Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on parasta lapsettomuudessa? Rauha? Siisti koti? Elintason nousu?

Vierailija
20.12.2025 |

Mikä asia on sinulle tärkeää lapsettomuudessa/velaudessa?

Esimerkiksi aika monelle lapsettomuus on keino välttää sukupolvia jatkunut köyhyyden kierre ja nostaa itsensä sosioekonomisessa tasossa ylöspäin.

Kommentit (179)

Vierailija
141/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puolestani ihmettelen mistä tulee käsitys, että lapset kiljuu, tappelee, sotkee ja ovat räkäisiä tahmatassuja. Sehän riippuu täysin siitä millaiseksi lapsesi kasvatat. Itse en arvosta mitään yllämaintuista, joten lapseni ovat kohteliaita, keskustelevat asioista, osallistuvat mielellään kodin puuhiin, siisteyskasvatus on myös aloitettu jo vauvana, koskaan eivät ole olleet likaisia ja tahmaisia. Eihän me aikuisetkaan olla.

Vierailija
142/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Setäni on vaimoineen nyt rikas. Mutta mitäpä he niillä rahoillaan tekevät, kun sairaus estää matkustelunkin. Yksinäistä joulua taas viettävät. Nyt jo 70 vuotiaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei ole huolissaan kenestäkään.

Vierailija
144/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ajatellut asiaa noin koska en ole halunnutkaan lapsia. Mutta nyt kun kysyt niin välttyyhän sitä kaikelta hössötylseltä, lahjojen miettimiseltä, ostolta, stressiltä, koti on rauhallinen ja aina siisti, ei tarvitse huolehtia, pelätä ja surra kenenkään puolesta. Välttyy typeriltä vanhempienilloilta ja ah niin tuskastuttavilta joulujuhlilta ja vilmaviesteiltä. Ei minusta olisi tuohon ollut, en halua elää vain muita varten ja niiden muiden elämää. Halusin paljon enemmän.

Vierailija
145/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse huolehtia ja miettiä miten lasten elämässä menee. 

Vierailija
146/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pelkoa lasten tulevaisuudesta. Olisi huono omatunto, jos lapset tähän maailmaan olisin tehnyt 

Vierailija
147/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun katsoo naapurin lapsetonta 50+ pariskuntaa niin vastaan että raha. On velaton talo ollut kauemmin kuun lapsellisilla, ja jokainen penni mitä tulee on voitu laittaa itseen ja säästöön samalla kun me tuetaan omia lapsia rahallisesti edelleen. Puhumattakaan siitä kuinka paljon näihin on mennyt valuuttaa nollavuotiaasta aikuisiksi😳

Itseensä lapsiperheellisetkin rahansa laittavat kun rahoittavat itsestään tullutta rahasyöppöä. Olet itse valinnut mihinkä haluat rahasi sijoittaa. Siis itseensä kaikki laittavat eivätkä vaikkapa naapurille. Moni on junut kurkusta alas, matkustellut, maksellut elatusmaksuja, laitellut lemmikkiin, elättää lapsia tai jopa aikuisiakin lapsia jne. 

Kuka mihinkin rahansa haluaa laittaa. Jos rahoitan synnyttämääni lasta niin omiin harrastuksiinihan ja tavallaan itseeni sitä rahaa laitan. Kamalaa jos olen lypsänyt vanhempani ihan kuiviin enkä ole pyytänyt tänne syntyä niiden valuutan kuluttajaksi. Kotoa saatiin vain halvimmat perustarpeet ja alle 18v jo tienaamaan omaa rahaa. 

Ihmeellistä kun lapseton laittaa rahaa vain itseensä vai pitäisikö rahoittaa naapurin lasta kun ei ole omaa ja lapsellinen laittaa rahaa vain omaan lapseensa eikä naapurin lapseen. 

Meillä ei ole mikään raha vaikuttanut millään lailla lapsettomuuteen. Se on vaan luonne, kun ei tarvitse sitä eikä tunne jotain puuttuvan eikä tule tunteen paloa eikä ole hoivaviettiä yms. Jos olisin halunnut niin rahaa en olisi laskenut mitä se maksaa. 

Vierailija
148/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma rauha, se on sama syy miksi en omia lapsia halunnutkaan. Itsellä on kuitenkin siinä mielessä onnellinen tilanne että puolisolla on aikuiset lapset, niin saa ns. rusinoita pullasta, voidaan touhuta perheenä, esim. reissata ja pääsenpä ehkä joskus "mummoksikin". Tämä toki muuttuisi jos tulisi ero, mutta uskon että lämmin yhteys puolison lapsiin säilyisi. 

Myös taloudellisesti on mukavaa, että kaikki tienaamani raha jää itselle. Miehen rahoista meni vuosia isot elatusmaksut eivätkä ne kulut lapsista toki niihin loppuneet. Mutta itse saan usein käyttää rahani mihin haluan. 

Vierailija
149/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mihin sinä sitä rahaa säästät? Ei sitä kuoltuaan mukaan saa.  Meill on kaksi lasta. Lapsiin kyllä palaa paljon rahaa. Jo perusasiat kuten ruoka ja vaatetus, tarvittavat välineet kuten puhelin, pyörät, sukset ja luistimet. Harrastukset. Lomamatkat. Opinnoissa tukeminen jne. Mutta on kivaa myös asua perheessä. Lapset ja nuoret ovat usein hauskoja. Heidän elämässä on ihana olla mukana ja tehdä asioita yhdessä. Aina on perheessä myös kaveri erilaiseen tekemiseen, jutteluun, kotitöihin jne.

Eivät ne lapset mitään sinun kavereitasi ole. Meillä muilla on omat kaverit, ei siihen lapsia tarvita.

Vierailija
150/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just rauha ja elintason pitäminen. En varmaan voisi käydä lomilla jos olisi perhe koska perheen kustannukset on 5 kertaiset mitä yksinasuvana on minulla.

Vierailija
151/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä puolestani ihmettelen mistä tulee käsitys, että lapset kiljuu, tappelee, sotkee ja ovat räkäisiä tahmatassuja. Sehän riippuu täysin siitä millaiseksi lapsesi kasvatat. Itse en arvosta mitään yllämaintuista, joten lapseni ovat kohteliaita, keskustelevat asioista, osallistuvat mielellään kodin puuhiin, siisteyskasvatus on myös aloitettu jo vauvana, koskaan eivät ole olleet likaisia ja tahmaisia. Eihän me aikuisetkaan olla.

No sinä oletkin harvinainen tapaus. Useimmat lapset ovat kammottavan törkyisiä. Syövät ruokapyödässä sormin, lähtevät juoksemaan kun kyllästyvät istumaan pöydässä ja länttäävät ne tahmaiset käpälänsä joka paikkaan. Puhumattakaan suun, nenän ja per seen kaivamisesta. Kuka sellaisia haluaa puhtaaseen kotiinsa sotkemaan ja tauteja levittämään?

Vierailija
152/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Setäni on vaimoineen nyt rikas. Mutta mitäpä he niillä rahoillaan tekevät, kun sairaus estää matkustelunkin. Yksinäistä joulua taas viettävät. Nyt jo 70 vuotiaita.

Eiväthän he ole yksinäisiä, jos viettävät joulua kahdestaan. Vai pitäisikö heidän lahjoittaa rahansa sinulle ja lapsillesi?

Vierailija
153/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mihin sinä sitä rahaa säästät? Ei sitä kuoltuaan mukaan saa.  Meill on kaksi lasta. Lapsiin kyllä palaa paljon rahaa.

--

Itselle?

Puolison kanssa elämiseen?

Ystäville?

Perheelle?

Ei lapset ole ainoat ihmiset maailmassa.

Ja kuten itse sanoit, rahaa ei saa mukaansa kun kuolee. Ei myöskään ne omat lapset, koska hekään eivät ole kuolemattomia vaan elävät normaalin elämänkaaren

Vierailija
154/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan heillä toisensa. Minä ainakin olen tyytyväinen kun aikuiset lapset on meillä kummallakin omillaan jossain ja saadaan miehen kanssa viettää rauhallinen joulu yhdessä. Ei ole enää lapsijouluja kummallakaan hoidettavana eikä exien kanssa säätämisiä siitä missä lapset on.

Vierailija
155/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiväthän he ole yksinäisiä, jos viettävät joulua kahdestaan. Vai pitäisikö heidän lahjoittaa rahansa sinulle ja lapsillesi?

Jotkut on tosissaan sitä mieltä että pitäisi. Koska "epäitsekkyys". Hohjoijjaa. 🥱😫

Vierailija
156/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauha, elintaso, helppous. 

Vierailija
157/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAPAUS

Vierailija
158/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoleton elämä. 

Vierailija
159/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ettei lapsia ole. 

Vierailija
160/179 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintaso sekä että yksikään akka ei voi kiristää elareilla eikä tehdä muutakaan kiusaa vittumaisuuttaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi