Mikä on parasta lapsettomuudessa? Rauha? Siisti koti? Elintason nousu?
Mikä asia on sinulle tärkeää lapsettomuudessa/velaudessa?
Esimerkiksi aika monelle lapsettomuus on keino välttää sukupolvia jatkunut köyhyyden kierre ja nostaa itsensä sosioekonomisessa tasossa ylöspäin.
Kommentit (179)
Oikeastaan se, että lapsi on parasitoidisen miehen jälkikasvua enkä pidä tällaisista elämänmuodoista. Vähän niinkuin pitäisi jotain lapamatoa tai haaveilisi, että olisipa minullakin oma lapamato.
Elämä on mitä se on. Miehen siemen oli se sitten pallissa, vatsassa tai kulkeeko se jaloilla, on haittaeläin. Toki sellaisia miehiä siedän, jotka pitävät pallinsa ja siittimensä housuissaan, mutta en minä sellaistakaan omaan kotiini halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintason nousu ehdottomasti!. Ei mene rahaa lapsien vaatteisiin, harrastuksiin, opiskeluissa tukemiseen, lomamatkoihin. Ei tarvitse perheasuntoa. Lasketaan, että useampi satatonnia säästetään rahaa parissa kymmenessä vuodessa. Helposti suurusluokkaa 400 000 euroa verrattuna tilanteeseen, että olisi 2-3 lasta! On rahaa itseensä ja matkusteluun! Ja voi matkustella muulloin kun koulujen lomakaudella. Siinäkin säästää rahaa! Ja rahaa säästyy, myös tämän jälkeenkin. Ei tarvitse tukea lastenlapsia, ostaa niille lahjoja, järjestää lapsille ja heidän perheille jouluja!
Totta. Henkisellä puolella lapset kuitenkin rikastuttavat ihmistä. Suomessa ei kannusteta hankkimaan lapsia, se 100 euron lisä on yhtä tyhjän kanssa. Taloudellisesti kannattaa olla ilman.
Eivät oikeastaan. Eivät lapset ole mitään uutta varsinaisesti, ainoastaan sellaisten ominaisuuksien toisintoa, joita aikuiset eivät itse uskalla tai halua harjoittaa. Kuka tahansa aikuinenkin voi taantua heidän kehitysasteellen monin eri tavoin ja myös aikuisissa on paljon lapsen kaltaisia ja kognitiolla varustettuja yksilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Lapset harvemmin rakastaa vanhempiaan sen kummemmin teoin tai erityisin osoituksin. It's all in your head.
--------
Tämä on kyllä ihan täyttä soopaa.
Lapset ovat välittömiä ja ilmaisevat tunteensa.
Mikään ei ole niin ihanaa, kuin pienet kädet halaamassa ja lapsi kuiskaa korvaan : äiti, mä rakastan sua.
Unohdit vielä ne tahmeat kädet: Mikään ei ei ole ihanampaa, kuin lapsi kietomassa tahmeat kätensä kaulasi ympäri ja lässyttämässä Äiti mä lakattan sua.
Voi kuule, aika hiton moni asia on paaaaljon ihanampaa 😂
Vierailija kirjoitti:
Itsensä nostaminen ylös päin sosioekonomisessa luokassa? Eikös noihin asioihin pidä vaikuttaa vaalipäivänä?
Miten ajattelit äänestämällä lisätä vaurauttasi ?
Äänestämällä demareita jotka ovat turvottaneet sosiaalimenot liian suuriksi Suomen vientituloihin nähden ja jotka Sanna Marinin hallituksen aikaan saivat Suomen ylivelkaantumaan ja talouden katastrofaaliseen tilaan ?
Vai äänestämällä kokoomusta joka yrittää saada Suomen yritystoiminnan elpymään ja vientitulot kasvuun ? Tälläin verovaroja riittäisi paremmin sosiaalimenoihinkin, eikö ?
Kumman puolueen uskot pystyvän lisäämään työllisyyttä Suomessa ? Lisääntyykö työllisyys veroja korottamalla ja yritykset ajamalla konkurssiin ?
Jotenkin katkeransuloinen ketju. Hyvä että keksitte positiivisiakin asioita, ettei yksinäinen merkityksetön joulu kirpaise niin syvältä. Mikään ei ole niin ihanaa maailmassa kuin joulu lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on joka kerta yhtä joutava kysely. Lapseton ei voi tietää, mitä elämä lasten kanssa on. On turha kuvitella, että sitä pystyy jotenkin arvioimaan seuraamalla naapurin lapsiperheen elämää. Ei voi. Perheellinen taas tietää, mitä elämä ilman lapsia on. Lapsi tuo leivän tullessaan ja perheelliset miehet ovat keskimäärin varakkaampia, kuin perheettömät. Oma jälkikasvu motivoi tarvittaessa vaikka mihin. Niin se vain menee.
Itse lapsettomana tiedän kyllä tasan tarkkaan mistä "jään paitsi" ilman lapsia ja mitä se vaatii, senhän takia olen valinnutkin elämän ilman lapsia. Tiedän sen jopa paremmin kuin useimmat ketkä ovat hankkineet lapsia.
Et tietenkään tiedä. Etkö käsitä, ettet voi tietää? Samoin et voi tietää millaista on elämä vastakkaisessa sukupuolessa, tai elämä satavuotiaana jne. Sinä kuvittelet tietäväsi ja se tekee sinusta ylemmyydentuntoisen. Eikä siinä mitään. On kivaa tuntea olevansa parempi toisia.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin katkeransuloinen ketju. Hyvä että keksitte positiivisiakin asioita, ettei yksinäinen merkityksetön joulu kirpaise niin syvältä. Mikään ei ole niin ihanaa maailmassa kuin joulu lasten kanssa.
Olen eri mieltä. Lapset kiljuvat, sotkevat ja vaativat jatkuvaa huomiota. Toisaalta kyllä ne lapsivapaatkin joutuvat viettämään joulua lasten kanssa, esim. sisarusten lasten. Ja tietenkin muiden aikuisten. Mistä ihmeestä keksit, että heillä olisi yksinäinen merkityksettön joulu? Sellainenhan voi olla lapsiperheelliselläkin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää joulua vaan sinullekin 🤭
Vierailija kirjoitti:
Et ole sitten paljon maailmassa kokenut.
Kotini ei ole erityisen siisti, ja taloudellisesti pystyn kyllä elättämään itseni, mutta asun esim. vuokralla, en havittele mitään rikkauksia.
Tärkeintä on rauha ja se, että ei ole vastuuta kenestäkään toisesta. Siksi minulla ei ole lemmikkiäkään.
Näennäinen vapaus ottaa ja lähteä, vaikka en edes suunnittele häipyväni mihinkään.
En jaksa muita ihmisiä, tarvitsen omaa aikaa sosialisoinnin jälkeen.
Siinäpä se. Tosin ei ole tarvinnut tehdä minkäänlaista valintaa edes, kun en ole koskaan ollut edes parisuhteessa.
N36
Vierailija kirjoitti:
Voin lyödä vetoa, että äitini viettää yksinäisemmän joulun kuin minä, vaikka hänellä on lapsia ja minulla ei. Ainakin yksi akateeminen ystäväpariskunta on tulossa luoksemme jouluaterialle.
Vierailija kirjoitti:
Aiheesta löytyy jo vaikka kuinka monta aloitusta.
Eli jos maailmassa on joku asia puhuttu läpi, siitä ei saa keskustella enää uudestaan?
Vierailija kirjoitti:
Se etten jatka huonon vanhemmuuden mallia.
Olis se kamalaa, jos lapset ja lapsenlapsetkin sais tietää, millainen äiti tai mummo niillä on ollut. Joku kiusaava änal slut.
Vierailija kirjoitti:
Kommenttisi kertoo eniten sinusta ja mielikuvituksen puutteesta. Jos omassa elämässä ei ole muuta kuin lisääntyminen ja/tai elää omien lastensa kautta, onko ihme jos lapsettomien elämä näyttää yksinäiseltä. Ongelma ja sen ratkaisu löytyy peiliin katsomalla, ei velojen syyllistämisellä.
Minä halusin aina lapsia, mutta en niitä koskaan saanut. En kyllä keksi mitään positiivista sanottavaa omasta lapsettomuudestani, päinvastoin tämä on aivan hirveää, tyhjän sylin kipu tuntuu joka ikinen päivä.
Kännien vetäminen ja tasoittelu seuraavana päivänä. Myöhään nukkuminen ja wolttaaminen. Voi elää ku pellossa sillon ku niin haluaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämän merkityksettömyys.
Sukulinjan katkeaminen.
Omaisuuden testamenttaus valtiolle.
Typerimmät ja kliseisimmät valheet listattuna.
Jokainen määrittää oman elämänsä merkityksen. Lapsien korostaminen on aika toksista, koska siinä sälytetään lasten vastuulle vanhemman elämän merkitys. Lapset ovat omia yksilöitään ja voivat tehdä elämässään valintoja jotka ovat vastoin vanhempiensa toiveita. Lapset saattavat myös kuolla ennen vanhempiaan, tai katkaista välit, jolloin vanhemmat on pakko etsiä elämänsä merkitystä muualta tai sitten hukkua siihen, että latasi lapsiinsa liikaa odotuksia.
Mua naurattaa aina, kun tavan Virtaset ja Jokiset puhuvat "sukulinjasta" kuin olisivat jonkun mahtodynastian ainoita perillisiä. Suku ei lopu vaikka jokainen sen jäsen ei sikiäkään. Aika harvalla tilanne on se, ettei ole sisaruksia
Just tämä. Lähiössä asuvat tuulitakit miettii sukulinjaa ikään kuin olisivat jotain keisarisukua. Mikä on se perintö mitä aikovat jättää: lahonnut rintamamiestalo Pihtiputaalta jota kunta vaatii purettavaksi, muutama tonni käteistä ja kirjastokortti Vantaalle? 🤣 että sellainen "legacy"....
Kaikkien sukulinja katkeaa varmasti jonkun miljoonan vuoden kuluttua kun asteroidi iskeytyy Maahan tai kun aurinko sammuu. Sitä ennen toki voi tapahtua muutakin kuten rutto tms. Eli vaikka kuinka hiki hatussa lisääntyisi, kaikki kuitenkin katoaa lopulta.
Elämä voi merkityksetöntä myös lapsellisena. Eikä välttämättä ole sitä lapsivapaana.