Onko jollain tavallisella työssä käyvällä "sukan varressa" hirmu summat?
Taloustieteilijät hehkuttavat joka paikassa, että yksi syy heikkoon talouskasvuun on se, että ihmiset eivät kuluta, vaan säästävät rahaa. Säästöjä on kuulemma ennätyksellisen paljon.
Onko teillä muilla näin? Itsestä tuntuu pikemmin, että kohta on säästötkin syöty, kun elämän peruskulut kasvaneet niin älyttömästi.
Ehkä onkin niin, että kansa on jakautunut entistä voimakkaammin kahtia, rikkaat rikastuneet ja köyhät köyhtyneet entisestään?
Kommentit (97)
Kenenkään muun mielestä siinä ei ole mitään ristiriitaa, että samaan aikaan säästötileillä makaa ennätyssummat, mutta toisaalta joulupuu- ym. avustusten tarve on kasvanut? Ihan hyvillä mielin vaan laskeskelette omahyväisinä omia rahojanne?
"Kaiken kaikkiaan tämä ketju vastauksineen vahvistaa ajatustani siitä, että kyse on nimenomaan yhteiskunnan entistä voimakkaammasta polarisoitumisesta. Ja koventuneesta asenneilmapiiristä, ajatusmaailma monella tyyliin "oma vika, mitäs läksit". "
Kenenkäs muun vika se olisi, että teit lapsia? Myös uravalinta on todella paljon omissa käsissä (pl jos on heikkolahjainen tai vammautunut), samoin asuinpaikka. Itse on siis valinnut jäädä kaupan kassaksi suonenjoelle ja tehdä 3 lasta vs kouluttautua tekniselle alalle ja muuttaa työn perässä tienaamaan lapsi vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään muun mielestä siinä ei ole mitään ristiriitaa, että samaan aikaan säästötileillä makaa ennätyssummat, mutta toisaalta joulupuu- ym. avustusten tarve on kasvanut? Ihan hyvillä mielin vaan laskeskelette omahyväisinä omia rahojanne?
Ai että pitäs vielä miettiä muitakin kun itse säästänyt ja tienannut rahat kovalla työteolla😂
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset käyttävät hyväksi helppoja keinoja huijata/tienata rahaa ja tavaraa. Mitä enemmän ja helpompia keinoja tarjotaan, sitä enemmän on "tarvitsijoita". Vrt onko suomalaisilla oikeasti krooninen ämpäripula, kun niitä jonotetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ehkä otsikkoon olisi vielä voinut lisätä, että perheellisellä työssäkäyvällä. Yksin ollessa rahaa varmasti jäisikin myös säästöön.
Perheellisellä menee jo pelkästään ruokaan hitosti rahaa, lisäksi lapset tarvitsevat aina jotain ja asuntokin on suurempi kuin yksin asuvalla. Bensaa menee harrastuksiin ja muihin menoihin kuskatessa. Jne.
Ap
Älä jaksa olla lapsellinen#uhripuhe
Mistä itku? Tottahan tuo on, että yksillä tuloilla jää huomattavasti enemmän käteen, kun elää yksin eikä elätä vaikka kolmea muutakin. Ei tuo uhriutunut valinnoistaan, totesi vain.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole koskaan ollut tarvetta kuluttaa, eli elää elämää josta kuvittelen kaikkien olevan kateellisia. Olen ihan tavallinen rivityöntekijä ja minulla on ihan tuntuvat säästöt ja sijoitukset ja nyt olen voinut esim vähentää työtunteja.
- ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, eikä autoa.
Eikä sitä elämää.
Elämä = tavaroiden ostaminen? Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakkeissa on 60k€. Olen tavallinen duunaritöissä käyvä poikamies. Asuntolaina maksettu ja kaikki ylimääräinen raha menee sijoituksiin.
M39
Asuntojen hinnat ovat niin erilaisia Suomessa. On ihan eri asia ostaa asunto Helsingistä kuin esim. Vaasasta, Turusta, Jyväskylästä tai vielä pienemmiltä paikkakunnilta. Pienemmillä paikkakunnilla saa nopeasti asuntolainan maksettua ja ei kun sijoittamaan. Palkathan ovat yhtä suuria eri puolilla Suomea.
Helsingissä palkat ovat kyllä monilla aloilla jopa 20% korkeammat.
Kaiken kaikkiaan tämä ketju vastauksineen vahvistaa ajatustani siitä, että kyse on nimenomaan yhteiskunnan entistä voimakkaammasta polarisoitumisesta. Ja koventuneesta asenneilmapiiristä, ajatusmaailma monella tyyliin "oma vika, mitäs läksit". "
Heh, eli meidän pitäisi nyt muodostaa yksi yhtenäinen mielipidekupla ja olla sun kanssa samaa mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Schrödingerin lapset: niistä ei ole yhtään mitään haittaa eikä kuluja, itseasiassa nehän säästävät rahaa, jos puhutaan vapaaehtoisesta lapsettomuudesta, mutta ne ovat todella kalliita ja perhe-elämä raskasta kun vanhemmat haluavat uhriutua 🙄.
Ainahan kulut riippuu (myös lapsissa) siitä, kuinka paljon mihinkin asiaan haluaa käyttää rahaa. Muutenkin tuo sun vuodatus kuulostaa lähinnä omasta päästä keksityltä kommentilta, jonka kumoamalla tunnet itsesi viisaammaksi. Tietenkin on aina joku heikkolahjainen, joka kuvittelee, että esimerkiksi lapsilisillä tienaa, onhan niitä näilläkin palstoilla. Toki se voi olla jopa todellisuutta sellaiselle, joka elää yhteiskunnan varoilla, mutta omillaan toimeentuleva ei lapsilla tienaa.
Ja onhan asioita, jotka on vaivan arvoisia. Esimerkiksi säännöllisellä liikunnalla olisi todella merkittävä vaikutus kansanterveyteen sekä fyysisellä, että henkisellä puolella. Vaikka siitä vaivaa onkin ja tulee lisää pyykkiä. Ja hikikin haisee, hyi.
Oma sijoitustaktiikka muuttui koronavuosien aikana. Tuli tarve päästä lainoista eroon mahdollisimman nopeasti, joten otin pikkusijoitukseni ja pistin ne lainoihin. Viimeisen neljän vuoden aikana en ole säästänyt vaan tehnyt ylimääräisiä lyhennyksiä ja nyt asunto ja mökki on maksettu. Nyt on varaa sijoittaa eri tavalla, joten vasta tästä vuodesta alkaen on säästöjä alkanut kertymään, ei vielä jättimäisiä summia mutta auton jo noilla saisi ostettua ilman lainaa, itselle tai teineille kun täysi-ikäistyvät. Olen tosi iloinen nykytilanteesta, kun esim töiden osalta ei koskaan tiedä mitä tapahtuu tulevina vuosina.
Ja upealta kuulostaa miten osa muista vastaajista ovat saaneet isoja summia kasaan ja lainatkin on jo maksettu!
N45
Vierailija kirjoitti:
Kaiken kaikkiaan tämä ketju vastauksineen vahvistaa ajatustani siitä, että kyse on nimenomaan yhteiskunnan entistä voimakkaammasta polarisoitumisesta. Ja koventuneesta asenneilmapiiristä, ajatusmaailma monella tyyliin "oma vika, mitäs läksit". "
Heh, eli meidän pitäisi nyt muodostaa yksi yhtenäinen mielipidekupla ja olla sun kanssa samaa mieltä?
Mistä moinen outo johtopäätös?
Silloinhan kyse ei nimenomaan olisi koventuneesta asenneilmapiiristä ja polarisaatiosta.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole koskaan ollut tarvetta kuluttaa, eli elää elämää josta kuvittelen kaikkien olevan kateellisia. Olen ihan tavallinen rivityöntekijä ja minulla on ihan tuntuvat säästöt ja sijoitukset ja nyt olen voinut esim vähentää työtunteja.
Eikä sitä elämää.
Minulla on työ, harrastuksia, läheisiä, ystäviä, jne., eli ihan kyllin hyvä elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sitä elämää.
Elämä = tavaroiden ostaminen? Surullista.
Köyhät
Olen lounaskokki keskisuuren kaupungin lounasravintolassa. Säästöjä 15k. Ensi vuoden puolella aion perehtyä sijoittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että pitäs vielä miettiä muitakin kun itse säästänyt ja tienannut rahat kovalla työteolla😂
Ja lisäksi palkasta jo mennyt lähes 50% veroihin ja pakollisiin maksuihin, joten eiköhän silläkin ole jo avustettu ihan mukavasti joka kuukausi. Lahjoituksia teen tämän lisäksi säännöllisesti pitkin vuotta, en vain jouluna, mutta en suostu tuntemaan huonoa omaatuntoa siitä että ansaitsee kovaa työtä tekemällä oman elantoni.
Oli, mutta ei enää. Kohta kaikki säästöt käytetty syöpähoitoihin. Julkisella olisi päässyt halvalla, mutta minun syöpä on niin aggressiivista sorttia että 1-2 kk ylimääräinen odotus hoitojen aloittamisessa olisi hyvin todennäköisesti johtanut sen leviämiseen ja ennusteen merkittävään huononemiseen, mahdollisesti jopa parantumattomaksi asti. Nyt toivon että näillä säästöillä minulla on hyvä mahdollisuus vielä parantua ja joskus ansaita ne takaisin. Mutta kohta ollaan tosiaan hyvin tiukilla.
Olen kovin surullinen samassa tilanteessa olevien puolesta joilla ei ole tätä mahdollisuutta kun rahaa ei vain ole. Milloin meidän terveydenhuolto meni tällaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sitä elämää.
Voi tyttökulta, ehkä joku päivä sinäkin oivallat, että sisältö on raameja tärkeämpää.
Lähi- ja tuttavapiirissä pääosin 10te - 50te tienaavia. Lisäksi opiskelijat ja työttömät jotka joko tienaa jotain tukien lisäksi tai sitten ei. Jonkinlainen puskuri löytyy osalta mutta tosi moni on joutunut kajoamaan säästöihin kun tuloilla ei enää pystytä kustantamaan jokapäiväistä elämää. Jos lainankorot taas nousee niin se on katastrofi monelle.
Säästöjä ei siis ole kellään ole sellaista määrää että voisi irrottaa kulutukseen surutta. Ja mihin sitä rahaa käyttäisi? Sisäfile lakkaa aika äkkiä olemasta spessua jos sitä syö joka päivä. Eikä olisi hyväksi terveydellekään. Asuntoon? Miksei, kun löytyisi luotettava tekijä. Niitähän ei joka oksalla istu. Onhan noita muitakin kohteita mutta moni on kertaluonteisia.
Tuttavapiiriin kuuluu myös pari yli 150te vuodessa tienaavaa. Heillä on säästöjä ihan eri tavalla, uudet autot, reissaavat usein jne. Elävät ihan eri todellisuutta kuin me muut. Suurin osa suomalaisista elää taloudellisten realiteettiensa kanssa kirjaimellisesti kädestä suuhun.
Eikö työssäkäynti ole vaihtoehto?