Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Työttömille tulee uusi Kela-tuki toukokuussa

Vierailija
17.12.2025 |

Toukokuusta lähtien Kela alkaa maksaa työttömille yleistukea.

Kyseessä on uusi tuki, joka korvaa Kelan nykyiset työttömyystuet eli työmarkkinatuen ja peruspäivärahan.

Tuki on tarveharkintainen eli se edellyttää taloudellisen tuen tarvetta. Tulot pienentävät tuen määrää.

Myös esimerkiksi pääomatulot, omaishoidon tuki, osittainen varhennettu vanhuuseläke, perhehoitajan palkkiot ja tekijänoikeuskorvaukset voivat pienentää yleistukea. Jos muita kuin palkkatuloja saa yli 311 euroa kuukaudessa, niistä puolet vähennetään yleistuesta.

Jos yleistuen saaja asuu vanhempiensa kanssa, vanhempien tulot voivat vaikuttaa yleistuen määrään.

Ihan fiksulle kuulostaa

Kommentit (529)

Vierailija
341/529 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ostaa kultaa ja hopeaa. 

Kela ei näe vaikka olisi massia kuinka paljon tahansa. Minulla on kassakaapissa 35.000€ edestä kultaa ja nostan tukia.

Mitä sitten? Et voi syödä kultaa ja vuonna 2028 sitä ei osta enää kukaan tai jos ostaa sen arvo ei ole enää mitä on tänä päivänä. 

Miksi kullan arvo mielestäsi laskee?

Kuplat puhkeavat aina.

Vierailija
342/529 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on hassuja. Oon tänään ensimmäisen kerran täällä ja katselin aluksi mitä täällä on. Sit löysin tämän, oon tänään kirjoittanut yli 40 viestiä hyvin asialliseen sävyyn,  mutta täyttä roskaa. Ihmiset ovat ottaneet kaiken tosissaan. Ei voi olla näin helppoa muokata ihmisten mielipiteitä. Ja jos nyt pitää sanoa tottakin niin laskekaa vaikka ensin tuo pääomatulojen korko-> onkohan täällä ketään jota se oikeasti koskee? 

Samaan aikaan meitä pitäis kuitenkin kiinnostaa rikkaiden veroalennukset koska totta kai se on meidän kaikkien etu?

Sinä olisit merkittävästi parempi mielipidevaikuttamisessa jos et aina vajois teeskentelyn, valehtelun ja vääntelyn pariin.

: ]

Eihän tänne kannata mitään järkevää kirjoittaa kun se häviää roskan alle. Näitä sivuja ei saa ottaa tosissaan😀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/529 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela ei näe vaikka olisi massia kuinka paljon tahansa. Minulla on kassakaapissa 35.000€ edestä kultaa ja nostan tukia.

Mitä sitten? Et voi syödä kultaa ja vuonna 2028 sitä ei osta enää kukaan tai jos ostaa sen arvo ei ole enää mitä on tänä päivänä. 

Kuplat puhkeavat aina.

Täh, tarkoitatko ett kullan hinta on kupla? Selitä tarkemmin mitä tarkoitat, nyt on mielenkiintoinen kommentti.

Vierailija
344/529 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YK Agenda 2030...

Viime vaiheessa on toimeentulotuen ehdot ja tätä tahtia kun ihmisiä jää työttömäksi niin hurjaa tulee meno olemaan. Tukea ei sitten saa jos varallisuutta yhtään. Ja kun ei kohta ole ihmisiä jotka ostaisi tuota omaisuutta joka menee porukalta pakkomyyntiin niin melkoinen katastrofi tulossa mutta mitäpä siitä kun on ollut vaan hörhöjen höpötystä

Ja eläkeläisiä ei koske tääkään kiristys, kultapossukerholaiset jatkavat asumista omassa talossa muiden piikkiin, nostavat 30% isompaa minimieläkettä vrt. minimitukea saavat aikuiset, vaikka eivät olisi tehneet töitä päivääkään. Lääkäriinkin pääsevät puoli-ilmaiseksi yksityiselle. Eikä mökin omistus vaikuta eläkeläisillä tukiin, kun taas kaikilla muilla vaikuttaa.

VMP. 

Vierailija
345/529 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuplat puhkeavat aina.

Täh, tarkoitatko ett kullan hinta on kupla? Selitä tarkemmin mitä tarkoitat, nyt on mielenkiintoinen kommentti.

Kullan arvo on kasvanut yli 10 vuotta, eli se kauhea kupla ole. Tietenkin tänä vuonna se on ollut etenkin erittäin hyvä kasvu

Vierailija
346/529 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikella on se arvo mikä sille annetaan. Köyhä ei voi syödä kultaa joten ei osta sitä. Rikas ei saa kullalla enää valtaa joten ei osta. Valtaa saa kaikella tarpeellisella. Metsällä, maalla, jne on arvoa koska niillä voi hallita ihmisiä. Kullalla ei voi hallita. 

Vierailija
347/529 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kullalla tietysti säilyy joku arvo, mutta se laskee kun teknologia ym kehittyy ja kultaa voidaan korvata.

Vierailija
348/529 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuplat puhkeavat aina.

Kullan arvo on kasvanut yli 10 vuotta, eli se kauhea kupla ole

Kullan arvo on kasvanut siihen luottavien takia. Pian siihen ei luota kukaan. 

Vierailija
349/529 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikella on se arvo mikä sille annetaan. Köyhä ei voi syödä kultaa joten ei osta sitä. Rikas ei saa kullalla enää valtaa joten ei osta. Valtaa saa kaikella tarpeellisella. Metsällä, maalla, jne on arvoa koska niillä voi hallita ihmisiä. Kullalla ei voi hallita. 

Tuosta ei nyt kyllä saanut mitään selvää

Vierailija
350/529 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kullalla tietysti säilyy joku arvo, mutta se laskee kun teknologia ym kehittyy ja kultaa voidaan korvata.

Ei varmaa ihan heti ole tulossa sellaista josta ei huomaa onko aitoa

Vierailija
351/529 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

eistuki korvaa työmarkkinatuen ja peruspäivärahan tässä tilanteessa voi jatkossa saada satasia lisää kuussa, jos hoksaa hakea Kelalta - Ilta-Sanomat https://share.google/3yINT6kiwh9PsyEj7

Vierailija
352/529 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nostanut peruspäivärahaa, vaikka säästöjä ja sijoituksiakin on. Olen maksanut työttömyysvakuutusmaksua kuukausipalkasta, joten olen mielestäni tähän etuuteen oikeutettu. Hallitus on nyt päättänyt toisin. Ensi vuonna en saa yleistukea. En ole ideologinen työtön, vaan haen aktiivisesti työtä. Työttömien jaottelu eri kasteihin on mielestäni ongelmallista. Kassan jäsen on eliittiä mutta peruspäivärahaan oikeutettu rupusakkia ja sosiaalitapaus. Päätökset on tehty ja jäljelle vaan mussutus foorumeilla. 

Vierailija
353/529 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei vieläkään tajua kuinka korona sekoilun tarkoitus oli saada ihmiset totaalikontrolliin ja siirtää varallisuus ELIITIN käsiin!! Nyt herätys ja vastarintaan, pitäkää omista oikeuksistanne kiinni. 

Ihmisiä tulee makaamaan kaduilla teltoissa ja muissa. Kuka haluaa tällaista, niin ei kukaan...

Vierailija
354/529 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei vieläkään tajua kuinka korona sekoilun tarkoitus oli saada ihmiset totaalikontrolliin ja siirtää varallisuus ELIITIN käsiin!! Nyt herätys ja vastarintaan, pitäkää omista oikeuksistanne kiinni. 

Ihmisiä tulee makaamaan kaduilla teltoissa ja muissa. Kuka haluaa tällaista, niin ei kukaan...

Kokoomus haluaa.

Vierailija
355/529 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ketju palautettiin!? Tämähän poistettiin täältä jo kertaalleen

Vierailija
356/529 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nostanut peruspäivärahaa, vaikka säästöjä ja sijoituksiakin on. Olen maksanut työttömyysvakuutusmaksua kuukausipalkasta, joten olen mielestäni tähän etuuteen oikeutettu. Hallitus on nyt päättänyt toisin. Ensi vuonna en saa yleistukea. En ole ideologinen työtön, vaan haen aktiivisesti työtä. Työttömien jaottelu eri kasteihin on mielestäni ongelmallista. Kassan jäsen on eliittiä mutta peruspäivärahaan oikeutettu rupusakkia ja sosiaalitapaus. Päätökset on tehty ja jäljelle vaan mussutus foorumeilla. 

Minulle kävi jo nyt näin. Sain lomautuksen ja hain työmarkkinatukea, koska työssäoloehto ei ollut kertynyt edellisen työttömyyden jälkeen. Kela eväsi tuen sillä perusteella, että minulla on ollut vuosina 23 ja 24 tukirajan ylittävä määrä pääomatuloja. Viimeksi olen saanut pääomatuloa 07/24 ja sen jälkeen niitä ei ole tullut lainkaan. Valitin päätöksestä, mutta valitus ei mennyt läpi. Kela perusteli valituksessa näin:

Olet toimittanut valituksen kohdistuen xx.xx.2025 annettuun päätökseen. Luovutusvoitot huomioidaan tarveharkinnan tulona, jos niitä on vähintään kahtena vuotena peräjälkeen. Luovutustappioita ei vähennetä luovutusvoitoista. Luovutusvoitot katsotaan vahvistetusta verotuksesta. Vuoden 2024 vahvistetussa verotuksessa sinulla on luovutusvoittoja xxxx,xx e/kk. Sinulle annettu päätös on oikein emmekä voi sitä oikaista. Tämän selvityksen saatuasi voit ilmoittaa onko selvitys riittävä ja onko valituksesi edelleen ajankohtainen.
Jos haluat pitää valituksesi voimassa, niin lähetämme valituksesi sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan käsiteltäväksi.
Keskimääräinen käsittelyaika muutoksenhakulautakunnassa on noin 11 kuukautta.

Voit antaa vastauksesi xx.xx.2025 asti.

Ystävällisesti

Kela

Vierailija
357/529 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarveharkinnainen jos ihminen saa 595,35€..niin nyt ei saa mitään niinkö,? Kun perheen toisen tulot lisätään..

Vierailija
358/529 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi jo nyt näin. Sain lomautuksen ja hain työmarkkinatukea, koska työssäoloehto ei ollut kertynyt edellisen työttömyyden jälkeen. Kela eväsi tuen sillä perusteella, että minulla on ollut vuosina 23 ja 24 tukirajan ylittävä määrä pääomatuloja. Viimeksi olen saanut pääomatuloa 07/24 ja sen jälkeen niitä ei ole tullut lainkaan. Valitin

Lisättäköön vielä, että pääomatulo syntyi siitä että myin osakesalkusta osakkeita ja maksoin asuntolainan pois, koska jäin työttömäksi eikä ansiosidonnainen riittänyt lainanhoitoon ja elämiseen.

Vierailija
359/529 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarveharkinnainen jos ihminen saa 595,35€..niin nyt ei saa mitään niinkö,? Kun perheen toisen tulot lisätään..

Ensimmäisessä vaiheessa kaikki menee kuten nytkin, mutta jatkossa sitten kuten arveletkin.

Vierailija
360/529 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama köyhyys se työttömillä jatkuu vaikka tukien nimet vaihtuu. 

Ei kaikki työttömät ole köyhiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi