Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinted, Tori ja kirpparit- ihmisethän on ihan sekaisin noissa!

Vierailija
19.12.2025 |

Olit sitten ostamassa tai myymässä, niin tuntuu, että ihmiset on ihan sekaisin noilla myyntialustoilla ja pöytäkirppiksillä.

Ei minusta kymmenen vuotta sitten ollut tälläistä muualla kuin FB-kirppiksilla, missä oli tota AV YV-roskaa. Sovitaan noutoja, mutta ei tulla hakemaan, pyydetään varaamaan tuotetta pari kuukautta, kysellään aivan kummallisia juttuja ja yritetään tinkiä puoleen hintaan jo halpoja tavaroita. Sitten jos ollaan myymässä, niin pyydetään uutta vastaavaa hintaa tai kirppiksellä näkee ihan roskiskuntoista vaatetta, joissa hyvän käytetyn vaatteen hinta.

En ole mikään jobbari, mutta pitäisi merkkikamat antaa ilmeisesti ilmaiseksi hyväntekeväisyytenä. Onneksi on asiallisiakin ostajia, mutta miksi näitä sekopäitä on niin paljon?

Miksi ja milloin tästä tuli tämmöistä?

Kommentit (146)

Vierailija
121/146 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Onko vapaana?"

Ei tietenkään ole, ihan vain hauskanpidon takia pidän jo myytyjä tavaroita myynnissä.

Ja vaikka vastattaisiinkin että tottakai on, ei sinusta kuulu koskaan enää mitään.

Tämä! Juuri tämä! Myyn torissa lasten kerrossänkyä, ja jo kahden ensimmäisen päivän aikana juuri tuo kysymys tulla tupsahti kolmelta eri nimimerkiltä! Vastasin kaikille, että kyllä on. Sen jälkeen ei mitään vastausta.

Voisiko joku selittää, että WTF, kun oma ei älli ei riitä.

Jotenkin vielä voisi ymmärtää, jos ilmoitus olisi kaksi kuukautta vanha. Ja silloinkin, jos vastaus on myönteinen, niin kuuluisi jotakin jatkoa.

Vierailija
122/146 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nykyajan ''hustle''-kulttuuri on pilannut vertaiskaupan. Puolet kauppapaikkojen väestä on nykyään jotain oman elämänsä huutokauppakeisareita tai muita jälleenmyyjiä, jotka ostavat sekä aletavaraa kaupoista että normaalilta väeltä kirppareilta ja netissä halpaan hintaan (monesti tingaten) tavaraa jonka laittavat sitten itse myyntiin kalliimmalla. Lisäksi vielä ne luuserit jotka myy varastamaansa tavaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/146 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vintedissä on toi, että saa tarjota jopa 40% halvempaa hintaa. 

Itse maltillisesti hinnoittelen noi tuotteet, niin kyllä ärsyttää, kun sitten joku tarjoaa uutta vastaavasta tuottesta, joka jo muutenkin hinnoiteltu kolmaosaan uuden hinnasta sen alimman hinnan. Alkuperäinen hinta siis yli 300 €. Sitten kun hylkäät tarjouksen ilman vastatarjousta ja kuvittelet, että se olisi ostajalle tiedoksi, että voi muualta ostaa sen tuotteen, niin sitten lähetellään tarjouksia parin euron korotuksilla. Ikinä en ole joutunut estämään ihmisiä noissa, mutta nyt kyllä kohta estän.

Miten toi on mahdollista jos olet maltillisesti hinnoitellut niin sinulla pitäisi riittää ostajia jonoksi saakka alkuperäiselläkin hinnalla.

Vierailija
124/146 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse maltillisesti hinnoittelen noi tuotteet, niin kyllä ärsyttää, kun sitten joku tarjoaa uutta vastaavasta tuottesta, joka jo muutenkin hinnoiteltu kolmaosaan uuden hinnasta."

Mikä olikaan se "uuden hinta"? Ettei vaan taas kuvitella että joku ovh-hinta olisi lähtökohta edes käyttämättömälle tuotteelle saati sitten käytetylle.

Ostin juuri Booztin alesta tunnetun brändin 225€ untuvatakin joka maksoi 61€. (70% kausiale ja 10% lisäale kantiksille). 

Sain valita juuri haluamani värin ja oikean koon. Uusi käyttämätön takki, maksuton palautusoikeus ja ilmainen toimitus.

Kilpailepa sinä torissa tuon kanssa hikisellä käytetyllä rätilläsi joka maksaa vain "kolmasosan uuden hinnasta" eli 75€. Sinun valitsemasi koko ja väri, sinun sanelemasi toimitusehdot ja olematon palautusoikeus sekä ostajan turva.

Olen ostanut jo yli 5 vuoden ajan kaikki viisihenkisen perheen vaatteet vastaavista verkkokauppojen kausialennusmyynneistä enkä maksanut yhdestäkään kuin alle puolet "uuden hinnasta".

Vierailija
125/146 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Onko vapaana?"

Ei tietenkään ole, ihan vain hauskanpidon takia pidän jo myytyjä tavaroita myynnissä.

Ja vaikka vastattaisiinkin että tottakai on, ei sinusta kuulu koskaan enää mitään.

Aika monet valitettavasti pitää. Jotkut ei ole muistaa enää koko ilmoitusta - ai niin, laitoinhan mä joskus ne myyntiin, vieläkö se ilmoitus on siellä? Juu, on. 

Juu, ja sitten moni näistä myyjistä ei silti edes poista ilmoitusta. Eli onko se sittenkin myynnissä vai ei 🤔 

Vierailija
126/146 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä koomisempia ovat viihde-elektroniikan "uuden hinnat" jos joku kuvittelee että kyseessä on ovh-hinta.

Viimeisin TV jonka ostin oli puoli vuotta aiemmin markkinoille tullut 2500€ ovh-hintainen malli josta maksoin Black Friday-alessa 1400€.

Pari vuotta sitten markkinoille tulleita 300€ ovh-hintaisia Bluetooth-kaiuttimia ja -kuulokkeita myydään kikantin sisäänvetotarjouksena 49€ hintaan kun seuraava mallikin on ollut jo vuoden markkinoilla mutta niin vaan näitäkin kaupataan torissa käytettyinä satasella kun se on "vaan kolmasosa uuden hinnasta" ja ulistaan kun tinkijät eivät maksa edes puolta mun pyynnistä.

Pitäkää torinne.

Vierailija
127/146 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Itse maltillisesti hinnoittelen noi tuotteet, niin kyllä ärsyttää, kun sitten joku tarjoaa uutta vastaavasta tuottesta, joka jo muutenkin hinnoiteltu kolmaosaan uuden hinnasta."

Mikä olikaan se "uuden hinta"? Ettei vaan taas kuvitella että joku ovh-hinta olisi lähtökohta edes käyttämättömälle tuotteelle saati sitten käytetylle.

Ostin juuri Booztin alesta tunnetun brändin 225€ untuvatakin joka maksoi 61€. (70% kausiale ja 10% lisäale kantiksille). 

Sain valita juuri haluamani värin ja oikean koon. Uusi käyttämätön takki, maksuton palautusoikeus ja ilmainen toimitus.

Kilpailepa sinä torissa tuon kanssa hikisellä käytetyllä rätilläsi joka maksaa vain "kolmasosan uuden hinnasta" eli 75€. Sinun valitsemasi koko ja väri, sinun sanelemasi toimitusehdot ja olematon palautusoikeus sekä ostajan turva.

Olen ostanut jo yli 5 vuoden ajan kaikki viisihen

Torista saataisiin toimiva kauppapaikka vain jos myyjäksi saataisiin taas normaalijärkisiä tyyppejä jotka tajuavat että hyväkuntoisen käytetyn vaatteen hinta on kolmannes uuden hinnasta MUTTA jotka tajuaisivat että uuden hinta on 60€ eikä suinkaan fiktiivinen 225€ ovh-hinta jolla kukaan ei ole koskaan vaatteitakaan ostanut.

225€ ovh-hintaisen takin markkinahinta Torissa on kolmannes uuden hinnasta eli 61€/3 = 20€ ja kauppa käy.

Jos joku on niin tyhmä että meni maksamaan siitä 225€ niin se on voivoi. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis mutta torissa on ostajana vain tarkkaan rahojaan kuluttavaa porukkaa joka tietää saavansa uuden alennuksesta 61€ hintaan eikä edes vilkaise käytettyä rättiä jonka hinta ei ole merkittävästi edullisempi.

Vierailija
128/146 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hölöpölö. Ostan itsekin alennuksesta merkkivaatteita ja tarkistan kyllä esim. näiden Ralph Laurenien jne. hinnan kaupasta ja muilta myyjiltä ennen myyntiin laittamista. Tosiasia nyt vaan on, että tietyt luonnonkuiduista valmistetut mallit ei mene missään vaiheessa alennukseen, kun ne on jo myyty loppuun. Jos ei ole varaa maksaa alunperin viidensadan jakusta uutta vastaavassa kunnossa 150€, niin löytyy varmaan vastaavia tuotteita tuolta Vintedistä halvemmiltakin merkeiltä. Osta niitä, älä kerjää köyhä.

Vierailija
129/146 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse viemässä ekaa kertaa ikinä kamaa kirpparille vain siksi että pääsen niistä eroon jotenkin. Pelottaa viedä kun niin paljon kuulee tavarasta joka vaan häviää pöydistä. Ihan ehjää ja isolta osin käyttämätöntä tavaraa vien.

Multa lähti suht kallis toppatakki (johon olin ostanut kirppikseltä hälyn), en tiedä veikö joku henkilökunnasta vai asiakas, mut kirppis ei ottanut mitään vastuuta. Hävisi jotain halvempaakin tavaraa vähän, mut ne ei harmittaneet niin paljon.

Vierailija
130/146 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vintedissä on toi, että saa tarjota jopa 40% halvempaa hintaa. 

Itse maltillisesti hinnoittelen noi tuotteet, niin kyllä ärsyttää, kun sitten joku tarjoaa uutta vastaavasta tuottesta, joka jo muutenkin hinnoiteltu kolmaosaan uuden hinnasta sen alimman hinnan. Alkuperäinen hinta siis yli 300 €. Sitten kun hylkäät tarjouksen ilman vastatarjousta ja kuvittelet, että se olisi ostajalle tiedoksi, että voi muualta ostaa sen tuotteen, niin sitten lähetellään tarjouksia parin euron korotuksilla. Ikinä en ole joutunut estämään ihmisiä noissa, mutta nyt kyllä kohta estän.

Miten toi on mahdollista jos olet maltillisesti hinnoitellut niin sinulla pitäisi riittää ostajia jonoksi saakka alkuperäiselläkin hinnalla.

Yli viidenkymmenen euron vaatteet myydään hitaammin. Tietäisin sen, jos myisit niitä itse. Kyllä ne myymäni tuotteet on myyty lopulta pyyntihintaan, mutta aina tunkee joku Vintedin jobbari tai kerjääjä heti ensin siihen väliin, kun pitäisi saada Burberryä eurolla - tarpeeseen.

Vierailija
131/146 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on taas jollain laskukaavat vaatteen hintoihin 😆

Onhan se nyt täysin eri asia myytkö käyttämätöntä Canada Goosen takkia, jotka ei ole koskaan alessa) vai jotain hikistä Vaatehuoneen silkkipusakkaa vuodelta kivi ja käpy.

Itse seuraan tiettyjä merkkejä ja niiden alennuksia tiiviisti ja joidenkin vaatteiden kohdalla on lottovoitto, jos löydät tietyn mallin edes 30% halvemmalla käytettynä.

Suosittelen, että ostat vaatteita, joihin sinulla on varaa. Ns. merkittömiä vaatteita saa hyvinkin halvalla noilta aluistoilta.

Vierailija
132/146 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä koomisempia ovat viihde-elektroniikan "uuden hinnat" jos joku kuvittelee että kyseessä on ovh-hinta.

Viimeisin TV jonka ostin oli puoli vuotta aiemmin markkinoille tullut 2500€ ovh-hintainen malli josta maksoin Black Friday-alessa 1400€.

Pari vuotta sitten markkinoille tulleita 300€ ovh-hintaisia Bluetooth-kaiuttimia ja -kuulokkeita myydään kikantin sisäänvetotarjouksena 49€ hintaan kun seuraava mallikin on ollut jo vuoden markkinoilla mutta niin vaan näitäkin kaupataan torissa käytettyinä satasella kun se on "vaan kolmasosa uuden hinnasta" ja ulistaan kun tinkijät eivät maksa edes puolta mun pyynnistä.

Pitäkää torinne.

Joo, elektroniikka vanhenee nopeasti ja sen osalta monet ei tajua miten hinnat tippuu. Sama Prisma-vaatteissa. Kun viet kaupasta kotiin arvo tippuu nollaan.

Vierailija
133/146 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei ole kyse jostain hikisestä TH-takista, jota luulet merkkivaatteeksi.

Hyväkuntoisista ja oikean kokoisista vanhan mallin Parikoista voisin maksaa uutta kovemman hinnan jos tulisi mieluisat vastaan.

Vierailija
134/146 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin pitkästä aikaa kirppiksellä ja näin useita itseä miellyttäneitä vaatteita mutta lähempi tarkastelu paljasti, että niissä oli joko kokonaan tai osittain keinokuitua. 

Monet pöydät skippasin seuraavista syistä enkä jäänyt edes tutkimaan tarkemmin mitä niissä myytiin; 

Temu, shein, h&m, pola, keinokuidut, huono kangaslaatu, likatahroja, liian kova hinta (25 euroa jostain nuhjuisesta adidas hupparista jota selvästi on käytetty vuosikaudet), liiallinen imelä huuhteluaineen haju, homeen haju yms.

Jos nuo trokareiden, keinokuidun, paskan laadun sekä hajusteilla läträäät myyjät saataisiin pois niin kirppikselle jäisi noin 10% myyjistä= laatua joka löytyisi nopeasti ja olisi miellyttävä asioida.

Kiinnostaisi tietää onko missään tällaista kaipaamaani kirppistä jossa kiellettäisi kokonaan pikamuoti yms?

Vierailija
135/146 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huuto.net on ihan toimiva. Kunhan katsoo myyjän palautteet ja onko tunnistautunut. Myyjänä olen ollut jo vuosia, toimii. Tosin hintoja on ollut alennettava ihan yleisen ostovoiman takia....

Mulla on ainakin huutonetissä se ongelma, että tuotetta ei käy melkein kukaan katsomassa, niin ei sitä voi saada myytyä, vaikka olisi kuinka hyvä ja halpa, jos ei sitä kukaan näe.

Aina sama juttu ja eri tavaroiden kanssa, aina 2 viikon aikana joku 1-3 on se katselukertojen määrä.

Vierailija
136/146 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse viemässä ekaa kertaa ikinä kamaa kirpparille vain siksi että pääsen niistä eroon jotenkin. Pelottaa viedä kun niin paljon kuulee tavarasta joka vaan häviää pöydistä. Ihan ehjää ja isolta osin käyttämätöntä tavaraa vien.

Multa lähti suht kallis toppatakki (johon olin ostanut kirppikseltä hälyn), en tiedä veikö joku henkilökunnasta vai asiakas, mut kirppis ei ottanut mitään vastuuta. Hävisi jotain halvempaakin tavaraa vähän, mut ne ei harmittaneet niin paljon.

Tämän takia en myy enää mitään vaan vien uffin laatikkoon.

Vierailija
137/146 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä juuri syksyllä aloin myydä Torissa käyttämättä jäänyttä tavaraa pois. Vain uudenveroisia tai oikein hyvässä kunnossa olevia, koska ei ole aikaa tai energiaa parin euron takia myydä, pakata ja kuskata. Muut vein kierrätyskeskukseen ja kuluneet/rikkinäiset muuten kierrätykseen.

Toistaiseksi ei ole ollut ongelmia, toridiilillä menneet tavarat parissa päivässä. Yksi ostaja jumitti paketin noutoa viimehetkeen, mietin jo tuleeko takaisin, mutta haki sitten.

Näitä tehtin aikanaa paljon postiennakko-hommissa, ostajat jättivät paketit hakematta ja myyjän piti sitten vielä maksaa sen lähetyksen lisäksi se palautuskin ja tavarakin jäi vielä käteen.

Toridiilissä ei vissiin voi kysyä tuotteesta puuttuvia tietoja, vai voiko, itse en ainakaan saanut viestiä laitettua, eikä voi sopia nouto ajankohtia tai paikkoja, joten paljon heikkoja puolia tuossa, vai enkö osaa käyttää, saan viestiä laitettua vain sellaisille, joilla ei ole se toridiili siinä päällä?

Vierailija
138/146 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertääkö jotkut narkkityypit näitä kalliimpia takkeja kirppiksiltä varastamassa? Missä ne myy niitä eteenpäin ja kuinka irroittavat hälyn? Kävi sama kuin ylempänä kirjoittaneelle ja kyllä ottaa päähän.

Vierailija
139/146 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta mitään käytettyä koska luteet, syyhy ja paperitoukat ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti. 

Vierailija
140/146 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten joku voi myydä Vintedissä tuhansilla euroilla. Myin omien lasten vaatteita eli vauvanvaatetta kokoa 56 - 62 ja pojan vaatteita kokoa 110. Kauppa kävi ihan OK, mutta kun olin myynyt 32 vaatetta, tuli ilmoitus, että rikon sääntöjä. Kaupanteko piti siis lopettaa, koska myynnissä oli liikaa samanlaisia tuotteita (bodyja 15 kpl jne.) Katsoin, että puolalaiset saa myydä ihan uusia tuotteita vaikka satoja käyttämättömiä settejä, suomalaisella näköjään algoritmi löytää aika nopeasti "elinkeinonharjoittajan".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi