Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Työttömille tulee uusi Kela-tuki toukokuussa

Vierailija
17.12.2025 |

Toukokuusta lähtien Kela alkaa maksaa työttömille yleistukea.

Kyseessä on uusi tuki, joka korvaa Kelan nykyiset työttömyystuet eli työmarkkinatuen ja peruspäivärahan.

Tuki on tarveharkintainen eli se edellyttää taloudellisen tuen tarvetta. Tulot pienentävät tuen määrää.

Myös esimerkiksi pääomatulot, omaishoidon tuki, osittainen varhennettu vanhuuseläke, perhehoitajan palkkiot ja tekijänoikeuskorvaukset voivat pienentää yleistukea. Jos muita kuin palkkatuloja saa yli 311 euroa kuukaudessa, niistä puolet vähennetään yleistuesta.

Jos yleistuen saaja asuu vanhempiensa kanssa, vanhempien tulot voivat vaikuttaa yleistuen määrään.

Ihan fiksulle kuulostaa

Kommentit (528)

Vierailija
401/528 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän totaalipersaukisen työttömän elämä muutu mihinkään. Koskee lähinnä niitä joilla on omaisuutta.

Kyllä totaalipersaukisenkin elämä muuttuu entistä persaukisemmaksi toimeentulotukinormin leikkaamisen vuoksi ja jatkossa asumistuen perusteiden muutosten myötä. Siellä alapäässä puhutaan 25% leikkauksesta nettoon entisten päälle.

Leikkauksiahan oltiin ensin tekemässä vain jos työtön jättää hoitamatta hakuvelvoitteensa :D

Niin. Se on sanktio jolla leikataan toimeentulotukea. Normaali ihminen ei jatkossa saa toimeentulotukea lainkaan, vaan uutta yleistukea. Se sisältää kaikki tuet vuodesta 2027 alkaen. Silloin asumistukea voi saada maksimissaan 70% vuokrasta tai 70% hyväksytystä maksimivuokrasta pienemmän mukaan. Mitään harkinnanvaraista lisätukea ei enää saa, vaan ylimenevä vuokra maksetaan aina yleistuen perusosasta. Aina vähintään 30%.

Vierailija
402/528 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Irtisanomisten helpottamista kaavaillaan myös virkasuhteisiin."

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/irtisanomisten-helpottamista-kaavailla…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/528 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hurja määrä ulosmitattavaa omaisuutta odottaa nyt pakkomyyntiä."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011411337.html

Vierailija
404/528 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU päättämä 90 miljardin laina (= käytännössä tuki) ukrainalle poistaa köyhien ja työttömien tulevaisuuden haaveet. Nytkään ei ole suomellacenää rahaa mihinkään ha velkaa on, että kamelin selkä naksuu. Silti suomi änkesi mukaan yhteisvelkaan, vaikka vielä hiljan puhuttiin ettei koske suomea. Vain 3 maata oli viisaita ja jätti ottamattavosaavko. Velkaan. Huom. En ole venäjämielinen tippaakaan mutten hyväksy suomalaisten elämisen lisäkurjistamista enää sentilläkään! Siellä olisi ollut satoja miljardeja Venäjä rahaa otettavaksi. Ottihan venäjäkin kaikki länsimaitten omaisuuden heti haltuunsa kyselemättä mitään. EU ei osaa päättää kuin kurkun käydyydestä - perkeles!

Vierailija
405/528 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauttikaa 🥰🥰🥰😍😍😍😘😘😘

Vierailija
406/528 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei monikaan normaali ihminen käytännössä saa yleistukea. Jos pääomatuloja saa olla maksimissaan vain 311 euroa/kk, niin johan tuon verran osinkotuloja tulee jo aika pienelläkin osakesalkulla, riippuen salkun tuottoprosentista. 

311 €/kk on 3732 €/vuosi. Jos osakesalkku tuottaa 10 %, niin tuohon summaan riittää 37 320 €:n salkku. Jos tuotto on maltillisempi, luokkaa 7 %, niin tuon saa 53 314 €:n salkulla. 

Mistään kovin suurista säästöistä tässä siis ei ole kyse, ja on aivan hurskastelua höpistä että säästöt ei vaikuta, vaan pelkästään pääomatulot. Kai jokainen normaali vähänkään järkevä ihminen nyt sen verran tajuaa, että sijoittaa säästöt niin, että ne jotain tuottavatkin. 

Vierailija
407/528 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ymmärsin oikein, ne ketkä saa anssia ei vaikuta mitenkään. Vai olenko väärässä? 

Vierailija
408/528 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on työuran aikana kertynyt säästöä 170 000 €, josta olen sijoittanut 150 000 € osakkeisiin ja jättänyt loput puskuriksi. Olen valinnut osinkoyhtiöitä, joista saa vuodessa keskimäärin 10 % tuoton. Saan pääomatuloja vuodessa noin 15 000 €, eli keskimäärin 1250 €/kk. Siitä menee veroja noin 25,5 €. Jää noin 813 €. 

Olen jäänyt vuosi sitten työttömäksi, ansisidonnainen loppuu pian, työpaikkoja ei ole, enkä saa ensi keväänä enää myöskään yleistukea. Tuolla 913 € summalla pitäisi muka elää ja maksaa siitä kaikki, ruoat ja asumiset.

Tähän on nyt näköjään tultu, että työttömyysturva ei enää kuulu meille, jotka olemme sen rahoittamiseen osallistuneet. Kyllä tämä sen verran suututtaa, että ihan vakavasti mietin asunnon myymistä ja ulkomaille lähtemistä. 

Vierailija
409/528 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ymmärsin oikein, ne ketkä saa anssia ei vaikuta mitenkään. Vai olenko väärässä? 

Sen aikaa kun anssia saa, ei nyt ensimmäisessä vaiheessa vaikuta. Mutta kun uudistus etenee, niin anssitkin tulee mukaan yleistukeen, viimeistään vuonna 2027. Toisekseen, ei sitä anssia kovin kauaa saa, sehän on vain 400 tai 500 päivää. Eikä ole työpaikkoja, mikä on tietysti se suurin ongelma. Eihän tässä olisi ongelmaa, jos olisi töitä. 

Vierailija
410/528 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on työuran aikana kertynyt säästöä 170 000 €, josta olen sijoittanut 150 000 € osakkeisiin ja jättänyt loput puskuriksi. Olen valinnut osinkoyhtiöitä, joista saa vuodessa keskimäärin 10 % tuoton. Saan pääomatuloja vuodessa noin 15 000 €, eli keskimäärin 1250 €/kk. Siitä menee veroja noin 25,5 €. Jää noin 913 €. 

Olen jäänyt vuosi sitten työttömäksi, ansisidonnainen loppuu pian, työpaikkoja ei ole, enkä saa ensi keväänä enää myöskään yleistukea. Tuolla 913 € summalla pitäisi muka elää ja maksaa siitä kaikki, ruoat ja asumiset.

Tähän on nyt näköjään tultu, että työttömyysturva ei enää kuulu meille, jotka olemme sen rahoittamiseen osallistuneet. Kyllä tämä sen verran suututtaa, että ihan vakavasti mietin asunnon myymistä ja ulkomaille lähtemistä. 

Veroja menee osinkotuloista siis noin 25,5 %. 

Vierailija
411/528 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on työuran aikana kertynyt säästöä 170 000 €, josta olen sijoittanut 150 000 € osakkeisiin ja jättänyt loput puskuriksi. Olen valinnut osinkoyhtiöitä, joista saa vuodessa keskimäärin 10 % tuoton. Saan pääomatuloja vuodessa noin 15 000 €, eli keskimäärin 1250 €/kk. Siitä menee veroja noin 25,5 €. Jää noin 813 €. 

Miksi muiden pitäisi sinua elättää. Tuo raha riittää 15 vuodeksi, kun niukasti elät.

Vierailija
412/528 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästä lisää. Jos on noin 300 000 euron salkku, siitä saa jo noin pari tonnin kk-tulot, joilla psytyy elämään. Eikä tarvitse olla Kelan luukulla. Ottaisin vaikka velkavipua, jos sillä selviäisin, mieluummin kuin Kelan kyykytystä. 

Vierailija
413/528 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muiden pitäisi sinua elättää. Tuo raha riittää 15 vuode

Miten niin muiden? Luuletko, ettei tuo ihminen ole työuransa aikana maksanut osansa tähän yhteiskuntaan? Veroja ja työttömyysvakuutusmaksuja. Sitä paitsi työttömyysturva on juuri se turva, jonka avulla selviää, jos työt loppuvat eikä tule palkkaa.  Väärin tuo on, ettei saa mitään, ja sitten sellainen, joka ei ole koskaan mitään tehnyt, saa kaikki tuet. 

Vierailija
414/528 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei monikaan normaali ihminen käytännössä saa yleistukea. Jos pääomatuloja saa olla maksimissaan vain 311 euroa/kk, niin johan tuon verran osinkotuloja tulee jo aika pienelläkin osakesalkulla, riippuen salkun tuottoprosentista. 

311 €/kk on 3732 €/vuosi. Jos osakesalkku tuottaa 10 %, niin tuohon summaan riittää 37 320 €:n salkku. Jos tuotto on maltillisempi, luokkaa 7 %, niin tuon saa 53 314 €:n salkulla. 

Mistään kovin suurista säästöistä tässä siis ei ole kyse, ja on aivan hurskastelua höpistä että säästöt ei vaikuta, vaan pelkästään pääomatulot. Kai jokainen normaali vähänkään järkevä ihminen nyt sen verran tajuaa, että sijoittaa säästöt niin, että ne jotain tuottavatkin. 

Jokainen järkevä ihminen, jolla on riski työttömyydestä, ymmärtää valtion vinkit jemmata nuo pienet pääomat. Ei köyhän kannata esittää porvaria.

Vierailija
415/528 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Näin se menee. Persujen mielestä ei tarvitse saada mitään Kelasta, jos on itse säästänyt itselleen turvaa. Kelan tuet on katsos vain niille, jotka ovat köyhiä. Heinäsirkkoja palkitaan, ja muurahaiset saavat raataa loppuun asti. 

Vierailija
416/528 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Irtisanomisten helpottamista kaavaillaan myös virkasuhteisiin."

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/irtisanomisten-helpottamista-kaavailla…

Vierailija
417/528 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on työuran aikana kertynyt säästöä 170 000 €, josta olen sijoittanut 150 000 € osakkeisiin ja jättänyt loput puskuriksi. Olen valinnut osinkoyhtiöitä, joista saa vuodessa keskimäärin 10 % tuoton. Saan pääomatuloja vuodessa noin 15 000 €, eli keskimäärin 1250 €/kk. 

Miksi muiden pitäisi sinua elättää. Tuo raha riittää 15 vuodeksi, kun niukasti elät. 

Niin, ehkä en eläkään enää kuin parikymmentä vuotta. Miksi kuitenkaan jäisin Suomeen kituuttamaan niukasti? Kun valitsee asuinpaikan sellaisesta maasta, missä eläminen on halvempaa, tuolla summalla elää paljon paremmin. 

Vierailija
418/528 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen järkevä ihminen, jolla on riski työttömyydestä, ymmärtää valtion vinkit jemmata nuo pienet pääomat. Ei köyhän kannata esittää porvaria.

Jos ne jemmaa johonkin patjan alle, niistä ei saa pääomatuloja, ja joutuu kuluttamaan kantaa, jolloin säästöt hupenevat pian loppuun. En suosittele. Mieluummin reilusti muutto ulkomaille halvemman verotuksen ja matalamman hintatason perässä, niin jää käteen enemmän ja rahat riittää paremmin. Tänne ei kannata jäädä persupummeja elättämään.

Vierailija
419/528 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EU päättämä 90 miljardin laina (= käytännössä tuki) ukrainalle poistaa köyhien ja työttömien tulevaisuuden haaveet. Nytkään ei ole suomellacenää rahaa mihinkään ha velkaa on, että kamelin selkä naksuu. Silti suomi änkesi mukaan yhteisvelkaan, vaikka vielä hiljan puhuttiin ettei koske suomea. Vain 3 maata oli viisaita ja jätti ottamattavosaavko. Velkaan. Huom. En ole venäjämielinen tippaakaan mutten hyväksy suomalaisten elämisen lisäkurjistamista enää sentilläkään! Siellä olisi ollut satoja miljardeja Venäjä rahaa otettavaksi. Ottihan venäjäkin kaikki länsimaitten omaisuuden heti haltuunsa kyselemättä mitään. EU ei osaa päättää kuin kurkun käydyydestä - perkeles!

Älä unta näe, että Venäjän rahoja työttömille annetaan. Ne menevät jälleenrakennusurakoitsijoille.

Vierailija
420/528 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on työuran aikana kertynyt säästöä 170 000 €, josta olen sijoittanut 150 000 € osakkeisiin ja jättänyt loput puskuriksi. Olen valinnut osinkoyhtiöitä, joista saa vuodessa keskimäärin 10 % tuoton. Saan pääomatuloja vuodessa noin 15 000 €, eli keskimäärin 1250 €/kk. 

Niin, ehkä en eläkään enää kuin parikymmentä vuotta. Miksi kuitenkaan jäisin Suomeen kituuttamaan niukasti? Kun valitsee asuinpaikan sellaisesta maasta, missä eläminen on halvempaa, tuolla summalla elää paljon paremmin. 

Niin. Ei muuta ko menoksi. Broblem solved.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan