Miksi eläkeläisille on niin vaikeaa hyväksyä se tosiasia, että he elävät sosiaalituilla?
Eläkkeet eivät ole itse maksettuja, vaan töissäkäyvät ihmiset maksavat ne. Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet aikaisempien sukupolvien eläkkeet huomattavasti nykyistä alhaisemmilla eläkemaksuilla.
Kommentit (727)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksiin menee kaikki rahat ja on rehellistä tunnustaa se. Eläkkeet, lääkkeet, Kela-taksit ja muut Kelan palvelut, sote-menot jne. Ei ihme että työssäkäyvät nitkahtaa taakan alle.
Vanhukset maksavat lääkkeensä samoin kuin työikäinenkin. Mitä kelan palveluja minulta 80 v on mennyt ohitse kun en saa mitään. Omalla autolla käyn lääkärissäkin jos joku tarve olisi.
Kyllä lapsiperheet käyttävät enemmän sotepalveluja kuin esim minä ja muita etuuksia myös.
Mitä sitten vaikka käyttävätkin. Se on ihan ok ja lapsia tässä maassa tarvitaan. Ja olen ihan eläkeläinen, mutta ei nyt viitsitä ruveta rakentamaan mitään vastakkainasettelua lapsiperheet vs eläkeläiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Isukkisi palkka on sitren ollut yli 10 000 euroa kuussa. Vähän nyt rajaa noihin juttuihin. Opettajana kehtaatkin.
1946 syntyneillä työeläke määräytyi jo koko työyuran ajalta eläketurvakeskukseen ilmoitettujen tietojen mukaan. Luettelo tuli eläkepäätöksen mukana.
Eipä ollut yli 10 000 euroa kuussa vaan kaikki ikälisät ja ylitunteja sekä superkarttuma viimeisiltä vuosilta, ei koko työuralta.
Ota selvää asioista äläkä vänkää vastaan, kun et tiedä.
Ikälisät on kuukausipalkkaa. Ootkohan työelämässä ollenkaan?
Tietysti ne on kuukausipalkka. Ei kukaan ole muuta väittänytkään.
Superkarttumassa eläke määräytyi viimeisten vuoden ansioiden mukaan, ja niitä ansioita usein keinotekoisesti vielä nostettiin ylitunnein. Ymmärsitkö nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole täysin eri mieltä. Vuonna 1946 syntynyt äitini teki aikoinaan 17 vuoden työuran perushoitajana, jonka jälkeen noin 45 vuotiaasta asti on ollut täydellä työkyvyttömyyseläkkeellä. Eläke on nyt nettona (!!) yli 1600 euroa. Ja hänellä ei kuunaan ole ollut mitään sivubisneksiä eli tuo on juurikin hänen palkkatulostaan kertynyt eläke tänä päivänä. Ei ole mulla mitään saumaa tuollaiseen vaikka minkä uran teen alusta loppuun. Onneksi ei ole muita perillisiä.
Oma isäni oli opettaja kuten minäkin. Hän tosin yläasteella ja minä lukiossa. Isäni saa suurempaa eläkettä kuin minä palkkaa opettajan työstä. Hänen eläkkeensä on 4 500 euroa kuussa. En tule ikinä saamaan häntä kiinni palkallani, koska eläkkeisiinkin tulee aina korotukset. Oma palkkani jää ikälisineenkin reilusti alle neljän tonnin kuussa ja ilman ikälisiä se olisi 3 400 euroa.
<
Mitä ihmettä isäsi on yläkoulussa tehnyt 9000€ kuukausiliksalla?
T. Eläkejärjestelmää kritisoiva.
Vierailija kirjoitti:
No ei taatusti maksukatto täyty likikään kaikilla eläkeläisillä. Eläisit nyt ees vähän reaalimaailmassa vaikka oman pääsi sisällä elätkin.
Useimmilla vanhuksilla täyttyy, kuten sanoin.
Tavallisemmat lääkkeet, verenpaine, metformi, statiinit ovat niin halpoja ettei niillä maksukatto täyty.
Ihan samalla lailla työikäisellä voi täyttyä jo tammikuussa maksukatto jos on vaikka syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei taatusti maksukatto täyty likikään kaikilla eläkeläisillä. Eläisit nyt ees vähän reaalimaailmassa vaikka oman pääsi sisällä elätkin.
Useimmilla, onpa sulla varma tieto. Vanhuksia on terveitä ja sairaita ihan kuin työikäisiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Yäåääh, minä saan 35 vuoden kuluttua eläkettä liian vähän. Hitostako te sen tiedätte, mikä tilanne on silloin? Kaikki suuret ikäluokat on silloin jo kuolleet, voitte ihan itse tehdä päätöksiä.
Paska tilanne. Lapsia ei synny, fiksut nuoret pakenevat ulkomaille ja tilalle otetaan kolmannen maailman osa-aikasiivoojia ja wolt-kuskeja.
Ne wolt-kuskitko eläkkeemme maksavat? Tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pettynyt eläkkeeseensä oli tuttuni, norssin opettaja joka siis ohjasi opiskelijoita oman opettamisen ohella. S. 1946
Ei kehunut viiden tonnin eläkkeellä,.
Normaalikoulujen opettajia koskee yliopistojen työehtosopimus, ei OVTES kuten kuntien. Palkkaus on joiltain osiltaan erilainen ja se vaikuttaa eläkkeeseen.
Ota selvää asioista tai kysy edes, jos et tiedä
No sullahan on hyvä sitten. Nyt minäkin viisastuin. Kunhan teet työurasi viimeiset 15 viotta siellä lukiossa on sullakin viiden tonnin eläke kuten isälläsi. Hyvä kun oikaisit edellisen juttusi.
Voi hyvänen aika. Kun se superkarttuma on poistettu. Se oli suurten ikäluokkien kusetus, joka oli vain heille. Ei muille. Muut eivät siksi tule vastaavia eläkkeitä saamaan.
Ette te sipsisiiderivalaat elä edes viisikymppiseksi. Eikä se puoleen nekään jotka syövät mandariinisiivun päivässä ja lähtevät myrskyssä lentoon. Turha eläkkeistä huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo,sinä tiedät kaikkien ostokset.
Kun maksukatto sairaalamaksuissa täyttyy, hinta päivältä on noin 25 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole saanut 9 000 euron kuukausipalkkaa. Asia on jo ketjussa selitetty. Superkarttumalla sai kartutettua suuremman eläkkeen kuin mihin olisi normaalipalkan perusteella ollut oikeutettu. Ja nyt kahtena viime vuonna eläkkeisiin on tullut suuret indeksikorotukset. Tuo 4 500 euroa ei ole se alkuperäinen eläkepäätöksen mukainen eläke.
Eikö täällä kukaan ymmärrä mistään mitään? En jaksa selittää yksinkertaisia asioita kuin vammaisille monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pettynyt eläkkeeseensä oli tuttuni, norssin opettaja joka siis ohjasi opiskelijoita oman opettamisen ohella. S. 1946
Ei kehunut viiden tonnin eläkkeellä,.
Normaalikoulujen opettajia koskee yliopistojen työehtosopimus, ei OVTES kuten kuntien. Palkkaus on joiltain osiltaan erilainen ja se vaikuttaa eläkkeeseen.
Ota selvää asioista tai kysy edes, jos et tiedä
No sullahan on hyvä sitten. Nyt minäkin viisastuin. Kunhan teet työurasi viimeiset 15 viotta siellä lukiossa on sullakin viiden tonnin eläke kuten isälläsi. Hyvä kun oikaisit edellisen juttusi.
Voi hyvänen aika. Kun se superkarttuma on poistettu. Se oli suurten ikäluokki
Niin . Kunnissa suhmuroitiin. Oikeissa työpaikoissa kun eläkeikä tuli täyteen se oli lähtökahvien aika. " saat tehdä toki töitä 68- vuotiaaksi mutta meiltä lähdetään eläkkeelle kun eläkeikä täyttyy" sanottiin yhellekin tutullw.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yäåääh, minä saan 35 vuoden kuluttua eläkettä liian vähän. Hitostako te sen tiedätte, mikä tilanne on silloin? Kaikki suuret ikäluokat on silloin jo kuolleet, voitte ihan itse tehdä päätöksiä.
Paska tilanne. Lapsia ei synny, fiksut nuoret pakenevat ulkomaille ja tilalle otetaan kolmannen maailman osa-aikasiivoojia ja wolt-kuskeja.
Lapsia ei viitsitä tehdä ja sitten aikanaan valitetaan kun ei ole eläkkeille maksajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wolt-kuskeilta loppuu työt, kun työssäkäyvillä ei ole enää varaa woltata. Mutta hehän työllistyvät sitten perseenpesijöiksi vanhainkoteihin. Siellä on sitten boomereilla afganistanilainen Abdullah ja syyrialainen Mohamed hoitelemassa teitä. Hyvinhän tässä lopulta käy.
Vierailija kirjoitti:
Kun maksukatto sairaalamaksuissa täyttyy, hinta päivältä on noin 25 euroa.
Sairaat ovat sairaaloissa. Vanhuus ei ole sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksiin menee kaikki rahat ja on rehellistä tunnustaa se. Eläkkeet, lääkkeet, Kela-taksit ja muut Kelan palvelut, sote-menot jne. Ei ihme että työssäkäyvät nitkahtaa taakan alle.
Vanhukset maksavat lääkkeensä samoin kuin työikäinenkin. Mitä kelan palveluja minulta 80 v on mennyt ohitse kun en saa mitään. Omalla autolla käyn lääkärissäkin jos joku tarve olisi.
Kyllä lapsiperheet käyttävät enemmän sotepalveluja kuin esim minä ja muita etuuksia myös.
Mitä sitten vaikka käyttävätkin. Se on ihan ok ja lapsia tässä maassa tarvitaan. Ja olen ihan eläkeläinen, mutta ei nyt viitsitä ruveta rakentamaan mitään vastakkainasettelua lapsiperheet vs eläkeläiset.
Ilman nykyisiä eläkeläisi ei olisi nykyisiä lapsiakaan vai taivaastako ne suuraavat sukupolvet ovat tippuneet🤣
Maksukaton jälkeen maksutonta on vain tk-lääkäri ja ambulanssikyydit. Sairaalamaksut tulee yhä mutta alennettuna. Lääkkeissä on omavastuu. Kotihoitoa ja palvelutaloasumista yms se ei koske. Mun velji on monisairas. Lääkkeistä maksukatto ei täyty koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole saanut 9 000 euron kuukausipalkkaa. Asia on jo ketjussa selitetty. Superkarttumalla sai kartutettua suuremman eläkkeen kuin mihin olisi normaalipalkan perusteella ollut oikeutettu. Ja nyt kahtena viime vuonna eläkkeisiin on tullut suuret indeksikorotukset. Tuo 4 500 euroa ei ole se alkuperäinen eläkepäätöksen mukainen eläke.
Eikö täällä kukaan ymmärrä mistään mitään? En jaksa selittää yksinkertaisia asioita kuin vammaisille monta kertaa.
Juuri näin.Kuin vammaisille saa selittää että on maksettu samoja eläkemaksuja kuin nyt työssäkäyvät mutta vastaus on aina-eei,teillä oli pienet maksut,ette te mitään ole maksaneet.