Vinted, Tori ja kirpparit- ihmisethän on ihan sekaisin noissa!
Olit sitten ostamassa tai myymässä, niin tuntuu, että ihmiset on ihan sekaisin noilla myyntialustoilla ja pöytäkirppiksillä.
Ei minusta kymmenen vuotta sitten ollut tälläistä muualla kuin FB-kirppiksilla, missä oli tota AV YV-roskaa. Sovitaan noutoja, mutta ei tulla hakemaan, pyydetään varaamaan tuotetta pari kuukautta, kysellään aivan kummallisia juttuja ja yritetään tinkiä puoleen hintaan jo halpoja tavaroita. Sitten jos ollaan myymässä, niin pyydetään uutta vastaavaa hintaa tai kirppiksellä näkee ihan roskiskuntoista vaatetta, joissa hyvän käytetyn vaatteen hinta.
En ole mikään jobbari, mutta pitäisi merkkikamat antaa ilmeisesti ilmaiseksi hyväntekeväisyytenä. Onneksi on asiallisiakin ostajia, mutta miksi näitä sekopäitä on niin paljon?
Miksi ja milloin tästä tuli tämmöistä?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä sä täällä nillität sun ongelmista?
Olet selkeästi tälläinen nettikirppismulkku.
Vierailija kirjoitti:
Noudot on mielenkiintoisimpia. Sovittuun aikaan ei tulla hakemaan, mutta tuntia myöhemmin tulee ilmoitus, että varataan tuote, haetaan huomenna klo 10. Ei tulla silloinkaan noutamaan, mutta hermostutaan totaalisesti, jos kukaan ei ole paikalla enää klo 11. Kun on sovittu nouto ja he tuli noutamaan, niin miksi ei avata ovea.
Olen myynyt vuosien mittaan satoja tuotteita noutona, ei ole ollut koskaan mitään ongelmia.
Ihmeen paljon ongelmia? En ymmärrä, itsellä ei mitään negatiivista mutta tori on nykyisin tosi huono paikka myydä mitään.Olen siirtynyt kirpputoreihin, siinä on oma työ mutta kauppa käynyt melko hyvin, noin 3 sataa myyntiä viikonloppuisin.
Minulla on ollut enimmäkseen ihan hyvät kokemukset myyjänä, sekä Vintedissä että Torissa aikoinaan. Torissa tuli joskus ohareita ja Vintedissä on myös ollut kaupat peruneita ostajia. Yksi Vinted-kokemus harmitti, kun joku ruotsalainen osti kaikki yhden kategorian tuotteeni, ja sitten perui kaupat heti kun olin hakenut lähetyskoodin - eli tuotteet eivät edes palautuneet automaattisesti takaisin myyntiin, vaan minun piti ladata ne kaikki yksitellen uudelleen. Ja kaikissa tavaroissa oli paljon tykkäyksiä, jotka tietysti katosivat kun ne "ostettiin". Kyseinen henkilö myi itse saman kategorian tavaroita, joten tuli jopa mieleen, että hankkiutuuko se tuolla tavalla kilpailijoista eroon. Mene ja tiedä.
Mutta mitään painajaisostajia ei onneksi ole ollut (koputan puuta).
Hyvin matalia hintaehdotuksia tulee kyllä. Jotkut harrastavat myös sitä, että tarjoavat ensin alempaa hintaa, ja jos sen hyväksyy, tarjoavat vieläkin matalampaa.
Vintedin alkuaikoina kehuin tällä palstalla, miten paljon paremmin kauppa käy kuin Torissa, ja että ulkomaiset ostajat maksavat parempia hintoja. Ei enää, joten lieneekö taloudelliset ongelmat saaneet jo muutkin maat kiinni. Puolalaiset ja ruotsalaiset erityisesti tarjoavat tyyliin vitosen tavarasta 2,80 euroa ja kolmen kympin tavarasta 18,70 euroa. Jostain syystä ne tarjotut summat on usein noita samoja.
Ja tosiaan, kivijalkakirppiksellä ei myöskään kauppa käy, ja siellä käy paljon ikävämpiä ostajia, jotka heittelevät tavarasi miten sattuu, pudottelevat jopa vaatteet lattialle ja kävelevät päältä.
Välillä mietin, että kannattaisiko parempia ja keräilytavaroita hillota kotona jokunen vuosi, jos hintataso palaa tulevaisuudessa paremmaksi. Ei kauheasti innosta myydä jotain 70-luvun Marimekkoa 5 eurolla, kun on itse maksanut siitä Torissa 40 euroa pari vuotta sitten. Tuollaisten vanhojen keräilytavaroiden arvo kun ei perinteisesti LASKE ajan myötä. Jos en olisi pienituloinen, en toki vaivaisi päätäni tällaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noudot on mielenkiintoisimpia. Sovittuun aikaan ei tulla hakemaan, mutta tuntia myöhemmin tulee ilmoitus, että varataan tuote, haetaan huomenna klo 10. Ei tulla silloinkaan noutamaan, mutta hermostutaan totaalisesti, jos kukaan ei ole paikalla enää klo 11. Kun on sovittu nouto ja he tuli noutamaan, niin miksi ei avata ovea.
Olen myynyt vuosien mittaan satoja tuotteita noutona, ei ole ollut koskaan mitään ongelmia.
MInä myyn noutona max 5 tuotetta vuodessa ja joka kerta on ongelmia aikataulujen kanssa. Nytkin odottelen ostajaa, jonka piti tulla klo 15, eipä ole näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huuto.net on ihan toimiva. Kunhan katsoo myyjän palautteet ja onko tunnistautunut. Myyjänä olen ollut jo vuosia, toimii. Tosin hintoja on ollut alennettava ihan yleisen ostovoiman takia....
En tiennyt, että joku vielä käyttää huuto.nettiä muun kuin keräilykaman myyntiin?
Huutonet on edelleen paras ja toimivin myyntikanava. En ymmärrä miksi ihmiset eivät enää käytä sitä. Tänä syksynä siellä on käynyt todellinen kato eikä ilmoituksille tahdo viikossa tulla edes yhtä katselukertaa. Ensi vuonna tekevät muutoksia joten toivottavasti vilkastuu.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset haluaa ilmaiseksi tavaraa. En lähde postittaan jonkun 1 euron takia vinted ostosta
Tässä on vaan se ongelma, että kun mukaan laskee Vintedin palkkion ja postikulut, niin se euron T-paita onkin jo aika monen euron kirppispaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huuto.net on ihan toimiva. Kunhan katsoo myyjän palautteet ja onko tunnistautunut. Myyjänä olen ollut jo vuosia, toimii. Tosin hintoja on ollut alennettava ihan yleisen ostovoiman takia....
En tiennyt, että joku vielä käyttää huuto.nettiä muun kuin keräilykaman myyntiin?
Huutonet on edelleen paras ja toimivin myyntikanava. En ymmärrä miksi ihmiset eivät enää käytä sitä. Tänä syksynä siellä on käynyt todellinen kato eikä ilmoituksille tahdo viikossa tulla edes yhtä katselukertaa. Ensi vuonna tekevät muutoksia joten toivottavasti vilkastuu.
Huutonetin varmaan tappoi Torin lisäksi se, että edelleen monet luulevat siellä olevan pelkkiä huutokauppoja. Ihmiset ovat nykyään kärsimättömiä ja haluavat hoitaa kaupat heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä Huutonetiä, koska niillä ei ole appia. Kömpelö käyttää webbiselaimella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset haluaa ilmaiseksi tavaraa. En lähde postittaan jonkun 1 euron takia vinted ostosta
Tässä on vaan se ongelma, että kun mukaan laskee Vintedin palkkion ja postikulut, niin se euron T-paita onkin jo aika monen euron kirppispaita.
Kannattaa varmaan sitten kierrellä pöytäkirppiksiä, jos ei ole varaa postikuluihin. Itse en oikeastaan mitään euron juttuja noista verkkokirppareita edes lähtökohtaisesti ostele. Tietysti jos sattuu jotain halpaa vastaan, mitä juuri etsin, niin saatan ostaa. Ei minusta sillä myyjällä ole silti mitään velvollisuutta myydä eurolla niitä kamojaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muutoksia huutonet tekee? Torilla ainakin jokainen muutos/uudistus on vienyt vain huonompaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInä myyn noutona max 5 tuotetta vuodessa ja joka kerta on ongelmia aikataulujen kanssa. Nytkin odottelen ostajaa, jonka piti tulla klo 15, eipä ole näkynyt.
Tämän takia olen siirtänyt noudot lähikioskin parkkipaikalle. Jokainen ostaja tajuaa, etten odottele parkkipaikalla kovinkaan kauan. Jos ei tule sovittuna aikana niin hei hei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia olen siirtänyt noudot lähikioskin parkkipaikalle. Jokainen ostaja tajuaa, etten odottele parkkipaikalla kovinkaan kauan. Jos ei t
Itse en ainakaan huonekalujen kanssa ajele minnekään parkkikselle odottelemaan. Muut menee postilla ostajalle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut enimmäkseen ihan hyvät kokemukset myyjänä, sekä Vintedissä että Torissa aikoinaan. Torissa tuli joskus ohareita ja Vintedissä on myös ollut kaupat peruneita ostajia. Yksi Vinted-kokemus harmitti, kun joku ruotsalainen osti kaikki yhden kategorian tuotteeni, ja sitten perui kaupat heti kun olin hakenut lähetyskoodin - eli tuotteet eivät edes palautuneet automaattisesti takaisin myyntiin, vaan minun piti ladata ne kaikki yksitellen uudelleen. Ja kaikissa tavaroissa oli paljon tykkäyksiä, jotka tietysti katosivat kun ne "ostettiin". Kyseinen henkilö myi itse saman kategorian tavaroita, joten tuli jopa mieleen, että hankkiutuuko se tuolla tavalla kilpailijoista eroon. Mene ja tiedä.
Mutta mitään painajaisostajia ei onneksi ole ollut (koputan puuta).
Hyvin matalia hintaehdotuksia tulee kyllä. Jotkut harrastavat myös sitä, että tarjoavat ensin alempaa hintaa, ja jos sen hyväksyy, tarjoavat vieläkin matalampaa.
Vintedin alkuaikoina
Hah, jos itselleni joku tarkoisi alempaa hintaa, jonka hyväksyn ja tarjoaisi sen jälkeen vielä halvempaa, niin varmaan estäisin 😆
Eniten ihmetyttää nämä myynti-ilmoitukset, missä myydään rikkinäisiä tavaroita. Lipasto, jonka laatikko ei aukea, toinen jalka puuttuu, mutta varmaan saa näppärä korjattua, puuttuu ruuvi mutta ei kai haittaa, vetoketju ei toimi, pesu jää ostajalle jne. Pahin oli kerran myynnissä oleva sänky, missä oli petaamattonat ruttuiset, likaisen näköiset lakanat, joiden päällä oli naisten pikkuhousut. Kun ihmiset kuvaavat näitä myytäviä tuotteita, eikö sen verran voisi raivata rojuja päältä pois, että myytävä tuote näkyisi kunnolla.
Ahh, miten kaipaankaan sitä aikaa kun kirppistely oli vielä sitä itseään, joko takakonttikirppiksiä tai sitten järkättiin hallikirppiksiä joista myyjä sai vuokrata pöydän kympillä tai parilla. Näistä saattoi oikeasti tehdä löytöjä kirppishintaan.
Nyt kun on nettikirppikset, itsepalvelukirppukset sun muut, on käytetyn tavaran myynnistä tehty ansaintakeino. Tinkiminen on nyt suuri synti ja moukan teko jota yleisesti syvästi paheksutaan.
Olin itsekin myymässä useasti vanhaa tavaraa pois pilahintaan, kun tiesin että sitä en enää itse tarvitse enkä käytä, vaan se menisi muutoin kaatopaikalle. Mitään tiliä näistä ei lähdetty hakemaan, vaan yksinkertaisesti haluttiin eroon itselle turhasta.
Enää en käy kirppiksillä - no ehkä jossain peräkonttikirpparilla voin käydä - enkä tilaa mitään nettikirppareilta.
Vierailija kirjoitti:
Sen vinkin tahdon antaa muille nettimyyjille, että jos joku pyytää ottamaan uusia kuvia myytävästä tuotteestasi, vaikka olit jo ottanut aivan tarpeeksi riittävät ja selvät kuvat, vältä tekemästä niin. Vaikka he esittävät olevansa kiinnostuneita tuotteesta, kuvien antamisen jälkeen he sanovat että palaavat asiaan ja sen jälkeen katoavat tuuleen. He käyttävät niitä uusia kuvia valeilmoitusten tekemiseen, koska ottamasi uudet kuvat eivät näy missään muualla paitsi heidän valeilmoituksessa.
Sama on tapahtunut mulle muutaman kerran. Katoasivat saatuaan kuvat. Turhaa työtä tein. Toivottavasti ei ole onnistunut huijaamaan ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vintedissä on toi, että saa tarjota jopa 40% halvempaa hintaa.
Itse maltillisesti hinnoittelen noi tuotteet, niin kyllä ärsyttää, kun sitten joku tarjoaa uutta vastaavasta tuottesta, joka jo muutenkin hinnoiteltu kolmaosaan uuden hinnasta sen alimman hinnan. Alkuperäinen hinta siis yli 300 €. Sitten kun hylkäät tarjouksen ilman vastatarjousta ja kuvittelet, että se olisi ostajalle tiedoksi, että voi muualta ostaa sen tuotteen, niin sitten lähetellään tarjouksia parin euron korotuksilla. Ikinä en ole joutunut estämään ihmisiä noissa, mutta nyt kyllä kohta estän.
Vestiairessa on hyvä tarjoussysteemi, siellä voi tavarakohtaisesti valita antaako ostajan tarjota -30%. Ja jos tarjoukset ei mene läpi, niin kolmannen ostajan tekemän hylätyn tarjouksen jälkeen ostotapahtuma menee lukkoon ja kauppoja ei se ostaja voi enää siitä tuotteesta tehdä ollenkaan. Eli siellä ei voi loputtomasti nakuttaa euroa kalliimpia tarjouksia kiusallaan.
Muutaman kanssa olen euron korotukset näpytellyt läpi, tehnyt aina ihan realistisen vastatarjouksen jota ostaja ei ole huolinut, ja sitten ostaja mennyt tuohon et voi enää tarjota-lukkoon. Myin tavaran silti liki pyyntihinnalla toiselle. Kyse yli tonnin laukuista, joista en halunnut antaa -30% alea enää.
Torissa eniten perseestä on tinkijät, jotka laittaa 100e antiikkituotteesta vaan viestin "50e". Oikein näkee, että nyt vaan kokeillaan kepillä jäätä, ja aika varmasti jos ilmoittaisi että joo myyn, ostajasta ei kuuluisi silti enää mitään.
Joten olen todennut: jos ostaja ei saa näpyteltyä kokonaista lausetta tinkimisensä tueksi ("tarjoaisin tästä 50e ja noudan tällä viikolla), en vastaa enää yhtään mitään ja ostaja menee estolistalle.
Muutenkin tinkijöille+varaajille olen alkanut sanoa, että joo voin myydä sovitulla hinnalla sitten kun tulet ostamaan, mutta jos välissä joku tarjoaa pyytämäni hinnan, niin myyn välistä sille.
Samoja ongelmia olen kohdannut ja käytän toria sekä marketplacea satunnaisesti.
Hirveää säätämistä, tinkimistä, varailua, vinkumista ja käytötapojen puutetta.
Ihmisillä ei tunnu olevan edes alkeellisia käytöstapoja näillä myyntipalstoilla.
Esim. Ostaja aloittaa keskustelun: moi, onko vielä myynnissä? (Tavara saatettu laittaa myyntiin 10 min sitten)
Vastaan: Hei, onhan se.
- ostaja katoaa
Tai: Ostaja tyrkyttää toridiiliä vaikka ilmoituksessa on selvästi kerrottu että se ei ole vaihtoehto.
(Toridiili tarjoaa mielestäni ostajalle mahdollisuuden kusettaa- myyjällä on heikommat oikeudet sen lisäksi että tilisi katseluoikeudet on jonkun kiinalaisen yrityksen hallussa)