Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinted, Tori ja kirpparit- ihmisethän on ihan sekaisin noissa!

Vierailija
19.12.2025 |

Olit sitten ostamassa tai myymässä, niin tuntuu, että ihmiset on ihan sekaisin noilla myyntialustoilla ja pöytäkirppiksillä.

Ei minusta kymmenen vuotta sitten ollut tälläistä muualla kuin FB-kirppiksilla, missä oli tota AV YV-roskaa. Sovitaan noutoja, mutta ei tulla hakemaan, pyydetään varaamaan tuotetta pari kuukautta, kysellään aivan kummallisia juttuja ja yritetään tinkiä puoleen hintaan jo halpoja tavaroita. Sitten jos ollaan myymässä, niin pyydetään uutta vastaavaa hintaa tai kirppiksellä näkee ihan roskiskuntoista vaatetta, joissa hyvän käytetyn vaatteen hinta.

En ole mikään jobbari, mutta pitäisi merkkikamat antaa ilmeisesti ilmaiseksi hyväntekeväisyytenä. Onneksi on asiallisiakin ostajia, mutta miksi näitä sekopäitä on niin paljon?

Miksi ja milloin tästä tuli tämmöistä?

Kommentit (146)

Vierailija
141/146 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 eurolla löysin kirpparilta ihan täysin uudenveroiset logitecin pöytäkaiuttimet pöytätietokoneeseeni, harvinaisia löytöjä.

Vierailija
142/146 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä juuri syksyllä aloin myydä Torissa käyttämättä jäänyttä tavaraa pois. Vain uudenveroisia tai oikein hyvässä kunnossa olevia, koska ei ole aikaa tai energiaa parin euron takia myydä, pakata ja kuskata. Muut vein kierrätyskeskukseen ja kuluneet/rikkinäiset muuten kierrätykseen.

Toistaiseksi ei ole ollut ongelmia, toridiilillä menneet tavarat parissa päivässä. Yksi ostaja jumitti paketin noutoa viimehetkeen, mietin jo tuleeko takaisin, mutta haki sitten.

Näitä tehtin aikanaa paljon postiennakko-hommissa, ostajat jättivät paketit hakematta ja myyjän piti sitten vielä maksaa sen lähetyksen lisäksi se palautuskin ja tavarakin jäi vielä käteen.

Toridiilissä ei vissiin voi kysyä tuotteesta puuttuvia tietoja, vai voiko, itse en ainakaan saanut viestiä laitettua, eikä voi sopia nouto ajankohtia tai paikkoja, joten paljon heikkoja puolia tuossa, vai enkö

Siellä on helppo ja nopea "Ota yhteyttä myyjään" -painike, jos haluaa kysellä jotain. Toridiilissä tosin nouto ei yleensä ole toivottavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/146 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lukiessa ei voi kun ihmetellä miten itsellä on tuntemattomien kanssa kaupat menneet ongelmitta. Vaikein tapaus ollut yllättäen tuttu työkaveri joka alkoi jotain ihmeellisiä vetkuttelemaan ja kikkailemaan.

Vierailija
144/146 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi vaan ostaa uutena ja pysyä mitoissa niin voi käyttää vaatteen rasseliksi asti.

Vierailija
145/146 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vintedissä on toi, että saa tarjota jopa 40% halvempaa hintaa. 

Itse maltillisesti hinnoittelen noi tuotteet, niin kyllä ärsyttää, kun sitten joku tarjoaa uutta vastaavasta tuottesta, joka jo muutenkin hinnoiteltu kolmaosaan uuden hinnasta sen alimman hinnan. Alkuperäinen hinta siis yli 300 €. Sitten kun hylkäät tarjouksen ilman vastatarjousta ja kuvittelet, että se olisi ostajalle tiedoksi, että voi muualta ostaa sen tuotteen, niin sitten lähetellään tarjouksia parin euron korotuksilla. Ikinä en ole joutunut estämään ihmisiä noissa, mutta nyt kyllä kohta estän.

Mä estelen ihan tyytyväisenä noita himotinkaajia. Ei ne kuitenkaan mitään osta. Kummatkin pääsee helpommalla. 
Pari krt on käynyt niin, tinkaajan jonkun ystävä laittaa viestin voinko poistaa estäyksen, kun olisi ostanut. Poistan ja sitten tulee tinkaus -30%. 
Olen tähän mennessä kysynyt mikä tää on. On vastattu ei hän näin kalliilla. Esto päälle ja kohtu uusia pettymyksiä

Vierailija
146/146 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ehkä pahimmat mutta tosi yleiset ilmoitukset on ne, joissa lukee ihan kahdella tai korkeintaan kolmella sanalla mitään tuotteesta. Siis miksi, oi miksi pitää aina kaivella myyjältä ne olellisimmat ja tärkeimmät tiedot esille mitkä pitäisi alkuunsakin lukea siinä ilmoituksen kuvauksessa valmiina. Varmasti nopeuttaisi kauppojen tekoja kun ei tarvi jokaisen mahdollisen ostajan kysyä niitä samoja kysymyksiä. Varmasti myös ärsyttää itse myyjää kun joutuu jankkaamaan samoja vastauksia.

Ilmoitus jonka otsikossa lukee että "Myydään iso TV", myyjä laittaa ilmoituksen kuvaukseen "Hieno iso TV". Ok, niin on, mutta jos alan edes harkita sen ostoa sitä niin pitäisi välittömästi tietää se että toimiiko se edes kunnolla, onko mitään vikoja, kuinka vanha se on, onnistuuko kuljetus vai nouto..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan