Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No niin it-nörtit, ratkaiskaapa tämä: puhelimen hotspot toimii toisessa läppärissä mutta toisessa ei

Vierailija
19.11.2025 |

Eli puhelimen hotspot ei ole rikki. Ei myöskään ole tämä läppäri johon ei suostu yhdistämään koska läppäri saa hyvin yhteyden eri puhelimen hotspotiin.

Missä vika? Moniilidata on luonnollisesti päällä puhelimessa, koska eihän se puhelin muuten saisi yhteyttä tähän toiseen koneeseenkaan. Tämä kone johon ei suostu yhdistämään ei anna syytä miksi ei. Ilmoittaa vain, että Verkkoon ei saada yhteyttä. Kuitenkin vieressä oleva eri läppäri saa tähän puhelimeen&verkkoon oikein hyvin yhteyden, kuten tämä kone taas toisten puhelimien hotspoteihin.

Ongelma alkoi kun palautin puhelimeni tehdasasetukset. Nyt ei suostu enää yhdistämään minun läppäriin avaamaan.. puolison puhelimesta jaan tällä hetkellä netin omaan läppäriin, että saan tätä avausta kirjoitettua :D Puoliso testasi, että hän saa minun alkuperäisiin asetuksiin palautetusta puhelimesta oikein toimivan netin taas omaan työläppäriin :D

Nyt ongelma tulee siinä kun puoliso lähtee töihin niin minulla lähtee netti, mutta tarvitsen kuitenkin netin omaankin läppäriini, että saan hoitaa omia opintoja..

Kuka keksii missä vika ja mitä voin tehdä?

Noin viidesti kokeilin käynnistää oman läppärin ja kännykän uudelleen, ei mitään tapahdu. Palautin jo toistamiseen tehdas asetukset puhelimeenkin jos ensimmäisessä asetusten palautuksissa tapahtui jokin bugi joka toisella kertaa ei tapahtuisi, mutta tälläkään ei ollut vaikutusta...

Molempien minun ja puolisoni puhelimet ovat Nokioita, hällä HPn läppäri ja minulla Acerin jos näillä mitään väliä. Eli puolison nokian puhelimen hotspot jakaa netin sekä hänen että minun läppäriin, ja minun nokia enää hänen HPn koneeseen..

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palomuurin asetukset tai sitten DHCP siellä puhelimessa.

Vierailija
2/28 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko hotspot jako 5Ghz taajudella mutta läppäri ei tue kun 2.4Ghz taajuuksia? Kannattaa päivittää läppärin wifiohjaimen (Intel, Qualcomm, Broadcom tai MediaTek) ajurit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyykö tämä hotspot sinun läppärissä mahdollisena wlanina? Vai tuleeko virhe kun yrität yhdistää tuohon wlaniin?

Vierailija
4/28 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kiinteä kuituyhteys

Vierailija
5/28 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä puhelimen resetointi muutti hotspotissa jotain asetuksia ja läppäri yrittää ottaa edelleen yhteyttä niillä vanhoilla asetuksilla. Poista kaikki vanhat yhteystiedot hotspottiin läppäristä ja ota sitten puhtaalta pöydältä uudestaan se nettiyhteys. Tarkasta että hotspotin yhteyden salaustyyppi on sellainen mitä läppäri tukee.

Vierailija
6/28 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan räplätä sotfan kanssa, vaikka tietokoneista pidänkin, mutta heitän silti oman ehdotukseni:

Hotspot jaettu taajuus on joko 2,4 Ghz tai 5 Ghz, jotkut laitteet eivät saa toista näistä vanha/uusi.

Vierailija
7/28 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikos tuossa puhelimessa sekä blutooth-jako että wlan-jako? Jos toinen ei toimi, niin toimiiko toinen?

Vierailija
8/28 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlasin tuon DHCPn ja netti kertoi näin: "DHCP puhelimessa tarkoittaa, että puhelimesi saa automaattisesti IP-osoitteen verkosta, jotta se voi kommunikoida muiden laitteiden ja internetin kanssa" Eli eikö tuon perusteella jos tuo ei toimisi puhelimessa niin myöskään puolison läppäri ei saisi yhteyttä minun nokiaani? Nyt kuitenkin saa. Ap

Vierailija
9/28 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai hotspot....opettele Suomea.

Vierailija
10/28 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko hotspot jako 5Ghz taajudella mutta läppäri ei tue kun 2.4Ghz taajuuksia? Kannattaa päivittää läppärin wifiohjaimen (Intel, Qualcomm, Broadcom tai MediaTek) ajurit

Molemmat Nokiat ovat 4G, minun ja puolisoni. Minun läppäri saa tällä hetkellä hyvin yhteyden puolison puhelimen hotspotiin jossa olen tälläkin hetkellä. Ap

Vierailija
11/28 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta kiinteä kuituyhteys

Tai paista lihapullia.

Vierailija
12/28 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri ikäiset läppärit varmaan, eli vanhempi ei toimi ja uudempi toimii. Puhelimesta pitäisi muutella varmaan hotspotin asetuksia tai jotain että se tukee vanhempiakin yhteyksiä. 

Vierailija
13/28 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyykö tämä hotspot sinun läppärissä mahdollisena wlanina? Vai tuleeko virhe kun yrität yhdistää tuohon wlaniin?

Kyllä näkyy samalla tavalla kuin puolisoni. Kun avaan oik alakulmasta näkyvät wlan yhteyden niin se näyttää molempien minun ja puolisoni nokiat mutta minun ei suostu yhdistämään kun puolisoni puhelimeen suostuu. Ap

Vierailija
14/28 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri ikäiset läppärit varmaan, eli vanhempi ei toimi ja uudempi toimii. Puhelimesta pitäisi muutella varmaan hotspotin asetuksia tai jotain että se tukee vanhempiakin yhteyksiä. 

Ennen kun palautin tehdas asetukset luuriin niin jakoi kuitenkin moitteettomasti netin myös minun läppäriin.. Ap

Vierailija
15/28 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistä puhelin usb johdolla läppäriin ja käytä nettiä sen avulla, toimiiko?

Vierailija
16/28 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ou jee! 🤠🥳🤓

Vierailija
17/28 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta kiinteä kuituyhteys

Tai paista lihapullia.

Tänään en tee noista kumpaakaan mutta kohta lämmitän maksalaatikkoa. Ap

Vierailija
18/28 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta kiinteä kuituyhteys

Tai paista lihapullia.

Tänään en tee noista kumpaakaan mutta kohta lämmitän maksalaatikkoa. Ap

Aha, vai maksalaatikkoa. Onko puolukkahilloa kans??

Vierailija
19/28 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlasin tuon DHCPn ja netti kertoi näin: "DHCP puhelimessa tarkoittaa, että puhelimesi saa automaattisesti IP-osoitteen verkosta, jotta se voi kommunikoida muiden laitteiden ja internetin kanssa" Eli eikö tuon perusteella jos tuo ei toimisi puhelimessa niin myöskään puolison läppäri ei saisi yhteyttä minun nokiaani? Nyt kuitenkin saa. Ap

Kännyn toimiessa hotspottina, perustaa se oman Wi-Fi:n jossa se jakaa yksityiset IP-osoitteet ja kääntää (NAT) ne sinne julkiseen eli puhelimen ulospäin olevaan IP-osoitteeseen. Eli se puhelin toimii DHCP-palvelimena. Kun läppä on kiinni (jos on kiinni) siinä puhelimen verkossa, niin katso komennolla ifcongig tai ipconfig mikä on sinun IP-osoite läpässä. Komennolla arp -a  annettuna läpältä pitäisi näkyä se puhelimen IP-osoite. Toki nuo komennot riippuvat läppärin käyttiksestä.

Vierailija
20/28 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta kiinteä kuituyhteys

Osta sinä itsellesi aivosiirre.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi