Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Älä tuo mitään tuomisia" - kommentti henkilöltä joka kutsui aattona syömään

Vierailija
22.12.2025 |

Uskoisin hänen todella tarkoittavan sitä mitä sanoo. Kysyin että eikö hän esim. tykkää joulukukista, niin hän sanoi että on ostanut itselleen joulukukkia. No jotenkin tuntuu hölmöltä mennä tyhjin käsin vieraaksi, mutta toisaalta en haluaisi viedä mitään turhaakaan. Eli en vie joulusuklaita ainakaan, niitä ihmiset yleensä saavat muutenkin. Mitään lahjaa en vie eikä hänkään ole antanut lahjaa minulle. Hän on lisäksi uskovainen joten hän ei ajattele joulua kaupallisessa mielessä. 

Siis menenkö vaan viemättä mitään kun näin on kerta sanottu? Itse ainakin jos sanoisin noin kutsuvieraalle, niin tarkoittaisin sitä myös. Kerran vein hänelle joulutähden ja kynttilän, mutta jos nyt ei kerta kukkaakaan tarvitse, niin miten toimisin? 

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie lahjan antamisen ilon toiselta tuollaisella pyynnöllä. Minä veisin kukan, suklaata, kahvia, teetä . Tuota pyyntöä

on mahdoton noudattaa näin jouluna.

Vierailija
82/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hän tosiaan on rehellinen ja sanoo mitä tarkoittaa, niin älä vie mitään. Sitten siellä juhlissa auta emäntää/isäntää vaikka vastustelisivat. Tiskaa tiskit/täytä astianpesukone, auta laittamaan ruokaa, lue lapsille kirjoja/leiki niiden kanssa/mitä nyt siinä perheessä on tekemistä. 

Jotkut sitten vain sanovat noin, jotta voivat sitten pahoittaa mielensä, kun vieras ei tuonut mitään. 

Itsellä on tapana viedä mukana talviaikaan villasukkia, tai muita itse tehtyjä käsitöitä. Tosin kaikki ei käsitlöitä arvosta, mutta omassa tuttavapiirissä arvostaa. Varmaan jouluaikaan veisin tuollaista joululahjaa, jos aatoksi olisi kutsuttu. 

Noista avuksi tunkevista on useammin enemmän haittaa kuin hyötyä. Täyttävät tiskikoneen väärin, tietyille astioille on omat hyväksi havaitut paikat, jolloin koneen saa täytettyä oikeasti täyteen. Näitten apulaisten jäljiltä kone jää vajaaksi ja usein moni juttu ei edes peseydy kunnolla, kun kippoja yms on pinottu niin, ettei vesi pääste kunnolla pesemään niitä sisältä. Samoin näiden apulaisten jäljiltä joutuu aina etsimään tavaroita, kun niitä ei ole laitettu oikeille paikoilleen, mistä ne löytyisi helposti. Ruoanlaittokin on suunniteltu valmiiksi, siinä on ylimääräiset vain tiellä pienessä keittiössä. Yksissä juhlissa (ei ollut joulu), olen hakenut mieheni taluttamaan yhden etuajassa tulleen sukulaisensa pois keittiöstä ja pitämään hänet myös pois sieltä, ennenkuin minä olisin heittänyt hänet pihalle. Paistelin viimeisiä lämpimänä tarjottavia syötäviä uunissa ja joka kerta, kun olin nostamassa peltiä uunissa, niin tuo henkilö oli tiellä, hyvä ettei polttanut itseään siinä. Sama mihin päin pientä keittiötä käännyin, hän tönötti tiellä. Mitään apua hänestä ei kuitenkaan olisi ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie joulukynttilöitä, esim pari pöytäkynttilää ja tuikkuja. Niille on aina käyttöä

Juu ja joku kaunis 30 cm korkea joulupukkisomiste vielä kylkeen.

😁

Vierailija
84/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kyläpaikan taloustilanteesta. Toisten kestitseminen on kallista. Voisin viedä lahjakortin, jonka määrä kattaisi aiheuutamiabi kuluja. Voisivat sitten ostaa sillä, mitä haluavat. Teet niin kuin haluat.

Vierailija
85/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hän tosiaan on rehellinen ja sanoo mitä tarkoittaa, niin älä vie mitään. Sitten siellä juhlissa auta emäntää/isäntää vaikka vastustelisivat. Tiskaa tiskit/täytä astianpesukone, auta laittamaan ruokaa, lue lapsille kirjoja/leiki niiden kanssa/mitä nyt siinä perheessä on tekemistä. 

Jotkut sitten vain sanovat noin, jotta voivat sitten pahoittaa mielensä, kun vieras ei tuonut mitään. 

Itsellä on tapana viedä mukana talviaikaan villasukkia, tai muita itse tehtyjä käsitöitä. Tosin kaikki ei käsitlöitä arvosta, mutta omassa tuttavapiirissä arvostaa. Varmaan jouluaikaan veisin tuollaista joululahjaa, jos aatoksi olisi kutsuttu. 

Noista avuksi tunkevista on useammin enemmän haittaa kuin hyötyä. Täyttävät tiskikoneen väärin, tietyille astioille on omat hyväksi havaitut paikat, jolloin koneen saa täytettyä oikeasti täy

Juuri näin! JOS minä kutsun meille vieraita, niin minä ja mieheni hoidamme kaiken! Ja jos/kun sanon, että älkää tuoko mitään, niin todellakin tarkoitan sitä. Ihmettelen suuresti ihmisiä, jotka loukkaantuvat, kun vieras nyt ei tuonutkaan sitä kukkapuskaa tai kahvipakettia, kun kiellettin. Ilmianna itsesi moisesta loukkaantuja ja kerro miksi toimit näin!? 

Vierailija
86/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva vaatii taaperolta Finlandia-palkittua romaania. Suunnilleen yhtä kohtuuttomia odotuksia asetamme ystäville, sukulaisille, jne. Radikaali ehdotukseni on olla tekemättä tänä jouluna numeroa siitä, mitä kukin sukulainen on tehnyt väärin ja annetaan heille lahjaksi armoa. 
Viet sen pullan ja kahvipaketin, etkä tule vierailun jälkeen puhumaan pahaa selän takana miksi se on aina sellainen-ja-sellainen? Miksi se pulla ei kelvannut esille laitettavaksi, jne.

Vierailija
87/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie sinne yli satakiloinen raksamies siihen kylpyammeeseen,se syö kaikki ylijääneet jouluruuat ja oluet,sillä on karvainen selkä josta sitä voi rapsutella,ja hän murahtelee tyytyväisenä.sitten joulun jälkeen Anna viiskymppiä niin päässee taksilla kotio.

Vierailija
88/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vie mitään ja katso miten käy. Itse veikkaan, että käyt tästä huolimatta kakalla ihan samalla tavalla. 

Vierailija
89/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä veisin varmaan kahvipaketin, paketin Fazerin vihreä kuula -konvehteja ja kauniin joulukortin. Kahvin ja suklaan ympärille lahjanarua ja kortti siihen kiinni.

Mukavaa joulua, ap!

Vierailija
90/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele ystävääsi ja kunnioita hänen toivettaan. 

Vierailija
91/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vie lainkaan joululahjaa? 

Vierailija
92/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut ku ap haluuuu

Vierailija
93/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut ku ap haluuuu

Ei vaan mietin että onko se kuitenkin hölmöä mennä ihan tyhjin käsin. Joku pieni kiitoksen osoitus olisi hyvä. Toki sen voi tehdä sanallisestikin. Hän ei kuitenkaan onneksi ole sellaisia naisia, jotka ensin sanovat että älä tuo tuliaisia kunhan tuot itsesi, ja sitten jälkikäteen hauku selän takana että no ei se tuonut mitään, olipa törppöä. Ei hän onneksi sellainen ole. 

Samaten kerran kutsuin hänet luokseni kahville, ja hän laittoi viestiä että hän tuo pullat mukanaan. Vastasin siihen, ihan sitä tarkoittaen, että mun ei nyt tee mieli makeaa eli älä suotta tuo pullaa, että itsellesi voit tietty tuoda mutta mulle ei, ja että minä tarjoan suolaiset. Hän noudatti toivettani ja se oli hyvä juttu. Toi kuitenkin kahvipaketin ja tuoreen leivän. Ei olisi tosin tarvinnut noitakaan.

Ap

Vierailija
94/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut ku ap haluuuu

Ja se nyt on vaan sellaista suomalaista kurssilua sanoa ettei mittään tartte ja sitten kiukutellaan kun pikkulapsi, jolta on viety kaikki lelut ja karkit kun joku ei vie mitään. 

Vierailija
95/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut ku ap haluuuu

Ei vaan mietin että onko se kuitenkin hölmöä mennä ihan tyhjin käsin. Joku pieni kiitoksen osoitus olisi hyvä. Toki sen voi tehdä sanallisestikin. Hän ei kuitenkaan onneksi ole sellaisia naisia, jotka ensin sanovat että älä tuo tuliaisia kunhan tuot itsesi, ja sitten jälkikäteen hauku selän takana että no ei se tuonut mitään, olipa törppöä. Ei hän onneksi sellainen ole. 

Samaten kerran kutsuin hänet luokseni kahville, ja hän laittoi viestiä että hän tuo pullat mukanaan. Vastasin siihen, ihan sitä tarkoittaen, että mun ei nyt tee mieli makeaa eli älä suotta tuo pullaa, että itsellesi voit tietty tuoda mutta mulle ei, ja että minä tarjoan suolaiset. Hän noudatti toivettani ja se oli hyvä juttu. Toi kuitenkin kahvipaketin ja tuoreen leivän. Ei olisi tosin tarvinnut noitakaan.

Ap

Kiität häntä kutsumalla vasta vierailulle. 

Vierailija
96/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu vastavierailulle on hyvä idea.

Vierailija
97/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava pitää aloittajaa ilmeisesti köyhänä ja haluaa ystävällisyyttään säästää tämän rahoja. Muuta selitystä noin epäkohteliaalle kommentille ei voi olla. Kuten jo sanottua, noin sanova riistää vieraalta antamisen ilon ja asettaa hänet juuri tällaiseen outoon tilanteeseen, missä hän joutuu internetsiä myöten kyselemään tuntemattomilta mitä ihmettä pitäisi tehdä. Normaalisti hän olisi vain ostanut kukan tai herkkukorin ja vienyt ne tyytyväisenä.

Vierailija
98/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin täällä. Vien kuitenkin kilon kahvia ja leivon tähtiä sekä lohipiirakkoja. Viiniä pullo ja 3 olutta. Suklaata. 

Ei kehtaa ilman mitään mennä toisen luo joka on vaivaantunut leipomaan ja laittamaan ruokaa.

Vierailija
99/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttava pitää aloittajaa ilmeisesti köyhänä ja haluaa ystävällisyyttään säästää tämän rahoja. Muuta selitystä noin epäkohteliaalle kommentille ei voi olla. Kuten jo sanottua, noin sanova riistää vieraalta antamisen ilon ja asettaa hänet juuri tällaiseen outoon tilanteeseen, missä hän joutuu internetsiä myöten kyselemään tuntemattomilta mitä ihmettä pitäisi tehdä. Normaalisti hän olisi vain ostanut kukan tai herkkukorin ja vienyt ne tyytyväisenä.

No minä olenkin kyllä työtön ja hän työssäkäyvä. Pienen viemisen voisin toki viedä, ei mun talous siihen kaadu.

Ap

Vierailija
100/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että ap kysyi mitä voisi tuoda, sai vastauksen ja päätti siitä huolimatta viedä jotain ja länkyttää nyt silkasta länkyttämisen ilosta ajanvietteenä käytettävällä palstalla.