Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat taas pitkällä joululomalla

Vierailija
22.12.2025 |

Vastahan nuo olivat syyslomalla ja kohta sitten tuleekin hiihtoloma ennen päättymätöntä kesälomaa. Näille sitten maksamme palkkaa verorahoista

Kommentit (823)

Vierailija
521/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olen ollut 25 vuotta yläkoulun aineenopettajana, enkä koskaan ole oppituntien jälkeen tehnyt 3-5 tuntia töitä. En yhtenäkään päivänä kaikkina näinä vuosina. Tämän työn voi tehdä monella tavalla."

Et yhtenäkään? No se on outoa. Kyllä minulle on käynyt monta kertaa ihan niin, että tuntien jälkeen valmistelen seuraavan päivän ja sitten on kokous tai palaveri tai parin tunnin koulutus tmv. ja tähän on mennyt ainakin se 3 tai 4 tuntia. Eikö teidän koulussa ole koskaan oppilaspalavereita, pakollisia koulutuksia tai opekokouksia? 

Miten paljon valmistelua tarvitsee 25 vuoden jälkeen, kun opettamieni aineiden tiedot muuttuvat hyvin vähän? Opekokoukset kerran kuussa tunnin, vesoja en tähän laskenut, oppilaspalaverit pidän vapaatunneilla.

Vastaan sivusta, että jokainen lopsin uusiminen ja kirjasarjan vaihtuminen aiheuttaa melkoisen valmistelurumban aina muutamaksi vuodeksi.

Vierailija
522/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olen ollut 25 vuotta yläkoulun aineenopettajana, enkä koskaan ole oppituntien jälkeen tehnyt 3-5 tuntia töitä. En yhtenäkään päivänä kaikkina näinä vuosina. Tämän työn voi tehdä monella tavalla."

Et yhtenäkään? No se on outoa. Kyllä minulle on käynyt monta kertaa ihan niin, että tuntien jälkeen valmistelen seuraavan päivän ja sitten on kokous tai palaveri tai parin tunnin koulutus tmv. ja tähän on mennyt ainakin se 3 tai 4 tuntia. Eikö teidän koulussa ole koskaan oppilaspalavereita, pakollisia koulutuksia tai opekokouksia? 

Miten paljon valmistelua tarvitsee 25 vuoden jälkeen, kun opettamieni aineiden tiedot muuttuvat hyvin vähän? Opekokoukset kerran kuussa tunnin, vesoja en tähän laskenut, oppilaspalaverit pidän vapaatunneilla.

Vierestä: Meillä on opekokouksia n. 2 viikon välein, noin 1,5 tuntia per kokous. Ei se kyllä paha kokouskuormitus ole sekään, mut kolminkertainen verrattuna tuohon tuntiin kuussa. 

Minä laskisin vapaatunneilla (oletan, että ovat opetuksetonta aikaa opetustuntien välissä) tehdyn työn tuohon opetustuntien "jälkeen" tehtyyn työhön, kuten lasken myös sen tunnin, pari, mitä yleensä valmistelen työpäivää ennen opetuksen alkamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Onko se aloittajalta jotenkin pois toisen ammattiryhmän lomat tai yleensäkin muut edut?"

Se on ihan yhdenvertaisuuskysymys. Jos yhtä yksittäistä ammattia suositaan tässä asiassa selkeästi niin se nyt vain on väärin.

Lisäksi kyseessä on julkisilla varoilla kustannettu palvelu, joten kyllä se on meiltä kaikilta veronmaksajilta pois, jos julkisia varoja käytetään holtittomasti ylipitkiin vapaisiin. 

Sovitaan että mun veroista maksetaan opettajien lomat ja sun veroista kansanedustajien edustus. 

Vierailija
524/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on myös lomilla, taas. Tietenkin opettajat on lomilla, ei ole opetettavaa. 

Vierailija
525/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille jotka kadehditte opettajien lomia niin kokeilkaa. Itse olen insinööri koulutukseltani mutta olen tehnyt aineenopettajan pitkiä sijaisuuksia. Työ on mielestäni todella paljon rankempaa kuin tekemäni insinöörityöt. 
- opettajan työn sosiaalisuus eli melkein kokoajan olet tekemisissä muiden kanssa ja yleensä vielä ison joukon kanssa.

- tiukat aikataulut, esim pahimpana päivänä on ollut 7 opetustuntia ja kolme välituntivalvontaa. Saa oikeasti laskeskella milloin kerkeää vessaan ym

- itse kun opetan uusia aineita nyt niin pakko opiskella niitä iltaisin että osaan opettaa seuraavana päivänä. Tämä helpottaisi varmasti jos opettaisi  samoja aineita useita kertoja.
- tiedon puute, ei perehdyttämistä

- se kaikki muu työ mitä tulee normaalin opettamisen lisäksi, muiden sijaistamiset, tukiopetukset, osalle pienemmät koealueen tai helpotettu kokeet, seassa U2 oppilaita joiden kanssa huomioitava kieliongelmat jne

- mokit, kestävän kehityksen opettaminen, erilaiset juhlat ym ym. Tuntuu että melkein aina on jotain erikoispäiviä jotka huomioitava

- jälki-istuntojen antaminen ja valvominen, tapaturmien hoito ja tapaturmailmoitusten teko jne jne

Kaipaan insinööri töihin vaikka lomat lyhenee.

Vierailija
526/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri juttelin valtiolla töissä olevan kaverini kanssa, jolla on kertynyt "liikaa vapaata", kun koko ajna pitäs pidellä. "kk lomaa vuodessa. Vingu näistä välillä, tuo opettajien lomat levy alkaa vähän kyllästyttää jo

Vierailija
527/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri juttelin valtiolla töissä olevan kaverini kanssa, jolla on kertynyt "liikaa vapaata", kun koko ajna pitäs pidellä. "kk lomaa vuodessa. Vingu näistä välillä, tuo opettajien lomat levy alkaa vähän kyllästyttää jo

Siis piti lukea 2 kk lomaa vuodessa

Vierailija
528/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka 5200e / kk
___

Menee helposti rikki. Jos Norssi, UPJ vaatiluokka 7, henkilökohtainen suoriutuminen vaikka 28%, yksi ylitunti ja ja ro-palkkio, niin voi mennä yli 5500e / kk.

Vaatiluokka 7, esim MaFyKe -ope, peruspalkka ilman mitään lisiä on 4011 e/kk. Siihen vaikka se 28% henkilökohtainen palkanlisä = 5134 e / kk. Siihen vielä päälle nuo muut. 
Henkilökohtainen lisä voi olla max 50%, joten 28% ei todellakaan ole mikään mahdoton

Opettajilla on varmaan kymmenen erilaista työehtosopimusta. Jossain Pihitiputaan kunnan yläkoulussa ei ole kuultukaan jostain henkilökohtaisesta palkanlisästä. Siellon ikälisät eli mitä laiskemmaksi ja vanhemmaksi tulet, sitä enemmän palkkaa saat. Sit on yksityiset oppilaitokset, harjoittelukoulut, ammattiopistot, säätiökoulut ja mitä niitä onkaan päälle. Palkkojen vertaaminen on vaikeaa.

Vierailija
529/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Peruskouluista katoaa lähivuosina puolet.

Peruskoulujen määrä Suomessa on lähes puolittumassa 15 vuoden sisällä, kertoo opetus- ja kulttuuriministeriön selvitys. 100 000 oppilasta vähemmän vuonna 2040. Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."

https://yle.fi/a/74-20182174

Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen, lapsia ei enää synny, opettajat saa kenkää töistä.

Hyvä onkin että he jotka eivät kykene lapsistaan huolehtimaan itse eivät niitä hanki yhteiskunnan elätiksi.

Vierailija
530/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaan sivusta, että jokainen lopsin uu

Riippuu opetettavista aineista. Materiaalia ei pidä sitoa kirjasarjaan vaan opsiin.

Vierailija
531/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku historian kirjasarja muuttuu, niin ei itse opetettavat asiat muutu. Löytöretket oli löytöretkiä, vaikka kuvitus kirjassa vaihtuisi. Tuskin matematiikka muuttuu myöskään.

Vierailija
532/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Riippuu opetettavista aineista. Materiaalia ei pidä sitoa kirjasarjaan vaan opsiin."

Niin no tästä on monenlaista näkemystä. Kirjasarja on jo sidottu opsiin ja olen itse huomannut, että varsinkin matikassa opiskelijoille on helpointa, että seurataan käytettävää oppikirjaa. Eikä niin, että otetaan yksi aihe yhdestä kappaleesta ja sitten hypätäänkin pari kappaletta eteenpäin ja otetaan sieltä toinen aihe.

Vierailija
533/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"ei ole aloittajaltakaan kielletty hakemasta opettajaksi"

Ei maailman epäreiluudet poistu vain hokemalla että "voisithan sinäkin". On ihan vain fakta että opettajilla on aika kohtuuttomat lomat. En sano että opettajat eivät olisi ansainneet ollenkaan muita enemmän lomaa mutta nykyinen määrä on aika lailla jo naurettava. 

Muutama viikko siitä käytettynä opettajien koulutukseen ja opetuksen parempaan suunnitteluun voisi kyllä parantaa lasten oppimistuloksiakin.

Näin opettajana voin krtoa, että eniten oppimistuloksia parantaisi se, että oppilas haluaisi ottaa oppia vastaan. Nyt eivät kovinkaan monet halua.

Vierailija
534/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku historian kirjasarja muuttuu, niin ei itse opetettavat asiat muutu. Löytöretket oli löytöretkiä, vaikka kuvitus kirjassa vaihtuisi. Tuskin matematiikka muuttuu myöskään.

Matikan sisällöt eivät muutu, mutta käypä vertailemassa eri matikan oppikirjoja. Jos valmistelet tunnit yhteen kirjasarjaan ja vaihdat kustantajaa, niin aika paljon saa suunnitella uusiksi.

Vierailija
535/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet mies, arvaanko oikein? Te nyt menettekin siitä mistä aita on matalin, ja auktoriteettiin (ja palkanlisään) riittää kulkuset haarovälissä.

Siis et KOSKAAN ole etsinyt materiaalia, tehnyt alkuvalmisteluja luokassa, tai korjannut kokeita tai aineita edes 3h? Ihme hutilointia...

Totta että tässä työssä helposti uuvuttaa itsensä koska aina voi tehdä enemmän, mutta tuollainen nyt menee jo nolon puolelle.

luokanope, jolla saattaa mennä jo askarteluiden seinille sommitteluun ja laittamiseen  iso tovi

Tässä on nyt ymmärrettävä, että luokanopettajan askarteluinto ja luokan koristelusommittelut on ihan oma valinta. 

Vierailija
536/823 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dataprojektori??? Mikä se on? 

Videotykki

Vierailija
537/823 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammatti koulussa opettajilla on enemmän lomaa kuin opiskelijoilla opiskelijoilla on sama loma syksyllä, jouluna ja talvella mutta kesä loma vain neljä viikkoa opettajilla vähintään seitsemän viikkoa

Vierailija
538/823 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä peruskoulusta, siitä on niin kauan kauan aikaa, mutta tiedän ammattikoulusta. On aloja, jotka ei hirveästi muutu. Tukka leikataan ja perunat keitetään samalla tavalla. Toki sielläkin asiat muuttuu, mutta muutokset ei ole kovin suuria. 
Kun taas Tivi ja ajoneuvoala menee semmoista vauhtia eteenpäin, että opesta tuntuu enemmän museon hoitajalta kuin uuden opettajalta. Sitomattomat tunnit menee kaikkeen muuhun kuin itsensä kehittämiseen ja se 20h mikä on varattu omaan koulutukseen ei riitä alkuunkaan.
Varmaan pitäisi lomat opiskella sähköautoja ja kyberrikollisuutta...

Vierailija
539/823 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ammatti koulussa opettajilla on enemmän lomaa kuin opiskelijoilla opiskelijoilla on sama loma syksyllä, jouluna ja talvella mutta kesä loma vain neljä viikkoa opettajilla vähintään seitsemän viikkoa

Amati koulun äidin kielen opettaja on ollut pitkällä joulu lomalla!

Vierailija
540/823 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei ole aloittajaltakaan kielletty hakemasta opettajaksi

Tai yleensäkki jos menisi töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi