Mikä on parasta lapsettomuudessa? Rauha? Siisti koti? Elintason nousu?
Mikä asia on sinulle tärkeää lapsettomuudessa/velaudessa?
Esimerkiksi aika monelle lapsettomuus on keino välttää sukupolvia jatkunut köyhyyden kierre ja nostaa itsensä sosioekonomisessa tasossa ylöspäin.
Kommentit (79)
Itsensä nostaminen ylös päin sosioekonomisessa luokassa? Eikös noihin asioihin pidä vaikuttaa vaalipäivänä?
No, itse en ole lapseton, mutta ajattelen, että ainakin nykyhetkessä itselleni parasta lapsettomana olisi mielenrauha. Voisi vaan istua ja syödä poppareita ja katsoa kun kaikki tuhotaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsensä nostaminen ylös päin sosioekonomisessa luokassa? Eikös noihin asioihin pidä vaikuttaa vaalipäivänä?
Ja tietysti tekemällä enemmän työtä
Vierailija kirjoitti:
No, itse en ole lapseton, mutta ajattelen, että ainakin nykyhetkessä itselleni parasta lapsettomana olisi mielenrauha. Voisi vaan istua ja syödä poppareita ja katsoa kun kaikki tuhotaan.
Miksi tuhoat?
Ei tarvitse käydä töissä. Voi ryypätä ja narkata koska haluaa.
Lemmikit tuo hälinää eikä kotikaan niin siisti ole, elintasokaan (ainakaan vielä) ei ole mainitsemisen arvoinen.
Olen lapseton ihan vain siksi, etten ole koskaan kokenut minkäänlaista halua vanhemmuuteen. Itselläni ei ole mitään muuta käytännöllistä tai periaatteellista syytä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se vastuu ole itsellä, eikä muilla ihmisillä. Omaa elintasoa muutetaan omilla valinnoilla omassa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseton ihan vain siksi, etten ole koskaan kokenut minkäänlaista halua vanhemmuuteen. Itselläni ei ole mitään muuta käytännöllistä tai periaatteellista syytä.
Sama. En mä koskaan mieti että millaista mun elämä olisi jos olisikin lapsia.
Ei tarvitse olla huolissaan koko ajan. Saako lapsi kavereita, päätyykö väärään seuraan ja huonoille teille, tuleeko raiskatuksi/ryöstetyksi/pahoinpidellyksi, pääseekö opiskelemaan, saako töitä, millainen maailma häntä odottaa, joutuuko kolmanteen maailmansotaan jne.
Vierailija kirjoitti:
mikä siinä on parasta sinun mielestäsi?
Kun katsoo naapurin lapsetonta 50+ pariskuntaa niin vastaan että raha. On velaton talo ollut kauemmin kuun lapsellisilla, ja jokainen penni mitä tulee on voitu laittaa itseen ja säästöön samalla kun me tuetaan omia lapsia rahallisesti edelleen. Puhumattakaan siitä kuinka paljon näihin on mennyt valuuttaa nollavuotiaasta aikuisiksi😳
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Lapseton siskoni on juuri noin sanonutkin.
Aiheesta löytyy jo vaikka kuinka monta aloitusta.
Pidän hyvin tärkeänä, että voin tehdä elämässä suuriakin muutoksia, nopealla aikataululla. Ja olen myös onnellinen, kun elämässäni ei ole mitään niin kallisarvoista ja korvaamatonta, kuin mitä lapsi olisi. On vain minä, elo kumppanin kanssa ja terveytemme vaaliminen ja vapaus.
Ennen kuin joku kommentoi, että lastenkin kanssa voi tehdä muutoksia, niin korostan että olen miettinyt omalla kohdalla tämän hyvin tarkkaan ja jättänyt lapset tekemättä, koska minusta ei ole vanhemmaksi.
Parasta on se, että perinnölliset neurologiset ongelmat eivät enää periydy eteenpäin.
Ei minun elintasoni ole ainakaan noussut, ja tuskin nouseekaan vanhempieni yli. Heillä oli minun ikäisenä jo (toisella) tutkinto valmis, vakituiset työt joissa on käytännössä ollut nyt koko nousujohteisen uransa, yhteinen oma koti (laina) ja lemmikit, autot, ja tietysti toisensa. Lienee kahden vakituisen tulon vaikutus elintasoon suurempi kuin yhden lapsettoman tulot (olemattomat/matalat tulot, koska töitä, varsinkaan oman alan töitä, ei juuri ole.)
Olen välttynyt kaavamaisesta, rutiininomaisesta arjesta. Vaikka lapsien väitetäänkin tuovan väriä ja tapahtumia elämään se kuitenkin vaatii hyvin selkeää toimintaa vanhemmilta vähän kuin olisi armeijassa käskytettävänä. Kyllästyisin hyvin nopeasti ja karkaisin (olen toiminun perhepäivähoitajana ja se oli melkoista , harmaata arjen puurtamista, vaikka lapsista kovasti pidinkin)
Elintason nousu ehdottomasti!. Ei mene rahaa lapsien vaatteisiin, harrastuksiin, opiskeluissa tukemiseen, lomamatkoihin. Ei tarvitse perheasuntoa. Lasketaan, että useampi satatonnia säästetään rahaa parissa kymmenessä vuodessa. Helposti suurusluokkaa 400 000 euroa verrattuna tilanteeseen, että olisi 2-3 lasta! On rahaa itseensä ja matkusteluun! Ja voi matkustella muulloin kun koulujen lomakaudella. Siinäkin säästää rahaa! Ja rahaa säästyy, myös tämän jälkeenkin. Ei tarvitse tukea lastenlapsia, ostaa niille lahjoja, järjestää lapsille ja heidän perheille jouluja!
?