Kertokaa: miksi joitakin ihmisiä ei haittaa kohdella toisia epäystävälllisesti ilman mitään syytä?
Tätä olen tänään ihmetellyt suuren hämmennyksen vallassa. Työpaikallani on 2 kollegaa, jotka ovat päättäneet olla pitämättä minusta eivätkä jätä yhtäkään tilaisuutta käyttämättä tämän näyttääkseen. Mitään pahaa en ole heille tehnyt ja itse olen heille ollut aina ystävällinen. Ainoa syy, jonka kollegoideni käytökseen keksin on se, että ulkonäköni sekä aktivistitaustani ärsyttää heitä ja he kostavat tämän minulle tällä tavalla.
Ihan vilpittömästi ihmettelen, millainen on ihminen, joka tällä tavalla toimii? Eikö hän itse tajua olevansa epäystävällinen tai suorastaan ilkeä vai eikö häntä tämä itseään millään tavalla haittaa? Itse olen ajat sitten päättänyt, että jos haluan jotain itsestäni muistettavan kuolemani jälkeen on se, miten toisia kohtelin ja siksi olen erittäin hämmentynyt kollegoideni käytöksestä.
Kertokaapa minulle, kiitos!
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä aihe, johon myös minä haluaisin vastauksen. Itsellä sama tilanne työpaikalla: erityisesti yksi työkaveri näyttää suorastaan vihaavan minua, vaikka emme ole käytännössä olleet missään tekemisissä koskaan enkä taatusti hänelle ole ollut epäystävällinen.
Tässä aiheessa minua kiinnostaa nimenomaan se, miten tämä vihaava osapuoli perustelee itselleen toimintansa ja eikö häntä its
eään häiritse käyttäytyä tuolla tavalla?
Ei perustele millään eikä häiritse mitenkään. Ei paljon omatunto paina eikä arvot rasita. Ei edes ajattele niin syvällisesti. Meitä on moneksi.
Vierailija kirjoitti:
"Ihmiset ovat itse vastuussa käytökestään."
Tottakai, mutta pahoja silti.
Jokainen meistä, sinäkin.
Sinä olet pahojen ihmisten ympäröimä tai itse paha etkä osaa erottaa muita itsestäsi, jos ajattelet noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä aihe, johon myös minä haluaisin vastauksen. Itsellä sama tilanne työpaikalla: erityisesti yksi työkaveri näyttää suorastaan vihaavan minua, vaikka emme ole käytännössä olleet missään tekemisissä koskaan enkä taatusti hänelle ole ollut epäystävällinen.
Tässä aiheessa minua kiinnostaa nimenomaan se, miten tämä vihaava osapuoli perustelee itselleen toimintansa ja eikö häntä its
eään häiritse käyttäytyä tuolla tavalla?
Ei perustele millään eikä häiritse mitenkään. Ei paljon omatunto paina eikä arvot rasita. Ei edes ajattele niin syvällisesti. Meitä on moneksi.
Taustalla usein tunteita, joita ei haluta tai kyetä myöntää ääneen. Voivat olla kateellisia, herkästi loukkaantuvia, vääriä tulkintoja tehneitä tai joku voi olla levittänyt susta pskapuheita tai ovat tehneet sitä itse.
Saatan joskus jättää kohteliaisuuden ja iloisuuden vähemmälle ja olla kärsimättömän oloinen jos olen vaan tosi väsynyt ja stressaantunut. En toivo että se vaikuttaa tylyydeltä muille kun en kuitenkaan mene henkilökohtaisuuksiin ja enemmän vetäydyn kuin kiukuttelen, mutta voi olla että se ei ulospäin näytä siltä miltä tuntuu. Koitan kyllä ymmärtää takaisinkin päin ja ajattelen että jos joku on minua kohtaan niukkahermoisen iloinen, että ehkä sillä on vaan muuta mielen päällä.
Vierailija kirjoitti:
sitä saa mitä tilaa
Miten tilataan huonoa käytöstä ksipäältä?
- Ole sille ystävällinen.
Pian se keksii, että yrität leikkiä parempaa ihmistä ja alkaa haukkua sua.
Minusta AP toteutti kauniisti käskyä. Rakastan lähimmäistäsi niin kuin itseäsi Tuo ei ole todellakaan helppoa. vaikeissa olosuhteissa.
Rehellinen vastaus: ihmiset ovat joko miellyttäviä tai epämiellyttäviä ja jos et panosta toisten miellyttämiseen niin sinua pidetään epämiellyttävänä eikä sinusta pidetä. Varsinkin työpaikoilla tuo on iso ongelma, sillä pomo päättää, että olet nyt tuon kaveri ja jos tiimissä sattuu olemaan joku, joka on äärimmäisen epämiellyttävä ja kaikin tavoin ongelmainen niin onhan se toisille todella ikävää. Sinä olet työssä nostamassa palkan ja se siitä oikeastaan. Ehkäpä jossain muussa paikassa voisi olla enemmän oman henkistäsi porukkaa.
Onnettomia ja/ tai ajattelemattomia ihmisiä. Ei tunnu kivalta, toisaalta olen ajatellut että heidän menetyksensä, jos käyttävät energiansa negaan.
Voimia <3
Huono kasvatus, psykopatia, umpimielisyys ja vähä-älyisyys, narsismi... onhan noita vaihtoehtoja.
Olet uhka, miksi muuten käyttäisivät niin paljon energiaa vastustamiseesi. Toisinsanoen näkevät sinussa jotain arvokasta mitä heillä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Rehellinen vastaus: ihmiset ovat joko miellyttäviä tai epämiellyttäviä ja jos et panosta toisten miellyttämiseen niin sinua pidetään epämiellyttävänä eikä sinusta pidetä. Varsinkin työpaikoilla tuo on iso ongelma, sillä pomo päättää, että olet nyt tuon kaveri ja jos tiimissä sattuu olemaan joku, joka on äärimmäisen epämiellyttävä ja kaikin tavoin ongelmainen niin onhan se toisille todella ikävää. Sinä olet työssä nostamassa palkan ja se siitä oikeastaan. Ehkäpä jossain muussa paikassa voisi olla enemmän oman henkistäsi porukkaa.
Vähän sama juttu kun miehet loukkaantuvat ja ölisevät, että mikseivät naiset suostu heidän seuraansa ilmaiseksi. No mitä he tekevät itselleen tai muuten miellyttääkseen naisia? Eivät yhtään mitään. Ja sitten suuttuvat, kun eivät saa jotain ystävä tai pillukohtelua kun ovat kirjaimellisesti oksettavia röllejä ulkonäköä huonommalla luonteella.
Jalostakaa itsejänne. Ulkoisesti ja sisäisesti. Sitten liikkukaa oman tasoisessanne ja tyylisessänne seurassa. Mikä tässä on niin vaikea käsittää ja hyväksyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihmiset ovat itse vastuussa käytökestään."
Tottakai, mutta pahoja silti.
Jokainen meistä, sinäkin.
Sinä olet pahojen ihmisten ympäröimä tai itse paha etkä osaa erottaa muita itsestäsi, jos ajattelet noin.
Olen eri, mutta kristinuskon mielestä ihminen on pohjimmiltaan paha, koska on kykenevä pahaan, niin sinä kuin minäkin.
Joka ei ole tekemisissä oman pimeän puolensa kanssa on vielä sokea.
Vain kun näet oman pahuutesi voit rakastaa kaikkia aidosti. Olemme samassa veneessä, ei ole hyviä "meitä" ja pahoja "noita". Syntisyytensä näkeminen vapauttaa, koska voi pyytää anteeksi ja tehdä parannuksen.
Joka päivä uudestaan <3
Vierailija kirjoitti:
Olet uhka, miksi muuten käyttäisivät niin paljon energiaa vastustamiseesi. Toisinsanoen näkevät sinussa jotain arvokasta mitä heillä ei ole.
Aikamoinen deluusio että joku hippi tai ex hippi anarkisti akrivisti olisi uhka. Vähän kuin sanoisi että katukoira olisi uhka puudelille. Painivat aivan eri sarjassa ja areenalla.
Vierailija kirjoitti:
No, omalta kohdaltani perustelen asian näin: työpaikallani on henkilö, joka kyllä kieltämättä kohtelee toisia ihmisiä aina hyvin ja on ystävällinen, mutta myös niin leväperäinen härö, että hänen takiaan muut tiimiläiset joutuvat tekemään aina ylimääräistä työtä. Tämä ärsyttää minua suunnattomasti enkä tästä syystä hänestä pidä yhtään, olkoonpa hänen muut ominaisuutensa mitkä tahansa.
Ja se oikeuttaa:_______________
Vierailija kirjoitti:
Huono kasvatus, psykopatia, umpimielisyys ja vähä-älyisyys, narsismi... onhan noita vaihtoehtoja.
Sori nyt vaan, mutta usein näissä keisseissä se uhriutuja on itse jotakin näistä ja muut vaan välttelevät häntä, koska eivät halua olla tekemisissä. Ei r aiskaajakaan myönnä olevansa r aiskaaja, vaikka tuomittaisiin kiistattomien todisteiden edessä. On vaan täysin kyvytön itsereflektioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kohtelevat sinua juuri niin huonosti kuin annat heidän kohdella.
Ihmiset eivät näet ole hyviä, vaan pahoja.
Aikuisilla kiusaaminen, pahan puhuminen selän takana ja ulossulkeminen on niin epäsuoraa käytöstä, että sille on vaikea tehdä mitään. Ne käyttäytyy juuri niin inhottavasti, ettei siitä voi jäädä kiinni. Ainoa tapa puolustautua olisi olla yhtä kiero takaisin, se on vaan paljon helpompaa sellaisille kenelle se on elämäntapa, muille se vaikuttaa vaan ajanhukalta.
Epäsuoraan käytökseen voi vastata suoralla käytöksellä, mutta harvalla on pokkaa. Itseäni ei enää kiinnosta arvokkuuden säilyttäminen tai mikään muukaan fiksumman tien valinta vaan tinttaan turpaan seuraavaa joka kokeilee. Jos ei ole mahdollista ilman maata kaatavia seurauksia niin aina voi käyä sutaseen vit tupään puolisoa ja kertoa se sille hymyillen.
Kannattiko mennä Pieksämäelle töihin. Tosin ei se Kuopio ole yhtään sen parempi.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisiin ilmiöihin törmännyt huono-osaisten perheissä. Jos perheenäidillä oli paha mieli, mies piiskasi joko koiran tai lapset riippumatta siitä, olivatko ne toimineet väärin.
Siis käytännössä tässä oma pahaolo puretaan syntipukkiin joko sättimällä tai väkivallalla, syrjimällä tai kiusaamalla. Taustalla usein persoonallisuushäiriöitä, etenkin narsismia.
Sirpa Laamasella oli narsistinen persoonallisuushäiriö, hänhän esitti valelääkäriä ja odotti kaksosia vuosikausia. Tarkin tyttäreen purki kaiken pahanolonsa. Eivät ole mitenkään harmittomia nuo narsistit.
Olen miettinyt samaa kuin ap, koska itselleni on hyvin vierasta, että olisin ilkeä toiselle ilman syytä. Olen tullut siihen tulokseen, että tällaisen käytöksen takana on passiivis-agressiivisuutta, peiteltyjä tunteita, epäasiallista vallankäyttöä tai muuta vastaavaa. Jos ihmisellä olisi hyvä itseluottamus ja hän olisi tasapainoinen, ei tarvitsisi käyttäytyä ilkeästi muita kohtaan.
Tällaisiin ilmiöihin törmännyt huono-osaisten perheissä. Jos perheenäidillä oli paha mieli, mies piiskasi joko koiran tai lapset riippumatta siitä, olivatko ne toimineet väärin.
Siis käytännössä tässä oma pahaolo puretaan syntipukkiin joko sättimällä tai väkivallalla, syrjimällä tai kiusaamalla. Taustalla usein persoonallisuushäiriöitä, etenkin narsismia.