Tipaton Tammikuu 2026
Kuluvaa vuotta on enää muutama päivä jäljellä, ketkä lähtee mukaan tipattoman tammikuun viettoon?
Tilannepäivitykset ja tsemppaukset tähän ketjuun!
Kommentit (127)
Tarkoitus oli viettää tipatonta tammikuuta, mutta eiliset uuden vuoden juhlat venähti kolme tuntia tammikuun puolelle. No, uusi yritys ensi vuonna!
Vierailija kirjoitti:
Kivasti sentään porukkaa mukanakin 😀 Mulla taas aikomuksena tipaton tammikuu ja sen jälkeen muutenkin vähentäminen. Tai jos pystyy niin jatkan tipatonta pidemmällekin. Hienoa että moni on onnistunut jättämään alkon kokonaan taakseen, nostan hattua.
Minulla on tavoitteena parantaa terveyttä ja saada muutama kilo laihdutettua. Katsotaan miten käy. Ei ainakaan nyt eka päivä tuota tuskaa mikä on varmaan ihan hyvä 😅
Mutsi
Sama juttu eli tärkeintä terveysnäkökohdat ja hyvänä kakkosena laihdutus. Olen syksystä saakka yrittänyt tiputtaa 4-5kg mm. 8/16 -pätkäpaastolla, mutta kun viikossa 3-4 pv menee ihan hyvin, niin torstaina tai perjantaina rapsahtaa tölkki tai viinipullo auki, laihdutus unohtuu ja syön, juon, syön, juon. Parhaimmillaan lähti n. 2kg, mutta korkojen kanssa on tullut takaisin. Jospa nyt saisin itseni kuriin, jopa toffeesuklaan suhteen.
Yli kolme vuotta ollut jo tipattomalla. Ei ole paino- eikä rahaongelmia.
Mukana. Kohta ensimmäinen päivä lusittu.
Vierailija kirjoitti:
Myös kohtuukäyttö voi johtaa maksakirroosiin jos se on jatkuvaa:
Mä en usko. Italiassa esim. lähes kaikki yli 40 vuotiaat juovat joka päivä 1-2 lasia viiniä.
Minulla päivä 6 eikä vielä yhtään mielitekoa alkon suuntaan vaikka puoliso kittaa olutta joka ilta. On vaan omat jopa useamman päivän pahoinvoinnit vielä erittäin hyvin muistissa. Toivottavasti eivät tällä kertaa unohdukaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös kohtuukäyttö voi johtaa maksakirroosiin jos se on jatkuvaa:
Mä en usko. Italiassa esim. lähes kaikki yli 40 vuotiaat juovat joka päivä 1-2 lasia viiniä.
Tämä on klassinen kulttuurinen väärinkäsitys. Suomalaiset usein:
- Romantisoi välimerellistä elämäntapaa.
- Olettaa, että viini = terveellistä, koska se liittyy ruokaan.
- Käyttää myyttiä puolusteluna omalle juomiselle.
Mutta todellisuus on toinen:
Ns. viinimaissa alkoholin kulutus on laskenut vuosikymmeniä eikä viiniä enää juoda päivittäin.
Asun keski-euroopassa ja lähipiiriini kuuluu niin ranskalaisia, italialaisia, espanjalaisia kuin portugalilaisia. Viinipullo aukeaa vain paremman illallisen merkeissä viikonloppuna jos silloinkaan.
Tipaton tammikuu minullakin taas menossa. Sitä kyllä maksa-parkani varmaan tarvitseekin!
Yleensä - ja niin tälläkin kertaa - tarkoitus olisi samalla pudottaa painoa viitisen kiloa. Tipattomana pysyminen yhden kuukauden ajan ei ole tuottanut vaikeuksia (vaikka suurkuluttaja olenkin), mutta painon pudottaminen ei tunnu onnistuvan. Siksi ajattelinkin, että pidättäydyn alkoholista niin kauan, kunnes olen saavuttanut painotavoitteeni. Jos siihen ei tammikuu riitä, niin sitten pullon korkki ja suklaalevyt pysyvät kiinni vielä helmikuussakin.
Tsemppiä ja hyvää uutta vuotta kaikille!
Sinna
Tähän asti oken pystynyt olemaan koko tämän vuoden juomatta.
Mulla meni ensimmäinen päivä vähän huonosti. Tai päivä hyvin mutta illalla sorruin avattuun viinitonkkaan 😞 aamulla oli morkkis mutta päätin, ettei voi mitään ja uusi yritys tänään. Tsemppiä kamssaeläjille!
Mutsi
Ei anneta pienten vastoinkäymisten lannistaa! Ja kiva nähdä täällä taas tuttuja nimiä!
Eilinen meni helposti ja viinin lipittäminen tuntui kovin kaukaiselta ajatukselta. Hehheh. Nyt onkin sitten perjantai-ilta, eikä ihan niin helppoa.
-Tomsku
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni ensimmäinen päivä vähän huonosti. Tai päivä hyvin mutta illalla sorruin avattuun viinitonkkaan 😞 aamulla oli morkkis mutta päätin, ettei voi mitään ja uusi yritys tänään. Tsemppiä kamssaeläjille!
Mutsi
Ei se mikään tipaton tammikuu ole, jos olet jo 1. päivä vetänyt perseet! Eikö sinulla ole mitään selkärankaa?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutsi
Ei se mikään tipaton tammikuu ole, jos olet jo 1. päivä vetänyt perseet! Eikö sinulla ole mitään selkärankaa?!
Samaa mietin, vaikka nyt en mitään perseitä vetänytkään. No, tänään onnistui uusi alku, että ehkä se tästä!
Mutsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutsi
Samaa mietin, vaikka nyt en mitään perseitä vetänytkään. No, tänään onnistui uusi alku, että ehkä se tästä!
Mutsi
Älä Mutsi lannistu, päivä kerrallaan eteenpäin!
- Try Dry
Alkoholia voi olla juonatta muinakin kuukausina kuin tammikuussa. Aina kummasti löytyy tekosyitä juoda. Pitää odottaa juomattomuutta ihan tammikuuhun asti, ihan jopa yksi kuukausi pitää olla juomatta. Normaali ihminen pystyy helposti olla juomatta kauemminkin kun kuukauden.
Tänään huomasin kaapissa täyden pitkän Karhun ja häivähdys kävi mielessäni, että tuon kun otan ja huitasen naamaan. Onneksi tuo tunne oli ohi yhtä nopeasti kuin se tulikin. Nyt illalla puoliso availee uusia oluitaan, pitihän niitä tänään lisää ostaa. Itse hörpiskelen 0% siideriä kun jotain on juotava, vaikka arvaankin että yöllä Rennie taas maistuu.
Alkoa ei vieläkään tee mieli, mutta saan purra hampaitani etten tekisi paria maksamakkaravoikkaria kun tuore ruisleipä suorastaan kutsuu luokseen. Ei minulla ole nälkä. Minulla on halu syödä. Lähellä lankeemusta olen ollut, olen jo jääkaapin oven avannutkin, mutta sain itseäni niskasta kiinni. Yritän taas 8/16 tyyliä ja seuraavan kerran saan syödä vasta huomenaamuna. Onneksi alkottomuus tuo edes vähän selkärankaa, mutta silti tarvitsisin lukon suuhuni tai ainakin pitävää teippiä.
Viikko jo tipatonta takana, helppoa kun ei ole mitään juhlia tammikuussa.
Tulen tässä vähän jälkijunassa👍 Eilen oli vähän krapula, eikä maistunut. Tänään se veri punnitaan, olutta on ja muutama päivä vielä lomaa. Helppo olisi huijata itseään, että eihän nyt yksi päivä mitään haittaa..
Tissuttelu on kyllä karannut itseltäni käsistä ja siksi ainakin yritän tipatonta. Ikävä kyllä riippuvuus on jo kehittynyt niin ensimmäinen viikko ja toinenkin tulee olemaan vaikea.