Onko jollain tavallisella työssä käyvällä "sukan varressa" hirmu summat?
Taloustieteilijät hehkuttavat joka paikassa, että yksi syy heikkoon talouskasvuun on se, että ihmiset eivät kuluta, vaan säästävät rahaa. Säästöjä on kuulemma ennätyksellisen paljon.
Onko teillä muilla näin? Itsestä tuntuu pikemmin, että kohta on säästötkin syöty, kun elämän peruskulut kasvaneet niin älyttömästi.
Ehkä onkin niin, että kansa on jakautunut entistä voimakkaammin kahtia, rikkaat rikastuneet ja köyhät köyhtyneet entisestään?
Kommentit (94)
Odotettuun tapaan ketjun pointti menee iloisesti ohi ;-) kts. viesti nro 15.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vielä tähdennän, että en valita- elämä on valintoja täynnä. Vaan ihmettelen, kun jälleen kerran talousviisas kertoi lehdessä Suomen talouskasvun junnaavan, koska ihmisillä on niin paljon rahaa säästössä. Mun (perheellisessä) tuttavapiirissä näin ei todellakaan ole, mutta ehkä sitten on muita ihmisryhmiä, joilla ne rahat on.
Silloin kun korona alkoi totesin ettei mikään enää tule olemaan yhtä halpaa kuin silloin oli. Tehtiin suuria investointeja, yms ja nyt meillä ei ole tarvetta kuluttaa, eikä aiota kuluttaa silkasta kuluttamisen ilosta ja nyt kertyy niitä säästöjä ja sijoituksia.
150 tuhatta tuli perintönä, sekä 15 hehtaaria metsää. Ennestään velaton kerrostalo-osake ja tavallisia säästöjä 40 tuhatta. Puolisolla rahastoja noin 70 tuhatta. Lapset ovat omillaan jo. Kuukausipalkat ovat yhteensä 6000€. Hyvin menee.
Vierailija kirjoitti:
Nojoo, lähihoitajana töissä, mutta varallisuutta löytyy yli miljoona euroa.
Minäpäs olen laitoshuoltaja, mutta omaisuutta löytyy kaksi miljoonaa!
Vierailija kirjoitti:
Vielä tähdennän, että en valita- elämä on valintoja täynnä. Vaan ihmettelen, kun jälleen kerran talousviisas kertoi lehdessä Suomen talouskasvun junnaavan, koska ihmisillä on niin paljon rahaa säästössä. Mun (perheellisessä) tuttavapiirissä näin ei todellakaan ole, mutta ehkä sitten on muita ihmisryhmiä, joilla ne rahat on.
Really?! On muitakin kuin vain sinä ja sun tuttavapiiri? 😂
Läheskään kaikki ei ole asuntolainallisia pikkulapsiperheitä. Kun lainat maksettu ja lapset aikuisia, ylimääräistä rahaa jää ihan älyttömästi. Siihen vielä perinnöt päälle.
T. N55, velattomat asunto, mökki ja auto. Sijoituksissa 150ke
Vierailija kirjoitti:
Odotettuun tapaan ketjun pointti menee iloisesti ohi ;-) kts. viesti nro 15.
Ap
Sulle kelpaa pelkkä uhripuhe? On selvää, että Suomi on ongelmien äärellä ja eikä niistä pidä vaieta, mutta se ei ole koko todellisuus. Tämä on yhä yksi maailman hyvinvoivimmista ja vakaimmista maista, jonka kansalaisista iso osa saa elää maailman mittakaavassa suorastaan yltäkylläistä elämää. Kaikilla suomalaisilla ei mene hyvin, mutta iso osa suomalaisista elää aivan kelpoa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakkeissa on 60k€. Olen tavallinen duunaritöissä käyvä poikamies. Asuntolaina maksettu ja kaikki ylimääräinen raha menee sijoituksiin.
M39
Asuntojen hinnat ovat niin erilaisia Suomessa. On ihan eri asia ostaa asunto Helsingistä kuin esim. Vaasasta, Turusta, Jyväskylästä tai vielä pienemmiltä paikkakunnilta. Pienemmillä paikkakunnilla saa nopeasti asuntolainan maksettua ja ei kun sijoittamaan. Palkathan ovat yhtä suuria eri puolilla Suomea.
Helsingissä palkoissa ja toimeentulotuessa ja asumislisässä on pääkaupunkilisä. Kukaan ei pakota asumaan ja elämään siellä, huomattavasti kepeämpää ja mukavampaa elämää pienemmällä palkalla voi elää pienemmissä kaupungeissa. Asunnosta ei tarvitse maksaa puolta miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Sun perhekupla on eri kuin mun. Kyllä kaikilla tietämillämi perheillä on sijoituksia ja säästöjä ja niistä myös puhutaan. Tavallisia, korkeakoulutettuja ihmisiä joilla ei mitään erityisen rikasta taustaa. Ja lisäksi tietysti ihmiset jotka eivät halua puhua aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakkeissa on 60k€. Olen tavallinen duunaritöissä käyvä poikamies. Asuntolaina maksettu ja kaikki ylimääräinen raha menee sijoituksiin.
M39
Asuntojen hinnat ovat niin erilaisia Suomessa. On ihan eri asia ostaa asunto Helsingistä kuin esim. Vaasasta, Turusta, Jyväskylästä tai vielä pienemmiltä paikkakunnilta. Pienemmillä paikkakunnilla saa nopeasti asuntolainan maksettua ja ei kun sijoittamaan. Palkathan ovat yhtä suuria eri puolilla Suomea.
Kyllä. Ja asunnon koko toki myös vaikuttaa ja ylipäänsä se onko lapsia. Meillä olis varmaan vähintään miljoona sijoitettuna jos oltais lapseton pariskunta ja asuttaisiin muualla kuin Uudellamaalla.
Joskunjoskun mutkunmutkun. Fakta nyt vain on, että teillä ei ole, ettekä ole tehneet elämänvalintoja siihen suuntaan, joten turha lesoilla toteutumatonta potentiaalia.
Voithan sen ottaa "lesoiluna"
Minä puolestaan tulkitsin tuon kommentin sellaisena kun sen itse näen ja mikä tulee varmasti esille myös noissa miten ihmisillä on rahaa säästöissä: Lapsiin menee ihan tolkuton summa rahaa. Etenkin jos joutuu ostamaan isomman asunnon kalliilta alueelta sen takia. (joo, ei kukaan pakota ostamaan sitä kalliilta alueelta, mutta työpaikka kyllä sanelee aika tehokkaasti sen, mikä on järkevä asunnon sijainti)
Kyllä lapset on keskituloisen pariskunnan elintasoon ja sijoitusmahdollisuuksiin melkoinen lovi, etenkin jos toinen jää vielä vähän pidemmälle hoitovapaalle. Omia valintoja toki, mutta silti. Lapseton keskituloinen pariskunta voi sijoittaa helposti parikin tonnia kuukaudessa, jos sijoittaminen kiinnostaa. Lasten kanssa puoletkin tuosta on huomattavan hankalaa.
Pelkästään käyttötileillä makaa 70.000.000.000 eli 70 miljardia, tileillä yhteensä noin 120 miljardia. Sitten kaikki rahastot ja osakkeet.
Meillä säästötilillä 480.000 ja käyttötilillä 12.000. Säästötilillä on noin paljon, kun vaihdoimme ison asunnon kolmioon lasten muutettua omilleen. Tuon verran jäi välirahaa. Mietitään vielä, mihin sijoitettaisiin.
Ja ihan tavallisia palkansaajia ollaan, aloitettiin yksiöstä ja siitä isompaan jne ihan asuntolainaa maksamalla kituuttamatta.
Tärkeintä oli alusta lähtien - sijainti.
Mikä on "hirmu summa"? Itse olen keskituloinen työssäkäyvä. Perheellinen ja talolaina. Säästössä minulla on yhteensä rahasto mukaan laskien n.50tuhatta ja miehellä sitten omat säästönsä.
N38
Kyllä niissä palkoissa on monissa ammateissa pieni ns Helsinki lisä. Jossain töissä/ammateissa saattaa ero olla jopa tuhat euroa tai enemmän. Tiedän koska, kaveri tekee samaa työtä länsilapissa kuin toinen täällä Helsingissä. Molemmat ovat siis työntekijöitä, ei yrittäjiä. Ero on ihan peruspalkassa. Toki Helsingin olosuhteet ovat vaativammat ko alalla. Nyt ei puhuta mistään kunnan suojatyöpaikoista, vaan yksityisestä sektorista.
Vierailija kirjoitti:
Läheskään kaikki ei ole asuntolainallisia pikkulapsiperheitä. Kun lainat maksettu ja lapset aikuisia, ylimääräistä rahaa jää ihan älyttömästi. Siihen vielä perinnöt päälle.
T. N55, velattomat asunto, mökki ja auto. Sijoituksissa 150ke
Lapsettomuus yleistyy ja siinä säästyy tuhansia. Nuorempi sukupolvi on myös ympäristötietoisempaan ja kiinnittää kulutuksensa huomiota.
En ole työssäkäyvä vaan ilman omaa tahtoani työtön, mutta vastaan kuitenkin: sijoituksissa helposti realisoitavissa 5k, hankalammin realisoitavissa 93k. Ei velkoja eikä vuokria.
Karvan vajaa 200 tuhatta euroa on jemmassa, ihan tavallinen työläinen olen.
Suomessa ollaan rikkaampia kuin milloinkaan ennen, mutta kuulostammeko edes hiukkasen hilpeiltä? Rahaa meillä kyllä on, mutta emme huomaa sitä enää. Jos suomalaisella kotitaloudella oli 1970-luvulla käytettävissään 50 rahaa, sillä on nyt yli 130, kun summat esitetään vertailukelpoisesti.
Kodeissa raha on muuntunut harrastuksiksi, matkoiksi, tavaraksi, yms, kaapit ovat täynnä, eikä kukaan voivottele ainakaan roinan puutetta.
Entä, jos kyseessä ei olekaan rahattomuudesta , vaan maan tavaksi tullut ylikulutus ? Sen voi jokainen lopettaa osaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaan rikkaampia kuin milloinkaan ennen, mutta kuulostammeko edes hiukkasen hilpeiltä? Rahaa meillä kyllä on, mutta emme huomaa sitä enää. Jos suomalaisella kotitaloudella oli 1970-luvulla käytettävissään 50 rahaa, sillä on nyt yli 130, kun summat esitetään vertailukelpoisesti.
Kodeissa raha on muuntunut harrastuksiksi, matkoiksi, tavaraksi, yms, kaapit ovat täynnä, eikä kukaan voivottele ainakaan roinan puutetta.
Entä, jos kyseessä ei olekaan rahattomuudesta , vaan maan tavaksi tullut ylikulutus ? Sen voi jokainen lopettaa osaltaan.
Köyhän ylikulutus. Köyhät lohtu ostaa ettei vaan jää paitsi jostain. Huomenna ap kun sun lapset avaa niitä lahjoja laske paljonko olisi jäänyt säästöön jos niistäkin osan olisit jättänyt ostamatta. Tai kun maksat sen auton lyhennystä, olitko pärjännyt halvelmalla. jne
Schrödingerin lapset: niistä ei ole yhtään mitään haittaa eikä kuluja, itseasiassa nehän säästävät rahaa, jos puhutaan vapaaehtoisesta lapsettomuudesta, mutta ne ovat todella kalliita ja perhe-elämä raskasta kun vanhemmat haluavat uhriutua 🙄.
Opiskelukaverilla alkaa likvidit varat lähennellä miljoonaa. On elänyt nuukasti vaikka olllut jo 15 vuotta kateuslistoilla hyvien palkkatulojensa myötä, tuuria sijoituksissa yms. Olennaista on kuitenkin se että ollut aina vannoutunut ikipoikamies eli ylimääräistå menotekijää ei ole ollut estämässä vaurastumista.