IS: Työttömille tulee uusi Kela-tuki toukokuussa
Toukokuusta lähtien Kela alkaa maksaa työttömille yleistukea.
Kyseessä on uusi tuki, joka korvaa Kelan nykyiset työttömyystuet eli työmarkkinatuen ja peruspäivärahan.
Tuki on tarveharkintainen eli se edellyttää taloudellisen tuen tarvetta. Tulot pienentävät tuen määrää.
Myös esimerkiksi pääomatulot, omaishoidon tuki, osittainen varhennettu vanhuuseläke, perhehoitajan palkkiot ja tekijänoikeuskorvaukset voivat pienentää yleistukea. Jos muita kuin palkkatuloja saa yli 311 euroa kuukaudessa, niistä puolet vähennetään yleistuesta.
Jos yleistuen saaja asuu vanhempiensa kanssa, vanhempien tulot voivat vaikuttaa yleistuen määrään.
Ihan fiksulle kuulostaa
Kommentit (528)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama köyhyys se työttömillä jatkuu vaikka tukien nimet vaihtuu.
Ei kaikki työttömät ole köyhiä.
Kohta on.
Nyt se on sitten kiistämätöntä, mitä menkää töihin tarkoittaa.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011700993.html
Tuossahan ei ole mitään vikaa, jos työllistää suhteilla omaan yritykseen, joka ei käytä hyväkseen palkatonta työvoimaa. Usein tuota kuitenkin tapahtuu ihan yhteiskunnan palkkalistoilla ja siihen aloituspalkkaankin näköjään saa heti poikkeuksellisen työntekijän korotuksen.
Ja se viha työttömiä kohtaan tulee siitä, että hyväosaisen jälkeläinen ei saa viettää kesälomiaan, koska se kesätyöpaikka järjestyy jo nuoresta asti. Eihän ne hyväsosaisten jälkeläiset ymmärrä, että köyhän jälkeläinen menisi mielellään kesätöihin, koska sillä palkalla olisi merkittävä vaikutus köyhän elintasoon. Hyväosaisten jälkeläisten palkalla ei ole mitään vaikutusta elintasoon, joten he näkevät vain sen eron, että köyhä laiskottelee ja hyvätuloisen jälkeläinen joutuu kesälomillaan töihin.
Ilmoitin juuri osingot Kelaan. Aion jatkossa ilmoittaa osingot kaksi kertaa vuodessa heti kun olen ne saanut. Myös omaishoidonpalkkio vähentää yleistukea. Otan sen mitä saan ja 4 vuotta niin pääsen eläkkeelle.
Kulutusta meillä ei tule olemaan kun vasta kun olen eläkkeellä.
Mun osingot per vuosi vain 1500 euroa. Lasketaan yhteen vissiin omaishoidonpalkkion kanssa.
Onneksi on puoliso joka on töissä. Emme ostele mitään ja osinkoja ei käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Haluan vielä nostaa erityisesti esiin tuon OVEn ja sen vaikutuksen työmarkkinatukeen. Eli jos jatkossa erehdyt ottamaan OVEN niin käytännössä et saa enää työmarkkinatukea. Tulee muuten karmeana yllärinä monelle.
Tämä, tämä! Suoraan sanottuna per....stä. Oikein hehkutettiin, ettei OVE vaikuta työmarkkinatukeen vaikka. Useat ottivat sen ikääntyneinä työttöminä tuomaan pientä helpotusta työmarkkinatukee, kun kukaan ei palkkaa yli 62 vuotiasta.
Ja nyt ... voi V! Eikä sitä OVE;a voi perua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan vielä nostaa erityisesti esiin tuon OVEn ja sen vaikutuksen työmarkkinatukeen. Eli jos jatkossa erehdyt ottamaan OVEN niin käytännössä et saa enää työmarkkinatukea. Tulee muuten karmeana yllärinä monelle.
Tämä, tämä! Suoraan sanottuna per....stä. Oikein hehkutettiin, ettei OVE vaikuta työmarkkinatukeen vaikka. Useat ottivat sen ikääntyneinä työttöminä tuomaan pientä helpotusta työmarkkinatukee, kun kukaan ei palkkaa yli 62 vuotiasta.
Ja nyt ... voi V! Eikä sitä OVE;a voi perua!
Yhteenkään poliitikkoon ei voi luottaa, oma hyvinvointi ainut asia mikä kiinnostaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Säästöt ja omaisuus ei vaikuta, ainoastaan tulot. Lukutaito jäänyt hankkimatta?"
Miten tämä eroaa entisestä? Ihan koko ajan on minulla ainakin muut tulot vaikuttaneet tukiin, kuten kirjoitin kommenttiin 22.
Siten, että peruspäivärahaan ei ole pääomatulot vaikuttaneet ja nyt tuo koko päiväraha muutetaan yleistueksi, johon vaikuttaa kaikki tulot. Eli käytännössä kaikki työttömät anssilaisia lukuunottamatta siirretään nykyistä työmarkkinatukea vastaavalle tuelle.
Eikä tarveharkintaa ole sovellettu työmarkkinatuenkaan kohdalla yli viisvitosiin.
Nimenomaan tarveharkintaa aletaan soveltaa myös yli 55 vuotiasiin!!!
En ymmärrä mitä tämä yleistuki sisältää. Kuuluuko siihen asumistuki, joka on joka ikisellä toimeentulotuen saajalla eri suuruinen. Vuokrathan on eri suuruisia. Kuuluuko siihen muut tarveharkintaiset menot, esim.silmälasit tai pyykkikoneet. Entä jos tulee isompi lasku sairaalasta? Kyllä tää nykyinen systeemi taitaa olla parempi.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä tämä yleistuki sisältää. Kuuluuko siihen asumistuki, joka on joka ikisellä toimeentulotuen saajalla eri suuruinen. Vuokrathan on eri suuruisia. Kuuluuko siihen muut tarveharkintaiset menot, esim.silmälasit tai pyykkikoneet. Entä jos tulee isompi lasku sairaalasta? Kyllä tää nykyinen systeemi taitaa olla parempi.
Jos yleistuen kaikki 4 vaihetta menee suunnitellusti läpi, tulee olemaan enää yksi ainoa tuki eli tämä yleistuki, jota maksetaan kuten nykyisin toimeentulotukea. Eli kaikki tulot sekä myös tileillä olevat rahat (myös perheenjäsenten) vaikuttaa siihen, saatko yleistukea vai et. Ensi toukokuussa tulee vasta yleistuen 1. vaihe.
Tämä ei saa mennä kokonaisuudessaan läpi, jos haluamme Suomen pysyvän hyvinvointivaltiona. Media saisi rummuttaa koko suunnitelmaa ja ei olisi haittaa lähettää juttuvinkkejä myös muihin lehtiin Euroopan alueella mm. työttömyysturvan OIKEASTA määrästä verojen jälkeen, lapsikorotusten leikkaamisesta ja asumiskuluista, sekä ruokakuluista Suomessa. Paine EU:sta voisi takoa järkeä päähän perskokkareille ja muistetaan, että näin näkyy myös kristillisten "lähimmäisen rakkaus". Aivan sama mitä ihmisille ja lapsille tapahtuu, kunhan saa olla hallituksessa mukana. Yäk, on siinäkin "arvot" - pääasiana kristillisdemokraateilla on näköjään kurittaa vähävaraisia, aiheuttaa turvattomuutta, hallita naisten kehoja ja ajaa hyvinvointivaltiota alas.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei saa mennä kokonaisuudessaan läpi, jos haluamme Suomen pysyvän hyvinvointivaltiona. Media saisi rummuttaa koko suunnitelmaa ja ei olisi haittaa lähettää juttuvinkkejä myös muihin lehtiin Euroopan alueella mm. työttömyysturvan OIKEASTA määrästä verojen jälkeen, lapsikorotusten leikkaamisesta ja asumiskuluista, sekä ruokakuluista Suomessa. Paine EU:sta voisi takoa järkeä päähän perskokkareille ja muistetaan, että näin näkyy myös kristillisten "lähimmäisen rakkaus". Aivan sama mitä ihmisille ja lapsille tapahtuu, kunhan saa olla hallituksessa mukana. Yäk, on siinäkin "arvot" - pääasiana kristillisdemokraateilla on näköjään kurittaa vähävaraisia, aiheuttaa turvattomuutta, hallita naisten kehoja ja ajaa hyvinvointivaltiota alas.
Hyvinvointivaltiosta - siis sellaisesta, minkä me tunnemme - onkin tarkoitus päästä eroon. Ihmisen tulee uudessa mallissa tehdä jotain ansaitakseen leipänsä. Ja nimenomaan jotain. Vaikka lapioida naapurin pihasta lumet ja sitten naapuri antaa palkaksi pari desilitraa vehnäjauhoja. Siitä ja vedestä sitten leivot itsellesi leivän. Mun isovanhempani syntyivät 1880- ja 1890-luvuilla eikä heidänkään aikana ollut kaikille palkkatyötä eikä varsinkaan sellaista, mistä maksettiin kuukausipalkkaa. Kaikenlaista pientä sälää ukkinikin tekivät ja palkaksi saivat sitten vaikka risusavotasta kanan ja kilon ruisjauhoja. Yksi askel kohti tällaista maailmaa on jo se, että määräaikaisia työsuhteita voi jatkossa tehdä loputtomiin. Tämän viikon olet töissä firmassa X, ensi viikon firmassa Y, sitten 2 päivää firmassa Z, sen jälkeen taas päivän tai pari firmassa Y jne. Ei tästä ole kuin pari sukupolvea, kun oli ihan tavallista, että tehtaiden tai satamien porteille mentiin varhain aamulla ja siitä sitten työnjohtaja joka aamu valitsi ne, jotka tänään pääsevät töihin. Toinen askel kohti mennyttä maailmaa on se, että koko ajan puhutaan siitä, miten jatkossa omaisten tehtäväksi tulee huolehtia vanhuksista. Eli sitten vaan sinne kerrostalon olohuoneeseen vanha hetekka ja siihen vanhus makoilemaan. Tai keittiön nurkkaan, tosin uusissa asunnoissa ei ole enää keittiötäkään. Tulevaisuudessa - kuten aikoinaan menneisyydessäkin - nk köyhäinapua saivat vain ne, joilla ei todellakaan ollut mitään eikä edes ketään huolta pitämässä. Mitä tulee kristillisiin, niin tällainenhan on vain kristillisille hyvä juttu. Kirkon merkitys kasvaa, kun yhteiskunta muuten tipauttaa kansalaisen ulkopuolelle. Niistä kolehtirahoista sitten voidaan hankkia leipää, jota kirkko suurella sydämellä jakaa köyhäinapuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet alkanut nostamaan OVE:tä ja joudut työmarkkinatuelle niin tämä ove pienentää tätä sinun saamaa uutta tukea jota se ei nyt vielä tee, tämä on siis heikennys
On se OVE ennenkin vaikuttanut työmarkkinatukeen, vaan ei peruspäivärahaan eli heikennys on, kyllä.
Eikö OVE ole myönnetty 1963 ennen syntyneille, jotka ovat siis noin 62 uotiaita. Yli 55 vuotiaita ei koske tarveharkinta, eli ei kyllä vaikuta työmarkkinatukeen. Mutta uudessa tuessa poistettaisiin tämä yli 55 täyttäneiden tarveharkinta ja silloin vaikuttas?
Hyvä aika olla sairauseläkkeellä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittavaa heille jos takautuvasti kuuluvat tähän piirin ne jotka ovat ottaneet osittaisen varhaiseläkkeen . Sitä oikein mainostettiin ja tulee tunne että suunnittelivat jo tätä . Todella pas...a juttu .
Ihan puhdas ansa tämä oli. Sovittu yli puoluerajojen. Älä luota valtioon! Vielä ehtii jemmata säästöt käteiseksi. Samaa ansaa rakennetaan myös säästöihin. Ensimmäisessä vaiheessa vakuutellaan, etteivät säästöt vaikuta tukeen ja toisessa vaiheessa vedetään matto alta.
Samaa pelkään. Paljonko sitten on työttömiä, joilla on joku 10 000 - 40 000 € tileillä. Niillä, jotka ovat tehneet pitkän työuran ja säästäneet voi ollakin, Ja nyt sitten lähellä eläkettä eivät työllisty. Kuka sen vahtii, millä ripeydellä tilit voi tyhjentää, ja katkaa taas työmarkkinatuella, kunnes pääsee eläkkeelle.
Tätä on pohdittu aikaisemminkin, mutta oikeesti 1 vaiheen jälkeen alkaa näin vanhempaa ihmistä hirvittää. Tein 42 vuotisen työuran. Maksoin verot ja muut tunnollisesti. Ostin ja maksoin talon, kasvatin työorioituneet lapset veronmaksajiksi. Elin, niin kuin täällä arjalais-lutrtilaisessa mentaliteetissa eletään.
Jäin työttömäksi, nyt 3 vuotta eläkkeeseen. Jos minun nyt 4. vaiheessa käsketään käyttää kaikki mitä olen saanut aikuisiälläni aikaiseksi ja säästöön, se on enemmän kuin epäreilua.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on pohdittu aikaisemminkin, mutta oikeesti 1 vaiheen jälkeen alkaa näin vanhempaa ihmistä hirvittää. Tein 42 vuotisen työuran. Maksoin verot ja muut tunnollisesti. Ostin ja maksoin talon, kasvatin työorioituneet lapset veronmaksajiksi. Elin, niin kuin täällä arjalais-lutrtilaisessa mentaliteetissa eletään.
Jäin työttömäksi, nyt 3 vuotta eläkkeeseen. Jos minun nyt 4. vaiheessa käsketään käyttää kaikki mitä olen saanut aikuisiälläni aikaiseksi ja säästöön, se on enemmän kuin epäreilua.
Tämä! Olisi siis ollut parempi vain maata koko elämä sohvalla eikä käydä päivääkään töissä.
- työtön ollut kaksi vuotta ja eläkkeeseen aikaa viisi vuotta-
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen tukijärjestelmä on aina ollut sellainen, että järkevästä toiminnasta palkitaan vähentämällä tukea ja järjettömästä toiminnasta saa enemmän tukea.
Kun ihmisillä on huono taloudellinen elämäntilanne, niin kaiken tuhlannut saa maksimituet ja ahkeroinut syökööt ensin säästönsä/myyköön omaisuutensa, vaikka sen säilyttäminen olisi oleellista tulevan elannonhankkimisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Olisi siis ollut parempi vain maata koko elämä sohvalla eikä käydä päivääkään töissä.
- työtön ollut kaksi vuotta ja eläkkeeseen aikaa viisi vuotta-
Tämä! Miksi käymme töissä, jos emme saa omistaa mitään, emmekä saa turvaa työttömyyden varalle maksuista huolimatta? Minä ainakin olen käynyt töissä sen takia, että saan perheellemme vakaan ja pysyvän oman kodin pienemmillä kuluilla vs. vuokralla asuminen. Olen käynyt vuosia töissä siksi, että voin ostaa auton, perustaa perheen, säästää lapsille ja hankkia sen oman kodin. Jos näitä en saa enää tehdä, niin mitä minä siellä töissä teen, jos en työskentele itseni ja perheeni vuoksi saadaksemme paremman elintason ja turvaa huonoille ajoille? Miksi valtio haluaa maksaa asumistukea enemmän vuokra- asuntoon sen sijaan, että ahkera työntekijä saisi pitää kotinsa ollessaan hetkellisesti työtön? Itse hallitus on työmarkkinat k ussut, emme me kansalaiset.
Muutamalle edellä kirjoittaneelle: Niinpä. Mun isovanhempieni aikaan muutos erilaiseen yhteiskuntaan eli siihen, että yhteiskunta alkoi ottaa koppia sellaisista asioista, mitäkä aiemmin kuuluin yhteisölle, kesti vuosikymmeniä. Muutokset tapahtuivat vähitellen ja heillä ja nuoremmilla sukupolvilla oli aikaa sopeutua muutokseen. Siihenkin, että sen sijaan, että olisivat vanhuksina maanneet hetekalla lastensa keittiönnurkassa, saivatkin ihan oman huoneen vanhainkodista. Nyt meillä on hallitus, joka muutamassa vuodessa haluaa palauttaa kansan takaisin yli 100 vuoden päähän. Ei jätetä aikaa sopeutua eikä tehdä tarvittavia muutoksia. Vaikka lahjaveron rajaa onkin nostettu, ei muutamassa vuodessa ehdi lahjoittaa omaisuuttaan omille lapsilleen.
Kyseessä näissä säästöissä ei ole raha, koska niillä ei mitään merkittävää säästöä saada. Motiivi on puhtaasti ideologinen oikeisto-vasemmisto asettelussa ja EK:n kannalta ainutkertainen tilaisuus heikentää ammattiyhdistysten asemaa päätöksenteossa. Ainoa kapula rattaissa on se, ettei hallitus ylimielisyydessään ottanut huomioon kansalaisten todellisesta vallasta ja näistä ostoboikoteista ja muista talousjarruista. Myös opposition kannatus lienee kaikkien aikojen korkeimmalla tasolla ainakin EU-aikana.