Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on parasta lapsettomuudessa? Rauha? Siisti koti? Elintason nousu?

Vierailija
20.12.2025 |

Mikä asia on sinulle tärkeää lapsettomuudessa/velaudessa?

Esimerkiksi aika monelle lapsettomuus on keino välttää sukupolvia jatkunut köyhyyden kierre ja nostaa itsensä sosioekonomisessa tasossa ylöspäin.

Kommentit (179)

Vierailija
161/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaisuus. Ei tarvitse kasvattaa lasta, kun mikään siinä ei kiinnosta. Yleisesti ottaen rauha ja vapaus tehdä mitä haluaa, milloin haluaa - kutakuinkin.

Vierailija
162/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että saa kuolla yksin ja onnettomana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ettei lapsia ole. 

Yksinkertaisesti tämä

Vierailija
164/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla huolissaan. 

Olisin todennäköisesti ollut sellainen äiti, joka miettisi koko ajan kamalia mahdollisuuksia ja olisi aivan hermona ja varoittelisi joka asiasta. Olen joskus nähnyt jopa kamalia painajaisia, joissa sukulaisten lapsille tapahtuu kamalia asioita. Nyt ne ovat onneksi loppuneet kun kyseiset lapset ovat aikuisia. 

Lisäksi eräs sukulainen oli niin huono äiti, että tajusin äitiydestä tulleen minulle kilpailutilanne, jos saisin lapsen. Olisi ollut erittäin helppoa olla parempi äiti, koska hänestä olisi pitänyt tehdä lasuja monet kerrat. 

Vierailija
165/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi lasta mutta he asuvat isällään. Erkanin perheestä kun lapset olivat 8- ja 10-vuotiaat. Halusin mieluummin omaa rauhaa enkä siivota toisten jälkiä. En myöskään halunnut kokata koko ajan jotain järkevää ja ravitsevaa. Enkä halunnut taistella siitä, etteivät lapset söisi epäterveellisiä herkkuja kun en jaksa kokata Elämä lasten kanssa on yhtä paskaa, sanon minä, pelkkää huonoksi ihmiseksi itsensä kokemista 24/7, kun he siinä silmiesi alla toimivat koko ajan väärin Esim. esikoinen ei aina saa lähdettyä kouluun, on nyt lukion toisella ahdistuisin aivan liikaa, jos olisin paikalla. 

Etänä tää sujuu ihan hyvin.

Olet uskomaton luuseri.

Vierailija
166/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lapseton ihan vain siksi, etten ole koskaan kokenut minkäänlaista halua vanhemmuuteen. Itselläni ei ole mitään muuta käytännöllistä tai periaatteellista syytä. 

Sama, ei mitään tietoa mitä vanhemmat menettävät minuun nähden. Hehän sen osaavat sanoa paremmin kun kerran ovat niitä lapsia hankkineet ja tietävät mitä joutuvat tekemään.

Vierailija
167/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaus eikä tarvitse olla huolissaan mitä tulevaisuus pidemmälle tuo tullessa.

Vierailija
168/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsettomuus tarkoita yksinäisyyttä. En ole yksinäinen saatikka onneton. 

Vierailija
169/179 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsettomuus tarkoita yksinäisyyttä. En ole yksinäinen saatikka onneton. 

Tuollaiset kommentit kertovat vain mielikuvituksen puutteesta. Eikö näillä ihmisillä ole elämässään muita ihmisiä kuin omat lapset? Missä puoliso, ystövät jne?

Vierailija
170/179 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei ole lapsia. Yksinkertaista.

Vierailija
171/179 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan parasta on yksinäisyys. Kun ystävät ympärillä perheellistyvät, niin luonnollisesti aikaa muille on vähemmän. Jos vielä omat parisuhteet katkeavat milloin mistäkin syystä, niin sitä näkee oman elämänsä jotenkin selvemmin: tämä on tässä, näistä tekemisistäni ei jää jälkipolville mitään, ei ole ketään, jolle kertoa "sukutarinaa" seikkailuistani, joten mitä vain saa tehdä tai jättää tekemättä. Se ei kiinnosta ketään.

Vierailija
172/179 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ettei ole vastuussa kenellekään muulle tekemisistään. Voi tuoda kotiin paneskelijan, vaikka joka päivä uuden. 

Vierailija
173/179 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan parasta on yksinäisyys. Kun ystävät ympärillä perheellistyvät, niin luonnollisesti aikaa muille on vähemmän. Jos vielä omat parisuhteet katkeavat milloin mistäkin syystä, niin sitä näkee oman elämänsä jotenkin selvemmin: tämä on tässä, näistä tekemisistäni ei jää jälkipolville mitään, ei ole ketään, jolle kertoa "sukutarinaa" seikkailuistani, joten mitä vain saa tehdä tai jättää tekemättä. Se ei kiinnosta ketään.

Jos lähiössä asuva tuulitakki, keskivertosuomalainen haluaa kertoa legendoistaan jälkipolville, siihen on halvempia ja tehokkaampia keinoja.

Ihmiselämä kestää noin 80 vuotta.

Jos perustat säätiön, ostat pienen palan maata, ja rakennutat kivestä tehdyn pyramidin/monumentin, se kestää 10 000 vuotta.

Tai sitten kirjoitat kirjan itsestäsi ja niistä urhoollisista teoistasi, joista tämä kyseinen tuulitakki pitäisi muistaa vielä 1000 vuoden päästä. Sitten julkaiset kirjan, ja lahjoitat sen useisiin arkistoihin ja julkaiset netissä. Tällä tavoin tuulitakin legenda elää 100x pidempään kuin esim lapsen hankkimalla. Kuinka moni edes muistaa omien isoisovanhempien nimiä? Niinpä...

Vierailija
174/179 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on sellainen tietynlainen elämänkeveyden bias: minun ei tarvitse välittää oikeastaan mistään elämän murheista, koska kun kuolen niin ihan sama, mitä tapahtuu. 

Elän tavallaan murheista irrallaan, ja se näkyy sellaisena suloisuutena ja keveytenä olemuksessani, mikä viehättää suojelunhaluisia miehiä. Tämä on johtanut siihen, että seurustelukumppanini on elättäneet minua koko aikuisikäni! 

Töissä myös tämä olemus on hyödyksi: minulta ei odoteta rankkaa työtä, mutta olen toimiston kivoin ihminen. :) 

Ei siis valittamista. Voimavarat säästyy itsestä huolehtimiseen ja harrastuksiin.

Vierailija
175/179 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säilynyt nuorekkaana. Ikäiseni naiset ovat nyt mummoiässä, häthätää pääsivät raatamasta omien lasten eteen niin nyt sitten raatavat lastenlasten parissa. Minä matkustelen, nautin konserteista, ruuan laitosta, kodin sisustuksesta ja liikunnasta. 

Vierailija
176/179 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana rauha ja hiljaisuus.

Vierailija
177/179 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikeasti tärkeää. Työssäni olen äänien ja ihmisten keskellä, joten kotona täytyy olla hiljaista. Kaipaan omaa aikaa, tilaa ja rauhaa vastapainona sosiaalisuudelle. Jos kotonani riehuisi omien lasten lisäksi vielä niiden kaverit, tulisin varmaan hulluksi. Pakkaisin ison matkalaukun ja lähtisin pois.

Vierailija
178/179 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei joudu tekemään vastenmielisiä asioita, kuten raskaana olo, synnyttäminen, vauvan hoitaminen tai lapsen kasvattaminen.

Vierailija
179/179 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikeasti tärkeää. Työssäni olen äänien ja ihmisten keskellä, joten kotona täytyy olla hiljaista. Kaipaan omaa aikaa, tilaa ja rauhaa vastapainona sosiaalisuudelle. Jos kotonani riehuisi omien lasten lisäksi vielä niiden kaverit, tulisin varmaan hulluksi. Pakkaisin ison matkalaukun ja lähtisin pois.

Melu aiheuttaa stressiä, ja stressi tunnetusti lyhentää ihmisen elinikää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä