"Älä tuo mitään tuomisia" - kommentti henkilöltä joka kutsui aattona syömään
Uskoisin hänen todella tarkoittavan sitä mitä sanoo. Kysyin että eikö hän esim. tykkää joulukukista, niin hän sanoi että on ostanut itselleen joulukukkia. No jotenkin tuntuu hölmöltä mennä tyhjin käsin vieraaksi, mutta toisaalta en haluaisi viedä mitään turhaakaan. Eli en vie joulusuklaita ainakaan, niitä ihmiset yleensä saavat muutenkin. Mitään lahjaa en vie eikä hänkään ole antanut lahjaa minulle. Hän on lisäksi uskovainen joten hän ei ajattele joulua kaupallisessa mielessä.
Siis menenkö vaan viemättä mitään kun näin on kerta sanottu? Itse ainakin jos sanoisin noin kutsuvieraalle, niin tarkoittaisin sitä myös. Kerran vein hänelle joulutähden ja kynttilän, mutta jos nyt ei kerta kukkaakaan tarvitse, niin miten toimisin?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei käytä lainkaan alkoholia, joten viinipullon vieminen ei ole vaihtoehto.
Ap
Mikäs uskovainen hän oikein on? Muslimi? Jeesus muutti vettäkin viiniksi. Ja voithan sinä ainakin itse ottaa viiniä?Tarina ei kerro viinin tilavuusprosentteja.
Raamatun ajan kulttuurihistoria kertoo, että viineissä oli prosentteja, alkoholittomat viinit ovat nykyaikaa. Ja jpa Raamatussa humallutaan, vaikkakaan sellaista juomista ei kyllä suositella, jossa myös nousee päähän. Ja muissa kuin isoissa julissa viiniä yleensä laimennettiin historian mukaan. Monet kristityt eivät juo alkoholia lainkaan, vaikkei Raamattu sellaista kielläkään, joten alkoholia sisältävän juoman vieminen ei ole hyvä ajatus.
Jos hän tosiaan on rehellinen ja sanoo mitä tarkoittaa, niin älä vie mitään. Sitten siellä juhlissa auta emäntää/isäntää vaikka vastustelisivat. Tiskaa tiskit/täytä astianpesukone, auta laittamaan ruokaa, lue lapsille kirjoja/leiki niiden kanssa/mitä nyt siinä perheessä on tekemistä.
Jotkut sitten vain sanovat noin, jotta voivat sitten pahoittaa mielensä, kun vieras ei tuonut mitään.
Itsellä on tapana viedä mukana talviaikaan villasukkia, tai muita itse tehtyjä käsitöitä. Tosin kaikki ei käsitlöitä arvosta, mutta omassa tuttavapiirissä arvostaa. Varmaan jouluaikaan veisin tuollaista joululahjaa, jos aatoksi olisi kutsuttu.
Vierailija kirjoitti:
Pullo Kossua toimii aina.
Viina ei kuulu jouluun.
Totta kai on tapana sanoa, ettei tarvitse tuoda mitään. En itse voisi mennä tyhjin käsin. Ostaisin joulukukan ja jotain naposteltavaa kuitenkin.
Ekalla sivulla jo neuvottiin viemään kahvia ja sen neuvon ap sivuutti. Kuitenkin tuli paljastaneeksi, että isäntäväki juo kahvia. Mitä sinulle vielä pitää sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kukkia voi aina viedä. Tyhjin käsin tuntuu niin tyhmältä mennä vieraisille. Tai ehkä yhden tähden jallupullo?
Ei joulukukkia, ei mitään näin typerää.
Joo no ei se mielestäni typerää ole, mutta koska olen ihan suoraan kysynyt tykkääkö hän joulukukista ja hän suoraan vastasi että on ostanut itselleen joulukukkia, niin en kyllä näe järkeä sellaista viedä.
Olisiko joku jouluinen pullapitko ihan jees? Sitähän voi syödä myöhemmin. Hän kyllä syö pullaa kahvin kanssa.
Ap
Pulla on hyvä! 👍 (pahoittelut jos kommentti tuli 2 kertaa, ei ainakaan minulla näkynyt.)
Pitääkö se pulla laittaa vieraalle tarjolle vai voiko sen laittaa pakastimeen myöhempää käyttöä varten. Olen esim tällä palstalla törmännyt miten se tuliainen on omittu itselleen, eikä ole tarjottu tuojalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tuosta pula-ajan tavasta jo luopua?
Paljonko arvioit syöväsi vierailusi aikana? Sen arvoinen tuliainen sinun pitää viedä. Jos tarjolla on kokonainen ateria juomineen ja jälkiruokineen sitä ei pullapitkolla kuitata.
Hän sanoi että yhtä lailla niitä laatikoita ja kinkkua syö kolmaskin henkilö. Ja hän on aiemmin tehnyt luumurahkan jälkiruoaksi, niin kyllähän sitäkin yleensä ohjeella tehdään isompi satsi. Rahallisesti minun syömiseni eivät paljoa kustanna.
Kahvipaketti voisi pitkon lisäksi olla hyvä, mutta toisaalta hän on joskus lahjoittanut minulle kahvipaketteja jotka osti tarjouksesta ja niitä tai taitaa vieläkin olla tuossa kaapissa, niin tuntuisi vähän hölmöltä viedä kahvi jonka hän on itse minulle antanut :D Ostin kyllä perjantaina kaksi pakettia Juhla Mokkaa tarjouksesta itse.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veisin viiniä, sitä ei ole koskaan liikaa.
Miksi viedä viiniä ihmiselle, joka ei sitä juo tai vielä pahempaa, on alkkis, jonka putki alkaisi siitä? Juo itse viinisi.
Ole kohtelias ja noudata kutsua sellaisena kuin olet sen saanut. Epäkohteliasta tyrkyttää jotain krääsää tai muuta sellaista, josta ei ole kuin vähän harmia. Vie vaikka nätti kortti.
Kortti palaa kyllä kivasti takassa.
Jotain kaunista joulukorttia ajattelin nyt kun joku mainitsi.
Ap
Outoa ja kiusallistakin on kyllä kun jotkut eivät voi koskaan tulla tyhjin käsin. Vaikka hyvän ystävän kahville pyytäisi niin sieltä aina joku tuliainen tuputetaan. Mihin tämä perustuu?
En ole kasvanut tuollaisiin tapoihin vaan lapsuudessani ystäviä ja sukulaisia tavattiin mutkattomasti.
Varsinkin jos nimenomaan toivotaan ettei tuliaisia, niin loukkaavaa käytöstä on se, ettei pyyntöä noudateta. Ei me kaikki niitä tuliaiskahveja ja suklaita rakasteta.
Sain itse kerran kauniin pienen piparkakkutalon tuomisena. Oli kaunis joulun kahvipöydässä ja maistui vielä hyvälle, kun tapanina syötiin pois.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai on tapana sanoa, ettei tarvitse tuoda mitään. En itse voisi mennä tyhjin käsin. Ostaisin joulukukan ja jotain naposteltavaa kuitenkin.
Olen ottanut tavaksi palauttaa tuliaiset tuojalle, kun nämä tekee lähtöä. Tilanne on vaivaannuttava, mutta minä tarkoitan sitä mitä sanon.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin tykkääkö hän joulukukista ja kertoi ostaneensa itselleen joulukukkia. En vie sitten turhaan tilaa viemään, jos hän kerta itse on jo sellaisia hommannut.
Ap
Ei mitään tarjouskahvia! Joku pienpanimon kahvi.
Kahvipaketin? Sano että lahjoittaa eteenpäin, jos ei itse tarvitse.
Jos mä sanoisin ettei tarvitse tuoda mitään, niin tarkoitan sitä. Olen vähän höpsö ja haluan valita esim. kukat sen joulun sisustukseen ja kattaukseen itse. Viiniä kyllä joisin, mutta suklaasta en välittäisi.
Vie joulukynttilöitä, esim pari pöytäkynttilää ja tuikkuja. Niille on aina käyttöä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tuosta pula-ajan tavasta jo luopua?
Paljonko arvioit syöväsi vierailusi aikana? Sen arvoinen tuliainen sinun pitää viedä. Jos tarjolla on kokonainen ateria juomineen ja jälkiruokineen sitä ei pullapitkolla kuitata.
Hän sanoi että yhtä lailla niitä laatikoita ja kinkkua syö kolmaskin henkilö. Ja hän on aiemmin tehnyt luumurahkan jälkiruoaksi, niin kyllähän sitäkin yleensä ohjeella tehdään isompi satsi. Rahallisesti minun syömiseni eivät paljoa kustanna.
Kahvipaketti voisi pitkon lisäksi olla hyvä, mutta toisaalta hän on joskus lahjoittanut minulle kahvipaketteja jotka osti tarjouksesta ja niitä tai taitaa vieläkin olla tuossa kaapissa, niin tuntuisi vähän hölmöltä viedä kahvi jonka hän on itse minulle antanut :D Ostin kyllä perjantaina kaksi
No kahvia saa vähän laadukkaampiakin, jokin pienpaahtimon kahvi voisi olla hyvä.
Jos joku sanoo selvällä suomenkielellä, että ei mitään, niin silloin ei mitään. Jos joku on niin moukka, että pahastuu, jos ei mitään tuodakaan, niin voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kukkia voi aina viedä. Tyhjin käsin tuntuu niin tyhmältä mennä vieraisille. Tai ehkä yhden tähden jallupullo?
Ei joulukukkia, ei mitään näin typerää.
Joo no ei se mielestäni typerää ole, mutta koska olen ihan suoraan kysynyt tykkääkö hän joulukukista ja hän suoraan vastasi että on ostanut itselleen joulukukkia, niin en kyllä näe järkeä sellaista viedä.
Olisiko joku jouluinen pullapitko ihan jees? Sitähän voi syödä myöhemmin. Hän kyllä syö pullaa kahvin kanssa.
Ap
Pulla on hyvä! 👍 (pahoittelut jos kommentti tuli 2 kertaa, ei ainakaan minulla näkynyt.)
Pitääkö se pulla laittaa viera
Ei sitä pullapitkoa tarvitse avata eikä minulle tarjota. Tämä kutsuja on ainakin aiemmin tehnyt luumurahkan ja muistaakseni jotain vihreitä kuulia ollut tarjolla. Veisin sen joulupullapitkon ihan hänelle myöhempää käyttöä varten.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään tarjouskahvia! Joku pienpanimon kahvi.
Miksi? Ei meillä ainakaan erikseen keitellä mitään "hienostokahveja". Se Juhla Mokka tai Presidentti on ainoa mitä juomme.
Kortti palaa kyllä kivasti takassa.