IS: Työttömille tulee uusi Kela-tuki toukokuussa
Toukokuusta lähtien Kela alkaa maksaa työttömille yleistukea.
Kyseessä on uusi tuki, joka korvaa Kelan nykyiset työttömyystuet eli työmarkkinatuen ja peruspäivärahan.
Tuki on tarveharkintainen eli se edellyttää taloudellisen tuen tarvetta. Tulot pienentävät tuen määrää.
Myös esimerkiksi pääomatulot, omaishoidon tuki, osittainen varhennettu vanhuuseläke, perhehoitajan palkkiot ja tekijänoikeuskorvaukset voivat pienentää yleistukea. Jos muita kuin palkkatuloja saa yli 311 euroa kuukaudessa, niistä puolet vähennetään yleistuesta.
Jos yleistuen saaja asuu vanhempiensa kanssa, vanhempien tulot voivat vaikuttaa yleistuen määrään.
Ihan fiksulle kuulostaa
Kommentit (528)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on työuran aikana kertynyt säästöä 170 000 €, josta olen sijoittanut 150 000 € osakkeisiin ja jättänyt loput puskuriksi. Olen valinnut osinkoyhtiöitä, joista saa vuodessa keskimäärin 10 % tuoton. Saan pääomatuloja vuodessa noin 15 000 €, eli keskimäärin 1250 €/kk. Siitä menee veroja noin 25,5 €. Jää noin 813 €.
Olen jäänyt vuosi sitten työttömäksi, ansisidonnainen loppuu pian, työpaikkoja ei ole, enkä saa ensi keväänä enää myöskään yleistukea. Tuolla 913 € summalla pitäisi muka elää ja maksaa siitä kaikki, ruoat ja asumiset.
Tähän on nyt näköjään tultu, että työttömyysturva ei enää kuulu meille, jotka olemme sen rahoittamiseen osallistuneet. Kyllä tämä sen verran suututtaa, että ihan vakavasti mietin asunnon myymistä ja ulkomaille lähtemistä.
Olet kyllä ahne. Tuollaiset tulot ja kehtaat valittaa. Iso salkku ja et sitten mitään keksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on työuran aikana kertynyt säästöä 170 000 €, josta olen sijoittanut 150 000 € osakkeisiin ja jättänyt loput puskuriksi. Olen valinnut osinkoyhtiöitä, joista saa vuodessa keskimäärin 10 % tuoton. Saan pääomatuloja vuodessa noin 15 000 €, eli keskimäärin 1250 €/kk. Siitä menee veroja noin 25,5 €. Jää noin 813 €.
Olen jäänyt vuosi sitten työttömäksi, ansisidonnainen loppuu pian, työpaikkoja ei ole, enkä saa ensi keväänä enää myöskään yleistukea. Tuolla 913 € summalla pitäisi muka elää ja maksaa siitä kaikki, ruoat ja asumiset.
Tähän on nyt näköjään tultu, että työttömyysturva ei enää kuulu meille, jotka olemme sen rahoittamiseen osallistuneet. Kyllä tämä sen verran suututtaa, että ihan vakavasti mietin asunnon myymistä ja ulkomaille lähtemistä.
Miksi muiden pitäisi sinua elättää. Tuo raha riittää 15 vuode
Olen eri, mutta yhteiskunnan idea on tähän mennessä ollut se, että se pyrkii tarjoamaan ihmisille hyvän elämän ja myös mahdollistamaan normaalin omaisuuden kerryttämisen. Jatkossa yhteiskunta olisi olemassa vain kaikkein varakkaimpien ihmisten ja suuryritysten etujen vuoksi. Kuinka mielekästä tämä on? Jatkossa kenenkään tavallisen kansalaisen ei siis kannattaisi hankkia mitään omaisuutta, kun pienikin elämänkriisi aiheuttaa sen, että menettää kaiken. Kuinka mielekäs sellainen yhteiskunta on? Yhteiskunta on aiemmin kannatellut ihmisiä työttömyyden ja muiden kriisien yli, koska yhteiskunnan idea on ollut tukea kansalaisiaan - jatkossa näin ei enää olisi. Jatkossa jokainen olisi omillaan ja yhteiskunta huolehtisi vain varakkaimpien kansalaisten sekä suuryritysten intresseistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on pohdittu aikaisemminkin, mutta oikeesti 1 vaiheen jälkeen alkaa näin vanhempaa ihmistä hirvittää. Tein 42 vuotisen työuran. Maksoin verot ja muut tunnollisesti. Ostin ja maksoin talon, kasvatin työorioituneet lapset veronmaksajiksi. Elin, niin kuin täällä arjalais-lutrtilaisessa mentaliteetissa eletään.
Jäin työttömäksi, nyt 3 vuotta eläkkeeseen. Jos minun nyt 4. vaiheessa käsketään käyttää kaikki mitä olen saanut aikuisiälläni aikaiseksi ja säästöön, se on enemmän kuin epäreilua.
Tämä! Olisi siis ollut parempi vain maata koko elämä sohvalla eikä käydä päivääkään töissä.
- työtön ollut kaksi vuotta ja eläkkeeseen aikaa viisi vuotta-
Tämä! Miksi käymme töissä, jos emme saa omistaa mitään, emmekä saa turvaa tyött
Niinpä. Kokoomus haluaa keskiluokasta vuokralla asuvaa nöyrää työvoimaa, joka ei enää keskity panostamaan omaan perheeseen, vaan kuluttamiseen. Kokoomus haluaa lopun siihen, että keskiluokka laittaa rahansa omaan kotiin ja ostaa oman mökin, sillä tämä on pois asuntosijoittajien voitoista. Jatkossa keskiluokka maksaa vuokraa ja käy vuokramökillä, niin sijoittajat saavat enemmän tuottoa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei saa mennä kokonaisuudessaan läpi, jos haluamme Suomen pysyvän hyvinvointivaltiona. Media saisi rummuttaa koko suunnitelmaa ja ei olisi haittaa lähettää juttuvinkkejä myös muihin lehtiin Euroopan alueella mm. työttömyysturvan OIKEASTA määrästä verojen jälkeen, lapsikorotusten leikkaamisesta ja asumiskuluista, sekä ruokakuluista Suomessa. Paine EU:sta voisi takoa järkeä päähän perskokkareille ja muistetaan, että näin näkyy myös kristillisten "lähimmäisen rakkaus". Aivan sama mitä ihmisille ja lapsille tapahtuu, kunhan saa olla hallituksessa mukana. Yäk, on siinäkin "arvot" - pääasiana kristillisdemokraateilla on näköjään kurittaa vähävaraisia, aiheuttaa turvattomuutta, hallita naisten kehoja ja ajaa hyvinvointivaltiota alas.
Oikeistopuolueet nimenomaan EIVÄT halua Suomen pysyvän hyvinvointivaltiona. Kokoomus on vihannut hyvinvointivaltiota siitä asti, kun hyvinvointivaltio syntyi. Kokoomus haluaisi Suomesta mieluummin Intian kaltaisen valtion, jossa varakkailla menee hyvin, köyhät elävät kurjuudessa ja siihen väliin jäävä kansanosa on helposti riistettävää halpatyövoimaa. TÄMÄ on se, mitä Kokoomus tavoittelee.
Täältä on turha kerjätä empatiaa. JOs olet elämässäsi jotakin säästänyt, niin käytät ne ensin. Jääpä niille "oikeille" sosiaaliturvallisille enemmän asumistukea, toimeentulotukea, kotihoidontukea, vammaistukea, sairauseläkettä ja harrastusrahaa.
"Oikeistopuolueet nimenomaan EIVÄT halua Suomen pysyvän hyvinvointivaltiona. Kokoomus on vihannut hyvinvointivaltiota siitä asti, kun hyvinvointivaltio syntyi. Kokoomus haluaisi Suomesta mieluummin Intian kaltaisen valtion, jossa varakkailla menee hyvin, köyhät elävät kurjuudessa ja siihen väliin jäävä kansanosa on helposti riistettävää halpatyövoimaa. TÄMÄ on se, mitä Kokoomus tavoittelee."
Tämähän se on.
Jos on jotain lisätuloja onnistunut hankkimaan jotain taskurahaa muutamia satasia kuussa, vaikka sijottanut osakkeisiin ja saa osinkoa tai vuokraa asuntoa. Se vähennetään toukokuussa 590 euron työttömyyskorvauksesta.
Summat joita kiristetään on kiinnostavia kun suomessa käyhyysraja on 1500 eur, suomen hinnoilla joku satasien tulojen poisto on aika julmaa.
Vierailija kirjoitti: Täältä on turha kerjätä empatiaa. JOs olet elämässäsi jotakin säästänyt, niin käytät ne ensin. Jääpä niille "oikeille" sosiaaliturvallisille enemmän asumistukea, toimeentulotukea, kotihoidontukea, vammaistukea, sairauseläkettä ja harrastusrahaa.
Maahan muuttoa ei mitenkään estetä ja siihen löytyy aina vaan enemmän rahaa.
Kaikki puolueet työttömyyskorvauksen poiston hyväksyi, eduskunta hyväksyi. Äänestämällä ei asiat enää ratkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä ahne. Tuollaiset tulot ja kehtaat valittaa. Iso sal
Herää nyt pahvi 800 euron kk tulot suomen hinnoilla on naurettavat. Köyhyysraja on 1500 euron tulot. Pelkkä vuokra on jo tonnin.
Nyt demarina mietin äänestänkö olleenkaan. Mulla toukokuussa omaishoidonpalkkio pienentää yleistukea ja pienet osingot. Luotan kuitenkin tuohon omaishoidonpalkkioon enemmän kun työttömyysturvaan. Neljä vuotta sätkin ja sitten pääsen eläkkeelle ja tilanne helpottuu. Puoliso elättää nyt koko kööriä.
1,5% realistisella tuotolla sijoituksille, kun suomessa on sijoitustulovero 30%. Tämän saa suurin osa asuntovuokraajista, sehän oli oikea buumi pari vuotta sitten. Nyt se siitä saatu tulo otetaan jos jää työttömäksi.
Pitäisi olla miljoonien sijoitusomaisuus jos haluaisi elää sijoituksilla saisi edes sen 1500 euron köyhyysrajan kuukausutulon.
Jotenkin hassu ajatus, kun joku kysyi pitäisikö muiden elättää työtön. Maksaako työssäkäyvä siis aina vain muiden elämistä mutta hänen ei pidä odottaa työttömäksi jäätyään työssäkäyvien elättävän häntä? Ketä nuo muut on, joita työssäkäyvä elättää? Vainko vanhuksia ja sairaita? Eli terve ja nuori vaikka kuolkoot jos ei keksi työtä mistä joku maksaisi? Eikö se olisi sama jättää sitten vanhat ja sairaatkin kuolemaan nälkään? Miksi vain heillä on arvoa?
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hassu ajatus, kun joku kysyi pitäisikö muiden elättää työtön. Maksaako työssäkäyvä siis aina vain muiden elämistä mutta hänen ei pidä odottaa työttömäksi jäätyään työssäkäyvien elättävän häntä? Ketä nuo muut on, joita työssäkäyvä elättää? Vainko vanhuksia ja sairaita? Eli terve ja nuori vaikka kuolkoot jos ei keksi työtä mistä joku maksaisi? Eikö se olisi sama jättää sitten vanhat ja sairaatkin kuolemaan nälkään? Miksi vain heillä on arvoa?
Ei tässä ketään nälkäkuolemaan jätetä. Sen verran saat, että ruuan voit saada ja ehkä asumisen kimppakämpässä mutta ei orja muuta ennenkään ole saanut. Tulevaisuudessa ei ole keskiluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt demarina mietin äänestänkö olleenkaan. Mulla toukokuussa omaishoidonpalkkio pienentää yleistukea ja pienet osingot. Luotan kuitenkin tuohon omaishoidonpalkkioon enemmän kun työttömyysturvaan. Neljä vuotta sätkin ja sitten pääsen eläkkeelle ja tilanne helpottuu. Puoliso elättää nyt koko kööriä.
Ei demarit eduskunnassa tätä korvauksen poistoa estellyt. Hyväksyi sen. Muistele viime hallitus kun demarit oli vallassa, lisäsi ulkolaisille opiskelijolle perheenyhdistämisoikeuden, joka on pähkähullua. Antoi pois Uniperin ja rahaa rikkaille. Demarit lisää halpatyövoiman saapumista kilpailemaan vähästä. PM Marin kuuluu WEF:iin joka on suoraan sanottuna rikollisorganisaatio ja jonka tavoite on tämä mitä suomessa ajetaan köyhät kyykkyyn. Eli et omista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Jos kokonaisuus menee suunnitelman mukaan läpi, niin syksyllä ei enää saa työttömyystukea eli yleistukea, jos on omaisuutta ja työssäkäyvä puoliso... Mikä järki, jatkuvasti kupataan palkasta sinne sun tänne, mutta et saa enää mitään turvaa niillä, jos menee läpi? Miks niitä sit maksaakaan? Samat pohdinnat täällä käynnissä, ulkomailla olisi töitä omalla alalla Euroopasta Australiaan asti ja paremmilla palkoilla kuin täällä. Suuri muutos mietityttää lähipiirin vanhusten ja lasten takia, koska sit lähtee koko perhe mukaan.
Vierailija kirjoitti: Täältä on turha kerjätä empatiaa. JOs olet elämässäsi jotakin säästänyt, niin käytät ne ensin. Jääpä niille "oikeille" sosiaaliturvallisille enemmän asumistukea, toimeentulotukea, kotihoidontukea, vammaistukea, sairauseläkettä ja harrastusrahaa.
Höpö höpö. Siinä vaiheessa minun ei tarvitse maksaa näin paljon veroja, eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Jos kokonaisuus menee suunnitelman mukaan läp
Aika iso osa ulkolaisista työpaikkailmoituksista on tietojen keräilyä, mitään työpaikkaa ei oikeasti ole. Olen hakenut ulkomailta työtä ja voin sanoa että tuntuu todella vaikelta. Keski-ikäinen mies hakemassa töitä on kummajainen ainakin virastoissa, oletetaan että siirtomaaherrana ei enää keski-ikäisenä valkoisena miehenä tuloja tarvitse. Näin maailmassa ajatellaan. Sitten on ihan suoranaista rasismia ja feminismiä. Turha luulo jos firmassa on intialaiset saaneet jalansijaa että sinne eurooppalaisia otettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Nauttikaa 🥰🥰🥰😍😍😍😘😘😘
Nautin vielä tämän vuoden loppuun ja 1.1. alkaa sellainen säästäminen että rahaa käytän vain ruokaan ja pakollisiin laskuihin. Yksi asia mitä minä en ymmärrä ollenkaan tämän päivän tilanteessa: miksi yrittäjät ovat hiljaa? Tekevät konkursseja hiljaa, lopettavat yrityksiä hiljaa. Miksi hekään eivät nosta jumalatonta meteliä kun joka euro mikä köyhiltä leikataan on suoraan pois heidän kassastaan? Kaikki alistuu ja hyväksyy ilmeisesti? Vai hävettääkö niin paljon,kun äänestivät kokoomusta, persuja tai kristillisiä? Voisko joku yrittäjä selittää?
Mikä jonkinnäköinen? Miten niin JONKINNÄKÖINEN, sehän on sinullekin kerrottu alusta asti eli EVANKELIUMI, on yksi Jumala joka on PYHÄ KOLMINAISUUS, Isä, Poika ja PYHÄ HENKI. POIKA syntyi ilman syntiä neitsyestä 2000 vuotta sitten IHMISEN POIKANA maan päälle, julisti KATUMUSTA ja KÄÄNTYMYSTÄ synneistä, teki paljon ihmeitä, paransi kaikki sairaat, nosti kuolleita takaisin elämään, oli omiensa parissa vainottu ja pilkattu, pälle syljetty, koska oli JUMALAN POIKA, valutti verensä viimeiseen pisaraan, kantoi syntimme ristinkuolemassa, haudattiin, nousi ylös kuolleista kolmantena päivänä, ilmeistyi seuraajilleen ja nousi ylös taivaaseen, istuu ISÄ JUMALAN oikealla puolella ja palaa viimeisinä aikoina tuomitsemaan elävät ja kuolleet. Minkään muu kansan epäjumala ei ole KOSKAAN tehnyt mitään tähän edes verrattavaa. Tämä on pelastuksen Evankeliumi. Ja nämä tämän sukupolven päivät on ne päivät kuin Jeesus palaa takaisin, kysymys on enää korkeintaan kuukausista. Katukaa ja ottakaa Jeesus vastaan.