IS: Työttömille tulee uusi Kela-tuki toukokuussa
Toukokuusta lähtien Kela alkaa maksaa työttömille yleistukea.
Kyseessä on uusi tuki, joka korvaa Kelan nykyiset työttömyystuet eli työmarkkinatuen ja peruspäivärahan.
Tuki on tarveharkintainen eli se edellyttää taloudellisen tuen tarvetta. Tulot pienentävät tuen määrää.
Myös esimerkiksi pääomatulot, omaishoidon tuki, osittainen varhennettu vanhuuseläke, perhehoitajan palkkiot ja tekijänoikeuskorvaukset voivat pienentää yleistukea. Jos muita kuin palkkatuloja saa yli 311 euroa kuukaudessa, niistä puolet vähennetään yleistuesta.
Jos yleistuen saaja asuu vanhempiensa kanssa, vanhempien tulot voivat vaikuttaa yleistuen määrään.
Ihan fiksulle kuulostaa
Kommentit (528)
Vierailija kirjoitti:
Kommenttina siihen että tämä on paluu 100-vuotta sitten olleeseen. Yksi tärkeä ero kuitenkin. Valtio nimittäin aikoo periä huippuverotusta edelleen. Maksoivatko ihmiset veroa näin paljon silloin kun vanhukset hoidettiin kammarissa? En oikein usko. Eikä moni tähän suostu.
Oma perunamaa ja tupa sitten eikä anneta rahaa mihinkään himmeliin alunperinkään.
Kyllä silloinkin perittiin veroja, mutta ei tosiaan sillä logiikalla, että niille verorahoilleen - tai siis viljapusseilleen tai millä nyt verot kukakin kykeni maksamaankaan - saisi jotain yhteiskunnan tarjoamaan hyvinvointia.
Verotus oli hyvin paljon kevyempää vaikkei sillä mitään paljon saanutkaan. Tavallinen kansalainen hädin tuskin maksoi mitään, toki taviksen roolikin oli tykinruoka tai rikkaan pyykkäri.
Vierailija kirjoitti:
Olen nostanut peruspäivärahaa, vaikka säästöjä ja sijoituksiakin on. Olen maksanut työttömyysvakuutusmaksua kuukausipalkasta, joten olen mielestäni tähän etuuteen oikeutettu. Hallitus on nyt päättänyt toisin. Ensi vuonna en saa yleistukea. En ole ideologinen työtön, vaan haen aktiivisesti työtä. Työttömien jaottelu eri kasteihin on mielestäni ongelmallista. Kassan jäsen on eliittiä mutta peruspäivärahaan oikeutettu rupusakkia ja sosiaalitapaus. Päätökset on tehty ja jäljelle vaan mussutus foorumeilla.
Ajattele, jos kaikki työttömät alkaisivat ajamaan työttömien etu yhdessä?
Onhan se parempi kun työttömät kokevat olevansa omassa ryhmässään etuoikeutetumpia tukien nostajia kuin toiseen ryhmään kuuluvat työttömät.
Vierailija kirjoitti:
Verotus oli hyvin paljon kevyempää vaikkei sillä mitään paljon saanutkaan. Tavallinen kansalainen hädin tuskin maksoi mitään, toki taviksen roolikin oli tykinruoka tai rikkaan pyykkäri.
Näinpä. Mielenkiintoista on, että jo pitkään on puhuttu paljon yksinäisyydestä ja alettu kaivata yhteisöllisyyttä. Nyt vaan se muutos, mikä aikoinaan tehtiin vuosikymmenten aikana, yritetään tehdä muutamassa vuodessa. Liian lyhyt aika.
Vierailija kirjoitti:
Onneks on hokan vasu joka pelastaa 🥰🥰🥰😍😘😘😘
Hiljaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet alkanut nostamaan OVE:tä ja joudut työmarkkinatuelle niin tämä ove pienentää tätä sinun saamaa uutta tukea jota se ei nyt vielä tee, tämä on siis heikennys
On se OVE ennenkin vaikuttanut työmarkkinatukeen, vaan ei peruspäivärahaan eli heikennys on, kyllä.
Eikö OVE ole myönnetty 1963 ennen syntyneille, jotka ovat siis noin 62 uotiaita. Yli 55 vuotiaita ei koske tarveharkinta, eli ei kyllä vaikuta työmarkkinatukeen. Mutta uudessa tuessa poistettaisiin tämä yli 55 täyttäneiden tarveharkinta ja silloin vaikuttas?
Juuri noin menee. Mulla tulee kunnon vähennys omaishoidonpalkkio ja osingot lasketaan yhteen. Kauhea homma ilmoittaa osingoista kun ne vaihtelee. Saan keväällä ja syksyllä. Nordea rupeaa maksamaan kahdessa erässä. En jaksaisi tätä kauan. Mulla leikattiin jo omaishoidonpalkkiota mutta nythän se ei haittaa kun kaikki vähennetään. Onneksi oon jo vanha. Nuoremmille raskas homma.
Onko tuo 311e brutto vai netto? Otetaanko huomioon joka kk vai vuositasolla? Osinkoja tulee vuodessa alle 3732e mutta esim toukokuussa 80e ja syyskuussa 1000e...
Vierailija kirjoitti:
Sitä en ymmärrä miten tuo vähentää tt-tuen tarvetta kun tuki on tismalleen yhtä suuri kuin nykyinen työmarkkinatuki
Toimeentulotuen saantia tiukennetaan, joten tottakai se vähentää sen tarvetta, kun sitä ei enää saa :D
Luin juuri että tuki on peräti 800€ kk.? Mitä ihmettä? Kun itse olin valmistumisen jälkeen jonkin aikaa työttömänä niin tuki oli 300€ kk. Ja se todellakin pisti hakemaan mitä työtä vain. Ja sitä myös onneksi sain vaikka ei mitään puhtainta hommaa ollut ennen kun sain lähempänä omaa ammattia olevan työn. Enpä ihmettele että ei työt kiinnosta. Tuohan on jo käytännössä lähes minimi eläke jolla moni vanhus kituuttaa.
Olisin itse jäänyt sohvalle myös moisella tuella. Ei käy tasan nallekarkit. Huh huh
Vierailija kirjoitti:
Luin juuri että tuki on peräti 800€ kk.? Mitä ihmettä? Kun itse olin valmistumisen jälkeen jonkin aikaa työttömänä niin tuki oli 300€ kk. Ja se todellakin pisti hakemaan mitä työtä vain. Ja sitä myös onneksi sain vaikka ei mitään puhtainta hommaa ollut ennen kun sain lähempänä omaa ammattia olevan työn. Enpä ihmettele että ei työt kiinnosta. Tuohan on jo käytännössä lähes minimi eläke jolla moni vanhus kituuttaa.
Olisin itse jäänyt sohvalle myös moisella tuella. Ei käy tasan nallekarkit. Huh huh
Minimieläkkeestä ei mene veroa ja sen päälle voi saada eläkeläisen asumistukea, jolloin puhutaankin 1200 euron netosta. Työtön omistusasuja saa 630€ kuussa tai 595€ neljässä viikossa nettoa.
Eihän totaalipersaukisen työttömän elämä muutu mihinkään. Koskee lähinnä niitä joilla on omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Saman verran se on nytkin, miinus 20% verot. Eläkeläiset saa tuplat käteen
Vierailija kirjoitti:
"TUKI on tarveharkintainen eli se edellyttää taloudellisen tuen tarvetta. Tulot pienentävät tuen määrää.
Palkkatulot sovitellaan yhteen yleistuen kanssa samalla tavalla kuin nykyisessä mallissa. Osa-aikatyöstä saadusta bruttopalkasta puolet vähennetään yleistuesta. Jos työtön saa esimerkiksi palkkaa 1000 euroa kuukaudessa, yleistuen määrä pienenee 500 euroa.
Myös esimerkiksi pääomatulot, omaishoidon tuki, osittainen varhennettu vanhuuseläke, perhehoitajan palkkiot ja tekijänoikeuskorvaukset voivat pienentää yleistukea. Jos muita kuin palkkatuloja saa yli 311 euroa kuukaudessa, niistä puolet vähennetään yleistuesta.
Säästöt tai omaisuus, kuten asunto, auto tai tilillä olevat rahat eivät vaikuta yleistuen määrään, kuten eivät myöskään puolison tai huonetoverin tulot.
Kuitenkin jos yleistuen saaja asuu vanhempiensa kanssa, vanhempien tulot voivat vaikuttaa yleistuen määrään."
Meillä yli 55v työttömillä ei pääomatulot ole vaikuttaneet työmarkkinatuen määrään mutta nyt sekin muuttuu ilmeisesti ja jatkossa pitää nekin ilmoittaa ja todistaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän totaalipersaukisen työttömän elämä muutu mihinkään. Koskee lähinnä niitä joilla on omaisuutta.
Kyllä totaalipersaukisenkin elämä muuttuu entistä persaukisemmaksi toimeentulotukinormin leikkaamisen vuoksi ja jatkossa asumistuen perusteiden muutosten myötä. Siellä alapäässä puhutaan 25% leikkauksesta nettoon entisten päälle.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo 311e brutto vai netto? Otetaanko huomioon joka kk vai vuositasolla? Osinkoja tulee vuodessa alle 3732e mutta esim toukokuussa 80e ja syyskuussa 1000e...
Minulla ainakin on laskettu vuodessa maksetut pääomatulot yhteen ja jaettu 12:lla. Toinen erä on maksettu toukokuussa ja toinen syyskuussa. Jää alle 300€/kk. Nyt en muista varmasti että oliko brutto vai nettotulo, luultavasti netto. Korjatkoon joku jos tietää varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä totaalipersaukisenkin elämä muuttuu entistä persaukisemmaksi toimeentulotukinormin leikkaamisen vuoksi ja jatkossa asumistuen perusteiden muutosten myötä. Siellä alapäässä puhutaan 25% leikkauksesta nettoon entisten päälle.
Leikkauksiahan oltiin ensin tekemässä vain jos työtön jättää hoitamatta hakuvelvoitteensa :D
Vierailija kirjoitti:
Aina puhutaan brutosta.
Anssista vietiin jo suojaosuus, tuleekohan siihenkin vielä tulosidonnaisuus.
Fasistihallituksen tavoite kurjistaa köyhälistön elämää entisestään etenee.
Se tässä enite v''uttaa kun opposito ja ay-liikekin semmoisia veteliä lehmänkenkiä. Suurvisiirien energiat kuluu omia hillotolppiaan vahtiessa.
Vierailija kirjoitti:
800€ miinus verot ja netolla (595€, neljän viikon välein) maksat yksin kaikki asumiskustannukset ja ruoat, lääkkeet, matkat, vaatteet, hiusten leikkaukset jne. Jos tuo on houkuttelevaa niin jäät vaan töistä pois. Kyllä sinun tilalle toinen työntekijä löytyy.
Kommenttina siihen että tämä on paluu 100-vuotta sitten olleeseen. Yksi tärkeä ero kuitenkin. Valtio nimittäin aikoo periä huippuverotusta edelleen. Maksoivatko ihmiset veroa näin paljon silloin kun vanhukset hoidettiin kammarissa? En oikein usko. Eikä moni tähän suostu.
Oma perunamaa ja tupa sitten eikä anneta rahaa mihinkään himmeliin alunperinkään.