Tipaton Tammikuu 2026
Kuluvaa vuotta on enää muutama päivä jäljellä, ketkä lähtee mukaan tipattoman tammikuun viettoon?
Tilannepäivitykset ja tsemppaukset tähän ketjuun!
Kommentit (127)
Minä pidän kuukauden sijasta tänä vuonna tipattoman 6 kk. Eli juon tänä vuonna vain joka toinen päivä!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä tipaton tammikuu on pitkä, kauanko tätä vielä kestää?
Loppuisi jo tämä tammikuu. Kävin jo konjakkipullon hankkimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös kohtuukäyttö voi johtaa maksakirroosiin jos se on jatkuvaa:
Mä en usko. Italiassa esim. lähes kaikki yli 40 vuotiaat juovat joka päivä 1-2 lasia viiniä.
Tämä on klassinen kulttuurinen väärinkäsitys. Suomalaiset usein:- Romantisoi välimerellistä elämäntapaa.
- Olettaa, että viini = terveellistä, koska se liittyy ruokaan.
- Käyttää myyttiä puolusteluna omalle juomiselle.Mutta todellisuus on toinen:
Ns. viinimaissa alkoholin kulutus on laskenut vuosikymmeniä eikä viiniä enää juoda päivittäin.
Asun keski-euroopassa ja lähipiiriini kuuluu niin ranskalaisia, italialaisia, espanjalaisia kuin portugalilaisia. Viinipullo aukeaa vain paremman illallisen merkeissä viikonloppuna jos silloinkaan.
Kyllä juodaan! Se on ihan oikeasti monessa maassa täysin normaalia ajatella punaviinin olevan elintarvike. Lasillinen viiniä lounaalla on maailman arkipäiväisin juttu. Ei sitä edes ajatella alkoholina.
Aihe tipaton tammikuu, ei muiden maiden juomakulttuuri.
Vierailija kirjoitti:
MIKSI ei voi myöntää että on ongelma alkoholin kanssa kun täytyy pitää tipatonta!
Itsehuijausta mokoma tipaton!
Juon korillisen kaljaa VUODESSA. Max kaksi olutta kerrallaan. Aina on olut näin. Mielestäni minulla ei ole alkoholiongelmaa, vaikka pidänkin jälleen tipattoman.
M
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSI ei voi myöntää että on ongelma alkoholin kanssa kun täytyy pitää tipatonta!
Itsehuijausta mokoma tipaton!
Juon korillisen kaljaa VUODESSA. Max kaksi olutta kerrallaan. Aina on olut näin. Mielestäni minulla ei ole alkoholiongelmaa, vaikka pidänkin jälleen tipattoman.
M
Siis ollut :D
Tee yy pee oo näköjään jää moderointiin...
sama
Tipaton tammikuu varmasti onnistuu monelta, mutta huumeeton tammikuu (tai vaikka huumeeton helmikuu) on nykypäivänä monelle täysin mahdoton suoritus. Sen verran pahasti ihmiset ovat mömmöihin nykyään koukussa.
Vierailija kirjoitti:
Ei anneta pienten vastoinkäymisten lannistaa! Ja kiva nähdä täällä taas tuttuja nimiä!
Eilinen meni helposti ja viinin lipittäminen tuntui kovin kaukaiselta ajatukselta. Hehheh. Nyt onkin sitten perjantai-ilta, eikä ihan niin helppoa.
-Tomsku
Toivottavasti Tomskun ja muidenkin perjantai-ilta meni hyvin ja tänään olis entistä vähemmän mielitekoja!
- Try Dry
Tuleeko tipattoman tammikuun jälkeen huikka Helmikuu?
Päivä 8. Edelleen tuntuu siltä, että ruoka on tällä hetkellä suurempi addiktio kuin alkoholi, mutta vanhastaan sen tiedän, että kohta suu taas alkaa napsaa ja kuolaan jokaisen kotona valitettavasti olevan oluttölkin perään. Tällä hetkellä lievä mieliteko johonkin makeaan jälkiruokaviiniin, vaikka yleensä en makeiden perään ole. Tämän hetken voimavarani on se, että tosiaankin muistissa on ne jäätävät pahoinvoinnit joita alko minulle aiheuttaa. En saa päänsärkyä, en oksentele, mutta tulen niin huonovointiseksi että melkein toivon jotta tulis joku ja tappais. Voi tullakin, esim. alkoholin muodossa.
Olen näitä tipaton ketjuja seurannut ja tänne kirjoitellut myös parina edeltävänä vuonna. Olipa nimimerkkikin, mutta taisin olla liian rehellinen ja tunnistettava, joten ainakin toistaiseksi olen nimetön. Vai pitäisikö keksiä joku uusi nikki? Muistan kyllä teidät vakkari nimimerkit. Tsemppiä teille ja kaikille muillekin.
Täällä ollaan. Käytiin kaverin kanssa pizzeriassa, ja totesin, että ei ole kaikilla tipaton tammikuu. Hieman kirpaisi, mutta toisaalta tiedän että olen tässä ihan vapaasta tahdostani. Maistui se pizza vedenkin kanssa. Hyvillä mielin siis eteenpäin. -Tomsku
Pidin tipattoman marraskuun. Ja joulukuussa join yhteensä ehkä pullon punaviiniä ja pari lasia shampanjaa. En kaipaa tipatonta tammikuuta.
tipaton tammikuu
hepitön helmikuu
maistuva maaliskuu
huuruinen huhtikuu
tokkurainen toukokuu
kehno kesäkuu
hikinen heinäkuu
ellottava elokuu
synkkä syyskuu
lohduton lokakuu
mainio marraskuu
joutava joulukuu
Kai tästä tipaton tulee kun en juo kotona alkoholia eikä ole mitään menoja tiedossa.
Viimeksi join olutta lokakuussa eräässä illanvietossa.
-m
Tipaton alko minulla, mutta kyllä tämä vähän jo rassaa kun puoliso sitten kuitenkin juo kuten ennenkin. Eli kaiket viikonloput.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tipattoman tammikuun jälkeen huikka Helmikuu?
Huikka helmikuu olisi menetetty mahdollisuus. Tipattoman tammikuun viimeisenä päivänä on jo yli puolenvälin kun asettaa seuraavaksi tavoitteeksi olla alkoholiton 60 päivää. Kun tuo 60 päivää tulee täyteen on jo reilusti yli puolen välin kun seuraavaksi tavoitteeksi ottaa olla alkoholiton 100 päivää.
Sitten kun tulee 100 päivää täyteen niin Spring Sober haaste on jo käynnissä ja sen parissa voi jatkaa juhannukseen asti. Sitten ei olisikaan kovin kaukana siitä, että on ollut alkoholiton puoli vuotta. Ja jos puolet vuodesta on jo taputeltu niin meneehän se toinenkin puolikas!
Mukana ollaan. Haastetta tuo se, että joululta jäi avaamaton konjakkipullo ja oluita jääkaappiin. Ei houkuttele nyt, mutta 1-2 viikon päästä tilanne voi olla toinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen absolutisti, mutta en raivoraitis. Muut saavat vetää ihan mitä lystäävät, kunhan heillä on kivaa. Itse pidän hauskaa selvin päin ja hymysuin.
Miksi jokaiseen alkoholiketjuun tulee aina näitä kullimuumeja jeesustelemaan? Suksikaa vi**uun, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Mukana ollaan. Haastetta tuo se, että joululta jäi avaamaton konjakkipullo ja oluita jääkaappiin. Ei houkuttele nyt, mutta 1-2 viikon päästä tilanne voi olla toinen.
Entä jos heittäisit pois? Konjakki jollekin lahjaksi, oluet heittäisit pois?
Kyllä tämä tipaton tammikuu on pitkä, kauanko tätä vielä kestää?