Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tasan viikko jouluaattoon, paljonko olette saaneet valmiiksi?

Vierailija
16.12.2025 |

Ja mitä on vielä hoitamatta? Itse oon ostanu kaikki lahjat, pari pakettia vielä odotan, joitain ruokia pitää vielä ostaa, siivota kunnolla ja koristella :)

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa kuin riisipuuroon. Ryynit on kaapissa eli vain maito pitää ostaa. 

Siivous sattuu joulun alle.

Yksin olen.

Ei tässä ole mitään joulunviettoa tulossa. Se oli aina perhejuhla ja ihmisissä kaikki taika. Ei ole enää semmoisia ihmisiä joiden kanssa sitä haluaisi viettää joten. Tai jos onkin yksi tai kaksi niin molemmat ovat varattuja.

Vierailija
82/108 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee mitään valmisteluja, eikä mitään erikoisia ruokia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mitään.  Kolme viikkoa koronassa.

Otan osaa. Itse sairastuin viime vuonna juuri viikko ennen joulua koronaan ja olin joulun aikana ihan kanttuvei. Vasta helmikuussa alkoi tuntea kohtuu terveeksi. 

Pitkällinen tauti tuntuu olevan.  Ensimmäiseni.  Jäi rokotukset ottamatta kun en saanut tilattua aikaa.  Olen yli 75. Joten olisin sen saanut.

Vierailija
84/108 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No mä olen ollut aina jouluihminen, parasta se on silloin, kun kotona on pieniä lapsia. Kaikki se heidän jännitys, yhdessä leipominen ja koristelut, joululaulut. Nyt kotona on enää 10v iltatähti mutta silti on ihanaa laitella pikkuhiljaa joulua. Tärkeintä on sitten ne joulunpyhät kun isommatkin lapset on paikalla: yhdessäolo, hyvä ruoka ja juoma. Täällä lapissa vielä on kaunis kaamosaika, sekin tuo oman mausteensa joulun aikaan"

Silloin olikin vielä ihan eri fiilis, kun pienille lapsille sai laittaa joulua. Nyt vaan se kaikki taika on hävinnyt jonnekin ja koko joulu on jotenkin arkistunut. Raskas työvuosi takana ja vielä vuoden pimein ja raskain aika. Ja kun huomaa vielä sen, että kun ei itse ole tässä mitään jouluista tehnyt, niin ei perheessä kukaan muukaan. Vähän ankea olo tästä lähteä fiilistä nostattelemaan, jos koko juttu on yhdentekevää muillekin. Sukulaisia käydään tapaamassa ja lahjat vaihdetaan. Ehkä on vain asennoiduttava tällaiseen uuteen "aikuiseen jouluun". Mutta kivaa joulua kuitenkin teille sinne pohjoiseen! 

Vierailija
85/108 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka laitatte tosi paljon joulua, niin onko teillä sellainen ihana joulufiilis siinä jo tehdessä? Vai tuleeko se joskus myöhemmin? Vai onko se joulu sellainen, että tietyt asiat on vaan suoritettava, vähän kuin töissäkin on vaan käytävä? Homma hoidettu kunnialla kotiin, mutta eipä se kummemmalta tuntunut? 

En enää näe koko joulun laitossa minkäänlaista järkeä, en mitään tavoiteltavaa. Olen tehnyt sitä, kun niin kuuluu tehdä, mutta tänä vuonna en taida... Jos muiden tekee mieli jotain jouluista, niin keittiö on vapaa ja samoin kaikki muu täysin vapaasti tehtävissä. Mulle ei ole koskaan ennenkään ollut täydellisyys tärkeää ja joulua on laitettu oikeasti tosi rennosti, mutta nyt on vain totaalisen hukassa minkäänlainen kiinnostus asiasta. 

Tuntuu kuin seuraisi sivusta jotain hirveää näytelmää, kun somessakin näkee näitä touhukkaita (ihan taviksia, tuttuja) joulupöhinöissään. Osa höös

Minulle joulu on kolme iltaa eli aatto ja joulupäivät.

Vierailija
86/108 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pitäisi olla tehtynä? Koristeet on laitettu ja piparit paistettu. Aikataulussa siis.

Kinkku on pakastimessa ja kuusi ostettu. Ruoanlaitto vie saman verran aikaa kuin muulloinkin. Tortut on valmiita aihioita, paistan kun mieli tekee. 

Lahjat olen ostanut paikallisista kivijalkaliikkeistä, joten ei tarvitse itse paketoida mitään.

Rento joulu on parasta!

Mihin kuusi kinkkua?

Lue vielä kerran viesti. 

Vierailija
87/108 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulle joulu on kolme iltaa eli aatto ja joulupäivät." 

Et vastannut kysymykseen. 

Vierailija
88/108 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt juuri joulu ahdistaa paljon, koska tiedän olevan paljon ihmisiä joilla joulu on vähäisten rahavarojen takia ankea. Myös se ahdistaa, että tiedän joidenkin kuten isovanhempien yrittävän vähistä rahoistaan järjestää joulua huonoissa rahavaroissa oleville läheisilleen esimerkiksi antamalla rahaa ja sitten joutuvat tinkimään jopa omasta syömisestään ja lääkkeistään. Lapsille joulunalusaika on jännittävää, sillä mielessä monella on jo pukin lahjasäkin annit, mutta valitettavasti jotkut lapset jännittävät lahjojen sijasta sitä meneekö taas tämäkin joulu pilalle vanhempien päihdeongelmien takia.

Vierailija
89/108 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torttutaikina, saaristolaisleipä ja lohet pakkasessa. 

Kynttilät vaihdettu uusiin. Lahjat ostettu.

Lauantaina on isot etkot perheelle, koristellaan kuusi, piparit ja piparitalo ja herkutellaan. 

Tiistaina sitten viikkosiivous ja aattona tehdään tortut ja ruuat pienemmälle porukalle

Vierailija
90/108 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jouluruoat tekemättä, yksi lahja enää hankkimatta, joulukuusi haetaan viikonlopun aikana.

Vierailija
91/108 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minulle joulu on kolme iltaa eli aatto ja joulupäivät." 

Et vastannut kysymykseen. 

Turha täällä on liikoja runoilla. Kommentoin tärkeimpään kohtaan!

Vierailija
92/108 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulu on paineistettu suoritus, jonka palkintona on joulun jälkeinen tyhjyyden tunne.

Joulun jälkeen vietetään uutta vuotta, kiva juhla sekin. Sitten on kärvisteltävä kaksi kuukautta, jotta saa alkaa odottamaan kevättä. En mä mitään tyhjyyttä tunne

Minä tunnen joka päivä, oli mikä vuodenaika tai juhla tahansa. Vain nukkuessa olen huoleton.

Vierailija
93/108 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitäisi saada valmiiksi? Ei tämä maailma sen valmiimmaksi tule vaikka kuinka höösätään. 

Vierailija
94/108 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just kirveen teroitin.

Sian lahtaamista vai kuusenkaatoa vartenko, vai peräti molempia?

Vierailija
95/108 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On Lahjat lapsille ja lastenlapsille . Jokunen  aikuinen saa. Suklaan tai kahvin. Joulu laatikot ostan valmiina Karjalanpaisti tehdään yhdessä  Mies paistaa kinkun ja kolmena aamuna tekee riisupuuron. Minulta se palaa pohjaan  Tytöt leipoo joultorttuja. Ostivat hyviä pipareita Ostan jokin kakun tai jotain. Viinit ei meidän jouluun kuulu. Eikä mikään missä on alkoholia. Normi siivous riittää Kuusi koristeltiin äsken Kotona ollaan aina rauhallista ja leppoisaa  joulua vietetty 

Vierailija
96/108 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöllä on aatto vapaata

Vierailija
97/108 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä tuota, että kaiken kiireen keskellä leivotaan pipareita ja torttuja. Tortuthan ovat hyviä vain paistopäivänä. Pipareita saa kaupasta monenmoisia. Itse ostan Annas Pepparkakor. 

Kun lapset olivat pieniä, oli tietysti eri juttu. 

Toinen juttu, mitä en yhtään tajua, että miksi aattoon pitää ympätä niin paljon ohjelmaa. Esimerkiksi haudoilla käynti, onko sinne pakko rynniä just tietyllä kellonlyömällä kauhealla kiireellä? 

Vierailija
98/108 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on valmiina joka vuosi joulukuun alusta asti. Marraskuussa kuusi sisälle, lahjat ostettu ja paketoitu, kortit ym askarreltu syksyllä.. Ruoat ja leipomukset valmiina, kinkku vielä pitää paistaa. Mä nautin pitkästä joulusta ilman stressiä, joulupyhät olen ja nautin. Ei käydä missään eikä kukaan käy meillä. 

Vierailija
99/108 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varaa kuin riisipuuroon. Ryynit on kaapissa eli vain maito pitää ostaa. 

Siivous sattuu joulun alle.

Yksin olen.

Ei tässä ole mitään joulunviettoa tulossa. Se oli aina perhejuhla ja ihmisissä kaikki taika. Ei ole enää semmoisia ihmisiä joiden kanssa sitä haluaisi viettää joten. Tai jos onkin yksi tai kaksi niin molemmat ovat varattuja.

Onpa kurjaa. Etkö saa mitään avustusruokakasseja? Entä yksinäisten jouluruokailut? 

Mikä sun tilanne noin yleisesti on? Miksi sulla ei ole rahaa? 

Vierailija
100/108 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vietettiin jo joulu viime vkl, kaikki oli valmiina. Nyt nautiskellaan auringosta ja lämmöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi