Onko jollain tavallisella työssä käyvällä "sukan varressa" hirmu summat?
Taloustieteilijät hehkuttavat joka paikassa, että yksi syy heikkoon talouskasvuun on se, että ihmiset eivät kuluta, vaan säästävät rahaa. Säästöjä on kuulemma ennätyksellisen paljon.
Onko teillä muilla näin? Itsestä tuntuu pikemmin, että kohta on säästötkin syöty, kun elämän peruskulut kasvaneet niin älyttömästi.
Ehkä onkin niin, että kansa on jakautunut entistä voimakkaammin kahtia, rikkaat rikastuneet ja köyhät köyhtyneet entisestään?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Osakkeissa on 60k€. Olen tavallinen duunaritöissä käyvä poikamies. Asuntolaina maksettu ja kaikki ylimääräinen raha menee sijoituksiin.
M39
Asuntojen hinnat ovat niin erilaisia Suomessa. On ihan eri asia ostaa asunto Helsingistä kuin esim. Vaasasta, Turusta, Jyväskylästä tai vielä pienemmiltä paikkakunnilta. Pienemmillä paikkakunnilla saa nopeasti asuntolainan maksettua ja ei kun sijoittamaan. Palkathan ovat yhtä suuria eri puolilla Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakkeissa on 60k€. Olen tavallinen duunaritöissä käyvä poikamies. Asuntolaina maksettu ja kaikki ylimääräinen raha menee sijoituksiin.
M39
Asuntojen hinnat ovat niin erilaisia Suomessa. On ihan eri asia ostaa asunto Helsingistä kuin esim. Vaasasta, Turusta, Jyväskylästä tai vielä pienemmiltä paikkakunnilta. Pienemmillä paikkakunnilla saa nopeasti asuntolainan maksettua ja ei kun sijoittamaan. Palkathan ovat yhtä suuria eri puolilla Suomea.
Kyllä. Ja asunnon koko toki myös vaikuttaa ja ylipäänsä se onko lapsia. Meillä olis varmaan vähintään miljoona sijoitettuna jos oltais lapseton pariskunta ja asuttaisiin muualla kuin Uudellamaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M39
Kyllä. Ja asunnon koko toki myös vaikuttaa ja ylipäänsä se onko lapsia. Meillä olis varmaan vähintään miljoona sijoitettuna jos oltais lapseton pariskunta ja asuttaisiin muualla kuin Uudellamaalla.
Joskunjoskun mutkunmutkun. Fakta nyt vain on, että teillä ei ole, ettekä ole tehneet elämänvalintoja siihen suuntaan, joten turha lesoilla toteutumatonta potentiaalia.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M39
No ei kuktenkaan🤣
Joo, ehkä otsikkoon olisi vielä voinut lisätä, että perheellisellä työssäkäyvällä. Yksin ollessa rahaa varmasti jäisikin myös säästöön.
Perheellisellä menee jo pelkästään ruokaan hitosti rahaa, lisäksi lapset tarvitsevat aina jotain ja asuntokin on suurempi kuin yksin asuvalla. Bensaa menee harrastuksiin ja muihin menoihin kuskatessa. Jne.
Ap
Miljuunalla pärjäis Pihtiputaalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M39
Mulla 50 neliön rivarikaksio keskikokoisesta kaupungista. Asuntolainaa oli 95k€ jonka maksoin 10 vuodessa pois tekemällä ylitöitä. Nyt asunto oma ja asuinkustannukset vesi,sähkö ja yhtiövastike 300€/kk. Joka kuukausi jää 1300€ pakollisten menojen jälkeen säästöön mistä sijoitan 1000€/kk osakkeisiin.
M39
Minulla ei ole koskaan ollut tarvetta kuluttaa, eli elää elämää josta kuvittelen kaikkien olevan kateellisia. Olen ihan tavallinen rivityöntekijä ja minulla on ihan tuntuvat säästöt ja sijoitukset ja nyt olen voinut esim vähentää työtunteja.
- ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, eikä autoa.
On mulla parisataa tonnia salkussa, kerrytetty pihistelemällä 1300 euron nettopalkasta. Tukia en ole saanut oheen, kun bruttopalkka juuri ylittänyt rajat.
Lapsia sain lähemmäs nelikymppisenä, mutta koska on nyt toinenkin aikuinen taloudessa, olen pystynyt säästämään ja sijoittamaan lastenkin ohessa.
Onneksi aloitin ajoissa. Nyt sit työmarkkinatuella ja jatkossa yleistuella viruessa pitää hyppiä kaikenmaailman koulutuksissa, että saa tuet. Tai sitten myyn jossian vaiheessa osinkolaput ja sijoitan ne johonkin ionq:hun tai vastaavaan, eikä tartte arpoa pääomatulojen kanssa.
Se mikä laulaen tulee se viheltäen menee.
Olen ainut lapsi ja perin vanhempani. Ilman tuota tuuria olisin pa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ehkä otsikkoon olisi vielä voinut lisätä, että perheellisellä työssäkäyvällä. Yksin ollessa rahaa varmasti jäisikin myös säästöön.
Perheellisellä menee jo pelkästään ruokaan hitosti rahaa, lisäksi lapset tarvitsevat aina jotain ja asuntokin on suurempi kuin yksin asuvalla. Bensaa menee harrastuksiin ja muihin menoihin kuskatessa. Jne.
Ap
Älä jaksa olla lapsellinen#uhripuhe
Vielä tähdennän, että en valita- elämä on valintoja täynnä. Vaan ihmettelen, kun jälleen kerran talousviisas kertoi lehdessä Suomen talouskasvun junnaavan, koska ihmisillä on niin paljon rahaa säästössä. Mun (perheellisessä) tuttavapiirissä näin ei todellakaan ole, mutta ehkä sitten on muita ihmisryhmiä, joilla ne rahat on.
Kymmenen vuoden säästämisellä vajaa 40 000 euroa jakautuen kultaan, käteiseen, säästötiliin, rahastoihin ja osakkeisiin.
En tiedä, onko se paljon, mutta tämän verran olen onnistunut säästämään.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nii-i, sitä kylvää mitä niittää. Mitä sinä sitten luulit, kun sait niitä lapsia? Naisilla on helposti aika ruusunpunainen kuva siitä, mitä lasten hankinta oikeasti on. Kun vauvakuumeillaan, ajatellaan vaan sitä ihanaa pientä nyyttiä kainalossa. Ei tajuta, että se kasvaa ja maksaa. Suomeksi: vie tajuttomat määrät aikaa ja rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Se oli sun elämänvalinta, ja nyt kannat sen seuraukset. Joku muu on voinut valita toisella tapaa, ja omistaa asioita mitä sulla ei ole, mutta tältä kumminkin puuttuu asioita mitä sulla on.
Nojoo, lähihoitajana töissä, mutta varallisuutta löytyy yli miljoona euroa.
M39