Onko drag mielestäsi hauskaa?
Olen ollut paljon tekemisissä seksuaalivähemmistöjen kanssa elämässäni ja koen jopa jollain tapaa kuuluvani heidän joukkoonsa, vaikka normihetero olenkin. Siksipä onkin hieman yllättävää, että olen alkanut katsella drag-esityksiä vähän toisesta näkökulmasta, transaktivismin takia. Eikö drag pohjimmiltaan ole pilkkaamista? Naishahmosta tehdään ilkeä ja räävitön piirteitä liioittelemalla. Sitähän drag on. Samaan tyyliin useimmat transnaisetkin toteuttavat "naiseuttaan". Se on heidän näkemyksensä naiseudesta.
Kaikenkaikkiaan tuntuu, etten jaksa enää yhtään tämäntyylistä huumoria, se kun on muuttunut todeksi transaktivismin myötä. Kuka tahansa pilakuvamaisesti naista esittävä voi muuttaa sukupuolensa ja esittää härskiä vanhaa ämmää miehekkäästi ja aggressiivisesti.
Miksi tämän pitäisi oikeastaan olla hauskaa naisten mielestä?
Kommentit (804)
"Esittäisitkö rodulliseen tai uskonnolliseen vähemmistöön kuuluvaa henkilöä, romania, saamelaista tai muslimia? Olisiko mielestäsi yhtä hyväksyttävää parodioida ja stereotypisoida eri etnisyyksiä kuin mihin itse kuuluu?"
Tämä on todella hyvä vertaus ja osoittaa mihin dragin vanheneminen liittyy. Enää ei ole soveliasta esittää etnisyyksien stereotypioita parodioivia hahmoja, mutta naisiin liittyen se edelleen koetaan ok:ksi, koska esiintyjät yleensä kuuluvat seksuaalivähemmistöihin ja ilmiö on peräisin seksuaalivähemmistön historiasta. Ap
"Sehän tässä onkin, että mitä lisäarvoa drag antaa esitykselle, oii ylöspano miten taidokas tahansa. Keskinkertainen stand up, pantomiimi tai lipsync on keskinkertaista, vaikka sen tekisi dragina. Asia erikseen, jos fanittaa fantasiapukeutumista itseisarvona."
Hyvä kysymys tämäkin. Jos arvostaa hyvää stand upia niin mitä lisäarvoa siihen tuo naamioituminen naiseksi? Mihin dragia tarvitaan ja mihin se on tarkoitettu? Ytimessä on naiseuden parodia aivan kuten nunnuka nunnuka -hahmoissa, joita kuitenkaan ei nähdä enää sopivana huumorina. Ap
"Tajuatko sinä, että yleensä ei pidetä sopivana, että viiteryhmään kuulumaton henkilö tekee karikatyyriä enemmän tai vähemmän ilkeästä kulmasta. Nykyäänhän drag-piireissä on ongelmallista, jos valkoinen esittää mustaihoista naisartistia."
Aivan. Ja paradoksaalista on sekin, että transnaiset halusivat kieltää miesnäyttelijän esittävän heitä näytelmässä, jossa siis ei ollut mitään pilkkaa mukana (Kansallisteatterin absurdi skandaali, missä väitettiin, ettei transihmistä saa näytellä, ellei näyttelijä ole itse trans: kaiken huipuksi tämä vaatimus hyväksyttiin!). Se ei kuitenkaan ole heille ongelma, että dragissa pilkataan naista ja esiinnytään naisena. Ap
Lisää hyväntahtoista ivaa maailmaan vaan, niin itselle nauramisen taito katoa kokonaan.
Sehän on muuten aina ollut arvostettu piirre ihmisessä, sitä kannattaa kehittää ja jos ei kertakaikkiaan pysty, niin kannattaa n teeskennellä edes.
"Me jotkut heteronaiset emme koe sitä ivaa, koska emme tunnista itseämme parodioidusta hahmosta tai koe, että drag-artisti pilkkaa koko sukupuoltamme. Naiset ovat todella heterogeeninen ryhmä.
Outoa muuten samassa lauseessa puolustella vähemmistöihin kohdistuvaa pilkkaa kuittaamalla se vasemmiston loukkaantumiseksi ja samalla vaatia että itse enemmistöryhmiin ei saa kohdistua mitään ivaa."
Kysymys ei ollut mulle, mutta vastaan silti. Stereotypiat, joita dragissa olen itse nähnyt kohdistuvat esimerkiksi naisen alkoholismiin, ikääntymiseen ja muihin sellaisiin asioihin, joiden pilkkaamista ei enää nykyään muualla pidetä hyväksyttävänä. Esimerkiksi kun elokuva Sahti esitettiin, sen humoristinen kulma naisten alkoholismiin nähtiin joidenkin katsojien silmin loukkaavana. Mitä hauskaa on alkoholismissa tai siinä, että nainen vanhenee? Jos edes naiset itse eivät enää voi ongelmitta esittää näitä asioita humoristisesta kulmasta, mutta dragissa voidaan pilkata vapaasti naisen heikkouksia tai sairauksia kuten alkoholismi.
Se on oikeasti erikoista, että vain dragissa on sallittua se mitä muualla pidetään sopivana. Ei tosin enää kaikkien mielestä kuten ketju osoittaa.
Ja minähän en ole mitään kieltämässä, vaikka sitä monet koettavat minulle ehdottaakin rooliksi. Ihmiset äänestävät jaloillaan ja ehkä tämä on tärkeä osa joidenkin maailmankuvaa: nähdä naiset sellaisina kuin drag yleensä esittää. Kaikki on kannanottoa, syöminen ja taide myös. Ap
Vierailija kirjoitti:
Lisää hyväntahtoista ivaa maailmaan vaan, niin itselle nauramisen taito katoa kokonaan.
Sehän on muuten aina ollut arvostettu piirre ihmisessä, sitä kannattaa kehittää ja jos ei kertakaikkiaan pysty, niin kannattaa n teeskennellä edes.
En ole koskaan kokenut, että drag-artisti olisi esittänyt minua. Näetkö sinäkin niin, että tarkoitus on pilkata alkoholistia tai ikääntynyttä naista, jolloin pilkan meneminen maaliin on osoitus onnistumisesta niin että saadaan lyötyä näitä ihmisiä kunnolla alaspäin? Ajatus alas lyömisestähän oli ketjussa aiemmin esillä. Näen todellakin dragin alas lyömisenä - tällaisille naisille pitää nauraa ja heitä saa pilkata ja ellei ajattele näin, olet itse sellainen nainen (kuten nyt kirjoitat). Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tällein naisena en todellakaan jaksa ottaa itseeni jotain drag-esitystä, koska en ole sellainen räävitön kotka. Ja jos olisinkin, suhtautuisin asiaan edelleen huumorilla.
Joo, ap:n ei tarvitse tykätä mutta älä nyt rupea muiden puolesta päättämään, saako tykätä vai ei.
Miksi sitten erityisesti vasemmistossa paheksutaan käytännössä kaikkien muiden ihmisryhmien stereotypisointia ja parodiointia, erityisesti viiteryhmään kuulumattoman tekemänä?
On tosi noloa ns. lyödä alaspäin. Naiset eivät ole vähemmistö.
Minusta dragissa on nimenomaan kyse alas lyömisestä. Jos katsotaan millaisia stereotypioita siellä on, esitetään samalla väite siitä millaisia naisia pitääkin pilkata. Se koetaan edistyksellisenä. Ap
"Koko show'n shokkiarvo on siinä että oikea nainen ei voi käyttäytyä, sanoa, tai tehdä drag-artistin kertomia juttuja. Koska niistä saa leiman, tulee halveksituksi, saa stigman, l-tkan maineen jne. Eikä ole mitään rooliasua minkä voi riisua pois kun siltä tuntuu.
Naisten kustannuksella nauravat drag-artistit ovat kyllä tosi väsynyttä settiä näin naisen näkökulmasta. Toisen ihmisryhmän kustannuksella nauraminen on mielestäni tosi ikävää settiä, olivat tekijä sekä kohde ihan mitkä tahansa."
Shown tarkoitus on pilkata naista, joka on "hxxxa", juoppo, vanha - ikivanhoja stereotypioita, joita show uusintaa ja vahvistaa. Ja katson kyllä tämänkin keskustelun perusteella, että drag-showhon meneminen on kannanotto tällaisen arvomaailman puolesta. Se on vahvasti ja painokkaasti ketjussa tullut ilmi, että tällaisen tulee olla hauskaa ja kaikkien on näille naisille naurettava. Ap
"Eli olet valtaväestöön kuuluva konservatiivinen haahka joka haluaa väkisin tehdä itsestään uhrin. Ei se ole tekopyhää, koska dragista (ilmiönä yleisesti) ei mitenkään saa vedettyä rasistista ja foobista, vaikka miten herkkiä tunteitasi olisi nyt loukattu "
Tässäkin hyvä esimerkki miten naisvihamielistä on se jengi, joka drag-esityksiä haluaa katsoa ja kannattaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Outoa muuten samassa lauseessa puolustella vähemmistöihin kohdistuvaa pilkkaa kuittaamalla se vasemmiston loukkaantumiseksi ja samalla vaatia että itse enemmistöryhmiin ei saa kohdistua mitään ivaa."
Väitätkö, ettei vasemmiston puolestapöyristyminen ole luonteeltaan kovin performatiivista ja valikoivaa. Hienoa kuitenkin, että tunnustat dragin naiskäsityksen ongelmallisuuden!
Oletpa aika valikoiva siitä, mistä saa pöyristyä ja mistä ei.
En tunnustanut missään dragin ongelmallisuutta. Sen väittäminen sellaiseksi on vain konservatiivisten eukkojen uhriutumista.
Sellaiset misogyniat päätit turauttaa ilmoille.
En minä ole misogyyninen, mutta konservatiivit eukot ovat kamalia
Seksismin ytimessä tämäkin eukottelu. Hienoa kun tunnustat väriä. Ap
"Sulla tuntuu olevan hyvin - hyvin suppea käsitys dragista, kun puhut lipsynkasta ainoana alalajina. Sehän yksi kymmenten kategorioiden joukossa. Suomessa ei vielä niinkään yleistynyt, että täällä tosiaan on lähinnä näitä vara-pauloja ja jarkkotammisia..."
Ei tähän ole tullut mitään järkevää vastausta vielä miksi meidän pitäisi unohtaa mainstream-drag sen vuoksi, että on olemassa sitä parempaakin dragia - ainakin sinun mielestäsi. En ole nähnyt selvitystä sille mikä tästä paremmasta dragista tekee vähemmän ongelmallisen. Sitä ei ole vertaaminen stand upiin ilman että selvennetään mikä osuus itse dragilla asiaan on, mistä se lisäarvo dragina tulee? Ellei sitten siitä että naisena voi olla törkeä, koska törkeälle naiselle pitääkin nauraa (törkeä mies ei voi sanoa mitä tahansa kuten halventaa alkoholistinaista, joka hoipertelee pikkupullo kädessään orapihlaja-aitaan, se ei olisi hauskaa, jos hoipertelija olisi mies). Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran kaikkien mielestä blackface ja minstrel show eivät ole hyväksyttäviä, niin miksi womanface olisi?
Onko nolompaa kuin valkoinen nainen vertaamassa itseään rasismin uhriin?
On, esimerkiksi se, kun samassa lauseessa henkilö kieltää olevansa naisvihamielinen ja eukottelee, haahkattelee jne. Dragia kannattavat ja katsovat ihmiset haluavat nähdä naiset hankalina, jos he eivät tottele ja naurettavina, jos he eivät ole siistejä, raittiita, terveitä ja nuoria. Naisen halu muuttuu dragissa himoksi... kaikki perinteiset naisvihan ainekset ovat kasassa hajuineen, jos vielä fishkin kuuluu dragin sanastoon.
Tämä oli itselleni todella hyvä ja valaiseva keskustelu. Näkemykseni todella selkeytyi ja opin uutta. Kiitos keskustelijoille. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt Pariisissa katsomassa drag -esityksiä, joissa esiintyjät eivätkä yleisö tehneet pilkkaa esiintyjistä vaan oikeasti tulivat heitä arvostaen katsomaan
Esiintyjät tekevät pilkkaa naisista, niin päin. Ap
Ensinnäkin arvostan, että jos oikein ymmärsin viesteistä, niin ap on 60+ ikäinen, niin on tosi kiva, että näitä asioita pohtii myös ikääntyvämpi väestö. Oma 70+ äitini vänkää minulle edelleen, että "miksen saa sanoa eskimoita eskimoiksi" ja se on rasittavaa.
Toisekseen mitä tähän ap:n aiheeseen tulee, niin oma feministinen näkökulmani on, että ap on sekä oikeassa että väärässä. Ap on oikeassa siinä, että jos esim cis-mies esittää naisen karikatyyria ja konteksti puuttuu (ollaan esim tilanteessa jossa naisia objektisoidaan muutenkin), niin drag show todella muodostuu tilaksi, jossa se ei kritisoi patriarkaalista naiskuvaa, vaan toistaa tätä ongelmaa.
Mutta ap on väärässä siinä, että kaikki drag showt jotenkin tekisivät näin. Drag -taiteilijat ovat nimenomaan ottaneet asiakseen haastaa sukupuolinormeja, korostaa vähemmistöjen (etenkin queer) itseilmaisua ja vaikeuksia. Tarkoitus on korostaa sitä, kuinka naurettava on se tapa, jolla naiseutta rakenteellisesti esitetään yhteiskunnassa. Tämän ei ole tarkoitus esittää sitä, millaista on elää naisena, mutta tämä voi toki tuottaa epämukavan olon naiskatsojalle, vaikka se ei ole tällaisten drag esitysten tarkoitus.
Lisään vielä, että on täysin oikein pitää joitakin drag esityksiä ongelmallisina, mutta kaikki drag esitykset eivät ole feminismin vastaisia.
"Minä pukeudun joskus mieheksi huvin vuoksi. Omat hahmoni ovat vähän kamalia omalla tavallaan, mutta ei ole kukaan mieskaveri vielä suuttunut, koska hahmoni ei pilkkaa heitä, enkä esittele niitä representaationa koko miessukupuolesta. Ajatteletteeko AP itse, että naiset ovat monoliitti ja kaikki naishahmot esittävät yleistä läpileikkausta naissukupuolesta?"
Miksi se on sinulle ja aika monelle ketjussa ongelma, että kaikkia drag-huumori ei naurata? Miksi juopolle, vanhalle tai tädille pitää nauraa vaikka väkisin?
Kuulostaa itse asiassa aika pitkälti samalle kuin kasarilla, kun lihan syöminen oli itsestäänselvyys ja jotkut koettivat jopa salaa syöttää lihaa kasvissyöjälle. Keskustelun myötä on käynyt selväksi, että en tosiaan halua olla dragin edustaman arvomaailman kanssa tekemisissä. Eivät pilkatut asiat ole mitään muuta kuin ikivanhaa kalanhajuista naisvihaa. Ap
"Drag -taiteilijat ovat nimenomaan ottaneet asiakseen haastaa sukupuolinormeja, korostaa vähemmistöjen (etenkin queer) itseilmaisua ja vaikeuksia. Tarkoitus on korostaa sitä, kuinka naurettava on se tapa, jolla naiseutta rakenteellisesti esitetään yhteiskunnassa."
Tämä on väite, jossa ei ole minkäänlaista konkretiaa. Anna esimerkki, edes yksi, niin katsotaan. Ap
"Ensinnäkin arvostan, että jos oikein ymmärsin viesteistä, niin ap on 60+ ikäinen, niin on tosi kiva, että näitä asioita pohtii myös ikääntyvämpi väestö. Oma 70+ äitini vänkää minulle edelleen, että "miksen saa sanoa eskimoita eskimoiksi" ja se on rasittavaa."
Olen lähes 60 ja äitini on 80+ eikä hän milloinkaan koettanut syöttää minulle salaa lihaa - hän on itsekin kasvissyöjä. Ikääntymiseen nämä asiat eivät mielestäni liity välttämättä lainkaan. Enemmän muiden sortaminen liittyy elämään, jota ihminen on elänyt. Joissain piireissä naisvihamielisyys on normalisoitua kuten tämä keskustelu osoittaa. Se on sitä parempaa naisvihaa. Ap
All born naked, rest is drag.
AP ei oikein tajua dragin luonnetta. Hän itsekin, kuten me kaikki, ollaan jossain roolihahmossa täällä. Sinäkin olet karikatyyri.
Vierailija kirjoitti:
All born naked, rest is drag.
AP ei oikein tajua dragin luonnetta. Hän itsekin, kuten me kaikki, ollaan jossain roolihahmossa täällä. Sinäkin olet karikatyyri.
Naisvihamielinen drag ei muutu miksikään tällaisillä yleistyksillä. Aivan samoin myös kasvissyöjiä koetettiin leimata kasarilla ja vielä ysärilläkin tietämättömiksi, naiiveiksi, lapsellisiksi tai muuten vähäarvoisemmiksi kuin muut, ne fiksummat lihansyöjät. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos julkkisnaisesta joku dragartisti tekee oman versionsa, se on kunnianosoitus. Eikä mitään naisvihaa.
Miksi siitä pitäisi olla mielissään, että joku tekee parodian sinusta, jos varsinkaan et itse siitä mitenkään hyödy? Miksi pitäisi nauraa, kun maneereillesi nauraa koko yleisö eivätkä kaikki suomalaislaulajatkaan ole pitäneet siitä, että heidän kustannuksellaan nauretaan, mutta - todellakin - on syntynyt painetta sanoa, että se muka on "kunnianosoitus", kun joku isokokoinen korsto koikkelehtii lavalla esittämässä ikonista naislaulajaa. Ap
Musiikissa on sanonta, että olet oikeasti menestynyt, kun Weird Al Yankovic tekee sinusta parodian.
Eri asia. Weird Al on oikeasti musiikill
Kas näin siirtyy maalitolppa ja maalitolppa siirtyy näin!
Kyllä mä voisin käydä keikalla, jos tietäisin jonkun hyvän stand up-tyylisen drag-artistin, mutta miksi hän siinä tapauksessa on drag, jos sisältö ei ole sitä perinteistä? Kyseessähän on laji, missä naisen olemus on parodian kohteena. Täytyisi nähdä jokin tällainen esitys, että uskoisin noiden lajien niin paljon poikkeavan mainstream-dragista. Ap