Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jollain tavallisella työssä käyvällä "sukan varressa" hirmu summat?

Vierailija
23.12.2025 |

Taloustieteilijät hehkuttavat joka paikassa, että yksi syy heikkoon talouskasvuun on se, että ihmiset eivät kuluta, vaan säästävät rahaa. Säästöjä on kuulemma ennätyksellisen paljon.

Onko teillä muilla näin? Itsestä tuntuu pikemmin, että kohta on säästötkin syöty, kun elämän peruskulut kasvaneet niin älyttömästi. 

Ehkä onkin niin, että kansa on jakautunut entistä voimakkaammin kahtia, rikkaat rikastuneet ja köyhät köyhtyneet entisestään?

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain toukokuussa eka kerran pankin saldon ylittymään 10k€ ja kesäloman ulkomaan reissun jälkeen on taas ollut sitä marras- ja joulukuun vaikka on kaikki jouluostoksetkin jo tehty

Vierailija
42/94 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämän peruskulut = arjenluotot? 

Sellaista pientä velkaa otetaan turhan helposti. Kun ostetaan jotain, tarjotaan usein ostotapahtuman yhteydessä jotain luottoa. On myös erilaisia palveluita, esim ennen ostettiin levy tai kirja kaupasta ja nyt se ostetaan suoratoistopalveluna, näitä kun kertyy sitten kovin paljon ja jos tuloissa tapahtuu joku muutos tai hinnat nousee, on taloutta aika vaikea hallita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaikki "varat" on vyötäröllä. Ei niitä rahoja tai omaisuutta täältä mukaan saa ja loppu voi tulla yllättäen ja lähes 100% varmuudella ennen sitkuelämää.

Vierailija
44/94 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole koskaan ollut tarvetta kuluttaa, eli elää elämää josta kuvittelen kaikkien olevan kateellisia. Olen ihan tavallinen rivityöntekijä ja minulla on ihan tuntuvat säästöt ja sijoitukset ja nyt olen voinut esim vähentää työtunteja.

- ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, eikä autoa. 

Kulutuksessa on kyse statuksesta. Kilpavarustelu sisarusten, ystävien, naapurin, työkavereiden, yms  kanssa on kuin kylmä sota. Kun Neuvostoliitolla kerta oli ydinase, se piti olla myös Yhdysvalloilla. Mitä enemmän toinen hankkii hävittäjiä ja ydinkärkiä, sitä enemmän pitää hankkia myös tälle puolelle Berliinin muuria. Kulutuksen kilpavarustelu on sama. Ja se ei tuo ikinä lopullista itsevarmuutta, aina jollain on enemmän. 

Vierailija
45/94 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät taloudelliset päätökset kertautuvat elämän varrella ja 40-50 vuotiaana ero saattaa olla jo huima. Rikkonainen elämä on varmin tapa pysytellä vähävaraisena säännöllisistä tuloista huolimatta. Toki muitakin tekijöitä on, esimerkiksi vanhempien varallisuus voi siloittaa nuoren aikuisen tietä kummasti. Omat puskurisäästöt on. kerrytetty asepalveluksen jälkeen.

Vierailija
46/94 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole koskaan ollut tarvetta kuluttaa, eli elää elämää josta kuvittelen kaikkien olevan kateellisia. Olen ihan tavallinen rivityöntekijä ja minulla on ihan tuntuvat säästöt ja sijoitukset ja nyt olen voinut esim vähentää työtunteja.

Kulutuksessa on kyse statuksesta. Kilpavarustelu sisarusten, ystävien, naapurin, työkavereiden, yms  kanssa on kuin kylmä sota. Kun Neuvostoliitolla kerta oli ydinase, se piti olla myös Yhdysvalloilla. Mitä enemmän toinen hankkii hävittäjiä ja ydinkärkiä, sitä enemmän pitää hankkia myös tälle puolelle Berliinin muuria. Kulutuksen kilpavarustelu on sama. Ja se ei tuo ikinä lopullista itsevarmuutta, aina jollain on enemmän. 

Ja pitäähän se mies ja lapset olla, että tyttökaverit on kateellisia. Ja näillä lapsilla sitten kalliita harrastuksia, yms. Lomamatkoja, yms että voidaan osoittaa ympäristölle se oma hienous.#omanegonjatke#humblebrag

Vierailija
47/94 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on hirmuinen summa? Pk-seudulla melkein kaikilla on varallisuus kiinni täysin ylihintaisissa kodeissa, eikä siitä oikeastaan ole mitään iloa, koska jossakin on pakko asua. Raha on tosiaan kiinni siinä asumisessa hamaan tappiin saakka. 

Vierailija
48/94 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotettuun tapaan ketjun pointti menee iloisesti ohi ;-) kts. viesti nro 15. 

Ap

Tilastot kertoo esim, että ihmisillä on säästöjä. Nyt pitäisi luoda rinnakkaistodellisuus, ettei sulle tule paha mieli? 

Vierailija
49/94 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ollaan rikkaampia kuin milloinkaan ennen, mutta kuulostammeko edes hiukkasen hilpeiltä? Rahaa meillä kyllä on, mutta emme huomaa sitä enää. Jos suomalaisella kotitaloudella oli 1970-luvulla käytettävissään 50 rahaa, sillä on nyt yli 130, kun summat esitetään vertailukelpoisesti.

Kodeissa raha on muuntunut harrastuksiksi, matkoiksi, tavaraksi, yms, kaapit ovat täynnä, eikä kukaan voivottele ainakaan roinan puutetta. 
Entä, jos kyseessä ei olekaan rahattomuudesta , vaan maan tavaksi tullut ylikulutus ? Sen voi jokainen lopettaa osaltaan.

Köyhän ylikulutus. Köyhät lohtu ostaa ettei vaan jää paitsi jostain. Huomenna ap kun sun lapset avaa niitä lahjoja laske paljonko olisi jäänyt säästöön jos niistäkin osan olisit jättänyt ostamatta. Tai kun maksat sen auton lyhennystä, olitko pärjännyt halvelmalla. jne

Ap ostaa omille lapsille vain hyötylahjoja, esim. vaatteita. Tänä vuonna meni yhteensä 200e lahjoihin, joista yksikään ei ole mitään turhaa krääsää. Autolainaa ei myöskään ole.

Ap:lla ei itse asiassa mene ollenkaan huonosti, tämän ei ollutkaan tarkoitus olla henkilökohtainen valitusvirsi. Vaan ihmettelen, missä ne Suomen talouskasvua estävät miljardit on. Selvisihän se, Vauva.fi:n av-palstalaisilla ;-)

Kaiken kaikkiaan tämä ketju vastauksineen vahvistaa ajatustani siitä, että kyse on nimenomaan yhteiskunnan entistä voimakkaammasta polarisoitumisesta. Ja koventuneesta asenneilmapiiristä, ajatusmaailma monella tyyliin "oma vika, mitäs läksit". 

Ap

Vierailija
50/94 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä tiedä mikä on paljon säästöjä vaikka rahan arvon ymmärränkin. Itse olen 32v ja pääosin palkkatuloista sekä muutamia tonneja osakkeiden myyntivoitoista kertynyttä rahaa 110k tilillä, (osa siis osakkeissa ja korkosäästötilillä). Asun vuokralla pikkupaikkakunnalla ja vanha autokin on ja pari ulkomaanmatkaa vuodessa. 

Vierailija
51/94 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään käyttötileillä makaa 70.000.000.000 eli 70 miljardia, tileillä yhteensä noin 120 miljardia. Sitten kaikki rahastot ja osakkeet.

Meillä säästötilillä 480.000 ja käyttötilillä 12.000. Säästötilillä on noin paljon, kun vaihdoimme ison asunnon kolmioon lasten muutettua omilleen. Tuon verran jäi välirahaa. Mietitään vielä, mihin sijoitettaisiin. 

Ja ihan tavallisia palkansaajia ollaan, aloitettiin yksiöstä ja siitä isompaan jne ihan asuntolainaa maksamalla kituuttamatta.

Tärkeintä oli alusta lähtien  -  sijainti.

Miksi mietitte? Laita vaan johonkin edulliseen pankin rahastoon, ja kuukausittain automaattisesti joku teille sopiva summa menemään rahastoon-> tollanen aloitusraha+kuukausi lisäys tuottaa jo kivasti vuodessa!

Vierailija
52/94 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakkeissa on 60k€. Olen tavallinen duunaritöissä käyvä poikamies. Asuntolaina maksettu ja kaikki ylimääräinen raha menee sijoituksiin.

M39

Asuntojen hinnat ovat niin erilaisia Suomessa. On ihan eri asia ostaa asunto Helsingistä kuin esim. Vaasasta, Turusta, Jyväskylästä tai vielä pienemmiltä paikkakunnilta.  Pienemmillä paikkakunnilla saa nopeasti asuntolainan maksettua ja ei kun sijoittamaan. Palkathan ovat yhtä suuria eri puolilla Suomea. 

Ja ne työpaikat ovat monesti sitten siellä kalliimpien alueiden lähellä. Jostainhan sen rahankin pitää tulla.... eikö?

Vierailija
53/94 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 30v lapseton. Sijoitukset+tileillä yht. 60k. Ei velkaa asunnosta tai autosta. Iso summa sinällänsä, mutta eihän toi oikeasti riitä mihinkään. Jatkan sijoittamista n.250e/kk. Nettopalkka alle 2k/kk

Vierailija
54/94 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä tähdennän, että en valita- elämä on valintoja täynnä. Vaan ihmettelen, kun jälleen kerran talousviisas kertoi lehdessä Suomen talouskasvun junnaavan, koska ihmisillä on niin paljon rahaa säästössä. Mun (perheellisessä) tuttavapiirissä näin ei todellakaan ole, mutta ehkä sitten on muita ihmisryhmiä, joilla ne rahat on.

Sun perhekupla on eri kuin mun. Kyllä kaikilla tietämillämi perheillä on sijoituksia ja säästöjä ja niistä myös puhutaan. Tavallisia, korkeakoulutettuja ihmisiä joilla ei mitään erityisen rikasta taustaa. Ja lisäksi tietysti ihmiset jotka eivät halua puhua aiheesta.

Sama kokemus. Tuntemillani lapsiperheillä on rahaa säästössä eikä kävisi edes mielessä ottaa lainaa lomareissua varten. Eletään tulojen mukaan.

Vierailija
55/94 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakkeissa on 60k€. Olen tavallinen duunaritöissä käyvä poikamies. Asuntolaina maksettu ja kaikki ylimääräinen raha menee sijoituksiin.

M39

Asuntojen hinnat ovat niin erilaisia Suomessa. On ihan eri asia ostaa asunto Helsingistä kuin esim. Vaasasta, Turusta, Jyväskylästä tai vielä pienemmiltä paikkakunnilta.  Pienemmillä paikkakunnilla saa nopeasti asuntolainan maksettua ja ei kun sijoittamaan. Palkathan ovat yhtä suuria eri puolilla Suomea. 

Muuten samaa mieltä, mutta palkoissa on kyllä eroja alueiden suhteen. TES:it toki samat, mutta esim. minun alallani tienaa alin tuotantoporras Etelä-Suomessa enemmän kuin itse vähän ylemmässä portaassa Itä-Suomessa työskennellessäni. Valintojahan nämä. Elän täällä varmasti leveämmin mitä eläisin Etelä-Suomessa.

Vierailija
56/94 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M39

Ei todellakaan ole kälviällä sama palkka kuin Helsingissä. Oman alan töistä saisin 5€ enemmän Helsingissä.

Vierailija
57/94 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksin omakotitalossa asuva ja säästössä yli 100t€. Ei velkaa.

Muuta omaisuutta puolet sijoituskaksiosta, arvo noin 55t€

M43

Vierailija
58/94 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein kyllä ihmiset ihan itsekin nauttivat kodeistaan, tavaroistaan, harrastuksistaan ym... Mutta vouhan sitä selitellä kilpavarustelulla, jos se omaa oloa helpottaa.

Vierailija
59/94 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä sitä elämää.

Vierailija
60/94 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M39

Kyllä. Ja asunnon koko toki myös vaikuttaa ja ylipäänsä se onko lapsia. Meillä olis varmaan vähintään miljoona sijoitettuna jos oltais lapseton pariskunta ja asuttaisiin muualla kuin Uudellamaalla. 

Joskunjoskun mutkunmutkun. Fakta nyt

Niin no, asunnon arvo 450t€, perheasunto josta lainaa jäljellä 40t€. Sijoituksia 350t€. Olisi paljon enemmän jos olisimme lapsettomia, en edes tiedä mihin kaikki rahat tunkisin jos ei olisi lapsia. Ei menisi juuri mihinkään rahaa, niin se vaan on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi