Vinted, Tori ja kirpparit- ihmisethän on ihan sekaisin noissa!
Olit sitten ostamassa tai myymässä, niin tuntuu, että ihmiset on ihan sekaisin noilla myyntialustoilla ja pöytäkirppiksillä.
Ei minusta kymmenen vuotta sitten ollut tälläistä muualla kuin FB-kirppiksilla, missä oli tota AV YV-roskaa. Sovitaan noutoja, mutta ei tulla hakemaan, pyydetään varaamaan tuotetta pari kuukautta, kysellään aivan kummallisia juttuja ja yritetään tinkiä puoleen hintaan jo halpoja tavaroita. Sitten jos ollaan myymässä, niin pyydetään uutta vastaavaa hintaa tai kirppiksellä näkee ihan roskiskuntoista vaatetta, joissa hyvän käytetyn vaatteen hinta.
En ole mikään jobbari, mutta pitäisi merkkikamat antaa ilmeisesti ilmaiseksi hyväntekeväisyytenä. Onneksi on asiallisiakin ostajia, mutta miksi näitä sekopäitä on niin paljon?
Miksi ja milloin tästä tuli tämmöistä?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi missä ajassa Vintedissä on kauppa käynyt, vaihtelee paljon. Usein H&M ymv. merkit mitkä myyn parilla eurolla menee parissa päivässä. 'Kalliimmissa' merkeissä osa mennyt heti (aika edulliset hinnat minulla) esim. Levis, osa merkeistä hitaammin.
Kalliimmat yksittäiset jutut (esim. takit) myyneet yllättävän nopsaan, päivässä kahdessa, mutta 'kalleimmat' takit (esim. 70e) hitaammin, toisaalta noissa viimeksi mainituissa on ollut lukuisi tykkäyksiä (20--50kpl) joten ei ole niin väliksikään ollut/en ole hintaa tiputtanut kun lopulta aina mennyt pyydetylöä hinnalla. Kalleimmasta jutuista teen välillä myös nostoja, edullisista koska siinä eimole mitään järkeä maksaa 'tuotteen hintaa' nostosta =käteen ei jäisi juuri mitään.
Siis onko ne vintedin sydämet tykkäyksiä? MInä olen luullut, että ne on suosikkilistalle "muistiin" laitettuja, joihin ehkä haluaa palata, jos ei löydy sitä, mitä etsii.
Vein tänään kokeeksi ihan uutta vaatetta ja tavaraa kirppikselle. Sellaisia joiden katoaminen ei haittaa. En ole koskaan myynyt kirpparilla mitään joten katsotaan kuinka käy. Oletus on että iso osa tavarasta katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Välillä teen ihan hyviä löytöjä kirppikseltä lapsille (vauva ja 1,5v) mutta valitettavan paljon näkee myös sitä että joku body, jossa on selkeä tahra tai pieni reikä 4e tai sitten joku vähän kulunut hm body samaan hintaan mitä saa uutena. Mielestäni jos vaatteessa on tahraa tai se on tosi kulunut, niin maksimissaan 20 senttiä, jos nyt myytäväksi edes kehtaa laittaa. Joskus olen tuollaisella pikkurahalla 10-20 snt ostanut vauvalle bodyn/yökkärin sillä ajatuksella että sotkua ja puklua niihin menee kuitenkin. Mutta en mitään viittä euroa maksa tahraisesta vaatteesta...
Tämä! Siis ihan sairaita hintoja pyydetään myös Facebookin lastenvaatekirppiksillä. Siis jotain käytettyjä Newbien neuleita 20€ tai Lindexin pesussa jo kulahtaneita yöpukuja 10€!? Missä on oikeasti se kirppiksen tarkoitus? Itse sain juuri kirppispöydän tyhjäksi ja ihan ok voittoakin pöydän hinnan jälkeen ja minulla oli lastenvaatteita ihan max. 5€, jopa ne Gugguut.
Nyt on liikkeellä paljon semmoista väkeä, joka yrittää tinkiä halpoja hintoja, jotta sitten voivat myydä eteenpäin kalliimmalla.
Ja ne, jotka valittavat kalliista hinnoista - menkää joskus ihan oikean kauppaan katsomaan mitä uudet laadukkaat tavarat ja vaatteet maksavat. Jos vain katsoo temusta ja vintedista shein- *askaa niin huntamielikuva hämärtyy.
Usein viime aikoina. Jos myy kallista, niin ostajaryhmäkin on erilainen. Torissa myyn ja ostan
Myin 10 euron käytettyjä merkkiballerinoja, joissa koko ilmoitettuna. Ostajaehdokas, täysin tyhjä profiili vuodelta nakki ja papu ilman yhtäkään arvostelua kyseli, voisinko ottaa hänelle sisämitan kengistä. En.
Ostin halvat käytetyt merkkikengät. Ihmettelin, miksi ne olivat niin edulliset, kun ulkopuolelta vaikuttivat olevan kunnossa. Kokeilin ja ostin. Kotona huomasin, että koko sisäkarva on pinttyneestä liasta ja hiestä nihkeä. Takaisin kiertoon, mutta ilmaiseksi tällä kertaa.
Ai niin, ja tänään kirpputorilla lapsi innostui mielestään täydellisen värisistä fleecehousuista, mutta oli pakko sanoa, että ne ovat niin likaiset ettei niitä voi ostaa. Lapsi kaivoi toiset, entä nämä, no niissä oli niin iso maalitahra, että ei niitäkään. Kirppis oli lapselle kauhea pettymys, oli harmi että olin niin sanonut etukäteen, että nyt voisi löytyä jotain kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi missä ajassa Vintedissä on kauppa käynyt, vaihtelee paljon. Usein H&M ymv. merkit mitkä myyn parilla eurolla menee parissa päivässä. 'Kalliimmissa' merkeissä osa mennyt heti (aika edulliset hinnat minulla) esim. Levis, osa merkeistä hitaammin.
Kalliimmat yksittäiset jutut (esim. takit) myyneet yllättävän nopsaan, päivässä kahdessa, mutta 'kalleimmat' takit (esim. 70e) hitaammin, toisaalta noissa viimeksi mainituissa on ollut lukuisi tykkäyksiä (20--50kpl) joten ei ole niin väliksikään ollut/en ole hintaa tiputtanut kun lopulta aina mennyt pyydetylöä hinnalla. Kalleimmasta jutuista teen välillä myös nostoja, edullisista koska siinä eimole mitään järkeä maksaa 'tuotteen hintaa' nostosta =käteen ei jäisi juuri mitään.
Siis onko ne vintedin sydämet tykkäyksiä? MInä olen luullut, että ne on suosikkilistalle "muistiin" lai
Ei kai kukaan lisää suosikkilistaan tuotteita, joista ei tykkää? Turhaa termistä saivartelua, kun kaikki tietävät mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Yli 60 vuotta tehnyt erilaista kauppaa, ostanut, myynyt, tuonut maahan antiikkia ym.Ei ole ollut kertaakaan mitään ongelmia, toki tinkijöitä ollut mutta se nyt on ihan normaalia, noudot on aina mennyt ihan kuten sovittu.En ymmärrä tätä ihmisten negatiivisuutta, ihan kun olisi vain ongelmia.Tori on kyllä mennyt huonompaan suuntaan, keltainen pörssi ja palsta lehti olivat hyviä ja tori oli alkuun ihan hyvä, nykyisin hyvin vähän kauppaa tulee sen kautta mutta yksikin kauppa on tietysti hyvä asia, toki ostan nykyisin pääasiassa antiikkia laidasta laitaan.
Varakas ostajakunta on eri asia kuin persaukiset elämämkoululaiset.
Vierailija kirjoitti:
Itse viemässä ekaa kertaa ikinä kamaa kirpparille vain siksi että pääsen niistä eroon jotenkin. Pelottaa viedä kun niin paljon kuulee tavarasta joka vaan häviää pöydistä. Ihan ehjää ja isolta osin käyttämätöntä tavaraa vien.
Tyttärelleni kävi niin. Harmitti hänen puolestaan, sillä hän oli hyvin vähävarainen ja tarvitsi myynnistä saatuja rahoja ruokaan ja laskuihin.
Vierailija kirjoitti:
Välillä teen ihan hyviä löytöjä kirppikseltä lapsille (vauva ja 1,5v) mutta valitettavan paljon näkee myös sitä että joku body, jossa on selkeä tahra tai pieni reikä 4e tai sitten joku vähän kulunut hm body samaan hintaan mitä saa uutena. Mielestäni jos vaatteessa on tahraa tai se on tosi kulunut, niin maksimissaan 20 senttiä, jos nyt myytäväksi edes kehtaa laittaa. Joskus olen tuollaisella pikkurahalla 10-20 snt ostanut vauvalle bodyn/yökkärin sillä ajatuksella että sotkua ja puklua niihin menee kuitenkin. Mutta en mitään viittä euroa maksa tahraisesta vaatteesta...
Helsingin sanomien liitteessä kerrottiin vuosia sitten amerikkalaisesta perheenäidistä, joka oli keksinyt keinon saada tahrat pois käytettynä ostetuista vaatteista. Mietin silloin ja vielä nytkin, että mikä se keino mahtoi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin sanomien liitteessä kerrottiin vuosia sitten amerikkalaisesta perheenäidistä, joka oli keksinyt keinon saada tahrat pois käytettynä ostetuista vaatteista. Mietin silloin ja vielä nytkin, että mikä se keino mahtoi olla.
Jonkun jutun luin, jossa nainen valkaisi kellastuneita vaatteita taas valkoisiksi ja osa niistä kemikaaleista ei ollut edes saatavana Suomesta. Jenkeillä on kaikkia myrkkyjä hyllytavarana kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on liikkeellä paljon semmoista väkeä, joka yrittää tinkiä halpoja hintoja, jotta sitten voivat myydä eteenpäin kalliimmalla.
Ja ne, jotka valittavat kalliista hinnoista - menkää joskus ihan oikean kauppaan katsomaan mitä uudet laadukkaat tavarat ja vaatteet maksavat. Jos vain katsoo temusta ja vintedista shein- *askaa niin huntamielikuva hämärtyy.
Tämä. Myin ennen joulua lahjaksi sopivia käyttämättömiä tuotteita ja sain useammankin tarjouksen, että "otan kaikki ja maksan 50 e", vaikka yksittäin hinta olisi ollut jossain 180 euron tienoilla. Ei tullut kauppoja, mutta muutamia myymiäni tuotteita olen jo tori.fi:ssä nähnyt 5-10 e kalliimmalla kaupittelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Myin ennen joulua lahjaksi sopivia käyttämättömiä tuotteita ja sain useammankin tarjouksen, että "otan kaikki ja maksan 50 e", vaikka yksittäin hinta olisi ollut jossain 180 euron tienoilla. Ei tullut kauppoja, mutta muutamia myymiäni tuotteita olen jo tori.fi:ssä nähnyt 5-10 e kalliimmalla kaupittelussa.
Itse myin uudestaan ostamani mekon, kun ei sitten sopinutkaan minulle. Pyysin toki vain samaa minkä olin itse maksanut. Luulisi, että jos myy jatkuvasti noita tuotteita uudestaan tuolla Torissa, eli on ns. jälleenmyyjä, niin kyseessä saattaa olla sääntörikkomus. Ilmoitusta vaan ylläpitoon käyttäjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse viemässä ekaa kertaa ikinä kamaa kirpparille vain siksi että pääsen niistä eroon jotenkin. Pelottaa viedä kun niin paljon kuulee tavarasta joka vaan häviää pöydistä. Ihan ehjää ja isolta osin käyttämätöntä tavaraa vien.
Tyttärelleni kävi niin. Harmitti hänen puolestaan, sillä hän oli hyvin vähävarainen ja tarvitsi myynnistä saatuja rahoja ruokaan ja laskuihin.
Eiköhän se ole niin, että myyjän rahallisesta tilanteesta riippumatta on moraalitonta varastaa tavaroita kirppikseltä? Itseltäni vietiin kallis neule, jossa oli useita hälyttimiä kiinni. Pöllittiin myös pellavamekko ja muuta. Helvetissä on varattuna alin kerros kirpparivarkaille. Ei ne tarpeeseensa vie.
On kyllä tullut vaikka minkälaista tallaajaa vastaan noilla palstoilla. FB-kirppiksiä olen välttänyt kuin ruttoa, kuin väsyin heti alkuunsa siihen pelleilyyn.
Jopa roskalavaryhmissä pyydetään vaihdossa tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän pääset eroon kamoistasi, kun ne häviää pöydästä! Jos se kerta on tavoitteesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole kyllä yhtään tuollaista vinted kokemusta ja kauppoja kuitenkin takana varmaan pari sataa, niin ostajana kuin myyjänä. Omat palautteeni 120 kpl ja keskiarvo 5.0 että on jonkinlaista asiantuntijuutta kuitenkin
Myyt siis ilmeisesti eurolla käyttämätöntä Marimekkoa tai sinulla on käynyt joku lottovoitto ostajien kanssa.Ei, ihan sekalaista vaatetta, kirjaa, kodin tavaraa, omia virheostoja tai kaapin perukoilta kaivettua vähälle käytölle jäänyttä. Mulla on aika kova lähtöhintakin useimmiten
Ei Vintedissä ole kovia hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole kyllä yhtään tuollaista vinted kokemusta ja kauppoja kuitenkin takana varmaan pari sataa, niin ostajana kuin myyjänä. Omat palautteeni 120 kpl ja keskiarvo 5.0 että on jonkinlaista asiantuntijuutta kuitenkin
Myyt siis ilmeisesti eurolla käyttämätöntä Marimekkoa tai sinulla on käynyt joku lottovoitto ostajien kanssa.Ei, ihan sekalaista vaatetta, kirjaa, kodin tavaraa, omia virheostoja tai kaapin perukoilta kaivettua vähälle käytölle jäänyttä. Mulla on aika kova lähtöhintakin useimmiten
Ei Vintedissä ole kovia hintoja.
Kyllä joillain on aika kovat hinnat tuollakin. Yleensä vaan löytyy joku joka myy sitä samaa tuotetta halvemmalla. Tuli mm. vastaan kunnolla rikkinäisiä muumimukeja viiden euron hintaan tuollakin. Jokuhan voi noita ehkä vielä askarteluun käyttää, mutta 5 euroa 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä tuolla Vintedissä suomalaiset yrittää tinkiä ihan sikahintoja. Jos laitan uudenveroisen tavaran tänään myyntiin hintaan 120€ ja kaupasta voit ostaa sen uutena hintaan 300 euroa, niin en todellakaan myy sitä hintaan 72€ tunnin päästä siitä kun ilmoitus on julkaistu.
Näitä on tullut itselläkin vastaan. Ovatkohan jotain jobbareita vai mistä johtuu? En usko, että kukaan myy tuolla -40% hinnalla, ellei tuote ole ollut myynnissä vuosia tai on joku muu kiire, kuten muutto tms.
Lisänä ilmoittavat,nouto tänään ja käteinen. Ajattelevat tuon auttavan,todistettavasti yleensä jobbareja ovat. Olen kerran jopa perunut jo hyväksytyn kaupan kun tarkistin ostajan ja hahmotin olevan jobbarin,ei ilahtunut.
Ne yrittää hyötyä.
Yksi myyjä kymmenestä on hölmö. Sitä roskaa pitää lähettää kaikille.
Onneks on roskis lähellä. Taloyhtiön talkoolava toukokuussa. Ja kaatopaikalle 7 km. Et en tuo 23 km päähän.