Opettajat taas pitkällä joululomalla
Vastahan nuo olivat syyslomalla ja kohta sitten tuleekin hiihtoloma ennen päättymätöntä kesälomaa. Näille sitten maksamme palkkaa verorahoista
Kommentit (823)
Vierailija kirjoitti:
Äidinkielen ensimmäisestä aineesta voi lukiossa tulla jotain vitosella alkavaa korkean keskiarvorajan lukiossa.
Tästä oli ketjussa. On hämmentävää, että peruskoulusta tullaan kasipuolen keskiarvolla lukioon ja eka jakson arvosanat ovat kaikki välissä 4-6
Arviointiasteikko muuttuu lukiossa, oliko niin?. Taitaa olla esim. englannin kielessä niin, että about puolet pitää olla oikein arvosanaan viisi. Tai sinnepäin. Myötäilee YTL pistetaulukkoa että approbaturiin tarvitaan puolet.
"Työskentelen myös koulussa, mutta en opettajana. Eilen siellä pyöri vielä opettajia viimeostelemässä syksyn hommia."
Aina jaksaa ihmetyttää että keitä opettajia nämä ovat kun tunnen itse läheisesti noin kymmenen opettajaa (meillä ns. opettajasuku) eikä yksikään heistä kyllä edes vilkaise kouluun päin joulujuhlan tai kevätjuhlan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidinkielen ensimmäisestä aineesta voi lukiossa tulla jotain vitosella alkavaa korkean keskiarvorajan lukiossa.
Tästä oli ketjussa. On hämmentävää, että peruskoulusta tullaan kasipuolen keskiarvolla lukioon ja eka jakson arvosanat ovat kaikki välissä 4-6
Perusopetuksessa on koko ikäluokka. Siellä he saavat arvosanoja 4 - 10. Heistä (suunnilleen) arvosanoja 7 - 10 saaneet tulevat lukioon ja saavat siellä arvosanoja 4 - 10. Hyvin voi siis peruskoulun kasin arvosana olla lukiossa 5-6.
Kun kirjoitan lukion korkeasta keskiarvorajasta, viittaan ysin keskiarvoon. Sillä ovat päässeet ne heikoimmat valitut. Ei pitäisi tulla äikän aineesta jotain vitosella alkavaa ja enkussa nelosia ja vitosia. Ei pitäisi äikän opejen joutua ihmettelemään, ettei nuori osaa kirjoittaa edes lausetta omalla äidinkielellä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen eduskunnassa töissä. En tyytyisi opettajien onnettoman vähäisiin lomiin ja etenkään huonoon palkkaan. Sekä opettaja että kansanedustaja on kusitolppa, mutta kansanedustaja saa kunnolla rahaa. Viimeisin palkankorotus oli mieluinen.
Kansanedustaja ei ole eduskunnassa töissä. Hän on siellä luottamustehtävässä aina vaalikausi kerrallaan. Hän saa palkkion, ei palkkaa.
Eduskunnassa ovat töissä eduskunnan virkamiehet ja muu henkilökunta.
Yksi huono puoli opettajan työssä on se, että kaikki ovat käyneet ainakin sen peruskoulun, eli ovat ns. kokemusasiantuntijoita. Suurin osa ihmisistä on ihan järkeviä ja ymmärtävät, ettei se oma peruskoulukokemus 20-40 -vuotta sitten tee heistä asiantuntijoita, mutta aina jostain paikalle saapuu se yksi, joka luulee tietävänsä.
Vierailija kirjoitti:
"Työskentelen myös koulussa, mutta en opettajana. Eilen siellä pyöri vielä opettajia viimeostelemässä syksyn hommia."
Aina jaksaa ihmetyttää että keitä opettajia nämä ovat kun tunnen itse läheisesti noin kymmenen opettajaa (meillä ns. opettajasuku) eikä yksikään heistä kyllä edes vilkaise kouluun päin joulujuhlan tai kevätjuhlan jälkeen.
Ahkeria ja asiallisia. Sitten on sinun keksitty roskasukusi.
"Kun kirjoitan lukion korkeasta keskiarvorajasta, viittaan ysin keskiarvoon. Sillä ovat päässeet ne heikoimmat valitut. Ei pitäisi tulla äikän aineesta jotain vitosella alkavaa ja enkussa nelosia ja vitosia. Ei pitäisi äikän opejen joutua ihmettelemään, ettei nuori osaa kirjoittaa edes lausetta omalla äidinkielellä. "
Asioita voi oppia vain jos niitä opetetaan ja niissä vaaditaan osaamista. Ei ole oppilaiden vika että yläkoulut ovat niin laajasti lopettaneet koko kirjoittamisen opettamisen.
Oma lapsenikin oli yli ysin oppilas yläkoulussa mutta ei se äidinkieli ollut helppoa lukiossa koska ei ollut koskaan oikein vaadittu kirjoittamaan. Se loppui jo alakoulussa jossa opettaja ei kirjoituttanut juuri mitään. Sen jälkeen yläkoulussa kirjoitettiin muutama hassu aine eikä sielläkään kirjoittamista juuri aktiivisesti opetettu.
Lukiossa tuli sitten märkä rätti naamalle kun tajusi että nyt vaaditaan paljon enemmän. No onneksi sisuuntui siitä ja alkoi treenaamaan kirjoittamista aktiivisesti. Lopulta kirjoitti eximian.
Laittaisit ap vaihteeksi sellaisen aloitteen, missä innostaisit välinpitämättömiä vanhempia kasvattamaan kakaroistaan ajoissa koulukypsiä, että homma hoituisi.
Se olisi meille kaikille innostavaa!!
Ap olisi itsekin halunnut lapsena olla koulussa joka päivä koko kesän, joulunpyhät ja pääsiäisen. Ei mitään syyslomaa eikä hiihtolomaa, pyh.
Vielä kahdet kokeet avostelematta. Teenkö hommat tänään vai joulunpyhien jälkeen?
Anna ap ohjeistus, sulla on varmat mielipiteet.
T. Ope lukiossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arviointiasteikko muuttuu lukiossa, oliko niin?. Taitaa olla esim. englannin kielessä niin, että about puolet pitää olla oikein arvosanaan viisi. Tai sinnepäin. Myötäilee YTL pistetaulukkoa että approbaturiin tarvitaan puolet.
Aines on niin heikkoa nykyisin, että on ollut pakko laskea läpipääsyrajaksi 40%. Tämän tein jo vuosia sitten ihan siksi, ettei uusinnoistakaan päästy läpi, vaikka kerroin jo etukäteen nuorille laittavani sen ihan saman kokeen. Lukion lopussa sille osaamattomallekin oli kuitenkin annettava se vitonen. Loputon uusintojen korjaaminen oli vain turhaa, hedelmätöntä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahkeria ja asiallisia. Sitten on sinun keksitty roskasukusi.
Et itse kuulosta kovin asialliselta kun haukut sukuani tuntematta meitä ollenkaan. Minä vain kerroin miten olen itse asian nähnyt läheltä. Varmasti asiaan vaikuttaa se että kaikki ovat jo keski-ikäisiä joten kokemusta on jo kertynyt joten kaikenlaista valmista materiaalia ja suunnitelmaa on valmiina tosi paljon. Tietenkin on eri asia jos on juuri aloittanut opettaja jolle kaikki on uutta ja pitää tehdä paljon materiaalia alusta alkaen. Mutta se ei ole koko totuus opettamisesta vaan osa kyllä pystyy hoitamaan asiat ihan lukukausien aikana. Eikä se tarkoita että ne jotka eivät pysty olisivat jotenkin huonoja. Se vain tarkoittaa että osa tekee asioita lukukausien ulkopuolella ja osa ei.
"Vielä kahdet kokeet avostelematta. Teenkö hommat tänään vai joulunpyhien jälkeen?"
Eikös nyt olla vielä ihan periodin keskellä? Ei kai niillä mikään hegen hätä tässä lomalla ole?
Et itse kuulosta kovin asialliselta kun haukut sukuani tuntematta meitä ollenkaan. Minä vain kerroin miten olen itse asian nähnyt läheltä. Varmasti asiaan vaikuttaa se että kaikki ovat jo keski-ikäisiä joten kokemusta on jo kertynyt joten kaikenlaista valmista materiaalia ja suunnitelmaa on valmiina tosi paljon. Tietenkin on eri asia jos on juuri aloittanut opettaja jolle kaikki on uutta ja pitää tehdä paljon materiaalia alusta alkaen. Mutta se ei ole koko totuus opettamisesta vaan osa kyllä pystyy hoitamaan asiat ihan lukukausien aikana. Eikä se tarkoita että ne jotka eivät pysty olisivat jotenkin huonoja. Se vain tarkoittaa että osa tekee asioita lukukausien ulkopuolella ja osa ei.
Tämänkin sössötyksesi olet nyt jauhanut eri tavoin miljoonaan kertaan tänne. Ei se provo silti kekisttyä sukua henkiin virvoita.
"Aines on niin heikkoa nykyisin"
Oppilaat eivät poikkea siitä mitä ne ovat olleet enenkään. Jos ne eivät osaa niin se johtuu vain siitä että niitä ei ole opetettu kunnolla eikä vaadittu.
"että on ollut pakko laskea läpipääsyrajaksi 40%."
Ja sinä jatkat sitten samaa eli lasket rimaa joten sitä oppimista ei edelleenkään tapahdu kun ei vaadita.
Taas ne koululaiset lomalla laiskottelemassa. Töitä tekemään heti.
"Tämänkin sössötyksesi olet nyt jauhanut eri tavoin miljoonaan kertaan tänne. Ei se provo silti kekisttyä sukua henkiin virvoita."
Kerrotko että miksi sinulle on sellainen punainen vaate että joku opettaja voisi olla tekemättä töitä lomalla? Lomailuun ja palautumiseenhan ne lomat on nimenomaan tarkoitettu joten tavoitteen nimenomaan pitäisi olla se että niin pystyisi tekemään.
Vai onko tässä takana joku suuri halu olla se raskaasti raatava työn sankari?
Vierailija kirjoitti:
"Tämänkin sössötyksesi olet nyt jauhanut eri tavoin miljoonaan kertaan tänne. Ei se provo silti kekisttyä sukua henkiin virvoita."
Kerrotko että miksi sinulle on sellainen punainen vaate että joku opettaja voisi olla tekemättä töitä lomalla? Lomailuun ja palautumiseenhan ne lomat on nimenomaan tarkoitettu joten tavoitteen nimenomaan pitäisi olla se että niin pystyisi tekemään.
Vai onko tässä takana joku suuri halu olla se raskaasti raatava työn sankari?
Mikä on punainen vaate? Totesin vian että olet typerä provo ja jankutat ketjuun samaa asiaa loputtomiin.
Nämä hiihtolomat, joululomat, syyslomat ja kesälomat ovat OPETUKSETONTA AIKAA. Ota selvää mitä se tarkoittaa .
Työskentelen myös koulussa, mutta en opettajana. Eilen siellä pyöri vielä opettajia viimeostelemässä syksyn hommia. Peruskoulun opettaja toimii nykyään myös sossuna, ja kohta varmaan myös jonain elämäntapaneuvojana, mikäli ylempien tahojen suunnitelmat toteutuu. Opettahat on todellakin lomansa ansainneet. Ehkä jos te apinat keskittyisitte oikeasti siihen vanhemman rooliinne ja panostaisitte siihen kersanne kasvatukseen, ei opettajatkaan olisi niin loppu. Just saying.