään mitään? En jaksa selittää yksinkertaisia asioita kuin vammaisille monta kertaa.
Juuri näin.Kuin vammaisille saa selittää että on maksettu samoja eläkemaksuja kuin nyt työssäkäyvät mutta vastaus on aina-eei,teillä oli pienet maksut,ette te mitään o
Olihan tuolla kunnassa opettajan isälle suhmuroita superkarttumavuosiksi kymppitonnin tulot. Selittääpä hän nyt sitä miten päin milloinkin.
ALOITTAJA PUHUU ASIAA. T. PERUSSUOMALAINEN MIES
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tuttu uhriutuminen sieltä. Tosiasioiden kertominen on vanhusten vihaamista. Aina nämä samat alhaiset keinot käytössä. Pystytkö puhumaan asiasta nimittelemättä kanssakeskustelijoita?
Josxopettaja nirisee ja valittaa ja kertoo esimerkkejä "suurista ikäluokista" ei siitä voi tehdänyhden johtopäätöksen. Hänellä on pakkomielle ja tuo varmaan sitä opetustyössäkin esiin aivopesten lukiolaisia. Isovanhempanne on p...ja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yäåääh, minä saan 35 vuoden kuluttua eläkettä liian vähän. Hitostako te sen tiedätte, mikä tilanne on silloin? Kaikki suuret ikäluokat on silloin jo kuolleet, voitte ihan itse tehdä päätöksiä.
Paska tilanne. Lapsia ei synny, fiksut nuoret pakenevat ulkomaille ja tilalle otetaan kolmannen maailman osa-aikasiivoojia ja wolt-kuskeja.
Wolt-kuskeilta loppuu työt, kun työssäkäyvillä ei ole enää varaa woltata. Mutta hehän työllistyvät sitten perseenpesijöiksi vanhainkoteihin. Siellä on sitten boomereilla afganistanilainen Abdullah ja syyrialainen Mohamed hoitelemassa teitä. Hyvinhän tässä lopulta käy.
Surkeaa rahanhallintaa
Ei se siitä ole kiinni. Meidän tulot on 140ke vuodessa eikä woltata ikinä. Huonolaatuista, kallista ruokaa jäähtyneenä ja nahistuneena
Vierailija kirjoitti:
Maksukaton jälkeen maksutonta on vain tk-lääkäri ja ambulanssikyydit. Sairaalamaksut tulee yhä mutta alennettuna. Lääkkeissä on omavastuu. Kotihoitoa ja palvelutaloasumista yms se ei koske. Mun velji on monisairas. Lääkkeistä maksukatto ei täyty koskaan.
Lääkekatto: https://www.kela.fi/laakkeet-laakekatto
Kaksi vuotta duunia vielä ja sitten eläkkeelle lomps. Mulle on sama, miksikä joku kamreeri sitä viittä tonnia kuussa nimittää. Kunhan tulee tilille, niin voitte nimittää vaikka hämähäkiksi väärinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei viitsitä tehdä ja sitten aikanaan valitetaan kun ei ole eläkkeille maksajia.
Suuret ikäluokat tekivät historiallisen vähän lapsia, ja se onkin tämän eläkekriisin syy. Pitkään pienin ikäluokka oli vuonna 1973 syntyneet. Toki kun nämä suurten ikäluokkien jälkeläiset, pienet ikäluo
Totta. 90-luvulla syntyvyys oli suurempi kuin 70-luvulla. Toinen boomereiden myytti on se, että he jälleenrakensivat maan, vaikka heidän vanhempiensa sukupolvi sekä soti että jälleenrakensi. 1880-1925 syntyneille lankesi oikeasti paska nakki monella tapaa. Sisällissota, espanjantauti, 2. maailmansota, pula-aika, sotakorvaukset, suurlakot, jne...
50-luvulla syntyneet pääsivät nauttimaan hyvinvointivaltion luonnista sen tuhoutumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Josxopettaja nirisee ja valittaa ja kertoo esimerkkejä "suurista ikäluokista" ei siitä voi tehdänyhden johtopäätöksen. Hänellä on pakkomielle ja tuo varmaan sitä opetustyössäkin esiin aivopesten lukiolaisia. Isovanhempanne on p...ja.
Arvasin :-) Lisää uhriutumista.
Vierailija kirjoitti:
Huono asia kun eläkeläinen on töissä ja huono kun on eläkkeellä, miten ne muut maat pärjäävät eläkeläisten kanssa. Huokaus.
Naapurimaassa on kaupoissakin eläkeläisille alennukset tiettyinä päivinä.Ei ole valituksia kuulunut.
Suuret ikäluokat tekivät historiallisen vähän lapsia, ja se onkin tämän eläkekriisin syy. Pitkään pienin ikäluokka oli vuonna 1973 syntyneet. Toki kun nämä suurten ikäluokkien jälkeläiset, pienet ikäluokat, tulivat lastenhankkimisikään, jäivät nuokin uudet ikäluokat pieniksi kun synnyttäjienkin määrä oli pieni.
Juuri suuret ikäluokat eivät viitsineet tehdä lapsia ja nyt heille pitäisi kuitenkin suuret eläkkeet jostain taikoa.