Kumpi tulee ajan saatossa kokonaisuudessaan halvemmaksi asua: Omakotitalo maalla vai kerrostaloasunto kaupungissa?
Kumpi tulee ajan saatossa kokonaisuudessaan halvemmaksi asua: Omakotitalo maalla vai kerrostaloasunto kaupungissa? Omistusasunnosta siis kyse.
Kerrostalossa kuulemma ainakin putkiremontit tuo yli viidenkymmenen -sadantuhannen euron kulut ja se tulee jokaiseen taloon jossain vaiheessa eteen. Omakotitalossa putkiremppa maksaa vain muutaman tonnin. Mutta miten muiden kulujen kanssa sitten? Työmatkoja ei tarvi laskea kuluihin, kun etätöitä tekisi. Eli vain asumisen kulut.
Onko näistä tehty jotain virallisia vertailuja? Että vaikka tyyliin vertailtu samanikäisen kerrostaloasunnon ja talon kuluja vuosikymmenten saatossa?
Kommentit (517)
Omakotitalo maalla koska voit jättää kaikki remontit tekemättä jos niin haluat. Moni asuu tyytyväisenä 30-50v vanhassa alkuperäiskunnossa olevassa tönössä.
Vierailija kirjoitti:
Edellinen unohti laitteiden bensat, huollot, varaosat, korjaukset, ja oman ajan vaihtoehtoiskustannuksen.
Puutarhanhoito on harrastus, lasketko sinä saiikortin hinnan asumiskuluihin? Omaa aikaa sekin on
Eipä ole työnnettävään vielä bensaa ostettu eikä talikkoajaan huollettu:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihatyöt lasken harrastamiseksi, mutta ymmärrän kyllä ettei kaikki niistä pidä.
Taidat olla juuri muuttanut? Kokeileka talvi läpi kun aamu alkaa klo 04:30 lumikolauksella jotta saat auton edes omalta pihalta ulos ehtiäksesi viemään lapset ja itse töihin. Siitä se romantiikka alkaa karisemaan kummasti :)
27 vuotta omakotitaloissa enkä vieläkään koe noin??
Minä asun +75v talossa, neliöt noin 170 ja kaikki lämmintä, kolmessa kerroksessa tosin. Kuukausi kulut tasaisesti jaettuna noin 350€/kk. Millä matematiikalla kannattaisi vaihtaa kerrostaloon tai rivariin 🤔
Nää säästäjät ei tee remppoja ok taloihin ja tuloksena hometalo joka kuluttaa törkeästi energiaa ja joka purkukunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Nää säästäjät ei tee remppoja ok taloihin ja tuloksena hometalo joka kuluttaa törkeästi energiaa ja joka purkukunnossa.
Meidän talo OLI purkukunnossa. Oli homettakin. Monen mielestä oli hullua alkaa korjata, mutta talo on itselleni tärkeä. Joten täysi remontti tehtiin, omin käsin, maksoi 30 000 €. Asumiskustannukset tosiaan 1450€/v eli ei ole energiantuhlari 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihatyöt lasken harrastamiseksi, mutta ymmärrän kyllä ettei kaikki niistä pidä.
Taidat olla juuri muuttanut? Kokeileka talvi läpi kun aamu alkaa klo 04:30 lumikolauksella jotta saat auton edes omalta pihalta ulos ehtiäksesi viemään lapset ja itse töihin. Siitä se romantiikka alkaa karisemaan kummasti :)
27 vuotta omakotitaloissa enkä vieläkään koe noin??
Tuolla okt-provoajalla vartin lumityö keskellä päivää yhtenä päivänä vuodessa on jo liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossahan putkiremontit ovat tosiaan melkein ilmaisia. Varmaan ihan eri tekniikkaa.
Se kuulemma on syy, että ovat maan tasalla. Kerrostalossa ne kerrokset tekee hommasta kallista. Pitää purkaa lattioita ja muuta. Eikä auta että vaikka sun kämppä ois just maan tasalla, kun lasku tulee koko talon kokonaiskustannusten ja oman kämpän neliöiden mukaan
Kerrotko tyhmälle, miten se putkiremontti omakotitalossa tehdään jollei paikkoja tarvitse purkaa?
Tapoja on monia. Jos putket on asennettu suojaputkeen niin vain yksinkertaisesti poistetaan vanha putki ja korvataan ne uudella. Mikäli kyse on vanhemmasta talosta jossa suojaputkia ei ole niin sitten poraillaan reikiä seiniin ja vedetään putket pintavetona. Se on hieman ei niin esteettistä mutta kuitenkin aika normaali tapa Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mun eno ja vanhemmat käyttivät v 1977 saman verran rahaa asunnon ostoon. Vanhemmat ostivat kerrostalokolmion Helsingistä, eno rakensi talon n.7 kmn päähän Karkkilan keskustasta.
Pari vuotta sitten kolmio myytiin n.500.000eurolla, enon talon hintapyyntö oli vuosi sitten 48.000., lopulta serkkuni sa.i asunnon myytyä, mutta selvästi tuota halvemmalla hinnalla.
Kummatkin varmaan rehellisiä ja työtä tekeviä ihmisiä mutta näin sattuma määrää kelle tulee puolen miljoonan varallisuus. Tuskin kumpikaan on asunnon ostohetkellä pannut paljon painoarvoa ajatukselle siitä, mikä on asunnon arvo v.2025.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossahan putkiremontit ovat tosiaan melkein ilmaisia. Varmaan ihan eri tekniikkaa.
Se kuulemma on syy, että ovat maan tasalla. Kerrostalossa ne kerrokset tekee hommasta kallista. Pitää purkaa lattioita ja muuta. Eikä auta että vaikka sun kämppä ois just maan tasalla, kun lasku tulee koko talon kokonaiskustannusten ja oman kämpän neliöiden mukaan
Kerrotko tyhmälle, miten se putkiremontti omakotitalossa tehdään jollei paikkoja tarvitse purkaa?
Käyttövesiputket voi asentaa pinta-asennuksena, jolloin ei tarvitse tehdä muuta kuin läpiviennit.
-eri
Ehkä. ok-talo maalla tulisi asumiskustannusten osalta pitkän päälle halvemmaksi mutta jälleenmyymtiarvo olisi surkea kaupunkiasuntoon verrattuna.
Täällä maalla Kouvolassa meidän 130 neliön sähkölämmitteisen (on myös varaava takka, ilmalämpöpumppu, puulämmitteinen sauna) omakotitalon viime vuoden asumiskulut kuukaudessa n. 350 euroa/kk. Tuohon summaan sisältyvät sähkö, vesi, jätehuolto, kaapeli-tv, kiinteistövero, nuohous, polttopuut ja kotivakuutus.
Itse kyllä pohtisin ensiksi, mitä haluan asumiselta, mistä olen valmis maksamaan, minkä pitää olla helppoa ja mitä olen itse valmis tekemään. Itse asun omakotitalossa. Mulle tärkeää on oma iso piha & puutarha & kasvimaa, omassa rauhassa asuminen ja määräysvalta esim. remontteihin, korjauksiin ja mahdollisiin parannustöihin.
Vaikea laskea omalle mielenrauhalle hintaa. Kerrostalo olisi mulle painajainen ja jos jotain säästöä tulisi asumisessa suhteessa omakotitaloon, niin se ei olisi hintansa väärti.
Vierailija kirjoitti:
Aika omituista edes verrata jotain yli 100-neliöistä omakotitaloa pieneen yksiöön. Kulut kuitenkin riippuvat aika paljon asunnon tai talon koosta.
Jotenkin olisin itse kuvitellut, että ei tarvitse vääntää rautalankamallia siitä, että asunnot edes jossain määrin ovat toisiaan vastaavia.
Muutenhan kysymys ei ole missään määrin järkevä ja vastaukseksi voidaan saada, että kerrostaloasunto kaupungissa on halvemi tai kalliimpi kuin kerrostaloasunto kaupungissa joka on halvempi tai kalliimpi kuin omakotitalo maalla joka on halvempi tai kalliimpi kuin omakotitalo maalla.
- MIES 38 VUOTTA
Kerrostalossa on aina halvempaa, mikäli haluat asumiseen yhtään laatua. Ihan jos ajatellaan omakotitalon lämmityskuluja, vesilaskua, sähkölaskua, jätemaksuja, nuohoojaa, pihasta huolehtimista, sitä että kaikki remontit on täysin omalla vastuulla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei putkiremonteissa auota lattioita, vain viemäriremonteissa. Meillekin vedettiin uudet putket kattoa pitkin, saatiin kylppäriin matalampi katto. Nuo kaksi remonttia ovat aivan erilaisia ja monesti putkiremontti tehdään kauan ennen, ennen kuin viemäreihin tarvitsee kajota.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa on aina halvempaa, mikäli haluat asumiseen yhtään laatua. Ihan jos ajatellaan omakotitalon lämmityskuluja, vesilaskua, sähkölaskua, jätemaksuja, nuohoojaa, pihasta huolehtimista, sitä että kaikki remontit on täysin omalla vastuulla...
No näin se vaan on. Kaupan päälle kovempi arvonnousu jos ostettu esim Helsingin/Espoon arvoalueelta.
Maaseudulla on halvemmat uudet asunnot, koska maapohja lähes ilmainen. Vastaavasti hintaa nostaa sähkösopimukset, kunnallistekniikka jne.
Remppakulut lähes samat, maaseudulla ehkä työvoima edullisempaa, mutta vastaavasti tarvikkeet kalliimpia, koska välimatkat pitkät, eikä kilpailua ole.
Asumiskustannukset maalla kalliimmat esim. Sähkö, sähkönsiirron perusmaksu maaseudulla voi olla 40€/kk, kun kaupungissa 3€/kk, tietotekniikka (valokuitu) maalla 60€/kk kun kaupungissa krs-talossa 0. 99€, samoin lämmityskulut (kaukolämpö) halpaa kaupungissa, maalla lämmitys puu/sähkö, lisäksi maalla aurauskuluttietohöitokulut 300-1000€, kun Kaupungissa muutama kymppi jne. kun välimatkat lyhyet.
Kaupungissa taloyhtiössä asuminen halpaa, koska välimatkat lyhyet, mutta asunnon hinnat kalliimpia, koska kaupungissa maapohja kallista.
Toisaalta maaseudulla asunnon arvo lähes olematon, mutta kaupungissa jää aina maapohja, jonka arvo voi nousta vuosikymmenien aikana jopa tuhansia kertaiseksi, jos oma tontti. Jopa miljoonia euroja, kuten pk-seudulla. Ja maapohja arvo säilyy aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellinen unohti laitteiden bensat, huollot, varaosat, korjaukset, ja oman ajan vaihtoehtoiskustannuksen.
Puutarhanhoito on harrastus, lasketko sinä saiikortin hinnan asumiskuluihin? Omaa aikaa sekin on
Eipä ole työnnettävään vielä bensaa ostettu eikä talikkoajaan huollettu:)
Puutarhanhoito voi olla harrastus, mutta kaavoitetulla asuinalueella nurmikot on pidettävä siistissä kunnossa, joka tarvitsee ruohonleikkrit, trimmerit, muut koneet, apulannat ja siemenet, riittävästi multaa hyvän nurmikon kasvamiseen, puiden ja pensaiden leikkaukset jne. talvella lumen auraus jne. eli pihantyöt vaativat useamman sata eroa vuodesta. Itselläni pelkkä aurauskulut 400-700€. Ja asun maalla.
Olen eri, mutta olen asunut omakotitaloissa aikuisiälläni 23 vuotta. KOSKAAN ei ole tarvinnut herätä tuohon aikaan pihaa kolaamaan. Ei edes Lapissa asuessa 😀 Kertaakaan ei ole lapset myöhästyneet koulusta lumen tai liukkauden vuoksi, tai minä töistä.
Yksi tärkeistä asioista on ennakointi. Jos ennusteessa on lumisadetta yölle, siirrän auton jo valmiiksi hyviin asemiin, enkä jätä sinne pihan perälle ja sitten kauhuissani tuskaile aamulla että koko piha täytyy kolata 😂
Nyt olen asunut 5 vuotta ilman sisävessaa ja suihkua. Siinäkään ei ole mitään kamalaa, eikä ole "romantiikka karissut", vaan edelleen viihdyn erittäin hyvin 😊