Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Älä tuo mitään tuomisia" - kommentti henkilöltä joka kutsui aattona syömään

Vierailija
22.12.2025 |

Uskoisin hänen todella tarkoittavan sitä mitä sanoo. Kysyin että eikö hän esim. tykkää joulukukista, niin hän sanoi että on ostanut itselleen joulukukkia. No jotenkin tuntuu hölmöltä mennä tyhjin käsin vieraaksi, mutta toisaalta en haluaisi viedä mitään turhaakaan. Eli en vie joulusuklaita ainakaan, niitä ihmiset yleensä saavat muutenkin. Mitään lahjaa en vie eikä hänkään ole antanut lahjaa minulle. Hän on lisäksi uskovainen joten hän ei ajattele joulua kaupallisessa mielessä. 

Siis menenkö vaan viemättä mitään kun näin on kerta sanottu? Itse ainakin jos sanoisin noin kutsuvieraalle, niin tarkoittaisin sitä myös. Kerran vein hänelle joulutähden ja kynttilän, mutta jos nyt ei kerta kukkaakaan tarvitse, niin miten toimisin? 

Kommentit (150)

Vierailija
121/150 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivo jotain tuliaisiksi tai jos et osaa, käy leipomosta ostamassa.

Vierailija
122/150 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei käytä lainkaan alkoholia, joten viinipullon vieminen ei ole vaihtoehto.

Ap

Eikun sulle itsellesi. Ei hänen sitä tarvitse juoda. 

Hän saattaisi pahastua jos joisin viiniä siinä seurassa, he itse eivät juo.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/150 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen varakas (miljonääri), kutsun jouluksi porukkaa ja parempi vaan, ettei kukaan tuo mitään. Jääkaappi on jo pullollaan tavaraa ja ylimääräinen tuottaa vain ongelmia tarjoiluiden suhteen. Pakka menee sekaisin. Eli kaikkea on jo.

Vierailija
124/150 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie jalkakylpypommeja. Voi liuottaa jalkoja joku ilta eikä jää nurkkiin pyörimään

Vierailija
125/150 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää kukaan ikinä kutsuko minua kotiinne syömään, koska en näemmä osaa käyttäytyä. Itse en osaisi kuvitella, että jos minut kutsutaan syömään toisten kotiin, menisin tyhjin käsin. Veisin varmaan kukkia ja suklaata, viinistä tykkääville viiniä tai jouluna vaikka pullon hyvää glögiä. Vien aina sellaista, mistään tykkään itsekin, joten eipä sitten harmita, jos ei tuomisiani suostutakaan ottamaan vastaan, sitten pidän ne itse. Niin ei kuitenkaan ole koskaan vielä käynyt ja monesti on minullekin sanottu, että ei tarvitse tuoda mitään.

Vierailija
126/150 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havin kotimaiset kynttilät.

Vierailija
127/150 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä veisin varmaan kahvipaketin, paketin Fazerin vihreä kuula -konvehteja ja kauniin joulukortin. Kahvin ja suklaan ympärille lahjanarua ja kortti siihen kiinni.

Mukavaa joulua, ap!

Kummalla kädellä tuo ojennetaan? Eteisessä vai vasta olohuoneessa? Onko narussa rusetti vai kiharretut nauhanpäät?

Vierailija
128/150 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leivo jotain tuliaisiksi tai jos et osaa, käy leipomosta ostamassa.

Ei... Kutsuja on varmasti tehnyt jo jälkiruokaa ja kahvin kanssa tarjottavaa eikä halua mitään leivonnaisia kotiinsa pilaantumaa. Jos jotain täytyy oikeasti ihan väen väkisin raahata, niin jotain suklaata, pullo viiniä tms., joka säilyy ja jonka voi antaa eteenpäin, jos ei maistu. 

Itse en oikeasti halua mitään, jos näin sanon.

Vierailija
129/150 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakortti 

Vierailija
130/150 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä veisin varmaan kahvipaketin, paketin Fazerin vihreä kuula -konvehteja ja kauniin joulukortin. Kahvin ja suklaan ympärille lahjanarua ja kortti siihen kiinni.

Mukavaa joulua, ap!

Kummalla kädellä tuo ojennetaan? Eteisessä vai vasta olohuoneessa? Onko narussa rusetti vai kiharretut nauhanpäät?

Tämä kommentti kertoo kaiken, nimittäin sukupolvien välinen kuilu -  sehän se on! Älkää ihmeessä vahingossakaan ikinä kutsuko meitä jo vähän kypsemmässä iässä olevia kylään! Meidän homeisiin päihimme on istutettu, että hyviin tapoihin yksinkertaisesti kuuluu viedä pieni tuliainen ja ihan erityisesti, jos toiset näkevät ison vaivan ja kutsuvat syömään.  

Vierailija
131/150 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttava paljastui tosi nirsoksi, jolle on vaikea viedä tämän takia mitään. Hän syynää kaikki tuotteet läpi kuin vikoja etsien, joten eipä oikein huvita käydä siellä. Sama juttu tosin silloinkin, kun ollaan mun luona. Mikään ei meinaa kelvata. Kerran toi mulle itse tekemiään leipomuksia, mutta mun tekemään ei koskenutkaan. Kirjaimellisesti syrjäytti omilla tekeleillään sen mitä olin häntä varten tehnyt. Voisiko olla, että sun tuttu on sen verran rajoittunut ruuan suhteen, että kelpuuttaa vain tietyt tuotteet? 

Vierailija
132/150 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Alkoholiton kuohuviini tai glögi ja vaikka juustoja

Vierailija
133/150 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos juovat kahvia, vie kahvipaketti.

Sekin on vaikeaa, monet on tarkkoja mikä kahvi käy.

Vierailija
134/150 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voit kukkia viedä. Selkeästi on kukkaihmisiä kun kertoo sellaisen jo itselleen hankkineen. Itse en kukiksta välitä, viinipullo tai hyvä suklaa olisi minulle parempi mutta kukkaihmistä ilahduttaa kun saa lisää kukkia.

Vierailija
135/150 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin jonkun paremman alkoholittoman kuohuviinin ja pienen leikkokukkakimpun. 

En mene tyhjin käsin. 

Vierailija
136/150 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie kukkia, älä syötävää!

Koska jos kannat sinne mitä tahansa ruokaa, niin osoitat kutsujalle, että et usko hänen osaavan tarjota sinulle kelpaavaa ateriaa, vaan haluat viemisilläsi varmistaa, että on edes jotain sinulle sopivaa. 

Meillä miniä tuo aina tullessaan ruokaa, vaikka erikseen sanon, että ei tarvitse. Viime jouluna hän taas saapui salaattikulhonsa kanssa, joten tyhjensin pöydästä kaiken muun tarjottavan ja ilmoitin, että nyt vietetään Maijan mielen mukainen jouluateria ja syödään hänen salaattiaan, jota ilman ei ole pystytty viiteen vuoteen joulupöydässä olemaan. Se oli melko lyhyt ateriahetki.

Vierailija
137/150 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Veisin alkoholittoman kuohujuoman. Monet tykkää lehtikuohusta. Mun suosikki on ÖUN raparperi-kuusikuohujuoma esim. Prismasta. Muita hyviä on Källarbackenin Jordgubb ja Kaino Drinksin Rapapteri&Ruusu, Alkossa näkyi olevan myös puolukkakuohu, se sopis jouluun. 

Nämä on siitä kivoja, että eivät ole viinimäisiä, joten sopii myös alkoholia vältteleville. 

Vierailija
138/150 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos juovat kahvia, vie kahvipaketti.

Sekin on vaikeaa, monet on tarkkoja mikä kahvi käy.

No mahdollisimman kallista laatukahvia (ei siis pakettia Juhlamokkaa), niin varmasti kelpaa. Ainakin  sellainen on helppo laittaa kiertoon, jos itse käytä. 

Vierailija
139/150 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin pullon samppanjaa. 

Kun sanotaan, ettei mitään tarvitse viedä, se tarkoittaa että kaikki tarvittava on. Silloin on syytä viedä jotain sellaista, jolla osoittaa arvostavansa kutsua. 

Samppanja säilyy jääkaapissa siihen asti kuin tarvitsee. Ei sitä välttämättä ole tarkoitus samana päivänä juoda.

Vierailija
140/150 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on vaikeaa kunnioittaa hänen selkeästi ilmaisemaansa toivetta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi