Kumpi tulee ajan saatossa kokonaisuudessaan halvemmaksi asua: Omakotitalo maalla vai kerrostaloasunto kaupungissa?
Kumpi tulee ajan saatossa kokonaisuudessaan halvemmaksi asua: Omakotitalo maalla vai kerrostaloasunto kaupungissa? Omistusasunnosta siis kyse.
Kerrostalossa kuulemma ainakin putkiremontit tuo yli viidenkymmenen -sadantuhannen euron kulut ja se tulee jokaiseen taloon jossain vaiheessa eteen. Omakotitalossa putkiremppa maksaa vain muutaman tonnin. Mutta miten muiden kulujen kanssa sitten? Työmatkoja ei tarvi laskea kuluihin, kun etätöitä tekisi. Eli vain asumisen kulut.
Onko näistä tehty jotain virallisia vertailuja? Että vaikka tyyliin vertailtu samanikäisen kerrostaloasunnon ja talon kuluja vuosikymmenten saatossa?
Kommentit (517)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellinen unohti laitteiden bensat, huollot, varaosat, korjaukset, ja oman ajan vaihtoehtoiskustannuksen.
Puutarhanhoito on harrastus, lasketko sinä saiikortin hinnan asumiskuluihin? Omaa aikaa sekin on
Eipä ole työnnettävään vielä bensaa ostettu eikä talikkoajaan huollettu:)
Puutarhanhoito voi olla harrastus, mutta kaavoitetulla asuinalueella nurmikot on pidettävä siistissä kunnossa, joka tarvitsee ruohonleikkrit, trimmerit, muut koneet, apulannat ja siemenet, riittävästi multaa hyvän nurmikon kasvamiseen, puiden ja pensaiden leikkaukset jne. talvella lumen auraus jne. eli pihantyöt vaativat useamman sata eroa vuodesta. Itselläni pelkkä aurauskulut 400-700€. Ja asun maalla.
Vaikka jonnekin olisi kirjattuna että piha täytyy pitää siistinä niin ei sitä kukaan mitenkään valvo. Asun Helsingissä pientaloalueella, tässä kohtaa lähes kaikki omakotitaloja, ja pelkästään 100 m päästä meidän tontista on 2 okt-pihaa, joissa joka kesä ruoho kasvaa niin korkeaksi kuin kykenee, ja jos pihalla haluaa liikkua muualla kuin suorinta tietä ovelle, tarvitsee raivaussahan päästäkseen niiden villiintyneiden puskien ja (isoksi kasvaneiden) vesojen läpi. Sama porukka säästää lumitöissä jättämällä joko autonsa kadun varteen talveksi, kevät sitten sulattaa pihan lumet. Tai, toisilla ei näyttäisi olevan autoa ollenkaan, polun joutaa tallata jaloin.
En nyt meinaa että tämä on normaali käytäntö enkä ketään suosittelisi näin tekemään, mutta käytännössä näin voi tehdä jos ei pihatyöt nappaa eikä mitään seuraamuksia näytä olevan.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että järkevästi valittuna kuluissa ei ole merkittävää eroa kummankaan eduksi ja paljon oleellisempaa onkin, mitä asumiselta hakee. Tilaa, vapautta ja pientä ylläpitopuuhastelua, vai mahdollisimman helppoa asumista ilman mitään omaa panostusta. Eka tietty okt ei-slummissa ja jälkimmäinen se kerrostalo kaupungissa.
En kyllä itse muuttaisi ihan oikeasti maalle, koska kasvukeskusten ulkopuolelta
Ei ole noin mustavalkoista.
Ihan lonkalta. Kerrostalo kaupungissa. Koska okt maalla on arvoton käyttöikänsä lopussa. Kerrostalo-osaketta tekohengitetään vielä taloyhtiön toimesta ennen purkupalloa.
ÖÖÖÖöhhh
Vierailija kirjoitti:
https://www.op-media.fi/asuminen/tiesitko-etta-omakotitalossa-asuminen-…
Tiesin. Sanoohan sen järkikin
Teltassa asuminen pierulämmityksellä. Tulee paljon edullisemmaksi.
"Kenen luulet kerrostalossa maksavan kylppäri- ja keittiörempan? Aivan, osakkaiden."
Yhteiset keittiörempat ovat aika harvinaisia. Kyllä asukkaat itse ne useimmiten ihan yksin maksavat. Se, että niitä tehdään putkiremppojen yhteydessä ei tarkoita, että muut asukkaat joutuvat maksamaan siitä, että yksi valitsee marmoripinnat ja kullatut kodinkoneet, ja toinen laminaatit ja halvimmat kodinkoneet.
Ollaan asuttu hirsitalossa 25 vuotta, joka on rakennettu 1999. Tähän mennessä on vaihdettu lämminvesivaraaja ja keittiö. Sähköpatterit on osittain vaihdettu. WC-remontti on tehty. Lattiapinnat tulevat muutaman vuoden sisään vaihdettaviksi, sekä muuta pintaremonttia. Talon eteläpääty on maalattu muutaman kerran ja koko talo maalataan ensi kesänä itse. Maalaushommat ovat olleet suurin homma työmäärällä mitattuna. Rahaa on mennyt muutama kymppitonni, mutta se sisältää myös sellaisia hommia, jotka nostavat/säilyttävät asunnon arvoa. Seuraavaksi odottaa putkiremontti, mutta uusien muoviputkien veto ei hirveitä maksa. Muutama tonni käytännössä menee. Sähköä kuluu 14000 kwh/v.. ja vettä menee 80 m2. En vaihtaisi kerrostalo-, tai rivariin mistään hinnasta. Syy on se, ettei omaa rauhaa käytännössä ole ja muut osakkaat riesoineen. Asunnon arvo on kutakuinkin sama, mitä maksettiin indeksikorjattuna ja ylimääräistä on vain noi rempat olleet yms. En nyt tarkkaa kuukausikulua tähän saa, mutta hihasta ravistettuna 500 €/kk on aika lähellä sanoisin. Etelä-Pohjanmaalla sijaitsee. Todellakin, tee se itse, minkä vain suinkin pystyt.
Vierailija kirjoitti:
Ankaralla runkkauksella pysyy myös lämpimänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hommata nainen mukaan ja polkea sitä lämpimiksi. Juhlapäivinä voi sitten heilutella peittoa ja polttaa kynttiöitä molemmista päistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hommata nainen mukaan ja polkea sitä lämpimiksi. Juhlapäivinä voi sitten heilutella peittoa ja polttaa kynttiöitä molemmista päistä.
Unohdin sanoa, että evääksi kannattaa ottaa vain hernekeittoa ja varoa, ettei se musta herne karkaa lämmityspuuhissa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.op-media.fi/asuminen/tiesitko-etta-omakotitalossa-asuminen-…
Tässä on oleellinen tieto tiivistetysti. Omakotitalossa voi paljon helpommin vaikuttaa itse kustannusten muodostumiseen, varsinkin jos on vähänkin kädentaitoja. Jos kerrostalossa vastike pomppaa, et voi yksittäisenä asukkaana vaikuttaa siihen mitenkään.
Maalla olevan omakotitalon arvonkehitys voi olla kuitenkin negatiivinen, joten jos haluaa kuolla varakkaampana, kannattaa ostaa asunto kasvukeskuksesta hyvin hoidetusta taloyhtiöstä. Valinnassa pitää siis väkisinkin huomioida myös muut tekijät kuin kustannukset.
Itse asun maalla osin omasta valinnasta, osin kohtalon ohjaamana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellinen unohti laitteiden bensat, huollot, varaosat, korjaukset, ja oman ajan vaihtoehtoiskustannuksen.
Puutarhanhoito on harrastus, lasketko sinä saiikortin hinnan asumiskuluihin? Omaa aikaa sekin on
Eipä ole työnnettävään vielä bensaa ostettu eikä talikkoajaan huollettu:)
Puutarhanhoito voi olla harrastus, mutta kaavoitetulla asuinalueella nurmikot on pidettävä siistissä kunnossa, joka tarvitsee ruohonleikkrit, trimmerit, muut koneet, apulannat ja siemenet, riittävästi multaa hyvän nurmikon kasvamiseen, puiden ja pensaiden leikkaukset jne. talvella lumen auraus jne. eli pihantyöt vaativat useamman sata eroa vuodesta. Itselläni pelkkä aurauskulut 400-700€. Ja asun maalla.
Me asumme taajamassa ja olen kyllä saanut hoidettua pihan näillä vanhoilla vempeleillä:) Pensasaidankin. Trimmeri maksoi n 100e v 2006 ja toimii yhä joten kuukausikustannus tähän mennessä 44cnt. . Lannoitepurkki maksaa n 1e /kk jos haluat splitata sen asumiskuluihin. Nurmikko on tehty kerralla hyvin joten ei tarvitse uusia. Istutuksia on 400m2 mutta kasveista maksoin alle 100e, suurimman osan sain facen ryhmistä ilmaiseksi.
Lumen auraus sisältyy kiinteistöveroon näin kaupungissa joten lapioimme itse vain autopaikan. Emme maksa palkkaa itsellemme vaan otamme jumpan kannalta 2-8 talvessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun +75v talossa, neliöt noin 170 ja kaikki lämmintä, kolmessa kerroksessa tosin. Kuukausi kulut tasaisesti jaettuna noin 350€/kk. Millä matematiikalla kannattaisi vaihtaa kerrostaloon tai rivariin 🤔
Itse asun myös maalla ja hiukan enemmän neliöitä, jos laskee yhtää omalle työlle hintaa, niin tuo summa tuplaantuu reippaasti, kun asuu kerrostalossa kaikki palvelut maksetaan hoitovastikkeessa ja muut tekevät työt, kuten palovaroittimen patteri vaihdot, ilmastoinnin puhdistukset, auraukset, nurmikon leikkuuut jne.
Hinnoitteletko oikeasti kaikki kotityöt?
Ruuanlaiton, siivouksen ja pyykinpesunkin?? Niitähän ei makseta vastikkeessa myöskään
Olen asunut perheellisenä rivitalossa ja omakotitalossa. Nytten sinkkuna kerrostalossa.
Mulla ei käsien taito eikä tietokaan riittäisi enää yksin asumaan omakotitaloa. Olen myös liian mukavuudenhalunen enää laittelemaa pihaan sitä aikaa minkä laitoin aikoinaan.
Ap, riippuu iästäsi, oletko kätevä käsistäsi vai joudutko ostamaan kaiken työn omkt:ssasi?
Mulla on pari hyvää +60 vee ystävätärtä jotka sitkuttelevat omakotitaloissaan yksin, kyllä alkaa paikat ränsistyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossahan putkiremontit ovat tosiaan melkein ilmaisia. Varmaan ihan eri tekniikkaa.
Se kuulemma on syy, että ovat maan tasalla. Kerrostalossa ne kerrokset tekee hommasta kallista. Pitää purkaa lattioita ja muuta. Eikä auta että vaikka sun kämppä ois just maan tasalla, kun lasku tulee koko talon kokonaiskustannusten ja oman kämpän neliöiden mukaan
Kerrotko tyhmälle, miten se putkiremontti omakotitalossa tehdään jollei paikkoja tarvitse purkaa?
Esimerkiksi omassa talossani putket ovat pintavetoina. Viemäriputket toki kulkevat rossipohjan sisällä ja niiden vaihtamiseksi pitää avata lattiat. Se on tulossa ajankohtaiseksi, koska putket ovat vuodelta 1958.
Eihän ne ole edes vertailu kelpoisia, sillä suurin osa okt asuvista tekee huolto ja kunnossapito työt itse ja krs-talossa voi keskittyä vain nauttimaan palveluita, kun huoltotyöt tekevät ne ja ne tulevat edullisemmaksi, kun maksajia useita, toisin jos palvelut ostetaan okt.
Minulla molemmat asunnot jo toistakymmentä vuotta, niin käyttökustannukset krs-talossa huomattavasti paljon edullisemmat esim. valokuitu maalla 58€/kk kun kaupunki krstalossa pari euroa, samoin sähkö, vesi ja jätehuolto halpaa kaupungissa, samoin vakuutukset, julkinen liikenne ja yleensä kaikki palvelut tai esim. ruoka jne. kun okt joutuu huolehtimaan kaikesta itse esim. kunnossapidosta ja huollosta.
Itse tykkään asua kesäkauden okt, mutta heti loka marraskuussa kaipaa kaupungiin palvelujen äärelle, kun pimeys alkaa. Okt työssä käyvälle on yksi lisätyö ja paljon huolehdittavaa.
Minulla tulee kerrostaloasunto, koska kaupungissa pärjään julkisilla. Maalla auto on pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossahan putkiremontit ovat tosiaan melkein ilmaisia. Varmaan ihan eri tekniikkaa.
Se kuulemma on syy, että ovat maan tasalla. Kerrostalossa ne kerrokset tekee hommasta kallista. Pitää purkaa lattioita ja muuta. Eikä auta että vaikka sun kämppä ois just maan tasalla, kun lasku tulee koko talon kokonaiskustannusten ja oman kämpän neliöiden mukaan
Kerrotko tyhmälle, miten se putkiremontti omakotitalossa tehdään jollei paikkoja tarvitse purkaa?
Omakotitaloissa ei ole mitään putkia piilotettu roiloihin. Kerrostalossa roilo pitää tyhjentää, että saa uudet nousut sinne mahdutettua. Roilot on muurattu umpeen eli piikkaamalla auki, ja lopuksi uuden rakentaminen. Ok-talossa vanhat putket jää rakenteisiin, uudet putket vedetään pintaan.
T. Ex lvi-ukko, 24 vuotta olin alalla
Kenen luulet kerrostalossa maksavan kylppäri- ja keittiörempan? Aivan, osakkaiden.