Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jollain tavallisella työssä käyvällä "sukan varressa" hirmu summat?

Vierailija
23.12.2025 |

Taloustieteilijät hehkuttavat joka paikassa, että yksi syy heikkoon talouskasvuun on se, että ihmiset eivät kuluta, vaan säästävät rahaa. Säästöjä on kuulemma ennätyksellisen paljon.

Onko teillä muilla näin? Itsestä tuntuu pikemmin, että kohta on säästötkin syöty, kun elämän peruskulut kasvaneet niin älyttömästi. 

Ehkä onkin niin, että kansa on jakautunut entistä voimakkaammin kahtia, rikkaat rikastuneet ja köyhät köyhtyneet entisestään?

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ehkä otsikkoon olisi vielä voinut lisätä, että perheellisellä työssäkäyvällä. Yksin ollessa rahaa varmasti jäisikin myös säästöön. 

Perheellisellä menee jo pelkästään ruokaan hitosti rahaa, lisäksi lapset tarvitsevat aina jotain ja asuntokin on suurempi kuin yksin asuvalla. Bensaa menee harrastuksiin ja muihin menoihin kuskatessa. Jne.

Ap

Älä jaksa olla lapsellinen#uhripuhe

Mistä itku? Tottahan tuo on, että yksillä tuloilla jää huomattavasti enemmän käteen, kun elää yksin eikä elätä vaikka kolmea muutakin. Ei tuo uhriutunut valinnoistaan, totesi vain.

-eri

Paitsi että tutkitusti yksineläjälle kaikki on kalliimpaa koska kaiken joutuu maksamaan yksin. Ja tämähän tiet

Mikä meni ohi tuosta kohdasta "yksillä tuloilla jää huomattavasti enemmän käteen, kun elää yksin eikä elätä vaikka kolmea muutakin."

Olisko liikaa vaadittu, että vähän lukisit kommentteja joihin vastaat, etkä pelkästään latelisi itsestäänselvyyksiä ohi aiheen?

Vierailija
102/115 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Kummallakin muutama tonni tileillä ja käteisenä olisko kymppitonni. Rouva tykkää tehdä joillain esineillä ja taiteella kauppaa. Kirppiksiä kiertelee. Minä ostan välillä auton tai jonkun koneen, kunnostan ja myyn. Kun ei ole oikeita töitä niin jotain tekee mieli tehdä. Nyt olis pari lumilinkoo, lunta ootellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoituksissa on kiinni 1,45 milj. Tarkistin juuri.

En ole kuluttamassa mihinkään, kuluttakoon muut.

Vierailija
104/115 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja tätä menoa keskituloinenkaan ei pysty kustantamaan normaalia elämää palkallaan. Kaikki eivät voi tienata 150k vuodessa, tekijöitä tarvitaan myös 30-50k tuloluokkien ammateissa.

Ap" 

50 tonnin tuloista jää kuukaudessa käteen noin 2800e. Siitä saa sinkkukin helposti tonnin säästöön/sijoituksiin, pariskunta enemmänkin per henkilö. 30 tonnia tienaava joutuu  elämään vähän vaatimattomammin ja säästämään vähemmän, mutta silti pärjää ihan hyvin. Miten niin ei muka pysty "kustantamaan normaalia elämää"? 

Vierailija
105/115 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo pennin hyrrää. Tai no on, sen verran että pärjää seuraavaan palkkaan jos säästeliäästi elää.

Kiinteää omaisuutta ehkä 1-2M€.

Vierailija
106/115 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakkeissa on 60k€. Olen tavallinen duunaritöissä käyvä poikamies. Asuntolaina maksettu ja kaikki ylimääräinen raha menee sijoituksiin. M39

Asuntojen hinnat ovat niin erilaisia Suomessa. On ihan eri asia ostaa asunto Helsingistä kuin esim. Vaasasta, Turusta, Jyväskylästä tai vielä pienemmiltä paikkakunnilta.  Pienemmillä paikkakunnilla saa nopeasti asuntolainan maksettua ja ei kun sijoittamaan. Palkathan ovat yhtä suuria eri puolilla Suomea. 

Kyllä. Ja asunnon koko toki myös vaikuttaa ja ylipäänsä se onko lapsia. Meillä olis varmaan vähintään miljoona sijoitettuna jos oltais lapseton pariskunta ja asuttaisiin muualla kuin Uudellamaalla. 

Onhan se asuntokin sijoitus, jos sen haluaa niin ajatella. Ainakin se on varallisuutta. 

Vierailija
107/115 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömällä onkin hirmusäästöt, harmi kun en pysty kuluttaan... Jos pystyisin niin tarttisin silmälasit, lääkkeitä ja ehjät vaatteet ja kengät. Tietokonekin olisi kiva mutta sehän on jo luksusta.

Monella työttömällä on säästöjä, jotka ovat kertyneet työssäoloaikana. Moni työtön on ollut töissä, jotkut pitkäänkin, ja osa on ollut hyväpalkkaisissakin töissä. Eikä kaikki ole tuhlanneet säästöjään, vaan sijoittaneet ja käyttäneet vain vuosittaisen tuoton. 

Vierailija
108/115 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä säästöjä ja sijoituksia itselläni noin 300 000 euron arvosta. Lisäksi muuta omaisuutta. Olisi paljon enemmänkin ellei olisi lapsia. Olemme myös matkailleet paljon, meillä on ihana mökki ja olemme kaikin tavoin nauttineet elämästä. Hankkineet asioita, joista itse tai lapset nauttivat. Tykkäämme mukavasta elämästä ja harrastamisesta. Meillä on myös iso talo, jossa on jokaiselle kunnolla tilaa. Itse ajattelen, ettei ole mitään järkeä vaan säästää ja sijoittaa ja elää tylsää elämää. Elämä on niin lyhyt ja vanhana ei pysty samalla lailla nauttimaan.  Mutta kukin tavallaan. 

Vierailija
109/115 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Tilastokeskuksen mukaan suomalaisilla on säästöjä keskimäärin reilut 40 000 euroa. Se on minusta aika vähän, kun ottaa huomioon, että 6,3 % suomalaisista saa perustoimeentulotukea eikä heillä siis käytännössä voi olla yhtään säästöjä. Itselläni on reilut 200 000 euroa, kiva talo, mökki ja auto, ei lainoja. Olen kyllä silti myös elänyt ja matkustellut, en pelkästään säästänyt. 

Vierailija
110/115 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakkeissa on 60k€. Olen tavallinen duunaritöissä käyvä poikamies. Asuntolaina maksettu ja kaikki ylimääräinen raha menee sijoituksiin.

M39

Asuntojen hinnat ovat niin erilaisia Suomessa. On ihan eri asia ostaa asunto Helsingistä kuin esim. Vaasasta, Turusta, Jyväskylästä tai vielä pienemmiltä paikkakunnilta.  Pienemmillä paikkakunnilla saa nopeasti asuntolainan maksettua ja ei kun sijoittamaan. Palkathan ovat yhtä suuria eri puolilla Suomea. 

Kyllä. Ja asunnon koko toki myös vaikuttaa ja ylipäänsä se onko lapsia. Meillä olis varmaan vähintään miljoona sijoitettuna jos oltais lapseton pariskunta ja asuttaisiin muualla kuin Uudellamaalla. 

Huikeat summat mutku-rahoja. Toisilla voisi olla ainakin 100 miljoonaa...

Vierailija
111/115 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun asunnossa asuu vuokralaiset ja asun miesystäväni luona ilmaiseksi. 2 huonetta alakerrassa on airbnb käytössä.

Toisen huoneen vuokralla maksetaan ruuat ja toisella matkoilla majoitukset. Lennot menee miesystävän maileilla, joita saa työmatkoista.

Tilillä ei ole juurikaan rahaa, kaikki laitan asuntolainaan, joka on näillä näkymin maksettu alkuvuidesta.

Vierailija
112/115 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tienannut 10 vuotta 120-210 000€/v. Mut yhtään en oo laittanut sijoituksiin. On matkusteltu todella paljon ja ruokaan menee järkyttävästi rahaa. Tilillä noin 110 000€. Olis kannattanut sijoittaa, mut rehellisesti töiden jälkeen en jaksa tuollaisia miettiä.

Vierailija
113/115 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä säästöjä ja sijoituksia itselläni noin 300 000 euron arvosta. Lisäksi muuta omaisuutta. Olisi paljon enemmänkin ellei olisi lapsia. Olemme myös matkailleet paljon, meillä on ihana mökki ja olemme kaikin tavoin nauttineet elämästä. Hankkineet asioita, joista itse tai lapset nauttivat. Tykkäämme mukavasta elämästä ja harrastamisesta. Meillä on myös iso talo, jossa on jokaiselle kunnolla tilaa. Itse ajattelen, ettei ole mitään järkeä vaan säästää ja sijoittaa ja elää tylsää elämää. Elämä on niin lyhyt ja vanhana ei pysty samalla lailla nauttimaan.  Mutta kukin tavallaan. 

---

Säästäminen  ja sijoittaminen ei tarkoita ettei elämästä voi nauttia. On aika väsynyttä aina vedota johonkin ääripään kitumiseen. Kuitenkin jo tosi paljon saa aikaan (säästöön) sillä, että esim ei vaihda autoa parin vuoden välein, tai että majoittuu 3 tähden hotelliin eikä 5, katsoo vähän hintoja ja vertailee mitä ostaa ja milloin ostaa, pysyy pari vuotta pidempään pienemmässä asunnossa... Nämä kaikki summaantuu isoiksi säästöksi, jotka puolestaan kasvavat korkoa korolle. Ilman, että elämänlaatu mitenkään merkittävästi huononee. 

Ps. Niistä rahoista voi nauttia nuoremapanakin. Täytin 45v ja jäin pois pskasta työpaikasta. Jos haluan, voin elää sijoituksillani vaikka loppuiän. En pidä itseäni vielä niin vanhana, että säästäminen olisi mennyt hukkaan vanhuuden takia. Milloin sinä voit jäädä pois töistä ja silti elää samalla elintasolla kuin nyt? Voitko ikinä? 

Vierailija
114/115 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakkeissa on 60k€. Olen tavallinen duunaritöissä käyvä poikamies. Asuntolaina maksettu ja kaikki ylimääräinen raha menee sijoituksiin.

M39

No ei kuktenkaan🤣

Miksi ei? 100k vuodessa jää helposti kun on kaksi ok tuloista jotka ei tuhlaa rahojaan. 10 vuotta ja milli.

Ilman että tulee korkotuloja ja korolle korkoa...

Vierailija
115/115 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole koskaan ollut tarvetta kuluttaa, eli elää elämää josta kuvittelen kaikkien olevan kateellisia. Olen ihan tavallinen rivityöntekijä ja minulla on ihan tuntuvat säästöt ja sijoitukset ja nyt olen voinut esim vähentää työtunteja.

- ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, eikä autoa. 

Joo sama vika rahikaisella. Ei kiinnosta kuluttaa kuluttamisen vuoksi, matkoihin ja elämyksiin tosin tykkään hassata. Mutta mitkään uudet kledjut, meikit, autot, sisustukset, tekniikkavempeleet ynnä muut ei kiinnosta yhtään. Asuntolainaa on vielä, mutta silti jää yli paljon joka kuukausi. Paljon vähemmän jäisi tosiaan jos olisi pari mukulaa pyörimässä jaloissa. Mutta valintoja nämä. Ei pikkulapsiperheessä mitään yli jää vaikka olisi ihan ok tulotkin, saati sitten jollakin teinien yksinhuoltajalla. Ei niille muksuille tarvi parasta entrecotea aina olla, mutta jos niitä hankkii, niin minusta on ihan kohtuullista pyrkiä tarjoamaan heille virikkeitä ja elintasoa maksukyvyn mukaan.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä