Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi tulee ajan saatossa kokonaisuudessaan halvemmaksi asua: Omakotitalo maalla vai kerrostaloasunto kaupungissa?

Vierailija
19.12.2025 |

Kumpi tulee ajan saatossa kokonaisuudessaan halvemmaksi asua: Omakotitalo maalla vai kerrostaloasunto kaupungissa? Omistusasunnosta siis kyse.

Kerrostalossa kuulemma ainakin putkiremontit tuo yli viidenkymmenen -sadantuhannen euron kulut ja se tulee jokaiseen taloon jossain vaiheessa eteen. Omakotitalossa  putkiremppa maksaa vain muutaman tonnin. Mutta miten muiden kulujen kanssa sitten?  Työmatkoja ei tarvi laskea kuluihin, kun etätöitä tekisi. Eli vain asumisen kulut. 

Onko näistä tehty jotain virallisia vertailuja? Että vaikka tyyliin vertailtu samanikäisen kerrostaloasunnon ja talon kuluja vuosikymmenten saatossa?

Kommentit (517)

Vierailija
221/517 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä kiinteistöhuollot ottaa ok.talonkin hoidettavaksi. Kilpailuta ja ota mieleinen. Ei itse tarvi tehdä kaikkea, hölmö. Ethän sinä putkiremppaakaan tee ok-talossa itse."

Ei tarvitse ei, mutta se on kallista lystiä kun okt maksaa yksin ja kerrostalossa lasku voidaan jakaa  30 huoneiston kesken. 

Meillä okt iso piha ja pihan auraus talvella on ollut 450-800€/talvi, kun myös välimatkoista maksetaan, samoin jätehuolto ja erityisen suuri ero tulee perusmaksuiissa, joita peritään lähes kaikissa, kuten jätehuolto, vesi jne. 

Aurauksesta saa kotitalousvähennyksen. Me aurataan itse omilla koneilla.

Vierailija
222/517 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä. Vain yksi vaihtoehto, vuokralla yksiössä kerrostalossa. 

Tulin siis ulkopuolisena huutelemaan tänne :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/517 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kaupungista, eri kaupunkien hintataso poikkeaa valtavasti.

Vierailija
224/517 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä mun asumismuotoa pelkän taloudellisen ajattelun perusteella valitse. Toki raha antaa raamit, minkä sisälle on mahduttava. 

Aika pienissä, ahtaissa neliöissä pysyisi hengissä halvalla. Miksi kituuttaa, kun ei ole pakko?

Vierailija
225/517 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossahan putkiremontit ovat tosiaan melkein ilmaisia. Varmaan ihan eri tekniikkaa.

Se kuulemma on syy, että ovat maan tasalla. Kerrostalossa ne kerrokset tekee hommasta kallista. Pitää purkaa lattioita ja muuta. Eikä auta että vaikka sun kämppä ois just maan tasalla, kun lasku tulee koko talon kokonaiskustannusten ja oman kämpän neliöiden mukaan

Kerrotko tyhmälle, miten se putkiremontti omakotitalossa tehdään jollei paikkoja tarvitse purkaa?

Tarttee purkaa aika paljon vähemmän.

Kerrostalossa tehdään usein aika  paljon muutakin, mm. uusitaan kylppärit, sähkönousut ja tietoliikennekaapelointi.

Vierailija
226/517 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

omakotitalo ehdottomasti, voi venyttää rempat viime tinkaan ja silloinkin vaan vähän paikata sieltä sun täältä.

toki sitte että jättää valtiolle/perilliselle pommin on omantunnon kysymys.

Vierailija
227/517 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko on käsitelty kumman arvo nousee/laskee vuosien saatossa enemmän?

Vierailija
228/517 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teltassa asuminen pierulämmityksellä. Tulee paljon edullisemmaksi.

Ankaralla runkkauksella pysyy myös lämpimänä.

Tyhmä!

Vierailija
229/517 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asut pienessa kaksiossa, maksat vastikkeita 400e/kk. Tosi halpaa.

Omk sinulla on tilaa, piha, oma rauha ja omat saannot. Ei tarvitse miettia mita alakerran naapuri tykkaa oisesta wc kaynista.

Tietenkin iso omk on kalliimpi kuin pikkukaksio, mutta vastikkeet on ihan alyttomat kerrostaloissa. 

Vierailija
230/517 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellisin ero on omistuspohjassa. Omakotitalossa voit suunnitella remonrtisi itse. Mutta sitten kun myyt talon ja niin kannat vastuut virheistä - yksin. Sinkkuna en uskaltaisi ryhtyä omakotitalon omistajaksi, vaikka se asumismuotona muuten viehättäisikin. Toki jos olisin sikarikas,  niin sitten.

Vierailija
231/517 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen köyhä. Vain yksi vaihtoehto, vuokralla yksiössä kerrostalossa. 

Tulin siis ulkopuolisena huutelemaan tänne :)

Lue aloitus: omistusasunnosta siis kyse. 

Toki vuokralla asuminen tulee halvimmaksi, jos saa asumistuen. Mutta muutenhan omistusasuminen on yleensä aina halvempaa, poikkeuksena olleet vain jotkin Helsingin alueet. 

Vierailija
232/517 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oleellisin ero on omistuspohjassa. Omakotitalossa voit suunnitella remonrtisi itse. Mutta sitten kun myyt talon ja niin kannat vastuut virheistä - yksin. Sinkkuna en uskaltaisi ryhtyä omakotitalon omistajaksi, vaikka se asumismuotona muuten viehättäisikin. Toki jos olisin sikarikas,  niin sitten.

Miksi möisit talon? Ap kertoi, että tekee etätyötä, joten ei ainakaan työn vuoksi. 

Vierailija
233/517 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko on käsitelty kumman arvo nousee/laskee vuosien saatossa enemmän?

On sitä käsitelty, mutta ei se ole niin yksiselitteistä, joten jätettiin pois. Ainakaan ei voi stereotyyppisesti olettaa, että kaupungissa arvo aina nousisi ja maalla aina laskisi, koska osa kaupungeistakin on muuttotappioalueella ja kerrostaloja myös puretaan, etkä voi toisaalta tietää, mikä tilanne jollain alueella on joskus 50 vuoden kuluttua.

Vierailija
234/517 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.op-media.fi/asuminen/tiesitko-etta-omakotitalossa-asuminen-…

Tässä on oleellinen tieto tiivistetysti. Omakotitalossa voi paljon helpommin vaikuttaa itse kustannusten muodostumiseen, varsinkin jos on vähänkin kädentaitoja. 

Jos on kädentaitoja. Paino sanalla 'jos'

Toisin sanoen vertailussa ei ole järkeä, kun vastakkain on kaksi erilaisilla valmiuksilla varustettua ihmistä. 

Vierailija
235/517 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi möisit talon? Ap kertoi, että tekee etätyötä, joten ei ainakaan työn vuoksi. 

Oletko aikuinen? Etkö ihan oikeasti pysty keksimään syitä, miksi talon voisi joutua myymään?

Vierailija
236/517 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo maalla tulee halvemmaksi kuin vastaavan kokoinen asunto ison kaupungin keskustassa, varsinkin jos on etätyö eikä tule työmatkoista kuluja. Pikkukaupungeista osa on halpoja ja osa kalliita, osa siltä väliltä, joten hintaero ei välttämättä olekaan niin yksioikoinen. Minusta kannattaa joka tapauksessa valita asunto mieluummin sen mukaan, kummassa viihtyy paremmin. Se voi vaihdella iän ja elämäntilanteen mukaan. 

Vierailija
237/517 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotikunnassani saa hyväkuntoisen ison omakotitalon alle 50 000€. Remonttia saa tehdä paljon, että päästään kerrostalon asumiskuluihin. Pienen omakotitalon saa vielä halvemmalla.

Jep. Ja saa vielä itse päättää minkälaista remonttia tekee vai tekeekö  ollenkaan. Asunto-osakeyhtiöissä enemmistö päättää , oli sulla rahaa remonttiin tai ei. 

Kannattaakin jättää tekemättä kaikki ok-talon kunnostukset. Iso suositus sille!

Vierailija
238/517 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko aikuinen? Etkö ihan oikeasti pysty keksimään syitä, miksi talon voisi joutua myymään?

Enpä oikeastaan. Jos talossa ei jostain syystä itse asu, niin voi sen laittaa vuokrallekin. 

Vierailija
239/517 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo maalla tulee halvemmaksi kuin vastaavan kokoinen asunto ison kaupungin keskustassa, varsinkin jos on etätyö eikä tule työmatkoista kuluja. Pikkukaupungeista osa on halpoja ja osa kalliita, osa siltä väliltä, joten hintaero ei välttämättä olekaan niin yksioikoinen. Minusta kannattaa joka tapauksessa valita asunto mieluummin sen mukaan, kummassa viihtyy paremmin. Se voi vaihdella iän ja elämäntilanteen mukaan. 

Totta, näin on. Aloituksessa ei kuitenkaan sanottu, että asunto olisi kaupungin keskustassa. Oli vain, että kaupungissa. Jostain lähiöstä betonitalosta voisi kyllä saada isonkin asunnon edullisesti, silloin se ei välttämättä tulisikaan kalliimmaksi kuin ok-talo maalta. 

Vierailija
240/517 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä oikeastaan. Jos talossa ei jostain syystä itse asu, niin voi sen laittaa vuokrallekin. 

Sinulle lienee lusikalla annettu, jos et ihan oikeasti keksi syitä. 

Vuokra-asunnoista onkin nyt niin kauheasti pulaa. 🙄Toisekseen, jos on valinnut asumismuotonsa sen mukaan, missä on kaikkein halvinta, voi hyvinkin olla, ettei ole varaa pitää asuntoaan vuokralla samalla kun asuu jossain muualla. Käsittääkseni esim. asumistukea ei saa, jos asuu omistaa asunnon/kiinteistön, jossa pitää omaa vuokralaistaan. 

Jos oma koti on ollut halpa, tuskin siitä niin paljon voittoa vuokralaiselta saa, että sillä summalla maksellaan toista kotia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä