Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen jo lapsesta saakka miettinyt mikä järki on vierailla haudalla?

Vierailija
26.12.2025 |

Siinä sitä pönötetään haudan edessä ja katsellaan " tuolla se nyt on".

Mitä teillä liikkuu päässä oikein kun seisotte siinä haudalla ja miksi sinne pitää menmä katselemaan kiveä missä on nimi?

Itse olen monesti joutunut olemaan siellä niin se on ainoa paikka, missä päässäni ei liiku mitään, ei yhtään mitään ajatuksia, paitsi ehkä että pitäisikös lähteä tästä kotiin vaikka kaupan kautta... Kerro!

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn haudoilla joulun aikaan, muutenhan en hautausmaalla käykään. Se on perinne lapsuudesta lähtien, kun jouluisin aina käytiin sukulaisten haudoilla viemässä kynttilä. Jatkan perinnettä näin aikuisena. Pimeällä siellä on kaunista, kun kynttilämeri ympäröi muuten pimeää aluetta. 

Lisäys: sehän on kuolleiden sukulaisten muistamista/muistelemista kun haudoilla käydään. 

Vierailija
82/109 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isämme valitsi oman hautakivensä meidän kotitalon pihalta. Sellainen uniikki luonnon muovaava kivi, jossa on täydellinen pinta ja joka on kuin tehty kestämään myrskyt ja puuskat. Se oli täysin selvää, että sen kiven isämme saa kuollessaan. Ei me sitä kiveä itsessään muistella, mutta on kiva mennä muistelemaan paikkaan, jossa se kivi on muistuttamassa isämme viisaista sanoista. Kotona selaillaan kuvia usein ja muistellaan aina puheissamme hauskoja hetkiä, mutta ehkä se haudalla käyminen konkretisoi sen, että isän maallinen elämä on päättynyt vaikkei puheissa aina siltä kuulosta. Ja kyllähän siellä hautausmaalla ne jäänteet on, jotka kertoo omaa tarinaansa historian kirjoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole mitään järkeä.

Mä en halua mitään 2 neliömetrin tonttia ja matkalaukkua siihen päätyyn. Eikä halua kukaan ystävistäni. Ei hekään haudoilla ramppaamista tajua.

Onko se jokin maalaisten katoava juttu?

Vierailija
84/109 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarvitsee nurmikkopläntin ja graniitinpalan läheisen muistamiseen, on dementia sangen pitkällä.

Vierailija
85/109 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa. Mieluummin seurustelen elossa olevien kanssa.

Vierailija
86/109 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No loppujen lopuksi mikä järki missään on. 

Vierailija
87/109 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Siinäpä mietit hautaan saakka. Kannattaa kuitenkin miettiä myös, muita asioita ihan itse.

Vierailija
88/109 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n mielestä haudalla käymisessä ei ole mitään järkeä, mutta palataanko asiaan sitten kun häneltä kuolee oma lapsi. Minä käyn lapseni haudalla joka päivä, eikä minun tarvitse selittää kenellekään MIKSI se on minulle tärkeää. 

Ei tarvikaan. Miksi sinulle kuitenkin pitää selittää se, että se käynti ei kaikille ole tärkeää?

Vierailija
89/109 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en halua mitään 2 neliömetrin tonttia ja matkalaukkua siihen päätyyn. Eikä halua kukaan ystävistäni. Ei hekään haudoilla ramppaamista tajua.

On varmasti jotain epäviisasta, Turkissa  huomasimme kauhean ison ohdakepellon, se oli hautausmaa. Joku täällä tuhkasi läheisensä ja laittoi kompostiin, tökkii aina väliin talikolla. 
Uudet tuulet puhaltavat maassamme joka saralla, elellään ku siat vatukossa😡

Vierailija
90/109 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n mielestä haudalla käymisessä ei ole mitään järkeä, mutta palataanko asiaan sitten kun häneltä kuolee oma lapsi. Minä käyn lapseni haudalla joka päivä, eikä minun tarvitse selittää kenellekään MIKSI se on minulle tärkeää. 

Ei tarvikaan. Miksi sinulle kuitenkin pitää selittää se, että se käynti ei kaikille ole tärkeää?

Todentotta, on ihmisiä joille kukaan ei ole tärkeä, etkä sinäkään ole kenellekään tärkeä. 
-eri

Vierailija
91/109 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn haudoilla joulun aikaan, muutenhan en hautausmaalla käykään. Se on perinne lapsuudesta lähtien, kun jouluisin aina käytiin sukulaisten haudoilla viemässä kynttilä. Jatkan perinnettä näin aikuisena. Pimeällä siellä on kaunista, kun kynttilämeri ympäröi muuten pimeää aluetta. 

Vain amatöörit käyvät hautausmaalla ainoastaan jouluna. Tänäkin jouluna Hietaniemessä oli yhtä kova tungos kuin Stockmannin Hulluilla päivillä, kun ihmiset työntyivät sinne yhtä aikaa autoineen, koirineen ja lastenvaunuineen. 

Muistakaa hakea kynttilänne pois sitten kun ne ovat sammuneet. Muovi- ja metallijätteen kerääminen ja lajitteleminen teettävät hautausmaan työntekijöillä paljon ylimääräistä työtä heti joulunpyhien jälkeen.

Vierailija
92/109 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä poismenneiden muistelun ja kaipuun, mutta haudalla käynti ei minullekaan tapana avaudu, kun se ihminen ei kuitenkaan ole metafyysisesti siellä..

Vierailija
93/109 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haudoilla ramppaaminen on suremisen rituaali esim. täällä Helsingissä.

Vierailija
94/109 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain amatöörit käyvät hautausmaalla ainoastaan jouluna. Tänäkin jouluna Hietaniemessä oli yhtä kova tungos kuin Stockmannin Hulluilla päivillä, kun ihmiset työntyivät sinne yhtä aikaa autoineen, koirineen ja lastenvaunuineen. 

Muistakaa hakea kynttilänne pois sitten kun ne ovat sammuneet. Muovi- ja metallijätteen kerääminen ja lajitteleminen teettävät hautausmaan työntekijöillä paljon ylimääräistä työtä heti joulunpyhien jälkeen.

Hyvä että joillakin on töitä, eikö?

Vierailija
95/109 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä naapurihaudan omaiset ajattelisivatkaan, jos meidän isomummon haudalla ei olisi pakollisia kynttilöitä ja kanervia? Luulisivat vielä, että olemme huonoja ja piittaamattomia ihmisiä, jotka eivät välitä isomummostaan. Naapurihaudalla ei muuten viime kesänä ollut kuin pari orvokkia ja nekin kastelematta, häpeällistä miten omaisen hauta voidaan tuolla tavoin laiminlyödä!

Miten voit tietää että edes on niitä omaisia enää jotka hoitaisi.

Vierailija
96/109 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lapsesta saakka käynyt rakkaideni haudoilla, teini-iässä aloin kierrellä katsellen vanhoja hautakiviä ja miettien ihmiselämän vaiheita. Historia on minulle tärkeää, toisinaan käyn  Suomen  kulttuuriin ja politiikkaan vaikuttaneiden henkilöiden haudoilla ja ajattelen heitä kunnioituksella. Tavalliset kansalaisetkin lepäävät mullan alla tasavertaisina, he ovat  rauhansa saavuttaneet kuten aikanaan meistä jokainen. 

Vierailija
97/109 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään minun lapseni kuolema ei ole sinulle tärkeä, idiootti.

Vierailija
98/109 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ajatellut että haudalla käyminen olisi pönöttämistä. Jonkun valtiomiehen hautajaiset ovat pönöttämistä.

Vierailija
99/109 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sen takia kirkollisveroa maksetaan että ne työntekijät saa palkkansa. Voivat sen eteen sitten töitä tehdä.

Vierailija
100/109 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vuodessa,  kesällä  käyn katsomassa vanhempieni haudalla   onko kivi pystynyt pystyssä. Kiertelen samalla siellä kouluajan kaupungin hautausmaalla. Tulee muistoja ihmisistä, joiden huutoja satun huomaamaan.