Vinted, Tori ja kirpparit- ihmisethän on ihan sekaisin noissa!
Olit sitten ostamassa tai myymässä, niin tuntuu, että ihmiset on ihan sekaisin noilla myyntialustoilla ja pöytäkirppiksillä.
Ei minusta kymmenen vuotta sitten ollut tälläistä muualla kuin FB-kirppiksilla, missä oli tota AV YV-roskaa. Sovitaan noutoja, mutta ei tulla hakemaan, pyydetään varaamaan tuotetta pari kuukautta, kysellään aivan kummallisia juttuja ja yritetään tinkiä puoleen hintaan jo halpoja tavaroita. Sitten jos ollaan myymässä, niin pyydetään uutta vastaavaa hintaa tai kirppiksellä näkee ihan roskiskuntoista vaatetta, joissa hyvän käytetyn vaatteen hinta.
En ole mikään jobbari, mutta pitäisi merkkikamat antaa ilmeisesti ilmaiseksi hyväntekeväisyytenä. Onneksi on asiallisiakin ostajia, mutta miksi näitä sekopäitä on niin paljon?
Miksi ja milloin tästä tuli tämmöistä?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noudot on mielenkiintoisimpia. Sovittuun aikaan ei tulla hakemaan, mutta tuntia myöhemmin tulee ilmoitus, että varataan tuote, haetaan huomenna klo 10. Ei tulla silloinkaan noutamaan, mutta hermostutaan totaalisesti, jos kukaan ei ole paikalla enää klo 11. Kun on sovittu nouto ja he tuli noutamaan, niin miksi ei avata ovea.
Olen myynyt vuosien mittaan satoja tuotteita noutona, ei ole ollut koskaan mitään ongelmia.
MInä myyn noutona max 5 tuotetta vuodessa ja joka kerta on ongelmia aikataulujen kanssa. Nytkin odottelen ostajaa, jonka piti tulla klo 15, eipä ole näkynyt.
Tämän takia olen siirtänyt noudot lähikioskin parkkipaikalle. Jokainen ostaja tajuaa, etten odottele parkkipaikalla kovinkaan kauan. Jos ei t
Joo se hei hei sun kaupoille ja roudaat romut kiltisti takas himaan. Hukkaan heitettyä vaivaa.
Minulla ollut muuten hyviä kokemuksia, mutta ihmetyttää vinted-tinkijät. Myyn reiluun ja halpaan hintaan hyväkuntoisia, tai jopa uudenveroisia, käyttökelpoisia tavaroita ja kaikenlaista, ja pari kertaa on osunut kohdalle näitä. Ymmärtäisin pienen tinkimisen, jos myisin jotain yli 50e hintaisia, mutta kun kallein myymäni tuote oli kympillä.
Joku kysyi missä ajassa Vintedissä on kauppa käynyt, vaihtelee paljon. Usein H&M ymv. merkit mitkä myyn parilla eurolla menee parissa päivässä. 'Kalliimmissa' merkeissä osa mennyt heti (aika edulliset hinnat minulla) esim. Levis, osa merkeistä hitaammin.
Kalliimmat yksittäiset jutut (esim. takit) myyneet yllättävän nopsaan, päivässä kahdessa, mutta 'kalleimmat' takit (esim. 70e) hitaammin, toisaalta noissa viimeksi mainituissa on ollut lukuisi tykkäyksiä (20--50kpl) joten ei ole niin väliksikään ollut/en ole hintaa tiputtanut kun lopulta aina mennyt pyydetylöä hinnalla. Kalleimmasta jutuista teen välillä myös nostoja, edullisista koska siinä eimole mitään järkeä maksaa 'tuotteen hintaa' nostosta =käteen ei jäisi juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmetyttää nämä myynti-ilmoitukset, missä myydään rikkinäisiä tavaroita. Lipasto, jonka laatikko ei aukea, toinen jalka puuttuu, mutta varmaan saa näppärä korjattua, puuttuu ruuvi mutta ei kai haittaa, vetoketju ei toimi, pesu jää ostajalle jne. Pahin oli kerran myynnissä oleva sänky, missä oli petaamattonat ruttuiset, likaisen näköiset lakanat, joiden päällä oli naisten pikkuhousut. Kun ihmiset kuvaavat näitä myytäviä tuotteita, eikö sen verran voisi raivata rojuja päältä pois, että myytävä tuote näkyisi kunnolla.
Jos kyseessä joku Ikean halvin lastulevykaappi tai joku muutenkin euron rätti, niin noi voi laittaa suoraan kierrätykseen.
Antiikkikalusteet ja laatuhuonelut voi joku kätevä korjatakin ja harmi olisi suoraan roskiin heittää. Sama jossain pellava- ja silkkivaatteissa. Monesti joku sauma on helppo ommella. Kunhan ilmoittaa viat selkeästi ja huomioi ne hinnassa, niin minua ei nuo haittaa.
Myös jotkut suuremmat eläinten häkit on kätevintä pestä painepesurilla. Kaikilla ei sellaista vaan ole ja ostaja nuo yleensä kuitenkin pesee uudestaan. Kunhan on suurimmat liat poissa ja edellinen elukka sieltä häkistä ulkona. Kuudensadan häkin kun saa satasella, niin voin sen ihan hyvin pestä itsekin.
Mitään likaista sänkyä ja lakanoita en kyllä ymmärrä kuvissa.
Vierailija kirjoitti:
Huuto.net on ihan toimiva. Kunhan katsoo myyjän palautteet ja onko tunnistautunut. Myyjänä olen ollut jo vuosia, toimii. Tosin hintoja on ollut alennettava ihan yleisen ostovoiman takia....
Minä olen lopettanut myymisen köyhille. Kauppa käy silti.
M54
Vierailija kirjoitti:
Samoja ongelmia olen kohdannut ja käytän toria sekä marketplacea satunnaisesti.
Hirveää säätämistä, tinkimistä, varailua, vinkumista ja käytötapojen puutetta.
Ihmisillä ei tunnu olevan edes alkeellisia käytöstapoja näillä myyntipalstoilla.
Esim. Ostaja aloittaa keskustelun: moi, onko vielä myynnissä? (Tavara saatettu laittaa myyntiin 10 min sitten)
Vastaan: Hei, onhan se.
- ostaja katoaa
Tai: Ostaja tyrkyttää toridiiliä vaikka ilmoituksessa on selvästi kerrottu että se ei ole vaihtoehto.
(Toridiili tarjoaa mielestäni ostajalle mahdollisuuden kusettaa- myyjällä on heikommat oikeudet sen lisäksi että tilisi katseluoikeudet on jonkun kiinalaisen yrityksen hallussa)
Toisaalta ilman toridiiliä myyjän on helpompi kusettaa. Huijari ei saa rahaa ennenkuin paketti on noudettu ja jos mitään pakettia ei tule, ei saa rahaa tai jos lähettää jotain roskaa tilalle, voi ostaja valittaa jolloin ei saa myöskään rahaa.
Toridiili on ostajalle ja myyjälle siinä mielessä kätevä, ettei tarvitse naputella yhtäkään viestiä tai sopia mistään, jos molemmat toimii sivujen ohjeiden mukaisesti. Ennen oli rasittavaa, kun kerjättiin viestillä postikuluja pois ja piti lähetellä tilinumeroita ja muita. Lisäksi yksityishenkilönä noi postituskulut olisi tähtitieteelliset.
Itse aina kuittaan heti katsottuani sen tuotteen, että asia kunnossa, niin myyjä saa nopeammin rahansa. Aika moni antaa sen kuittauksen vanheta ja vaikka onkin kyseessä vain vuorokausi, niin olisi kohteliasta vahvistaa, että kaikki ok.
Olen ollut kirpputorien käyttäjä koko elämäni, mutta vasta viime vuosina alkanut tori.fin ja vasta kuluneena syksynä vintedin asiakkaaksi jo mainitusta syystä, että entisaikojen hyvä kirpputoritoiminta kuten Vallilan makasiinit tai Hietsun kirpputori on kuollut oikeastaan kokonaan. Ehkä johtuu sitten lyhyestä kokemuksestani, mutta omalle kohdalle ei ole sattunut yhtään vedätystä tai muutenkaan huonoa kokemusta kummastakaan. Aiemmin olin vieläpä pelkästään ostaja, mutta nyt verkon kautta vähän myyjäkin, mutta silti.
Minusta kuulostaa kummalliselta tuo tarjoaminen ja tinkiminenkin. Ei kuulu mielestäni suomalaiseen kaupankäyntiin, ja siksi maksan torissa ja vintedissäkin summan, joka on ilmoitettu, jos kerran tahdon ostaa. Muutenkin vältän turhia kyselyjä jos ei ihan pakko jotain tarkistaa ole. Harmillisen usein myyjät kyllä unohtavat merkitä vaatteisiin materiaalitiedot ja silloin on kyllä kysyttävä, sillä tekokuituvaatteita en osta.
Myin Sarpanevan paketissa olevaa, käyttämätöntä pataa hintaan 170€. Iittalalla ovh. 300€. Kyllä oli kaikenlaista tinkijää.: Olisi niin kiva tehdä ruokaa padassa, kuin kotona ennen vanhaan yms. Ja hintaehdotus 120€. Tuohon en lähtenyt, koska ei se pata kaapissa paljoa tilaa vie. Sitten tuli se oikea ostaja, joka nouti padan ja löi 170€ käteen. Näin.
Joo tämän takia vien nykyään kaikki kamat suoraan läheiseen Konttiin. Myös ne arvokkaammat vaatteet ja laukut, joista voisikin jotakin saada myydessä. Mielenterveys ei kestä sitä säätämistä.
Viimeksi laitoin ilmoituksen, että lahjoitetaan uudenveroiset korkokengät. Hirveesti kyselyjä ja varailuja. Lopputulos: kengät seisoivat eteisessä odottamassa noutajaansa vielä viikon päästä. Ei he#€&#&&@.
Yli 60 vuotta tehnyt erilaista kauppaa, ostanut, myynyt, tuonut maahan antiikkia ym.Ei ole ollut kertaakaan mitään ongelmia, toki tinkijöitä ollut mutta se nyt on ihan normaalia, noudot on aina mennyt ihan kuten sovittu.En ymmärrä tätä ihmisten negatiivisuutta, ihan kun olisi vain ongelmia.Tori on kyllä mennyt huonompaan suuntaan, keltainen pörssi ja palsta lehti olivat hyviä ja tori oli alkuun ihan hyvä, nykyisin hyvin vähän kauppaa tulee sen kautta mutta yksikin kauppa on tietysti hyvä asia, toki ostan nykyisin pääasiassa antiikkia laidasta laitaan.
Temu tämän on tehnyt. Saa ostovimmaiset roskaa lantilla, joten käytettyyn jos "alentuu" niin se pitää tulla kotiin toimitettuna, tuoda ilmaiseksi... niin ja sitten pitää saada tuohon vielä suklaalevy kaupan päälle.
Kunhan aletaan kunnolla tullaamaan niin ääni kellossa muuttuu taas.
Vierailija kirjoitti:
Yli 60 vuotta tehnyt erilaista kauppaa, ostanut, myynyt, tuonut maahan antiikkia ym.Ei ole ollut kertaakaan mitään ongelmia, toki tinkijöitä ollut mutta se nyt on ihan normaalia, noudot on aina mennyt ihan kuten sovittu.En ymmärrä tätä ihmisten negatiivisuutta, ihan kun olisi vain ongelmia.Tori on kyllä mennyt huonompaan suuntaan, keltainen pörssi ja palsta lehti olivat hyviä ja tori oli alkuun ihan hyvä, nykyisin hyvin vähän kauppaa tulee sen kautta mutta yksikin kauppa on tietysti hyvä asia, toki ostan nykyisin pääasiassa antiikkia laidasta laitaan.
Se että sinulla ei ole ollut ongelmia ei tarkoita sitä, että muilla olisi sama tilanne. Kiitä onneasi, että olet päässyt vähemmällä säätämisellä, kuin moni muu tässä ketjussa. Itse vähättelet toisten kokemuksia, vain koska omasi ovat erilaisia.
Jostain syystä tuolla Vintedissä suomalaiset yrittää tinkiä ihan sikahintoja. Jos laitan uudenveroisen tavaran tänään myyntiin hintaan 120€ ja kaupasta voit ostaa sen uutena hintaan 300 euroa, niin en todellakaan myy sitä hintaan 72€ tunnin päästä siitä kun ilmoitus on julkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä tuolla Vintedissä suomalaiset yrittää tinkiä ihan sikahintoja. Jos laitan uudenveroisen tavaran tänään myyntiin hintaan 120€ ja kaupasta voit ostaa sen uutena hintaan 300 euroa, niin en todellakaan myy sitä hintaan 72€ tunnin päästä siitä kun ilmoitus on julkaistu.
Näitä on tullut itselläkin vastaan. Ovatkohan jotain jobbareita vai mistä johtuu? En usko, että kukaan myy tuolla -40% hinnalla, ellei tuote ole ollut myynnissä vuosia tai on joku muu kiire, kuten muutto tms.
Mä ainakin laitan myydessä lähtöhinnaksi aina noin 20% korkeamman kuin millä olen minimissään valmis myymään tuotteen. Useimmat tykkää tingata ainakin vähän, edes postikulujen verran.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin laitan myydessä lähtöhinnaksi aina noin 20% korkeamman kuin millä olen minimissään valmis myymään tuotteen. Useimmat tykkää tingata ainakin vähän, edes postikulujen verran.
Itsekin laitan tinkivaraa hintaan, mutta en sentään 40 prosenttia, jonka verran ainakin Vintedissä voi tingata. Itse jos tarjoan, niin katson tuotteen kuntoa, alkuperäistä hintaa ja sitä millä muut sitä myyvät. Jos myyjällä on selvästi korkeampi hintapyyntö, kuin mitä olen valmis maksamaan en tarjoa mitään, kun tiedän ettei sillä tule kauppoja ja mahdollisesti ärsytän vain myyjän.
Jos esim. tuotteen hintaa laskee, niin heti tulee taas näitä minimitarjouksia Vintedissä.
Olin myymässä yhtä n. 80€ tuotetta (joka oli siis jo valmiiksi halpa) ja heti tunnin sisällä tuli tarjous 48€ eli minimihinta. Tunnin päästä joku osti tuotteen täydellä hinnalla Torin puolella.
Vallilaan makasiineilla ja Olarin entisen Starkin paikalla oli aikoinaan superhyvät kirppikset, missä oli ilo myydä ja tavara kävi kaupaksi ja aitoja löytöjä tehtiin. Se oli niin kivaa sosiaalista kanssakäymistä, ilo oli molemminpuolista. Harmi kun näitä on enää niin vähän, Hietsu kesällä ja Vermon konttikirppis ja Dallaprn puistossa joskus viikonloppuisin täällä pääkaupunkiseudulla.