"Älä tuo mitään tuomisia" - kommentti henkilöltä joka kutsui aattona syömään
Uskoisin hänen todella tarkoittavan sitä mitä sanoo. Kysyin että eikö hän esim. tykkää joulukukista, niin hän sanoi että on ostanut itselleen joulukukkia. No jotenkin tuntuu hölmöltä mennä tyhjin käsin vieraaksi, mutta toisaalta en haluaisi viedä mitään turhaakaan. Eli en vie joulusuklaita ainakaan, niitä ihmiset yleensä saavat muutenkin. Mitään lahjaa en vie eikä hänkään ole antanut lahjaa minulle. Hän on lisäksi uskovainen joten hän ei ajattele joulua kaupallisessa mielessä.
Siis menenkö vaan viemättä mitään kun näin on kerta sanottu? Itse ainakin jos sanoisin noin kutsuvieraalle, niin tarkoittaisin sitä myös. Kerran vein hänelle joulutähden ja kynttilän, mutta jos nyt ei kerta kukkaakaan tarvitse, niin miten toimisin?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Totta kai on tapana sanoa, ettei tarvitse tuoda mitään. En itse voisi mennä tyhjin käsin. Ostaisin joulukukan ja jotain naposteltavaa kuitenkin.
Tapana? Kun minä sanon niin, niin tarkoitan sitä.
Ratkaisin asian kietomalla lahjaruusukkeen vyötärölleni, kun olin jokseenkin samankaltaisessa tilanteessa joitakin vuosia sitten. Sanoin ystävälleni, jolle mikään tuliainen ei kelvannut, että "Toin sitten itseni". 😄
"Pitääkö se pulla laittaa vieraalle tarjolle vai voiko sen laittaa pakastimeen myöhempää käyttöä varten. Olen esim tällä palstalla törmännyt miten se tuliainen on omittu itselleen, eikä ole tarjottu tuojalle."
Are you serious? :D :D Se on tuliainen, jolla isäntäväki saa tehdä aivan niin kuin tahtoo. Joskus joulupöytä on niin runsas, että olisi vain hölmöä avata taas uusi pullapaketti kuivumaan. Jos taas tarjottavaa on vähemmän, on tosi kiva jos siihen pöytään laitetaan vieraan tuoma lisä, mutta eihän se mikään pakko ole. Tilannetajua nyt!
Vierailija kirjoitti:
Vie joulukynttilöitä, esim pari pöytäkynttilää ja tuikkuja. Niille on aina käyttöä
Niin, sinulla. Meillä ei niiden pienhiukkasten ja kissan takia.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisin asian kietomalla lahjaruusukkeen vyötärölleni, kun olin jokseenkin samankaltaisessa tilanteessa joitakin vuosia sitten. Sanoin ystävälleni, jolle mikään tuliainen ei kelvannut, että "Toin sitten itseni". 😄
Ihana 😄
Miten niin hölmöä viedä kahvipaketti, jos he itsekin ovat tuoneet sinulle kahvipaketin? Oletko yksinäinen ja haluat jutella palstalla vai miksi kaikesta pitää tehdä niin vaikeaa?
Vie jotain säilyvää tyyliin kahvia, teetä, suklaata, jotain herkkusäilykkeitä, lautasliinoja. Teet näistä lahjakassin. Älä tuo mitään -toive voi liittyä siihen, ettei toivota juhlapöytään mitään, koska siinä on jo kaikki. Itseäni joskus on ärsyttänytkin, kun olen suunnitellut ja tehnyt tarjoilut, niin vieras tuo heti syötäviä ruokia, jotka ei säily. Ja olen varta vasten kutsunut valmiiseen pöytään. Tai olen sopinut tuovani yhteiseen juhlapöytään vaikka juustot, niin sitten toinen tuo sinne ihan samat jutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana 😄
No tämä ihminen sanoikin minulle että "mitään ei tarvitse tuoda, pääasia että tuot itsesi". :D
Ap
Kauniita kynttilöitä, servettejä
Viet kauniin joulukortin, johon kirjoitat kiitokset.
Vierailija kirjoitti:
Vie joulukynttilöitä, esim pari pöytäkynttilää ja tuikkuja. Niille on aina käyttöä
Ei helevetissä!
Se on oikeasti vaivaannuttavaa saada jotain jota ei ole toivonut ja tarvitse. Siinä sitten feikkihymy naamalla kiittelet ja tunget jonnekin kaapinperälle mihin se sitten unohtuu. Ja nykyään asutaan ahtaammin kuin ennen ettei esim minulla ole ylimääräistä tasoa esim kukille.
Yleensä kannattaa uskoa, mitä ihmiset sanovat. Jos ei osaa sanoa, mitä tarkoittaa, niin omapahan on murheensa.
Tässä nyt mies-naisnäkökulmaa myös. Oletettavasti APn tuttava on naisoletettu?
Vierailija kirjoitti:
Kauniita kynttilöitä, servettejä
Missä 60-luvulla te elätte?
Minä veisin1.80cm pitkän valurautaisen kylpyammeen,joka on punaiseksi maalattu,siitä tulee kaikille hyvä mieli
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt mies-naisnäkökulmaa myös. Oletettavasti APn tuttava on naisoletettu?
Juu kyllä, nainen on. Minua vanhempi, emme siis ole samaa polvea.
Ap
Yllä ehdotettu piparkakkutalo olisi kiva tuliainen näin joulun aikaan. Toinen olisi herkkukori. Kahvipaketti on mielestäni liian arkinen jouluna, varsinkin jos kutsuja usein tuo sellaisen ihan tavallisella vierailulla. Kohteliasta on viedä jotain.
Tästäpä muuten vinkki: jos hän itse aina tuo tuomisia, ei tarvitse tuoda mitään oli pikemminkin kohteliaisuus kuin kielto. Eli suhteuta oma toimintasi kutsujan toimintaan niin menee oikein.
Vierailija kirjoitti:
Juu ja joku kaunis 30 cm korkea joulupukkisomiste vielä kylkeen.
Tuo mukanasi vaikka 5kg kinkku jos syödä yksin meinaat ja ei talon tarjottavat maistu (tai et usko sitä riittävästi olevan). Mutta periaatteessa yhteissyömiset, karkit,sipsit yms. on OK, vaikka näitä kyllä lähtökohtaisesti talonpuolesta olisi tarjolla.
Kutsussa ja tilaisuuden luonteesta riippuen kyllä kerron onko tilaus OPM*1,OPM*2 vai OPM*3
Muuten tuomisista, en ole esteettinen ihminen, kukat ei tuo mulle mitään arvoa tai mielihyvää, ja lopulta menevät roskiin. Ja esimerkiksi 8 vuotta sitten tuparilahjana saadut olutlasit, vaikka ne hienot ovatkin ovat edelleen käyttämättöminä pakkauksessaan jossain kaapissa, en edes tarkalleen enää tiedä tai muista, että missä. Kimppalahjana saatu (laadukas) keittiöveitsi kyllä tuli käyttöön ja on edelleen käytössä, mutta ilmankin olisin pärjännyt...