"Älä tuo mitään tuomisia" - kommentti henkilöltä joka kutsui aattona syömään
Uskoisin hänen todella tarkoittavan sitä mitä sanoo. Kysyin että eikö hän esim. tykkää joulukukista, niin hän sanoi että on ostanut itselleen joulukukkia. No jotenkin tuntuu hölmöltä mennä tyhjin käsin vieraaksi, mutta toisaalta en haluaisi viedä mitään turhaakaan. Eli en vie joulusuklaita ainakaan, niitä ihmiset yleensä saavat muutenkin. Mitään lahjaa en vie eikä hänkään ole antanut lahjaa minulle. Hän on lisäksi uskovainen joten hän ei ajattele joulua kaupallisessa mielessä.
Siis menenkö vaan viemättä mitään kun näin on kerta sanottu? Itse ainakin jos sanoisin noin kutsuvieraalle, niin tarkoittaisin sitä myös. Kerran vein hänelle joulutähden ja kynttilän, mutta jos nyt ei kerta kukkaakaan tarvitse, niin miten toimisin?
Kommentit (125)
Kyllä sen uskoa voi, mitä sinulle on sanottu. Eli voit hyvin mennä ilman tuliaisiakin. Ehkä tämä uskova haluaa näyttää Kristuksen kaltaiselta tai saada tyylipisteitä Herralta, koska hän toteuttaa tällaista pyyteetöntä hyväntekeväisyyttä. Tai sitten hän ei oikeasti halua mitään. On ehkä huono itse ottamaan vastaan muilta mitään.
Ei se silti mikään synti ole, jos viet jonkun lahjan mukanasi. Jos kutsuja on oikeasti uskova, hän kyllä ymmärtää, jos omatuntosi ei salli kyläilyä tyhjin käsin. Jos siis menet lahjan kanssa, sano, että koit epäkohteliaaksi tulla ilman tuomisia.
Vierailija kirjoitti:
Jotain pientä ehkä voisi viedä, esim. satakiloisen pikku kehosi joka imuroisi joulupöydän tyhjäksi herkuista.
En ole satakiloinen ja syön joulupöydässään ihan kohtuudella. :D
Ap
Itseasiassa tuo kutsu on vain kohteliaisuus joka sanotaan, ethän vain oikeasti ole itseäsi sinne tunkemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei käytä lainkaan alkoholia, joten viinipullon vieminen ei ole vaihtoehto.
Ap
Mikäs uskovainen hän oikein on? Muslimi? Jeesus muutti vettäkin viiniksi. Ja voithan sinä ainakin itse ottaa viiniä?
Tarina ei kerro viinin tilavuusprosentteja.
Kahvia, teetä, parempaa sinappia tai hunajaa. Hedelmätkun hyvä ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kukkia voi aina viedä. Tyhjin käsin tuntuu niin tyhmältä mennä vieraisille. Tai ehkä yhden tähden jallupullo?
Ei joulukukkia, ei mitään näin typerää.
Joo no ei se mielestäni typerää ole, mutta koska olen ihan suoraan kysynyt tykkääkö hän joulukukista ja hän suoraan vastasi että on ostanut itselleen joulukukkia, niin en kyllä näe järkeä sellaista viedä.
Olisiko joku jouluinen pullapitko ihan jees? Sitähän voi syödä myöhemmin. Hän kyllä syö pullaa kahvin kanssa.
Ap
Suklaata (voivat antaa vaikka eteenpäin sitten) tai musta olisi aivan ihana viedä vaikka lyhde linnuille <3 Jos asuvat omakotitalossa tms. siis.
tms. tai jouluglodi. Mikä se on?
Vierailija kirjoitti:
Veisin viiniä, sitä ei ole koskaan liikaa.
Miksi viedä viiniä ihmiselle, joka ei sitä juo tai vielä pahempaa, on alkkis, jonka putki alkaisi siitä? Juo itse viinisi.
Ole kohtelias ja noudata kutsua sellaisena kuin olet sen saanut. Epäkohteliasta tyrkyttää jotain krääsää tai muuta sellaista, josta ei ole kuin vähän harmia. Vie vaikka nätti kortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä sanon ettei mitään tarvitse tuoda, niin mitään ei tarvitse tuoda.
Mulla samokn, mutta kaikilla tämä ei päde. Jos et vie, loukkaannutaan, jos viet, siitäkin loukkaannutaan. On myös niitä, jotka kutsuu luokseen ja sitten antavat ymmärtää ettei olisi pitänytkään saapua paikalle. Joillakin elämä on hankalaa ja kaikki vääristynyttä.
Tämä kyseinen ihminen ei ole tuollainen. Mutta ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, olen tuollaisia kuvauksen kaltaisia hankalia ihmisiä elämässäni tavannut ja he ovat kyllä rasittavia tapauksia.
Ap
Voisiko tuosta pula-ajan tavasta jo luopua?
Vierailija kirjoitti:
Viinipullon veisin. Vaikka proseccoa.
Tämän veisin itse. Voi sitten säästää uudenvuoden juhliin tai viedä edelleen lahjaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kukkia voi aina viedä. Tyhjin käsin tuntuu niin tyhmältä mennä vieraisille. Tai ehkä yhden tähden jallupullo?
Ei joulukukkia, ei mitään näin typerää.
Joo no ei se mielestäni typerää ole, mutta koska olen ihan suoraan kysynyt tykkääkö hän joulukukista ja hän suoraan vastasi että on ostanut itselleen joulukukkia, niin en kyllä näe järkeä sellaista viedä.
Olisiko joku jouluinen pullapitko ihan jees? Sitähän voi syödä myöhemmin. Hän kyllä syö pullaa kahvin kanssa.
Ap
Pulla on hyvä! 👍 (pahoittelut jos kommentti tuli 2 kertaa, ei ainakaan minulla näkynyt.)
Jaloviina glögin ku vie ja iskee kuule isännälle tahi emännälle kouraan, niin ei siinä turhia kuule kursailla. Kunnon mukilliset sitä alkuun, niin alkaa joulumieli kaikilla.
On myös niitä, jotka kutsuu luokseen ja sitten antavat ymmärtää ettei olisi pitänytkään saapua paikalle.
Minulla on suvun kanssa tätä ongelmaa. Ruikuttavat, kun en käy yms. Ja sitten kun menen, sekään ei ole hyvä. Perinnön takia kuulemma vain tulin. Tai sitten on muusta syystä huono, että tulin. Ja kerran kun kutsuttiin kauas erääseen paikkaan yökylään, niin annettiin hyvin pian käytöksellä ymmärtää, että olisi sitä voinut jäädä tulemattakin. Tai ainakin maksaa syömänsä ruoat. Ja maksoinkin kyllä jälkikäteen reippaasti yli sen, mitä söin, koska oli niin kalsea vierailuilmapiiri. Ei tehnyt mieli jäädä velkaa. Ja etuajassa lähdin myös kylästä takaisin kotiin, mitä alunperin piti.
Meille on kutsuttu syömään joskus yksinäistä joulua viettävä. Kyllä me olemme oikeasti tarkoittaneet sitä, kun olemme sanoneet, että ei saa tuoda mitään. Olisi ollut noloa, jos hän olisi tuonut jotain ja meillä ei todellakaan ollut tarjolla muuta kuin ruokaa.
No jos tunnet sen verran hyvin, että tiedät että hän tarkoittaa mitä sanoo, niin sitten et vie
mitään.
Jos tää sen sijaan oli "ei mun takia tarvitse kahvia keittää" -tyyppinen juttu, veisin jotain hyvin säilyvää ja pientä, esim kahvipaketti tai vastaava, joka ei sinänsä liity jouluun, vaan hän voi sen käyttää itse myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tuosta pula-ajan tavasta jo luopua?
Paljonko arvioit syöväsi vierailusi aikana? Sen arvoinen tuliainen sinun pitää viedä. Jos tarjolla on kokonainen ateria juomineen ja jälkiruokineen sitä ei pullapitkolla kuitata.
Vähän hankala juttu. Moni sanoo, ettei mitään tarvitse, mutta sitten kuitenkin "pettyy" kun ei mitään saa. Osa toki tarkoittaa mitä sanoo. Ehkä tosiaan joku pieni vieminen, sellainen jonka voi vaikka syödä siinä samalla niin ei jää mihinkään pyörimään.
Mulla samokn, mutta kaikilla tämä ei päde. Jos et vie, loukkaannutaan, jos viet, siitäkin loukkaannutaan. On myös niitä, jotka kutsuu luokseen ja sitten antavat ymmärtää ettei olisi pitänytkään saapua paikalle. Joillakin elämä on hankalaa ja kaikki vääristynyttä.