Miksi eläkeläisille on niin vaikeaa hyväksyä se tosiasia, että he elävät sosiaalituilla?
Eläkkeet eivät ole itse maksettuja, vaan töissäkäyvät ihmiset maksavat ne. Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet aikaisempien sukupolvien eläkkeet huomattavasti nykyistä alhaisemmilla eläkemaksuilla.
Kommentit (727)
Vanhuksiin menee kaikki rahat ja on rehellistä tunnustaa se. Eläkkeet, lääkkeet, Kela-taksit ja muut Kelan palvelut, sote-menot jne. Ei ihme että työssäkäyvät nitkahtaa taakan alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole täysin eri mieltä. Vuonna 1946 syntynyt äitini teki aikoinaan 17 vuoden työuran perushoitajana, jonka jälkeen noin 45 vuotiaasta asti on ollut täydellä työkyvyttömyyseläkkeellä. Eläke on nyt nettona (!!) yli 1600 euroa. Ja hänellä ei kuunaan ole ollut mitään sivubisneksiä eli tuo on juurikin hänen palkkatulostaan kertynyt eläke tänä päivänä. Ei ole mulla mitään saumaa tuollaiseen vaikka minkä uran teen alusta loppuun. Onneksi ei ole muita perillisiä.
Oma isäni oli opettaja kuten minäkin. Hän tosin yläasteella ja minä lukiossa. Isäni saa suurempaa eläkettä kuin minä palkkaa opettajan työstä. Hänen eläkkeensä on 4 500 euroa kuussa. En tule ikinä saamaan häntä kiinni palkallani, koska eläkkeisiinkin tulee aina korotukset. Oma palkkani jää ikälisineenkin reilusti alle neljän tonnin kuussa ja ilman ikälisiä se olisi 3 400 euroa.
<
Jaa. Isukkisi palkka on sitren ollut yli 10 000 euroa kuussa. Vähän nyt rajaa noihin juttuihin. Opettajana kehtaatkin.
1946 syntyneillä työeläke määräytyi jo koko työyuran ajalta eläketurvakeskukseen ilmoitettujen tietojen mukaan. Luettelo tuli eläkepäätöksen mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole täysin eri mieltä. Vuonna 1946 syntynyt äitini teki aikoinaan 17 vuoden työuran perushoitajana, jonka jälkeen noin 45 vuotiaasta asti on ollut täydellä työkyvyttömyyseläkkeellä. Eläke on nyt nettona (!!) yli 1600 euroa. Ja hänellä ei kuunaan ole ollut mitään sivubisneksiä eli tuo on juurikin hänen palkkatulostaan kertynyt eläke tänä päivänä. Ei ole mulla mitään saumaa tuollaiseen vaikka minkä uran teen alusta loppuun. Onneksi ei ole muita perillisiä.
Mitä sä jotain työkyvyttömyyseläkettä tähän sekoitat vai kadehditko äitiäsi?Jos itse olet saamaton etkä saa kunnon palkkaa niin vika on .sinussa.
Tyypillinen vauvapalstan ad hominem. Anna ihmisten kertoa kokemuksistaan ja lopeta lapsellinen kateusjankutus ja muiden nimittely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän sä oikein sekoilet. Olen syntynyt 60-luvulla, ottanut opintolainaa 70-80-luvun taitteessa. Nyt eläkkeellä. Luuletko, että kaikki eläkeläiset ovat syntyneet 40-luvulla ja opiskelleet 60-luvulla?
Mitähän sä oikein sekoilet. Miksi luulisin, että kaikki eläkeläiset ovat syntyneet 40-luvulla ja opiskelleet 60-luvulla? Miksi rakentelet olkiukkoja, jotka eivät liity varsinaiseen aiheeseen mitenkään?
Miksi sitten haluaisit, että eläkkeet palautetaan nimenomaan 60-luvun tasoon, jos et kuvittele, että myös se opintolaina on otettu ja sillä on eletty siihen aikaan?
*Palautetaan jokaiselle valittajalle eläke siihen tasoon, mikä se oli silloin kun heillä oli niin kovat opiskeluajat. Ihan sama mikä vuosikymmen se oli. Jos osallistuu eläkekeskusteluun muistelemalla omia köyhiä nuoruusvuosiaan, niin otetaan niiltä vuosilta se eläkkeenkin taso.*
Eli on ihan sallittua itkeä nykyopiskelijana sitä, että joutuu elämään opintolainalla, mutta on kiellettyä todeta, että niin on jouduttu tekemään ennenkin.
Okei.
Hyvin pettynyt eläkkeeseensä oli tuttuni, norssin opettaja joka siis ohjasi opiskelijoita oman opettamisen ohella. S. 1946
Ei kehunut viiden tonnin eläkkeellä,.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Isukkisi palkka on sitren ollut yli 10 000 euroa kuussa. Vähän nyt rajaa noihin juttuihin. Opettajana kehtaatkin.
1946 syntyneillä työeläke määräytyi jo koko työyuran ajalta eläketurvakeskukseen ilmoitettujen tietojen mukaan. Luettelo tuli eläkepäätöksen mukana.
Eipä ollut yli 10 000 euroa kuussa vaan kaikki ikälisät ja ylitunteja sekä superkarttuma viimeisiltä vuosilta, ei koko työuralta.
Ota selvää asioista äläkä vänkää vastaan, kun et tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Röyhkeillä eläkeläisillä on aina minäminäminä lähinnä sydäntä. Siksi he ruikuttavat aina omasta köyhästä nuoruudestaan mutta ovat samaan aikaan sydämettömiä nykyopiskelijoita kohtaan. Ei heidän päähänsä mahdu, että opiskelijoilla on nyt vaikeaa. Ei, heillä on aina ja ikuisesti ollut vaikeinta! Mutta oliko heillä itsellään ymmärrystä eläkeläisiä ja eläkkeitä kohtaan silloin, kun he itse olivat opiskelijoita? Eipä ollut, koska ne eläkeläiset eivät olleet heitä. Ja vain heitä pitäisi ymmärtää ja heille kaikki rahat maksaa.
Juuri sama toistuu myös sinun kohdalla.Minä-minä-minä!Vain meillä on vaikeaa.Sitten kun yritetään selittää millaista oli aikoinaan niin alat puhumaan p askaa miten aikanaan suhtauduttiin eläkeläisiin.Et vain huomaa ,että suhtaudut itse juuri näin .Luulet tietäväsi kaiken ajasta jolloin sua ei ollut olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pettynyt eläkkeeseensä oli tuttuni, norssin opettaja joka siis ohjasi opiskelijoita oman opettamisen ohella. S. 1946
Normaalikoulujen opettajia koskee yliopistojen työehtosopimus, ei OVTES kuten kuntien. Palkkaus on joiltain osiltaan erilainen ja se vaikuttaa eläkkeeseen.
Ota selvää asioista tai kysy edes, jos et tiedä
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksiin menee kaikki rahat ja on rehellistä tunnustaa se. Eläkkeet, lääkkeet, Kela-taksit ja muut Kelan palvelut, sote-menot jne. Ei ihme että työssäkäyvät nitkahtaa taakan alle.
Vanhukset maksavat lääkkeensä samoin kuin työikäinenkin. Mitä kelan palveluja minulta 80 v on mennyt ohitse kun en saa mitään. Omalla autolla käyn lääkärissäkin jos joku tarve olisi.
Kyllä lapsiperheet käyttävät enemmän sotepalveluja kuin esim minä ja muita etuuksia myös.
Onko tässä kyse työkyvyttömyyseläkkeestä tai kansaneläkkeestä? Työeläke tulee valtaosin yksityisistä eläkekassoista. Enemmän pitäisin sosiiaalipummeina kunnalla tai valtiolla työskenteleviä; poliiseja, palomiehiä, osa sotealalla työskentelevistä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Röyhkeillä eläkeläisillä on aina minäminäminä lähinnä sydäntä. Siksi he ruikuttavat aina omasta köyhästä nuoruudestaan mutta ovat samaan aikaan sydämettömiä nykyopiskelijoita kohtaan. Ei heidän päähänsä mahdu, että opiskelijoilla on nyt vaikeaa. Ei, heillä on aina ja ikuisesti ollut vaikeinta! Mutta oliko heillä itsellään ymmärrystä eläkeläisiä ja eläkkeitä kohtaan silloin, kun he itse olivat opiskelijoita? Eipä ollut, koska ne eläkeläiset eivät olleet heitä. Ja vain heitä pitäisi ymmärtää ja heille kaikki rahat maksaa.
Juuri sama toistuu myös sinun kohdalla.Minä-minä-minä!Vain meillä on vaikeaa.Sitten kun yritetään selittää millaista oli aikoinaan niin alat puhumaan p askaa miten aikanaan suhtauduttiin eläkeläisiin.Et vain huomaa ,että suhtaudut itse juuri näin .Luulet tietäväsi kaiken ajasta jolloin sua ei ollut
Siis missä kohtaa olen puhunut itsestäni? Ja mistä tiedät, milloin minua ei ollut? En ole keskustelun aiheena, vaan eläkkeet, sukupolvien epäoikeudenmukaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalikoulujen opettajia koskee yliopistojen työehtosopimus, ei OVTES kuten kuntien. Palkkaus on joiltain osiltaan erilainen ja se vaikuttaa eläkkeeseen.
Ota selvää asioista tai kysy edes, jos et tiedä
No sullahan on hyvä sitten. Nyt minäkin viisastuin. Kunhan teet työurasi viimeiset 15 viotta siellä lukiossa on sullakin viiden tonnin eläke kuten isälläsi. Hyvä kun oikaisit edellisen juttusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä jotain työkyvyttömyyseläkettä tähän sekoitat vai kadehditko äitiäsi?Jos itse olet saamaton etkä saa kunnon palkkaa niin vika on .sinussa.
Tyypillinen vauvapalstan ad hominem. Anna ihmisten kertoa kokemuksistaan ja lopeta lapsellinen kateusjankutus ja muiden nimittely.
Mua lähinnä naurattaa nämä saamattomat ulisijat jotka nimenomaan itse ovat näitä kadehtijoita.Sinun kaltaiset voi lopettaa jankutuksen ja muiden nimittelyn
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset maksavat lääkkeensä samoin kuin työikäinenkin. Mitä kelan palveluja minulta 80 v on mennyt ohitse kun en saa mitään. Omalla autolla käyn lääkärissäkin jos joku tarve olisi.
Kyllä lapsiperheet käyttävät enemmän sotepalveluja kuin esim minä ja muita etuuksia myös.
Maksukatto tulee täyteen useimmilla vanhuksilla alkuvuodesta. Nyt puhutaan sukupolvista, ei juuri sinun terveydestäsi. Sinä ehkä menet omalla autolla, mutta nyt katsotaan koko Suomen kuluja. Paljonko menee vanhusväestöön? Valtaosa sotemenoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ollut yli 10 000 euroa kuussa vaan kaikki ikälisät ja ylitunteja sekä superkarttuma viimeisiltä vuosilta, ei koko työuralta.
Hän siis 68-vuiotiaaksi opetti nuoria
Teillä opeillahan on sit hyvät edut, ja hyvä eläke sullakin tiedossa , lukionbopeilla paremmat palkatkin kuin luokanopettajilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni Suomessa saa sosiaalitukia, kuten lapsilisää, opintotukea, sairaspäivärahaa ja/tai asumistukea.
Joo ja kun käy yksityisellä lääkärissä niin aika monelle kelpaa kelan alennus, joka on myös sosiaalituki kuten myös sairaalakäynnit hoitoineen.
Sekin vielä. Yli 65-vuotiaille järkättiin oikeus hakeutua yksityiselle julkisen hinnalla. Suomen varakkaimmalle sukupolvelle! Kertoo lahjomattomasti siitä, että gerontokratia Suomi todellakin on. Vain eläkeläisiin panostetaan, vissiin hyväkin investointi tulevaisuuteen.
Kyllä opiskelijoihinkin investoidaan aika hyvät edut kohtuuhintaan 2x35 euroa vuodessa.
Korkeakouluopiskelijan terveydenhuolto
YTHS:ssä käytössäsi ovat terveydenhoitajan, yleislääkärin, psykologin, psykiatrin, hammaslääkärin ja suuhygienistin palvelut sekä laboratorio- ja kuvantamispalvelut. Tarjolla on lisäksi rajatusti erikoislääkärin palveluja sekä fysio-, puhe- ja ravitsemusterapiaa ja matkailuterveysneuvontaa.
Voit hakea YTHS:stä apua seksuaaliterveyskysymyksiin tai päihteisiin liittyviin ongelmiin. YTHS:stä saa apua myös jännittämiseen, syömisongelmiin tai ylipainoon.
Korkeakouluopiskelijoiden tulee maksaa Kelalle kaksi kertaa vuodessa 35,60 euron suuruinen terveydenhoitomaksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikälisät on kuukausipalkkaa. Ootkohan työelämässä ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä kyse työkyvyttömyyseläkkeestä tai kansaneläkkeestä? Työeläke tulee valtaosin yksityisistä eläkekassoista. Enemmän pitäisin sosiiaalipummeina kunnalla tai valtiolla työskenteleviä; poliiseja, palomiehiä, osa sotealalla työskentelevistä yms.
Eläkekassojen "yksityisyys" on pelkkä kupru, jolla tämä pyramidihuijaus on siunattu. Eläkemaksut ovat kaikille pakollisia, kyseinen vakuutus ei ole vapaaehtoinen. Joten kyseessä on veroluonteinen maksu, joka otetaan palkasta tahdoit tai et, karttuupa oma eläkkeesi tai ei. Eläkkeet lasketaan julkisen talouden sosiaalimenoiksi vakiintuneesti ja siksi on epärehellistä esittää, kuin kyse olisi yksityinen sektorin rahoista. Ei ole. Kyse on tulonsiirrosta: työssäkäyviltä otetaan ja eläkeläisille annetaan. Siis sosiaalituesta.
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä eläke on ihan virallisesti Social security eli sosiaalituki.
Suomi ja jenkit on eri maa.mites muuten sun työt ja veronmaksu?