Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko drag mielestäsi hauskaa?

Vierailija
25.12.2025 |

Olen ollut paljon tekemisissä seksuaalivähemmistöjen kanssa elämässäni ja koen jopa jollain tapaa kuuluvani heidän joukkoonsa, vaikka normihetero olenkin. Siksipä onkin hieman yllättävää, että olen alkanut katsella drag-esityksiä vähän toisesta näkökulmasta, transaktivismin takia. Eikö drag pohjimmiltaan ole pilkkaamista? Naishahmosta tehdään ilkeä ja räävitön piirteitä liioittelemalla. Sitähän drag on. Samaan tyyliin useimmat transnaisetkin toteuttavat "naiseuttaan". Se on heidän näkemyksensä naiseudesta.

Kaikenkaikkiaan tuntuu, etten jaksa enää yhtään tämäntyylistä huumoria, se kun on muuttunut todeksi transaktivismin myötä. Kuka tahansa pilakuvamaisesti naista esittävä voi muuttaa sukupuolensa ja esittää härskiä vanhaa ämmää miehekkäästi ja aggressiivisesti. 

Miksi tämän pitäisi oikeastaan olla hauskaa naisten mielestä?

Kommentit (804)

Vierailija
261/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko aloittaja nimetä näitä naisvihamielisiä drag-artisteja, jotka tekevät pilaa alkoholismista ja ikääntymisestä? 

Vierailija
262/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä saa 60-vuotiaan tavisnaisen miettimään tämmöisiä sivukaupalla joulunpyhinä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko aloittaja nimetä näitä naisvihamielisiä drag-artisteja, jotka tekevät pilaa alkoholismista ja ikääntymisestä? 

Harkitsen asiaa sen jälkeen kun minulle on esitelty se tapa, millä ei-cis-mieheys tekee päteväksi naisvihan "kritisoijaksi" esittämään parodiaa naisesta. Olen jo useamman kerran pyytänyt konkreettisia esimerkkejä siitä paremmasta dragista. 

En todellakaan muista niiden drag-artistien nimiä, joita olen nähnyt. Ap

Vierailija
264/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä saa 60-vuotiaan tavisnaisen miettimään tämmöisiä sivukaupalla joulunpyhinä?

Laitapa nyt listaus näitä erilaisia ap:n haukkumasanoja tuohon jatkoksi, kun kuitenkin mieli tekee. Eihän tästä asiasta kukaan normaali voi keskustella! Ap

Vierailija
265/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trump ratsastelee aiheella, jolla ei ole kokonaisuuden kannalta mitään väliä. 

Toki punaniskat ja persut  hurmioissaan.

Vierailija
266/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Nyt tuntuu että aloittaja ei ole nähnytkään suomalaista drag esitystä. Itse olen käynyt katsomassa niin ShoWhat, kuin Divet showta. Molemmat esitykset ovat suomen parasta dragia ja viihteellistä sellaista. Erittäin hyvää ja hauskaa. Molemmissa mukana myös tanssijoita, jotka tuovat show elementtiä lisää. Heistä kukaan ei irvi naisia, naisen sukupuolta tai naura naisille. Kyseessä on viihdeshow, jossa lip syncataan eri musiikkitähtiä tai muita julkiksia. Kyseessä on korkeatasoinen viihdeshow, eikä mikään transujuhla. Neuvoisin nyt Ap:tä käymään ensin katsomassa dragia ennenkuin alkaa väittämään asioita jotka ei ole totta. Suosittelen kaikille ShoWhat tai Divet showta. Molemmissa huumoria ja kevyttä viihdettä.

Vierailija
267/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen tuo näkemys, että naiseus on vain drag, kaikki on dragia, sillä näinhän esimerkiksi Judith Butler ei ole koskaan esittänyt. Hänen performatiivisuuden teorioissaan oli merkittävässä osassa uusintamisen käsite eli hän ei ajatellut, että esittämällä ja tuntemalla olevansa nainen muuttuisi naiseksi. 

Vähän epäilen, että se että seksuaali- ja sukupuolivähemmistön pätevöityminen naisasiaan perustuu sille ajatusrakennelmalle, että transnainen on kokenut naisvihaa ollessaan mies. Sehän ei pidä paikkansa. Transnainen on kokenut vihaa, joka kohdistuu erilaisiin poikiin ja miehiin, mutta ei mitään sellaista, mitä naiset ovat kokeneet. Naisen parodiointi ei siis ole mitenkään hänen tonttiaan sillä perusteella, hän on yhtä väärällä tontilla kuin silloinkin, kuin esittäisi saamelaisen parodian nunnukoineen. 

On muutenkin kummallista yrittää omia itselleen naisviha ja selittää sen kritiikiksi. Kuka haluaa oikeasti profiloitua noin? Ap

Vierailija
268/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt Pariisissa katsomassa drag -esityksiä, joissa esiintyjät eivätkä yleisö tehneet pilkkaa esiintyjistä vaan oikeasti tulivat heitä arvostaen katsomaan

Esiintyjät tekevät pilkkaa naisista, niin päin. Ap

Ensinnäkin arvostan, että jos oikein ymmärsin viesteistä, niin ap on 60+ ikäinen, niin on tosi kiva, että näitä asioita pohtii myös ikääntyvämpi väestö. Oma 70+ äitini vänkää minulle edelleen, että "miksen saa sanoa eskimoita eskimoiksi" ja se on rasittavaa.

Toisekseen mitä tähän ap:n aiheeseen tulee, niin oma feministinen näkökulmani on, että ap on sekä oikeassa että väärässä. Ap on oikeassa siinä, että jos esim cis-mies esittää naisen karikatyyria ja konteksti puuttuu (ollaan esim tilanteessa jossa naisia objektisoidaan muutenkin), niin drag show

Esimerkkejä millaisia esityksiä on ollut esim. Rupaulissa:

- polviin asti pomppivat kumitissit joita esiintyjä pompotti ylösalas musiikin tahdissa

- "mainos" jossa esiintyjä promosi juomaa joka puuduttaa kurkun että on helpompi imeä --llia

- meikit poskella ja miesten keskeltä heräävä nainen hauskana "mokana"

- "p-illupeli" eli napakymppi jossa esittävät yliseksualisoituja versioita naisjulkkiksista ja 80% vastauksista on jotain navanalusjuttuja

- teatteriesitys jossa kanamaiset bimbonaiset ei osaa muuta kuin...arvaa vain

Jne jne.

Olisi nämä yhtä hauskoja jos l-sbonaiset vetäisivät miesten vaatteet ylle ja alkaisivat paukuttaa kumip-lleja ylösalan musiikin tahdissa? Kuka tuollaista edes menisi katsomaan? Muista esimerkeistä vaikea edes vääntää sp-roolit käännettyjä esimerkkejä, mikä kertoo jo että kumpi sukupuoli on se jolle pitää nauraa ja mitä käytöstä pitää pilkata.

Omalla kohdalla: ei jatkoon 👎

Vierailija
269/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Nyt tuntuu että aloittaja ei ole nähnytkään suomalaista drag esitystä. Itse olen käynyt katsomassa niin ShoWhat, kuin Divet showta. Molemmat esitykset ovat suomen parasta dragia ja viihteellistä sellaista. Erittäin hyvää ja hauskaa. Molemmissa mukana myös tanssijoita, jotka tuovat show elementtiä lisää. Heistä kukaan ei irvi naisia, naisen sukupuolta tai naura naisille. Kyseessä on viihdeshow, jossa lip syncataan eri musiikkitähtiä tai muita julkiksia. Kyseessä on korkeatasoinen viihdeshow, eikä mikään transujuhla. Neuvoisin nyt Ap:tä käymään ensin katsomassa dragia ennenkuin alkaa väittämään asioita jotka ei ole totta. Suosittelen kaikille ShoWhat tai Divet showta. Molemmissa huumoria ja kevyttä viihdettä.

Olen ollut samalla lavallakin tanssimassa kuin drag-artisti. Viihde on viihdettä, jos joku osaa tanssia ja esittää, mutta minulle sillä ei ole mitään lisäarvoa, että sen tekee naiseksi pukeutunut mies. Ap

Vierailija
270/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta saisi hyvän dragesityksen ainekset.

Vierailija
271/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omalla kohdalla: ei jatkoon 👎"

Joo, onneksi en ole tällaisia edes yrittänyt katsoa. Jos olisin, olisin varmasti jo paljon aikaisemmin ajatellut niin kuin nyt ketjun luettuani ajattelen dragista ja sen kannattajista. 

Drag ei ole minua ikinä kiinnostanut. Mutta koska tosiaan merkittävä osa nuoruus- ja teini-iän ystävistäni oli homoja ja pyörin paljon Gammassa ym. silloisissa bilemestoissa, olen nähnyt kulttuuria myös sisältä päin. 

Eivät homot tai tv:t (kuten ennen sanottiin) ole mitenkään irrallaan naisvihamielisestä kulttuurista. Siellä on naisvihaa siinä missä muuallakin, enemmän tai vähemmän. Naisten tai lesbojen asiat eivät heitä kiinnosta, miksi pitäisikään. Ehkä juuri sen vuoksi drag on saanut jatkua näennäisen ongelmattomana näinkin pitkään. Ap

Vierailija
272/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harkitsen asiaa sen jälkeen kun minulle on esitelty se tapa, millä ei-cis-mieheys tekee päteväksi naisvihan "kritisoijaksi" esittämään parodiaa naisesta. Olen jo useamman kerran pyytänyt konkreettisia esimerkkejä siitä paremmasta dragista. 

Olisi vaan helpompi keskustella, jos voisit jotenkin avata käsitystäsi dragista esimerkkien kautta. 

Vierailija
273/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi vaan helpompi keskustella, jos voisit jotenkin avata käsitystäsi dragista esimerkkien kautta. 

Joku toinen mainitsi esimerkin pari viestiä sitten. Miten nuo kuvatut asiat kritisoivat naisvihaa ja purkavat stereotypioita. Aloita vaikka siitä selittäminen. Ap

Vierailija
274/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"millaisia esityksiä on ollut esim. Rupaulissa:

- polviin asti pomppivat kumitissit joita esiintyjä pompotti ylösalas musiikin tahdissa

- "mainos" jossa esiintyjä promosi juomaa joka puuduttaa kurkun että on helpompi imeä --llia

- meikit poskella ja miesten keskeltä heräävä nainen hauskana "mokana"

- "p-illupeli" eli napakymppi jossa esittävät yliseksualisoituja versioita naisjulkkiksista ja 80% vastauksista on jotain navanalusjuttuja

- teatteriesitys jossa kanamaiset bimbonaiset ei osaa muuta kuin...arvaa vain"

Tästä siis voi analysoida miten nämä purkavat naisista olevia stereotypioita? Millä tavalla esiintyjän suuntautuminen muuttaa näiden esitysten lukutapaa? Ap

Vierailija
275/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se lisäarvo ja hauskuus dragissä on sellaiselle katsojalle, joka katsoo showta puhtaasti viihteenä (ei ransuiluna) silloin kun kyseessä on tanssi ja playbackinä laulaminen? Mihin se oikeastaan perustuu, että miehen naamioituminen naiseksi mahdollisimman taitavasti on hauskaa viihdettä ja tällaisesta maksetaan? Itse en ole siitä oikein saanut mitään irti, vaikka ymmärrän hyvin miksi sitä joku haluaa itse tehdä. On halunnut lapsesta asti eikä siinä ole mitään pahaa. Katsojan lukutapa on kuitenkin kiinnostava. 

Tähänhän dragin vanhentuminen perustuu. Kuka tahansa voi nykyisin muuttaa sukupuolensa omalla ilmoituksella ja pukeutua naisten vaatteisiin, meikata jne. Siinä ei oikein ole enää mitään viihteellistä lisäarvoa, vaan olemme alkaneet katsoa asiaa toisesta näkökulmasta kuin ennen. Se ei ole enää jännää ja erilaista valtaväestöllekään - ainakaan kaikille. Ap

Vierailija
276/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se lisäarvo ja hauskuus dragissä on sellaiselle katsojalle, joka katsoo showta puhtaasti viihteenä (ei ransuiluna) silloin kun kyseessä on tanssi ja playbackinä laulaminen? Mihin se oikeastaan perustuu, että miehen naamioituminen naiseksi mahdollisimman taitavasti on hauskaa viihdettä ja tällaisesta maksetaan? Itse en ole siitä oikein saanut mitään irti, vaikka ymmärrän hyvin miksi sitä joku haluaa itse tehdä. On halunnut lapsesta asti eikä siinä ole mitään pahaa. Katsojan lukutapa on kuitenkin kiinnostava. 

Tähänhän dragin vanhentuminen perustuu. Kuka tahansa voi nykyisin muuttaa sukupuolensa omalla ilmoituksella ja pukeutua naisten vaatteisiin, meikata jne. Siinä ei oikein ole enää mitään viihteellistä lisäarvoa, vaan olemme alkaneet katsoa asiaa toisesta näkökulmasta kuin ennen. Se ei ole enää jännää ja erilaista valtaväestöllekään - ainakaan kaikille. Ap

Upeat asut, upeat meikit, huumori ja musiikkia on minulle viihdettä.

Vierailija
277/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Upeat asut, upeat meikit, huumori ja musiikkia on minulle viihdettä."

Millaista huumoria näissä esityksissä oli, muistaisitko jonkun esimerkin? Menisitkö katsomaan tällaista esitystä, jos esiintyjät eivät olisi pukeutuneet naisiksi, vaan olisivat naisia eli mikä osuus katsomisen kiinnostuksesta selittyy sillä, että he ovatkin miehiä?

Minusta tällainen vertautuu esimerkiksi siihen, että on olemassa elviksiä, kirkoja tai badding-somerjokia, missä ideana on esittää kuollutta artistia mahdollisimman taitavasti. En menisi sellaistakaan esitystä katsomaan. Ap

Vierailija
278/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä ketju, mutta kukaan ei näköjään aio selittää mikä dragissa on stereotypioiden purkamista. Ei yhtään ainutta esimerkkiä ole tästä annettu, vaikka sen luulisi olevan helppoa, jos kerran drag on kunnianosoitus artistille tai naisille yleensä. Ap

Vierailija
279/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään drag-lookista ja mielelläni katselen niitä taitavasti tehtyinä. Joku katselee neuleohjeita Novitasta tai Stromsöötä telkusta.

Entä sitten?

Vierailija
280/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkä ketju, mutta kukaan ei näköjään aio selittää mikä dragissa on stereotypioiden purkamista. Ei yhtään ainutta esimerkkiä ole tästä annettu, vaikka sen luulisi olevan helppoa, jos kerran drag on kunnianosoitus artistille tai naisille yleensä. Ap

Kuka on väittänyt, että kyseessä on joku erityinen kunnianosoitus naisille tai että kyseessä on stereotypioiden purkua? Miksi dragin pitäisi olla jotain tuollaista? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi