Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi eläkeläisille on niin vaikeaa hyväksyä se tosiasia, että he elävät sosiaalituilla?

Vierailija
27.12.2025 |

Eläkkeet eivät ole itse maksettuja, vaan töissäkäyvät ihmiset maksavat ne. Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet aikaisempien sukupolvien eläkkeet huomattavasti nykyistä alhaisemmilla eläkemaksuilla.

Kommentit (727)

Vierailija
421/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Opiskelijan on kustannettava elämisensä pääsääntöisesti lainalla, sillä tuet eivät riitä opiskelijapaikkakunnan vuokraan kuin osittain ja jostain pitää raha ruokaankin saada. "

Opiskeluaikana työelämässä ollaan mukana monella tavalla: tehdään kesätöitä, työskennellään osa-aikaisesti opintojen ohessa tai opiskellaan monimuoto-opintoja täyspäiväisen työskentelyn ohella.

Ei ole tarkoituskaan oppia loisimaan opiskelijana.

Mutta eläkeläisenä on tarkoitus loisia muiden lompakolla jopa 30 vuotta?

Vanhoja ei enää töihin huolita, työpaikat annetaan nuorille koska nuoret tarvitsee rahaa enemmän kuin vanhat.

Vierailija
422/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat vanhemmat ovat eläkkeellä eivätkä elä sosiaalituilla joten älä yleistä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus: *Ei ole oikein, että kaikilta muilta leikataan, leikataan ja leikataan vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen, mutta jo maksussa olevat eläkkeet ovat pyhä lehmä, johon ei kosketa.*

Jos on vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen leikattu kaikilta muilta paitsi eläkeläisiltä, niin suuri osa eläkeläisistä on myös ehtinyt osallistua näihin talkoisiin. 

Vai luuletko, että kaikki nyt eläkkeellä olevat ovat olleet vuosikymmeniä eläkkeellä?

Vierailija
424/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni nykyeläkeläinenkin on aikoinaan ollut opiskelija ja kustantanut elämisensä lainalla.

Kyllä vaan. Minun puolestani voitaisiin palata noihin aikoihin myös eläkkeiden tason osalta. Jos kerran tuonaikaisilla opintolainoilla perustellaan nykykurjuutta, niin toimii se toisinkin päin. Eläkkeet takaisin 60-luvun tasolle!

Vierailija
425/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus: *Ei ole oikein, että kaikilta muilta leikataan, leikataan ja leikataan vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen, mutta jo maksussa olevat eläkkeet ovat pyhä lehmä, johon ei kosketa.*

Jos on vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen leikattu kaikilta muilta paitsi eläkeläisiltä, niin suuri osa eläkeläisistä on myös ehtinyt osallistua näihin talkoisiin. 

Vai luuletko, että kaikki nyt eläkkeellä olevat ovat olleet vuosikymmeniä eläkkeellä?

Suurten ikäluokkien eläkkeistä juuri pitäisi leikata. Ei heiltä, jotka ovat viime vuosina eläköityneet pienille eläkkeilleen.

Vierailija
426/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yäåääh, minä saan 35 vuoden kuluttua eläkettä liian vähän. Hitostako te sen tiedätte, mikä tilanne on silloin? Kaikki suuret ikäluokat on silloin jo kuolleet, voitte ihan itse tehdä päätöksiä. 

Vierailija
427/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomerit ovat ahnein sukupolvi mitä on koskaan elänyt.

Varakkain myös. On mökit, omakotitalot ja autot.

Ei ole mökkiä, taloa tai autoa.-eläkeläinen

No sinulla on asiat menneet päin mäntyä. Kyllähän tuossa iässä on jo omaisuutta kertynyt.

Myin asuntoni, mökin voi vuokrata, ei ole ajokorttia. Matkustelen paljon.

Vierailija
428/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo että nykyeläkeläiset ovat joutuneet opiskelemaan pelkällä opintolainalla ei ole mikään perustelu sille, että he saavat muiden kustannuksella nelinkertaisesti suuremman eläkkeen kuin mitä ovat itse kartuttaneet ja ovat vieläpä päässeet paljon nykyistä aiemmin eläkkeelle. Heille kuuluu se, mitä ovat itse maksaneet ja sen tuotot, ei muiden rahat. Mutta tällä hetkellä me muut elätämme näitä saamatta itse vastaavaa etuutta koskaan.

Vierailija
429/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurten ikäluokkien eläkkeistä juuri pitäisi leikata. Ei heiltä, jotka ovat viime vuosina eläköityneet pienille eläkkeilleen.

Siltä entiseltä maatalon emännältäkin joka saa pienimmän eläkkeen? Paljonko leikkaisit?

Vierailija
430/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo että nykyeläkeläiset ovat joutuneet opiskelemaan pelkällä opintolainalla ei ole mikään perustelu sille, että he saavat muiden kustannuksella nelinkertaisesti suuremman eläkkeen kuin mitä ovat itse kartuttaneet ja ovat vieläpä päässeet paljon nykyistä aiemmin eläkkeelle. Heille kuuluu se, mitä ovat itse maksaneet ja sen tuotot, ei muiden rahat. Mutta tällä hetkellä me muut elätämme näitä saamatta itse vastaavaa etuutta koskaan.

Saat ihan rauhassa kadehtia mun eläkettäni 1200e/netto.

Vierailija
431/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siltä entiseltä maatalon emännältäkin joka saa pienimmän eläkkeen? Paljonko leikkaisit?

2 300 euroa ylittävältä osalta 60 % perittävä takaisin yhteiseen kassaan veroinstrumentilla.

Vierailija
432/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väittäisin suurimman osan alle 50 vuotiaita olevan Suomessa edelleen nettosaaja, mitä hän on elinaikanaan käyttänyt yhteiskunnan palveluita. 

Esim. Kunnallinen päivähoito, koulutus, terveydenhoitopalvelut,  erilaiset tuet, kuten opinto - ja asumistuki jne. 

Moni opiskelija saa enemmän tukija ja yhteiskunnan palveluita ilmaiseksi, kuin keskiverto eläkeläinen. 

Esim. maisterin tutkinto maksaa veronmaksajille n. 60.000€ ja päälle opiskelijalle maksetut tuet ja etuudet, niin puhutaan jo helposti yli sadastatuhannen euron etuudesta. 

Ei pidä paikkaansa, että moni opiskelija saisi enemmän tukia ja yhteiskunnan palveluita ilmaiseksi kuin eläkeläinen. Pelkästään takuueläke on 986,30 euroa tänä vuonna, työeläkkeestä puhumattakaan. Opiskelija saa maksimissaan opintorahaa 279,38 e/kk ja asumislisää maksi"

Mites se nyt menikään? 

Jos eläkeläinen saa 980€/kk

Ja opiskelija saa rahallista tukea 575€/kk  ja jos hän opiskelee maisteriksi, hintalappu n. 60.000€ (opetus, rakennukset ja niiden ylläpito, opetusmateriaali jne. Ja kesto n. 2-3v.  

Lisäksi valtio tukee opiskelijaruokailua lähes 10€/ateria ja opiskelijalle jää  ruokailusta maksettavaksi muutama euro. 

Lisäksi julkinen liikenne, harrastukset, kulttuuri jne. opiskelija-alennukset

Valtio/Ara rakentaa edullisia opiskelija-asuntoja, joiden rakentamista ja ylläpitoa tuetaan verovaroin, jotta opiskelijat saisivat halpoja asuntoja. 

Lisäksi, opintorahavähennys verotuksrssa 2600€ + 4115€ vuodessa, jos työstä ansiotulot ovat alle 7800€ eli opiskelija voi hankkia verovapaasti ansiotuloja n. 7800€ ja tätä etua ei ole muilla ryhmillä kuin opiskelijoilla. 

Jne.  Jne. 

Miten on,  kumpi mahtaa saada enemmän yhteiskunnan tukia ja etuuksia? 

Sitäpaitsi, opiskelu on oma valinta, toisin kuin eläkkeellä olo, koska lääketiett. vanhuksen työkyky on pysyvästi alentunut ja on työpaikalla turvallisuusriski, jos yli 70v esim. hoito-ja opetustyössä, bussikuskina jne. Eikä edes vakuutukset kata, jos sattuu vahinko. 

Vierailija
433/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko mielestäsi eläkkeiden pitäisi sitten olla? 

Nyt suurin osa maksetuista eläkkeistä on 1200- 1500€/kk brutto miinus verot eli  käteen 900-1200 €/kk.  Paljonko tuosta pitäisi leikata. 

Tässä viime vupnna maksetut eläkkeet. Suurin osa prosentuaalisesti alle 1700€ brutto

https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kaikki-elakk…

Vierailija
434/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni nykyeläkeläinenkin on aikoinaan ollut opiskelija ja kustantanut elämisensä lainalla.

Kyllä vaan. Minun puolestani voitaisiin palata noihin aikoihin myös eläkkeiden tason osalta. Jos kerran tuonaikaisilla opintolainoilla perustellaan nykykurjuutta, niin toimii se toisinkin päin. Eläkkeet takaisin 60-luvun tasolle!

Mitähän sä oikein sekoilet. Olen syntynyt 60-luvulla, ottanut opintolainaa 70-80-luvun taitteessa. Nyt eläkkeellä. Luuletko, että kaikki eläkeläiset ovat syntyneet 40-luvulla ja opiskelleet 60-luvulla?

Mutta jos otettaisiin se 80-luvun systeemi, eläkkeeni luultavasti olisi sama kuin nytkin.  Olisi vaan laskettu viimeisten työvuosien mukaan. Tosin olisin päässyt 63-vuotiaana eläkkeelle, nyt piti olla puolitoista vuotta pitempään töissä.

Vierailija
435/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän sä oikein sekoilet. Olen syntynyt 60-luvulla, ottanut opintolainaa 70-80-luvun taitteessa. Nyt eläkkeellä. Luuletko, että kaikki eläkeläiset ovat syntyneet 40-luvulla ja opiskelleet 60-luvulla?

Mitähän sä oikein sekoilet. Miksi luulisin, että kaikki eläkeläiset ovat syntyneet 40-luvulla ja opiskelleet 60-luvulla? Miksi rakentelet olkiukkoja, jotka eivät liity varsinaiseen aiheeseen mitenkään?

Vierailija
436/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija saa koulutuksen.  Eikö se ole iso etuus?

Hän ei saa valita, kouluttautuuko ja mihin. On mentävä johonkin, opiskelupaikan hakeminen on pakollista alle 25-vuotiaille vailla tutkintoa oleville. Jotta voitaisiin pakottaa heidät elämään lainalla.

Mikä ihmeen "iso etuus" koulutus on tässä työmarkkinatilanteessa?

No kenellä asiat niin heikosti että pitää mennä vasten tahtoaan ilmn lukupäätä amikseen se on voi voi.  Senjälkeen on ammatti. 

Luulen että poikani, yo-tokarilla lääkikseen ilman pääsykokeota ei näe asiaa noin toivottomana.

Vierailija
437/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuria ikäluokkia on eläkelisistä n. 380 000.  Kaikkiaan 1, 6 milj eläkeläistä.  Kannatta keskittyä haukkumaan juuri tuota vähemmistöä.

Vierailija
438/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitäpaitsi, opiskelu on oma valinta, toisin kuin eläkkeellä olo, koska lääketiett. vanhuksen työkyky on pysyvästi alentunut ja on työpaikalla turvallisuusriski, jos yli 70v esim. hoito-ja opetustyössä, bussikuskina jne. Eikä edes vakuutukset kata, jos sattuu vahinko. 

Opiskelu ei ole oma valinta vaan alle 25-vuotiaat ovat velvoitettuja hakemaan opiskelupaikkaa. Lisäksi oppivelvollisuutta on nostettu 18 vuoteen, eli nuorten on pakko aloittaa koko lukio tai ammattikoulu peruskoulun jälkeen.

Eläkeläiset eivät mitenkään automaattisesti ole ikänsä puolesta työkyvyttömiä. Monet ovat eläkkeellä jopa 40 vuotta! Tarkoitus on alun perin ollut, että oltaisiin eläkkeellä vain ne viimeiset vuoden kun työkyky on mennyt. Ei terveinä golfaavina matkustelevina kuuskymppisinä.

Vierailija
439/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyeläkelaisistä vanhimmat ovat hieman yli 100-vuotiaita, nuorimmat (työ)eläkeläiset reilu 60-vuotiaita. Osa ollut eläkkeellä reilut 40 vuotta, osa kuukauden. He ovat maksaneet hyvin eri tavalla työeläkemaksuja, samoin eläke on kertynyt eri säännöillä. 

Lopettakaa nyt jo puhumasta NYKYELÄKELÄISISTÄ niinkuin he kaikki olisivat jääneet eläkkeelle saman ikäisinä samoilla ehdoilla.

Vierailija
440/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kenellä asiat niin heikosti että pitää mennä vasten tahtoaan ilmn lukupäätä amikseen se on voi voi.  Senjälkeen on ammatti. 

Luulen että poikani, yo-tokarilla lääkikseen ilman pääsykokeota ei näe asiaa noin toivottomana.

Tämäkin osaltaan kertoo, millainen gerontokratia Suomi on. Ainoa ammatti, joka enää lyö leiville ja jota kaikki kynnellekykenevät nuoret lähtevät opiskelemaan, on lääkärin työ. Joka toinen on nykyään lääkäri tai hakemassa lääkikseen. Tuota pitää hienona saavutuksena ja hyvänä kehityksenä vain täysin kehityksen kelkasta tipahtanut seniili.