Tipaton Tammikuu 2026
Kuluvaa vuotta on enää muutama päivä jäljellä, ketkä lähtee mukaan tipattoman tammikuun viettoon?
Tilannepäivitykset ja tsemppaukset tähän ketjuun!
Kommentit (39)
Aina näihin ketjuihin tulee vähintään se yksi ylenkatsomaan, oikein kärppänä odottaa, että saa tulla tipattomien ketjuun halveksumaan ja puhumaan "ryyppäämisestä" ivallisesti.
Mutta aiheeseen. Mukana ollaan.
No, vuosi sitten pidin; ei tullut musta yhtään sen parempaa (eikä pahempaa). Syksy meni vaan tipotellessa ja päätin, et syytä olis, jo lääkkeidenkin takia (maksa). Sitten, soimasin itteäni: pitikö sitä koko syksy?, nyt kun pimein aika vuodesta ja keissiä tekis mieli? ... Päätin syksyllä (taas lääkkeiden takia), et antaapa olla, samoin kuin myös "tipaton".
Muistelin nuoruutta, "tipattomalla" luuhasin baareissa - itseasiassa siellä oli hauskaa - muita samanlaisia :)
minulla käynnistyi 3 vuosi tipattomalla joten tämä tammikuu menee siinä missä muutkin kuukaudet tipattomana
Mulle tipaton on siirtymäriitti loppusyksyn liiallisesta herkuttelusta ja kippistelystä takaisin normaaliin. Mulla aina marraskuun pimeydessä tulee sellainen vaihe, että alan leipoa, herkutella, tulee ostettua alkoholillista glögiä ja kuohuviiniä tulee nautittua juhlissa, punaviiniä joulupyhinä jne. Tammikuussa irtaudutaan tästä ja palataan tavalliseen arkeen, johon nuo eivät kuulu kuin aniharvoin, tammikuussa ei ollenkaan. Yleensä vedän helmikuunkin, joskus vappuun saakka.
Kävin hotellin aamupalalla ja ainakin kahdella pöytäseurueella oli joko skumppaa tai valkoviiniä lasissa jo ennen yhdeksää Ilmeisesti oli tarve loivennella sitten. Olin eilen vissylinjalla joten kone lähti hienosti käyntiin ihan vaan vedellä ja kahvilla :)
- Try Dry
Vierailija kirjoitti:
minulla käynnistyi 3 vuosi tipattomalla joten tämä tammikuu menee siinä missä muutkin kuukaudet tipattomana
Upea saavutus!
Minä teen aina päinvastoin kuin muut. Vietän kostean tammikuun. Muina kuukausina en juurikaan ota. Heinäkuussa 2 pitkää olutta terassilla Tallinnassa.
Minä innostuin säästämisestä ja sen vuoksi aion jättää alkon oven kiinni. Katsoin tiliotteilta viime vuoden alkon ostot ja kauhistuin kuinka paljon on ao kauppaan kannettu rahaa. En edes kehtaa kertoa kuinka paljon. Tykkään kyllä olla vähän päissäni mutta senpä takia minun pitääkin varoa ettei tykkäämiseni tule joka päiväiseksi. Niinpä alan lihottamaan säästötiliäni vaikkei minulla selvää kohdetta vielä säästörahoille ole. Mukana olen!
Myös kohtuukäyttö voi johtaa maksakirroosiin jos se on jatkuvaa:
Vierailija kirjoitti:
Minä innostuin säästämisestä ja sen vuoksi aion jättää alkon oven kiinni. Katsoin tiliotteilta viime vuoden alkon ostot ja kauhistuin kuinka paljon on ao kauppaan kannettu rahaa. En edes kehtaa kertoa kuinka paljon. Tykkään kyllä olla vähän päissäni mutta senpä takia minun pitääkin varoa ettei tykkäämiseni tule joka päiväiseksi. Niinpä alan lihottamaan säästötiliäni vaikkei minulla selvää kohdetta vielä säästörahoille ole. Mukana olen!
Moni ei varmaan tule edes ajatelleksi kuinka paljon alkoholiin kuluu rahaa, hyvä että otit tämän näkökulman esiin!
Vierailija kirjoitti:
Minä teen aina päinvastoin kuin muut. Vietän kostean tammikuun. Muina kuukausina en juurikaan ota. Heinäkuussa 2 pitkää olutta terassilla Tallinnassa.
Mielenkiintoista, onko sulla joku erityinen syy pämpätä koko tammikuu?
En lähde. Viini, kalja, whsky ja cognakki on liian hyvää. Naminami.
Kitukaa, pösilöt!
Mun tipaton on kestänyt jo pari vuotta. Ei alkoa mihinkään tarvi.
Vierailija kirjoitti:
En lähde. Viini, kalja, whsky ja cognakki on liian hyvää. Naminami.
Kitukaa, pösilöt!
Olet tainnut startata vuoden ensimmäisen päivän whskyllä ja cognakkilla? 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tipaton alkoi 27.12 ja nyt 5. päivä ilman sitä myrkkyä. Oloni on niin hyvä.
Mukana!
Ja olosi vain paranee, odotahan vaan kun on kuukausi tai kaksi tapatonta takana!
Kiitos kannustuksesta. Noinhan se on, mutta kun sen muistaisi tipattoman jälkeenkin. 2 vuotena olen ollut tipattomalla. Toissa vuonna lipsahdin, aukesiko korkki muutama pv vai kokonainen viikko ennen kuun loppua, en enää muista. Viime vuonna tasan 30pv tipattomana, 31.1 oli nenä taas lasissa. Kylläpä on hyvä olla kun ei ole pahoinvointia, eikä morkkista kun eilinenkin meni alkotta, mutta illalla nauttimani muutama 0% tölkki aiheutti yöllisen närästyksen ja vatsan poltteen. Ehkä pidättäydyttävä hapollisista juomista jotta vatsaparka saa toipua kunnolla. Onnea tähän uuteen vuoteen, olkoon se parempi kuin edellinen!
Tipaton Tammikuu on "holistien" ongelma.
Noniin, oli aikomus jättää alkoholi mutta taas nämä "tipattomat tammikuut" romahduttaa heti alkuunsa. En lähde näihin massahössötyksiin mukaan ja joudun sen vuoksi ostamaan viinaa.
Vierailija kirjoitti:
Noniin, oli aikomus jättää alkoholi mutta taas nämä "tipattomat tammikuut" romahduttaa heti alkuunsa. En lähde näihin massahössötyksiin mukaan ja joudun sen vuoksi ostamaan viinaa.
🥱
No sehän tässä nyt myönnetäänkin. Ei kai alkoholia käyttämätön pidä tipatonta? Miksi hyökkäät?
Ryhdyin tänään tipattomalle juuri tipattoman idean mukaan, että laitetaan korkki kiinni kostean pikkujoulukauden jälkeen. Samalla laitan stopin herkuttelulle.
Eli olen mukana!